הודעהעל ידי החתן סופר » ה' מרץ 22, 2018 10:48 pm
ישר כח לא הכרתי את החק"י גבי בדיקה בכיסי הבגדים, אמנם מלשון החזו"ע (פסח, עמ' נב) משמע שרכב צריך בדיקה בברכה מדקאמר התם: "ומכל מקום כשבא לבדוק במכונית אין לו לחזור ולברך...אלא די במה שבירך בביתו בשעת הבדיקה, ועל סמך ברכה זו יחזור ויבדוק החמץ במכוניתו". ואולי כוונתו רק לרווחא דמילתא.
ומצאתי ששאלו בזה את הגרא"ז וייס שליט"א:
בענין ברכה על בדיקת חמץ ברכב
כבוד הרה"ג ר' אמיתי אינדיג נ"י
רב שלום עד בלי ירח
שאל כבודו האם יש לברך על בדיקת חמץ ברכב כאשר אינו בודק בליל י"ד אלא את רכבו בלבד.
והביא את מש"כ בחק יעקב (סימן תל"ו ס"ק י"ז) דאף שכתב הרמ"א (סימן תל"ג סי"א) דצריך לבדוק את כיסי בגדיו מ"מ אינו מברך אלא על בדיקת הבית, כיון דכתיב שאור לא ימצא בבתיכם, אך עיקר חיוב בדיקה וביעור אינו אלא בבית בלבד, ולשיטתו ה"ה דאינו מברך על בדיקת הרכב אלא שתמה על החק"י דהלא בפסחים (ה' ע"ב) למדו מקרא דלא יראה לך חמץ בכל גבולך, דגם על חמץ שבגבולין עובר.
ועוד העיר דלשיטת רש"י דבודקין את החץ שלא יעבור על ב"י וב"י, מסתבר דבכל מקום שעובר על ב"י חייב לבדוק והרי פשוט לעובר על ב"י בחמ שנמצא בכיסיו ולמה לא יתחייב בבדיקה.
באמת דבריו נכונים וברורים ביסודם, ונראה לכאורה דאין טעמט של החק"י מדיוקא דקרא דשאור לא ימצא בבתיכם, דאי משום הא לא מסתבר כלל, ובפרט לשיטת התוס' דבודקין מחשש שלא יבא לאכול, וכך כתבו רוב הראשונים, וא"כ מה זה ענין למאי דכתיב שאור לא ימצא בבתיכם, ואפשר דלרווחא דמילתא ובדרך מליצה כתב כן.
אך מ"מ להלכה כתבו שני גדולי עולם החק"י שם ומהרא"ל צינץ במגן האלף (סימן תל"ו סק"ט) שאין לברך על בדיקת הכיסים, וכ"כ בכף החיים (תל"ו ס"ק צ"א). ויש לבאר הלכה זו בשני דרכים:
א. כיון שכל חיוב הבדיקה בכיסי הבגדים לא הלכתא פסיקתא היא, וכבר כתב המשנ"ב (תל"ג ס"ק מ"ז) שמנהג העולם לנער את הכיסים ולא לבודקן, ובאמת אין דרך להכניס חמץ ודברי מאכל לכיסים, ואף אם מכניסים בהם לעתים רחוקות אין הדרך אלאלהוציאן מיד, ואפשר דמשום כך הוי כמקום שאין מכניסים בו חמץ, כיון דהוי מקום שאין מחזיקים בו חמץ, אלא שמכניסים ומוציאין מיד, ומשו"כ אפשר דאין חובת בדיקה בכיסים ולפיכך אין לברך על בדיקתן.
ב. אפשר דאין עיקר חובת הבדיקה אלא בבית בלבד דכיון דעיקר חובת הבדיקה מחשש שמא מתוך ההרגל יבא לאכול לא תיקנו אלא שיבער חמץ מן הבית, דאם יש חמץ בבית יש חשש גדול דמתוך הרגל יושיט ידו ויאכל, משא"כ בכיס שהחשש רחוק הוא שיכשל באכילת חמץ.
ונפ"מ בין שתי הדרכים אם יש חיוב בדיקה ברכב, דאם נאמר שאין חיוב בדיקה לא בבית גם ברכב אין חיוב, אבל אם הגדרת הדברים דאין חיוב בדיקה בכיסים, מסתבר להחמיר ברכב דהלא אנשים יושבים שעות רבות ברכב ורגילים לאכול בו ודומה טפי לאחד מחדרי הבית.
מ"מ נראה להלכה דכיון דספק ברכות להקל, וכתבו גדולי עולם דאין חיוב בדיקה אלא בבית, נרה להלכה, דודאי צריך לבדוק א הרכב מחמץ אבל אין לברך על בדיקה זו, אלא לכוין בברכה לבית גם על בדיקת הרכב.
בהתנצלות על מאיחור תשובתי.