גבול ים כתב:זה לא הופך להיות משקה אחר אלא מים סרוחים
דרומי כתב:מה ששמעת על זה שמוסיפים חומר פוגם במי ההגעלה הוא במקרה שהכלי הוא בן יומו, או שיש חשש שהוא בלוע מאיסור ממש (טרף). אך אם מדובר בהגעלה מחמץ בלבד, וההגעלה נעשית לפני ערב פסח (זמן ביעור חמץ), והכלי אינו בן יומו (כלומר: עברו 24 שעות מהשימוש האחרון בו) - פשוט שאין כל צורך בהוספת חומר למים ואדרבה.
ישראל אליהו כתב:ברור שאם אדם מגעיל לעצמו, ראוי שלא ישים שום חומר במים. וראה בב"י.
אך בהגעלה ציבורית, שסיכוי גדול שיביאו גם כלים ב"י, או שלא ניקו כהוגן, אז ההוראה הרווחת לשפוך אקונומיקה וכדו'.
נהר שלום כתב:ג. ראיתי מי שכ' שפלטה חשמלית צריכה ליבון משום שמניחים עליה לפעמים חמץ ישירות, ואף שאין זה רוב תשמישו אין השימוש בסירים נחשב שימוש.
מדוע שהשימוש בסירים לא יחשב שימוש?
ישראל אליהו כתב:נהר שלום כתב:ג. ראיתי מי שכ' שפלטה חשמלית צריכה ליבון משום שמניחים עליה לפעמים חמץ ישירות, ואף שאין זה רוב תשמישו אין השימוש בסירים נחשב שימוש.
מדוע שהשימוש בסירים לא יחשב שימוש?
שימוש בסירים הוא גם שימוש. אבל שימוש ביבש, כי הדפנות יבשות.
נהר שלום כתב:ישראל אליהו כתב:נהר שלום כתב:ג. ראיתי מי שכ' שפלטה חשמלית צריכה ליבון משום שמניחים עליה לפעמים חמץ ישירות, ואף שאין זה רוב תשמישו אין השימוש בסירים נחשב שימוש.
מדוע שהשימוש בסירים לא יחשב שימוש?
שימוש בסירים הוא גם שימוש. אבל שימוש ביבש, כי הדפנות יבשות.
כלי נחשב יבש? כלי נחשב כלי
ישראל אליהו כתב:הסברא של "מידת החום" היא רק למ"ד היתרא בלע [וכפי שכתב רי"ו בשם ר"פ, והביאו הב"י סי' תנא טו], ואנו פוסקים לדינא דאיסורא בלע, ועל כן אין להכשיר כפי מידת החום אלא תמיד צריך הגעלה מוחלטת או ליבון מוחלט. ודברי המקילין בזה תמוהין.
שמואלייזער כתב:ישראל אליהו כתב:הסברא של "מידת החום" היא רק למ"ד היתרא בלע [וכפי שכתב רי"ו בשם ר"פ, והביאו הב"י סי' תנא טו], ואנו פוסקים לדינא דאיסורא בלע, ועל כן אין להכשיר כפי מידת החום אלא תמיד צריך הגעלה מוחלטת או ליבון מוחלט. ודברי המקילין בזה תמוהין.
אבל לכולי עלמא דבר שנבלע בליבון (כלומר, ביבש) אינו יכול להתכשר בהגעלה, מה ההבדל בין אש למים אם לא מידת החום?
ישראל אליהו כתב:לא הולכים אחר רוב בליעות אלא אחר רוב תשמישו. וכיון שרוב תשמישו ביבש, די שפעם אחת בלע איסור כבר צריך ליבון חמור [גם לדעת השו"ע].
נהר שלום כתב:ישראל אליהו כתב:לא הולכים אחר רוב בליעות אלא אחר רוב תשמישו. וכיון שרוב תשמישו ביבש, די שפעם אחת בלע איסור כבר צריך ליבון חמור [גם לדעת השו"ע].
רצוני לומר שבישול בסיר אינו נחשב יבש, אלא הוא דבר בפני עצמו כשימוש בקר שכלל אינו צריך הכשר
ישראל אליהו כתב:שמואלייזער כתב:ישראל אליהו כתב:הסברא של "מידת החום" היא רק למ"ד היתרא בלע [וכפי שכתב רי"ו בשם ר"פ, והביאו הב"י סי' תנא טו], ואנו פוסקים לדינא דאיסורא בלע, ועל כן אין להכשיר כפי מידת החום אלא תמיד צריך הגעלה מוחלטת או ליבון מוחלט. ודברי המקילין בזה תמוהין.
אבל לכולי עלמא דבר שנבלע בליבון (כלומר, ביבש) אינו יכול להתכשר בהגעלה, מה ההבדל בין אש למים אם לא מידת החום?
ליבון שורף בתוכו, והגעלה מפליטה. פמ"ג.
שמואלייזער כתב:השימוש שלי במילה 'ליבון' לא היה נכון, התכוונתי לשאול שאם הגעלה מפליטה דבר שנבלע בחום גבוה יותר מחום ההגעלה, מדוע אם כן כלי שבלע ביבש אין מועילה לו ההגעלה, והרי לכאורה כל ההבדל הוא בדרגת החום.
הא לחמא עניא כתב:ברצוני לדעת:
חלקים חדשים של גז [ברזלים, חצובות ושאר החלקים] האם צריכים הגעלה ו/או טבילה??????????
אשמח בהקדם לקבל תשובה הלכתית וברורה.
בתודה מראש.
ישראל אליהו כתב:שמואלייזער כתב:השימוש שלי במילה 'ליבון' לא היה נכון, התכוונתי לשאול שאם הגעלה מפליטה דבר שנבלע בחום גבוה יותר מחום ההגעלה, מדוע אם כן כלי שבלע ביבש אין מועילה לו ההגעלה, והרי לכאורה כל ההבדל הוא בדרגת החום.
כי יבש נבלע ונסרך בעומק, והוא מקום שההגעלה לא תצליח להוציא את כולו.
ישראל אליהו כתב:נהר שלום כתב:ישראל אליהו כתב:לא הולכים אחר רוב בליעות אלא אחר רוב תשמישו. וכיון שרוב תשמישו ביבש, די שפעם אחת בלע איסור כבר צריך ליבון חמור [גם לדעת השו"ע].
רצוני לומר שבישול בסיר אינו נחשב יבש, אלא הוא דבר בפני עצמו כשימוש בקר שכלל אינו צריך הכשר
אי אפשר להתעלם מזה שהוא שימוש ליבש חם. רק שהוא לא פולט לפלטה כל עוד אין ביניהם רוטב, אבל "אזלינן בתר רוב תשמישו", וזה גם "שימוש". ועל כן נראה שאם פעם אחת השתמש ישירות על הפלטה ובלע, יש ללבן.
נהר שלום כתב:זה לא כמו כלי שמשתמשים בו ביבש אבל רק מיעוט שמשתמשים בחמץ, שבזה צריך ליבון בגלל שפעם אחת בלע איסור. כאן רוב תשמישו ללא בליעה כלל.
ישראל אליהו כתב:נהר שלום כתב:זה לא כמו כלי שמשתמשים בו ביבש אבל רק מיעוט שמשתמשים בחמץ, שבזה צריך ליבון בגלל שפעם אחת בלע איסור. כאן רוב תשמישו ללא בליעה כלל.
גם כשרוב תשמישו בצונן זה ללא בליעה בכלל.
נהר שלום כתב:ישראל אליהו כתב:ברור שאם אדם מגעיל לעצמו, ראוי שלא ישים שום חומר במים. וראה בב"י.
אך בהגעלה ציבורית, שסיכוי גדול שיביאו גם כלים ב"י, או שלא ניקו כהוגן, אז ההוראה הרווחת לשפוך אקונומיקה וכדו'.
אז במקומות הציבוריים עושים הגעלה שהיא רק בדיעבד, ויש להזהיר על כך את שומרי התורה.
עזריאל ברגר כתב:הא לחמא עניא כתב:ברצוני לדעת:
חלקים חדשים של גז [ברזלים, חצובות ושאר החלקים] האם צריכים הגעלה ו/או טבילה??????????
אשמח בהקדם לקבל תשובה הלכתית וברורה.
בתודה מראש.
מעולם לא ראיתי ולא שמעתי שיש איזה חששא או שמכשירים אותם.
ואינם צריכים טבילה, כי אינם כלי סעודה (אינם נוגעים באוכל).
שמואלייזער כתב:לחו"ר הפורום
שלום וברכה
יש שאלה ידועה בהגעלת כלים, מכיון שהדין הוא 'כבולעו כך פולטו' (פסחים ל:), ומחמת זה כתבו פוסקים (ראה 'פסקי תשובות' סי' תנא אות יג) שאם הבליעה היתה בחמים שאינם רותחים – מספיק שההגעלה תהיה באותה דרגת חום, משמע שענין ההגעלה הוא שהבלוע נפלט באותה דרגת חום שנבלע, וכך נותנת הסברא. אך לפי זה קשה מה עושים בבליעות שהם למעלה ממאה מעלות, דרגת הרתיחה של מים? [כגון סיר לחץ, או סיר שבשלו בו בשמן, שטמפ' הרתיחה שלו גבוהה בהרבה משל מים, או בכלל – סיר שבישלו בו בגובה פני הים, והגעילוהו בירושלים או בצפת, שם המים רותחים בכמה מעלות פחות ממאה, בגלל לחץ האויר היותר נמוך שם].
התשובה המקובלת היא ש'מעשה הרתיחה' הוא שמגעיל, ולא הטמפרטורה קובעת, אך אם כן מדוע אומרים הפוסקים הנ"ל שאם בלע הכלי בחום נמוך אפשר גם להגעילו בחום נמוך?
מישהו יודע אולי על איזה ספר שנכנס לנושא וביאר אותו היטב? כי אני לא מצאתי אלא מעט שמציינים את העובדה היבשה בלבד, שמספיק לעולם רתיחת מים (כגון פסקי תשובות שם אות כה), ואינם נכנסים לנסות ולהסביר את טעם הדבר.
תודה
יהושע100 כתב:מחפש דברים ברורים לגבי מידת הטמפרטורה של ליבון חמור
(כמובן אם אומרים שניצוצות יוצאים וכו' זה סימן לטמפרטורה גבוה ואז גם בכלים שלנו שאינם מוציאים ניצוצות מהני. האם יש חולק על עצם סברה זו?).
תודה לעונים.
נהר שלום כתב:יהושע100 כתב:מחפש דברים ברורים לגבי מידת הטמפרטורה של ליבון חמור
(כמובן אם אומרים שניצוצות יוצאים וכו' זה סימן לטמפרטורה גבוה ואז גם בכלים שלנו שאינם מוציאים ניצוצות מהני. האם יש חולק על עצם סברה זו?).
תודה לעונים.
ראה קצת באשכול זה https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 9F#p537987
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים