מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
אברהם
הודעות: 1493
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הודעהעל ידי אברהם » ב' מרץ 19, 2018 6:40 pm

[הכותרת שונתה, לפי המשך האשכול]

שלום חברים


האם יש לכם מושג בנוגע לדרכי הסעודה בזמנינו - או במאה שנים האחרונות - בארצות ערב. האם עדיין מסיבים שם לסעודה? או שיושבים על כיסאות סביב שולחן גבוה כדרכנו?

תודה על עזרתכם!
נערך לאחרונה על ידי אברהם ב ב' מרץ 26, 2018 3:28 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: האם בארצות ערב עדיין מסיבים?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ג' מרץ 20, 2018 9:21 am

על שאלתך האחרונה, המשנ"ב בהל' ברכות [איני זוכר בדיוק הסי', אולי קסז,ח/קעג,ד] כותב שבזמנו אכלו בארצות המזרח בישיבה מזרחית.

האמת והשלום
הודעות: 143
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: האם בארצות ערב עדיין מסיבים?

הודעהעל ידי האמת והשלום » ב' מרץ 26, 2018 6:22 am

ישראל אליהו כתב:על שאלתך האחרונה, המשנ"ב בהל' ברכות [איני זוכר בדיוק הסי', אולי קסז,ח/קעג,ד] כותב שבזמנו אכלו בארצות המזרח בישיבה מזרחית.

ראיתי שהמשנ"ב מזכיר זאת שהמנהג בארצות ערב בזמנו להסב על גבי הקרקע כבר ביחס לדברי הרמ"א לגבי הסיבת עני אני חושב סי' תעא

אברהם
הודעות: 1493
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: האם בארצות ערב עדיין מסיבים?

הודעהעל ידי אברהם » ב' מרץ 26, 2018 12:11 pm

בהנחה שהמנהג לא השתנה בצורה מוחלטת במאה שנים האחרונות - נמצא שמי שגר בארצות ערב אין שייך בו פטור הראבי"ה מהסיבה, שטען ש'בארצינו' אין זו דרך חירות, ואילו במרוקו או תימן זהו שפיר דרך חירות. [וגם אם אין זו הדרך היחידה, לפי שגם התרבות המערבית חדרה ואפשר למצוא אכילה סביב שולחנות, אך בכל אופן לא נעקר מנהג החירות בהסיבה באופן שנוכל עפי"ז לבטל דינא דגמרא].

האם הציבור מסכים איתי?

אם כן, אני רוצה לעורר על המתגוררים ברובע המוסלמי בירושלים - אולי אין שייך בהם טענת הראבי"ה? הרי במקומם מצויה ישיבה זו כדרך חירות.

אברהם
הודעות: 1493
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: האם בארצות ערב עדיין מסיבים?

הודעהעל ידי אברהם » ב' מרץ 26, 2018 3:26 pm

טוב, מדשתקי רבנן שמע מינה ניחא להו...

על זה אני שואל, כאן בארץ ישראל שחלק גדול מיושביה ערביים, וכל האזור סביבותיה מליוני ערביים, שכולם יושבים ומסיבים בדרך חירות. מהיכי תיתי שגם בזה אמר ראבי"ה דאין מסיבין. במיוחד, היושבים מעבר לקו-הירוק אשר הוא מחוץ לשטחי המדינה עפ"י החוקים הבינלאומיים, והוא חלק מהשטחים 'הכבושים' שרובם מאוכלס בנכרים המסיבים על צידם.
כדוגמא, אנכי יושב ברמת אשכול ומצדדי שכונות שעפאת ואדי אל ג'אז וכו', האם אפשר לומר שבמקומי אין דרך חירות בצורת ההסיבה?

אני מבין שיש מקום לחלוק ולומר שזה תלוי בכל קהילה וקהילה, ואין שום שייכות בין הציבור היהודי לציבור הערבי, אבל עכ"פ זה כבר לא שמענו מהראבי"ה להתיר בכה"ג, שהוא דיבר כאשר במקום זה אין זה דרך חירות ואילו במקומנו הוא דרך חירות - ערבית... והרי מה שבארצות הראבי"ה לא נהגו היהודים בהסיבה הוא כמובן בהשפעת הסביבה הנכרית, הרי שאין אנו מתבדלים מדרכי האכילה של הסביבה שבמקומנו.

ומכיון שלבינתיים הדברים לא עוררו רעש, אני משנה את הכותרת לתכלית כוונתי...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מרץ 26, 2018 3:28 pm

הצחוק אתה עושה לנו?
כל ההתנהלות כאן במדינה מכל הבחינות הן מערביות אירופיות. ורק הסיבה צריך להסב כמו הערבים?

אברהם
הודעות: 1493
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הודעהעל ידי אברהם » ב' מרץ 26, 2018 3:39 pm

את ההסיבה צריך להסיב כפי שכתוב בגמרא לא כפי שעושים הערביים. אלא שהראבי"ה טען שבארצות שהדבר מופקע לגמרי, ואין זה כלל צורת חירות לא שייך בזה הסיבה. אצלנו, מי שיסב לא יחשב חולה אלא ערבי, או 'עולה חדש מתימן' וכדומה, לא שמענו מדברי הראבי"ה לבטל דין הסיבה גם בכהאי גוונא.

זולת זה, אתה מדבר על 'המדינה' ואני שאלתי על מעבר לקו-הירוק, זו איננה מדינה לפי החוק הבינלאומי, זה שטח 'כבוש' על פי חוקי האומות שרובו איננו מערבי כלל.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הודעהעל ידי מנין » ב' מרץ 26, 2018 3:52 pm

אברהם כתב:הראבי"ה טען שבארצות שהדבר מופקע לגמרי, ואין זה כלל צורת חירות לא שייך בזה הסיבה. אצלנו, מי שיסב לא יחשב חולה אלא ערבי, או 'עולה חדש מתימן' וכדומה, לא שמענו מדברי הראבי"ה לבטל דין הסיבה גם בכהאי גוונא.

מה זה משנה איך הוא ייחשב? משנה אם הוא מרגיש דרך חירות. והמציאות היא שגם מי שגר ברמות או ברכס לא מרגיש דרך חירות כשהוא נשען באמצע האוכל. ועל כן לדעת הראבי"ה פשיטא שפטורים מהסיבה.

אברהם כתב:מעבר לקו-הירוק, זו איננה מדינה לפי החוק הבינלאומי, זה שטח 'כבוש' על פי חוקי האומות שרובו איננו מערבי כלל.

דבריך אינם נכונים.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' מרץ 26, 2018 3:57 pm

אברהם כתב:
זולת זה, אתה מדבר על 'המדינה' ואני שאלתי על מעבר לקו-הירוק, זו איננה מדינה לפי החוק הבינלאומי, זה שטח 'כבוש' על פי חוקי האומות שרובו איננו מערבי כלל.


מי שיסב מהטעם הזה יחשב "שלום עכשיו" ופטור בק"ו מחולה.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' מרץ 26, 2018 4:04 pm

זה נמדד לפי מנהג יהודיי המקום ולא לפי מנהג גויי המקום.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הודעהעל ידי המעיין » ב' מרץ 26, 2018 4:09 pm

רבי אברהם לא עוררת רעש כי לא כתבת את שבאמת על ליבך.
אהיה הולך רכיל מגלה סוד, או מקדים את המאוחר מה שתכתוב מחר או בשנה הבאה.

שיש להסב מעבר לקו הירוק על גמל דווקא ועל הראש חבוש דרך חירות תרבוש.

בברכה המשולשת
הודעות: 14500
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' מרץ 26, 2018 4:16 pm

נמחק, בהתאם למה שנראה לי שרוצים חלק מחו"ר אתרא קדישא הדין
נערך לאחרונה על ידי בברכה המשולשת ב ב' מרץ 26, 2018 5:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5714
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' מרץ 26, 2018 4:36 pm

לדעתי את ההודעה האחרונה יש להעביר לטיפול השב"כ...

עקביה
הודעות: 5734
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הודעהעל ידי עקביה » ב' מרץ 26, 2018 4:57 pm

סגי נהור כתב:לדעתי את ההודעה האחרונה יש להעביר לטיפול השב"כ...

גא"מ..
למה "שישרפו ביסורים"?

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הודעהעל ידי המעיין » ב' מרץ 26, 2018 5:52 pm

כיוון שהייתי עסוק באקונומיקה הפסדתי את ההודעה. אני מקווה שמילים אלו שיישרפו בייסורים לא מתייחסים לעדר הגמלים שהתחלתי להקים לקראת השנה הבאה.

א צענטער
הודעות: 65
הצטרף: ה' נובמבר 07, 2013 9:33 pm

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הודעהעל ידי א צענטער » ב' מרץ 26, 2018 6:00 pm

לענ"ד מצוה רבתא ללמד את הערבים אשר הניח ה' לנו למוקש את ההסיבת ימין שכתב אברהם במקום אחר.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' מרץ 26, 2018 8:05 pm

המעיין כתב:כיוון שהייתי עסוק באקונומיקה הפסדתי את ההודעה. אני מקווה שמילים אלו שיישרפו בייסורים לא מתייחסים לעדר הגמלים שהתחלתי להקים לקראת השנה הבאה.

גם אני הפסדתי...
אפשר אולי לפחות לשלוח לי בפרטי? (את ההודעה, לא את הגמלים).

נוצר תאנה
הודעות: 189
הצטרף: ב' אוקטובר 16, 2017 9:23 pm

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הודעהעל ידי נוצר תאנה » ב' מרץ 26, 2018 8:32 pm

פטור הראבי"ה הוא דוקא במקום שלא נהגו להסב? לכאו' הוא משום שאין דרכינו להסב, ואם בן אשכנז [בימיו] ייקלע לארצות אחרות שדרכם להסב, לא יהא לו פטור זה?

דרומי
הודעות: 9424
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הודעהעל ידי דרומי » ב' מרץ 26, 2018 8:52 pm

לפי הכותרת פלא קצת שלא שואלים את המרא דאתרא - הרב קו ירוק שליט"א...

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' מרץ 26, 2018 9:33 pm

סגי נהור כתב:לדעתי את ההודעה האחרונה יש להעביר לטיפול השב"כ...

יחד עם ההגדה של פסח עם כל הטקסטים המזעזעים האלה של "שפוך חמתך על הגויים". "תרדוף באף ותשמידם", באמת!
שלא לדבר על המסר הנורא הזה של חד גדיא, שממש רואים בציור איך ששוחטים את השור!

ברוז
הודעות: 1671
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

הודעהעל ידי ברוז » ו' מאי 18, 2018 9:43 am

צופר הנעמתי כתב:
סגי נהור כתב:לדעתי את ההודעה האחרונה יש להעביר לטיפול השב"כ...

יחד עם ההגדה של פסח עם כל הטקסטים המזעזעים האלה של "שפוך חמתך על הגויים". "תרדוף באף ותשמידם", באמת!
שלא לדבר על המסר הנורא הזה של חד גדיא, שממש רואים בציור איך ששוחטים את השור!

מצו"ב בקשה מנשיא המדינה בן צבי שר"י לעידון נוסח "שפוך חמתך"...
קבצים מצורפים
1.png
1.png (463.63 KiB) נצפה 7328 פעמים


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים