הודעהעל ידי שי אבי דוד » ו' מאי 24, 2013 1:17 am
בס"ד
רבי יצחק קירב אותי, נאות ללמוד עימי בחברותא, ולא מעטים קנאו בי בשל כך \ יצחק רוזנברג
רבי שלמה שילוביצקי, תלמידו-חברו של הגאון רבי יצחק קופלמאן זצ"ל, מעלה זכרונות מתקופת לימודם המשותפת בצילו של רבם הדגול הגאון רבי משעון שקאפ' זצ"ל. כתב 'משפחה' המתין לסיומו של סדר הלימוד בכולל בו לומד רבי שלמה, ונלווה אליו לניחום אבלים אצל בנו וממשיך דרכו בקודש של ראש ישיבת לוצערן זצ"ל.
***
כאילו לא חלפו למעלה משבעים ושבע שנים מאז זמן החורף של שנת תרצ"ד עת זכה רבי שלמה שילוביצקי שליט"א ללמוד בחברותא, יחד עם רבו-ידידו לספסל הלימודים בגרודנא שבליטא, ניצב הוא על משמרתו כמימים ימימה, שומר על רעננות ומנהל סדר יום מסודר להפליא. נותר הוא ישיבע' בוחער', ואולי יותר נכון אברך כולל במלוא מובן המילה. מידי יום צועד הוא אל עבר הכולל השכונתי, נוטל את הגמרא מהארון, מניחה על הסטנדר הקרוב, ומתיישב ללמוד כמו אברך צעיר. הגיל אמנם עושה את שלו, אבל כנראה שכאן הוא פועל רק לטובה. הניגון, אותו ניגון, אפילו הנדנוד יכול לבייש בני תשחורת רבים. ומה יותר טוב מאשר אותו מתכון בדוק, בעל ניחוח עתיק, ששום דבר לא יפריד בינו לבין רבי שלמה, באהבתו ישגה תמיד.
הבשורה על סילוקו של זקן ראשי הישיבות הגאון רבי יצחק קופלמאן זצ"ל, מחזירה את רבי שלמה תלמידו-חברו לאותם ימי זוהר, במחיצתם של רבם הדגול הגאון רבי שמאון שקאפ, ראש ישיבת שער התורה בגורדנא שבליטא.
***
זכרונו איתן כבימים ימימה, גם ממרחק השנים, ועל אף טלטולי הדרכים, עבור בתקופת לימודיו בישיבת מיר, ועד עלייתו לארץ הקודש בדרך ניסית, תוך קבלת סיוע מהגאונים רבי יחזקאל לוינשטיין ורבי ראובן כץ, שהביאה אותו אל ספסליה של ישיבת לומז'א שבפתח תקוה, ערב מלחמת העולם השניה.
רבי שלמה נולד בעיירה בילציא הסמוכה ללידא (כיום בלרוס), ממנה הגיע גם הגאון רבי יעקב ניימן זצ"ל.
שנות הילדות היפות במחיצת ההורים חלפו, הנער שלמה נעשה לבר מצוה, ואל העיירה מגיע המשגיח רבי יואל ברנצ'יק שהתגורר בריגה, על מנת לבקר את אמו שהתגוררה בבליציא. הוא הציע לאבי שאתלווה אליו לגרודנא.
***
מלבד רעננות נפלאה לה זכה בס"ד, לצד ישיבה בחצרות בית השם, הרי שזכה למתנה גדולה נוספת, היא יכולתו לשבת בפינתו הצנועה, הרחק מן ההמולה, ומבלי ששמעו יגיע אל הרבים. לא בנקל נאות הוא לשתף במאורעות חייו את הציבור, מה לו ולפרסום? שב הוא ומבקש, חוזר ומפציר. 'מה יש לי לומר על הרב קופלמן'? הוא מתעקש, ולא רק מתוך הצטנעות, ישבנו, ולמדנו, ולמדנו. אולי בכל זאת, תוכל להיזכר במשהו? וכיצד נוצר החיבור בינך לבין הרב קופלמן, שואל הבן רבי בן ציון שליט"א. המתן בסבלנות עד שנגיע לבית האבלים, מבקש האב. אם כבר, נאלץ הוא לעשות זאת, הרי שמעדיף הוא לשלב את דבריו במסגרת קיום מצוות הניחום. את הזמן שנותר עד להגעתם אל הבית, מנצלים האב והבן לצורך השלמת התמונה - בה נראים יחד הוא והרב קופלמן, בעת ביקורו כאן לפני מספר שנים. הוא השתנה מאד, כמעט שלא זיהיתי אותו, כשבעים שנה חלפו מאז נפגשנו לאחרונה, היה עלי להזכיר לו את זמן החורף של שנת תרצ"ד, בטרם נסעתי למיר, או אז, ראה הרב קופלמן מעשה, ונזכר בגמרא שלמדנו יחד.
הוא היה מקורב לרבי שמעון? שואל הבן, הוא היה מהמצוינים, אומר האב, אחד מאותה חבורת שקדנים מופלאים שכללה את הבחורים, שלימים הפכו לגאונים: לייב מאלין, ישראל גוסטמן, שמואל חרקובער ועוד. נדמה לי כי תקופה מסויימת למד עם רבי שמואל רוזובסקי. הוא היה מבוגר ממני בכעשר שנים. וכמה בחורים היו אז בישיבה? משיך הבן לשאול, מאה ועשרים. מהיכן הוא הגיע? והאם הוא בלט גם בהנהגתו ובדרכיו? בודאי, אומר רבי שלמה, מטפחותיו, בהן השתמש לצורך ניגוב הדמעות שזלגו מעיניו בעת התפילות, היו סחוטות מדמעות. הלא הוא היחיד, מבין התלמידים שלא עזב את רבי שמעון עד לרגעו האחרון, אחר שהוצרכו להימלט בראשית המלחמה לווילנא.
***
ביתו של הגאון הרב רכניצר שליט"א ראש ישיבת טשערנוביל מתלמידיו הגדולים של ראש ישיבת לוצערן, הוסב למשך יומיים לבית האבלים של משפחת קופלמאן, בטרם ישובו לשוויץ, להשלים בה את ישיבת ימי 'השבעה' הנותרים.
הבית הומה מאדם רוב שעות היממה, גדולי ישראל לצד תלמידים רבים, מבקשים לאחוז אחיזה אחרונה בגלימת רבם הדגול, מגיעים לכאן על מנת להתנחם יחד על סילוק האבדה הגדולה.
***
דמותו של רבי שלמה ניצבת בפתח סלון ביתם של משפחת רכניצר, מעטים, אם בכלל, מבין הנוכחים מזהים את היהודי המהודר בשיבה, ובעל המראה הפשוט. תיכף מתפנה מקום עבורו בסמוך לממשיך דרכו של האב, להבדיל בין חיים לחיים, הגאון רבי משה שליט"א.
רבי שלמה אך פותח את פיו, והדברים יוצאים מפיו באידיש ליטאית עסיסית. הוא מגולל בפני הבן את זכרונותיו המשותפים עם אביו. האווירה בחדר מקבלת מימד אחר, הנוכחים כולם מטים אוזניהם ומבקשים לדלות את המילים המדודות והשקולות היוצאות מפיו. לרגע נדמה כאילו הדברים ארעו אך אתמול, משל לא חלפו משנת התרצ"ד כמעט שמונים שנה.
***
לאחר הבר מצוה הגעתי לגרודנא, ושהיתי שם עד סמוך לגיל 20. תחילה במסגרת הישיבה הקטנה, ולאחר מכן, סמוך לגיל 17 עליתי לקיבוץ - כך נקראה אז הישיבה הגדולה, ובה שהיתי בין השנים התרצ"א - התרצ"ד.
עוד בטרם דרכו רגלי על מפתן בית המדרש, בעודי מבקש לבדוק אם המקום מתאים עבורי. כבר שמעתי את הקולות והברקים העולים מן הלימוד המשותף של הבחורים שמואל רוזובסקי וישראל זאב גוסטמאן. כאמור, היה זה בשבת אחר הצהריים, הברען שלהם מאד הרשים אותי, נתן לי חיזוק רב מאד, ויצר אצלי חשק גדול להצטרף אל הישיבה.
כאשר אני סיימתי את הישיבה הקטנה, קבלו רק ארבעה. רבי שמעון לא היה בוחן, בכלל לא היו נבחנים אז כמו היום, אלא היו נכנסים לרבי פייביל לדבר בלימוד, והוא שקבע מי מתאים לישיבה. מתוך אותם שדברו עימו נבחרו ארבעה, בניהם נבחרתי גם אני. היה לי אז חבר שהיה הרבה יותר טוב ממני בכשרונות, ואפילו בהבנה, ודוקא אותו לא קיבל רבי פייביל, הוא שלח אותו לקמניץ. משום מה, כנראה מצאתי חן בעיניו. לאחר מכן היו נכנסים לרבי שמעון לדבר בלימוד, משך זמן לא רב.
***
האם שמעת שיעורים מרבי שמעון?
בשנה הראשונה להגעתי שמעתי שיעור מרבי שמעון - היה זה במסכת כתובות, הישיבה לא היתה מחולקת אז לשיעורים: שיעור א' ב' כמו היום. כולם שמעו אז שיעור מרבי שמעון, שהיה נמסר פעם בשבוע. אמנם, אנחנו הצעירים לא כל כך הבנו את השיעור, שנמשך כשעה וחצי, אולי קרוב לשעתיים. היינו מבקשים את רבי ישראל גוסטמאן ואת אביכם רבי יצחק זצ"ל, להסביר לנו את השיעור.
שניהם נחשבו אז ה'אלטרערס' והחשובים מבין תלמידי הישיבה, ורבי זיידל אפשטיין נחשב כיד ימינו של המשגיח רבי שלמה הרכבי. בהמשך, בזמן החורף האחרון לשהותי בישיבה, זכיתי שרבי יצחק נאות ללמוד איתי בחברותא, כשעתיים במשך הסדר השני. לימים, יתברר לי כי מי שפעל מאחורי הקלעים לטובתי, היה דודי בן עיירתו של רבי יצחק שביקש ממנו כי ישים את עינו עלי.
עד היום הוא נחשב אצלי בשל כך כאחד מרבותי. הוא היה מהמובחרים ביותר, וכשלמד איתי, לא מעטים קנאו בי.
זמן קצר לפני שעזבתי את הישיבה, אמר לי רבי יצחק 'אגוטע ווערט' בסוגיה שלמדנו, והוסיף: 'לך תגיד אותו לרבי שמעון, אך אל תגיד ששמעת ממני, הוא בטח ישאל שאלות...'. חזרתי בפניו על הדברים, התכוננתי היטב, הלכתי ודברתי עם רבי שמעון, ואח"כ אמר רבי שמעון לרבי יצחק שהצלחתי. 'בעיני, אמר רבי שמעון, הוא כשר לנסוע למיר'.
***
ציבור המנחמים בולע את מילותיו של רבי שלמה בשקיקה, הוא מצידו, לא רק מילותיו מדודות, גם זמנו יקר עד מאד. הוא עונה לשאלות המופנות אליו בצורה ענינית וקצרה, מגלה טפח ומכסה טפחיים, ומבקש מהבן לחזור לתלמודו. הוא אינו מורגל בהופעות ציבוריות, היה זה מבחינתו בבחינת פריעת חוב וחלוקת כבוד אחרון לרבו-ידידו אשר סלל עבורו את הדרך העולה בית א-ל.
בס"ד
רבי יצחק קירב אותי, נאות ללמוד עימי בחברותא, ולא מעטים קנאו בי בשל כך \ יצחק רוזנברג
רבי שלמה שילוביצקי, תלמידו-חברו של הגאון רבי יצחק קופלמאן זצ"ל, מעלה זכרונות מתקופת לימודם המשותפת בצילו של רבם הדגול הגאון רבי משעון שקאפ' זצ"ל. כתב 'משפחה' המתין לסיומו של סדר הלימוד בכולל בו לומד רבי שלמה, ונלווה אליו לניחום אבלים אצל בנו וממשיך דרכו בקודש של ראש ישיבת לוצערן זצ"ל.
***
כאילו לא חלפו למעלה משבעים ושבע שנים מאז זמן החורף של שנת תרצ"ד עת זכה רבי שלמה שילוביצקי שליט"א ללמוד בחברותא, יחד עם רבו-ידידו לספסל הלימודים בגרודנא שבליטא, ניצב הוא על משמרתו כמימים ימימה, שומר על רעננות ומנהל סדר יום מסודר להפליא. נותר הוא ישיבע' בוחער', ואולי יותר נכון אברך כולל במלוא מובן המילה. מידי יום צועד הוא אל עבר הכולל השכונתי, נוטל את הגמרא מהארון, מניחה על הסטנדר הקרוב, ומתיישב ללמוד כמו אברך צעיר. הגיל אמנם עושה את שלו, אבל כנראה שכאן הוא פועל רק לטובה. הניגון, אותו ניגון, אפילו הנדנוד יכול לבייש בני תשחורת רבים. ומה יותר טוב מאשר אותו מתכון בדוק, בעל ניחוח עתיק, ששום דבר לא יפריד בינו לבין רבי שלמה, באהבתו ישגה תמיד.
הבשורה על סילוקו של זקן ראשי הישיבות הגאון רבי יצחק קופלמאן זצ"ל, מחזירה את רבי שלמה תלמידו-חברו לאותם ימי זוהר, במחיצתם של רבם הדגול הגאון רבי שמאון שקאפ, ראש ישיבת שער התורה בגורדנא שבליטא.
***
זכרונו איתן כבימים ימימה, גם ממרחק השנים, ועל אף טלטולי הדרכים, עבור בתקופת לימודיו בישיבת מיר, ועד עלייתו לארץ הקודש בדרך ניסית, תוך קבלת סיוע מהגאונים רבי יחזקאל לוינשטיין ורבי ראובן כץ, שהביאה אותו אל ספסליה של ישיבת לומז'א שבפתח תקוה, ערב מלחמת העולם השניה.
רבי שלמה נולד בעיירה בילציא הסמוכה ללידא (כיום בלרוס), ממנה הגיע גם הגאון רבי יעקב ניימן זצ"ל.
שנות הילדות היפות במחיצת ההורים חלפו, הנער שלמה נעשה לבר מצוה, ואל העיירה מגיע המשגיח רבי יואל ברנצ'יק שהתגורר בריגה, על מנת לבקר את אמו שהתגוררה בבליציא. הוא הציע לאבי שאתלווה אליו לגרודנא.
***
מלבד רעננות נפלאה לה זכה בס"ד, לצד ישיבה בחצרות בית השם, הרי שזכה למתנה גדולה נוספת, היא יכולתו לשבת בפינתו הצנועה, הרחק מן ההמולה, ומבלי ששמעו יגיע אל הרבים. לא בנקל נאות הוא לשתף במאורעות חייו את הציבור, מה לו ולפרסום? שב הוא ומבקש, חוזר ומפציר. 'מה יש לי לומר על הרב קופלמן'? הוא מתעקש, ולא רק מתוך הצטנעות, ישבנו, ולמדנו, ולמדנו. אולי בכל זאת, תוכל להיזכר במשהו? וכיצד נוצר החיבור בינך לבין הרב קופלמן, שואל הבן רבי בן ציון שליט"א. המתן בסבלנות עד שנגיע לבית האבלים, מבקש האב. אם כבר, נאלץ הוא לעשות זאת, הרי שמעדיף הוא לשלב את דבריו במסגרת קיום מצוות הניחום. את הזמן שנותר עד להגעתם אל הבית, מנצלים האב והבן לצורך השלמת התמונה - בה נראים יחד הוא והרב קופלמן, בעת ביקורו כאן לפני מספר שנים. הוא השתנה מאד, כמעט שלא זיהיתי אותו, כשבעים שנה חלפו מאז נפגשנו לאחרונה, היה עלי להזכיר לו את זמן החורף של שנת תרצ"ד, בטרם נסעתי למיר, או אז, ראה הרב קופלמן מעשה, ונזכר בגמרא שלמדנו יחד.
הוא היה מקורב לרבי שמעון? שואל הבן, הוא היה מהמצוינים, אומר האב, אחד מאותה חבורת שקדנים מופלאים שכללה את הבחורים, שלימים הפכו לגאונים: לייב מאלין, ישראל גוסטמן, שמואל חרקובער ועוד. נדמה לי כי תקופה מסויימת למד עם רבי שמואל רוזובסקי. הוא היה מבוגר ממני בכעשר שנים. וכמה בחורים היו אז בישיבה? משיך הבן לשאול, מאה ועשרים. מהיכן הוא הגיע? והאם הוא בלט גם בהנהגתו ובדרכיו? בודאי, אומר רבי שלמה, מטפחותיו, בהן השתמש לצורך ניגוב הדמעות שזלגו מעיניו בעת התפילות, היו סחוטות מדמעות. הלא הוא היחיד, מבין התלמידים שלא עזב את רבי שמעון עד לרגעו האחרון, אחר שהוצרכו להימלט בראשית המלחמה לווילנא.
***
ביתו של הגאון הרב רכניצר שליט"א ראש ישיבת טשערנוביל מתלמידיו הגדולים של ראש ישיבת לוצערן, הוסב למשך יומיים לבית האבלים של משפחת קופלמאן, בטרם ישובו לשוויץ, להשלים בה את ישיבת ימי 'השבעה' הנותרים.
הבית הומה מאדם רוב שעות היממה, גדולי ישראל לצד תלמידים רבים, מבקשים לאחוז אחיזה אחרונה בגלימת רבם הדגול, מגיעים לכאן על מנת להתנחם יחד על סילוק האבדה הגדולה.
***
דמותו של רבי שלמה ניצבת בפתח סלון ביתם של משפחת רכניצר, מעטים, אם בכלל, מבין הנוכחים מזהים את היהודי המהודר בשיבה, ובעל המראה הפשוט. תיכף מתפנה מקום עבורו בסמוך לממשיך דרכו של האב, להבדיל בין חיים לחיים, הגאון רבי משה שליט"א.
רבי שלמה אך פותח את פיו, והדברים יוצאים מפיו באידיש ליטאית עסיסית. הוא מגולל בפני הבן את זכרונותיו המשותפים עם אביו. האווירה בחדר מקבלת מימד אחר, הנוכחים כולם מטים אוזניהם ומבקשים לדלות את המילים המדודות והשקולות היוצאות מפיו. לרגע נדמה כאילו הדברים ארעו אך אתמול, משל לא חלפו משנת התרצ"ד כמעט שמונים שנה.
***
לאחר הבר מצוה הגעתי לגרודנא, ושהיתי שם עד סמוך לגיל 20. תחילה במסגרת הישיבה הקטנה, ולאחר מכן, סמוך לגיל 17 עליתי לקיבוץ - כך נקראה אז הישיבה הגדולה, ובה שהיתי בין השנים התרצ"א - התרצ"ד.
עוד בטרם דרכו רגלי על מפתן בית המדרש, בעודי מבקש לבדוק אם המקום מתאים עבורי. כבר שמעתי את הקולות והברקים העולים מן הלימוד המשותף של הבחורים שמואל רוזובסקי וישראל זאב גוסטמאן. כאמור, היה זה בשבת אחר הצהריים, הברען שלהם מאד הרשים אותי, נתן לי חיזוק רב מאד, ויצר אצלי חשק גדול להצטרף אל הישיבה.
כאשר אני סיימתי את הישיבה הקטנה, קבלו רק ארבעה. רבי שמעון לא היה בוחן, בכלל לא היו נבחנים אז כמו היום, אלא היו נכנסים לרבי פייביל לדבר בלימוד, והוא שקבע מי מתאים לישיבה. מתוך אותם שדברו עימו נבחרו ארבעה, בניהם נבחרתי גם אני. היה לי אז חבר שהיה הרבה יותר טוב ממני בכשרונות, ואפילו בהבנה, ודוקא אותו לא קיבל רבי פייביל, הוא שלח אותו לקמניץ. משום מה, כנראה מצאתי חן בעיניו. לאחר מכן היו נכנסים לרבי שמעון לדבר בלימוד, משך זמן לא רב.
***
האם שמעת שיעורים מרבי שמעון?
בשנה הראשונה להגעתי שמעתי שיעור מרבי שמעון - היה זה במסכת כתובות, הישיבה לא היתה מחולקת אז לשיעורים: שיעור א' ב' כמו היום. כולם שמעו אז שיעור מרבי שמעון, שהיה נמסר פעם בשבוע. אמנם, אנחנו הצעירים לא כל כך הבנו את השיעור, שנמשך כשעה וחצי, אולי קרוב לשעתיים. היינו מבקשים את רבי ישראל גוסטמאן ואת אביכם רבי יצחק זצ"ל, להסביר לנו את השיעור.
שניהם נחשבו אז ה'אלטרערס' והחשובים מבין תלמידי הישיבה, ורבי זיידל אפשטיין נחשב כיד ימינו של המשגיח רבי שלמה הרכבי. בהמשך, בזמן החורף האחרון לשהותי בישיבה, זכיתי שרבי יצחק נאות ללמוד איתי בחברותא, כשעתיים במשך הסדר השני. לימים, יתברר לי כי מי שפעל מאחורי הקלעים לטובתי, היה דודי בן עיירתו של רבי יצחק שביקש ממנו כי ישים את עינו עלי.
עד היום הוא נחשב אצלי בשל כך כאחד מרבותי. הוא היה מהמובחרים ביותר, וכשלמד איתי, לא מעטים קנאו בי.
זמן קצר לפני שעזבתי את הישיבה, אמר לי רבי יצחק 'אגוטע ווערט' בסוגיה שלמדנו, והוסיף: 'לך תגיד אותו לרבי שמעון, אך אל תגיד ששמעת ממני, הוא בטח ישאל שאלות...'. חזרתי בפניו על הדברים, התכוננתי היטב, הלכתי ודברתי עם רבי שמעון, ואח"כ אמר רבי שמעון לרבי יצחק שהצלחתי. 'בעיני, אמר רבי שמעון, הוא כשר לנסוע למיר'.
***
ציבור המנחמים בולע את מילותיו של רבי שלמה בשקיקה, הוא מצידו, לא רק מילותיו מדודות, גם זמנו יקר עד מאד. הוא עונה לשאלות המופנות אליו בצורה ענינית וקצרה, מגלה טפח ומכסה טפחיים, ומבקש מהבן לחזור לתלמודו. הוא אינו מורגל בהופעות ציבוריות, היה זה מבחינתו בבחינת פריעת חוב וחלוקת כבוד אחרון לרבו-ידידו אשר סלל עבורו את הדרך העולה בית א-ל.