אוצר החכמה כתב:הרוצה ליחנק יתלה באילן גדול להגיד שאדם שמתפלל לקב"ה הרי הוא כעובד ע"ז זה קצת יותר גרוע מאשר להגיד שאין טעם להתפלל. ובעצם המצב גרוע הרבה יותר מזה האדם שחושב שיש טעם להתפלל לבורא אבל המתפלל אליו הרי הוא כעובד ע"ז הרי הוא פשוט מאמין בעבודה זרה.
איני מחפש להחנק, אני עצמי מתפלל לבורא שאני מאמין שהוא רחום ממש, וכמו שהתפלל הר"ש מקינון. חזרתי על דברי רג"נ, שהציג את המסקנה ההגיונית של שיטת הרמב"ם. דרכו של רג"נ היה להבטא בקיצוניות, ואיני יודע איך הוא עצמו הצדיק את התפילה לבורא. באותה שיחה, ניסיתי להתווכח איתו שאפשר להתפלל ולא להגשים לשיטת הרמב"ם, אבל הוא דחה כל דברי.
אוצר החכמה כתב:אפשר להניח מה שרוצים וממילא לא יהיו בכלל נמנעות. אבל אי אפשר להכחיש את העובדה שהיום אנחנו יודעים שכל תפיסות אריסטו הבסיסיות (על חלקן הושתתו טענות הראשונים) ביחס למהות הטבע אינן נכונות (גשם חמישי מעגל סובב וכדומה) ושגם הנחות היסוד הלוגיות שלו לא כל כך עומדות במבחן המציאות. ואותם דברים שבעיני אריסטו היו נמנעים ובצדק כי קשה לקבלם, אנחנו מקבלים אותם היום כעובדה שאין לנו ברירה אלא לקבלה מכוח המציאות. קפיצה קטנה מאד של מחשבה, אבל מתבקשת, תביא כל אחד להבין שאם המציאות הטבעית הוכיחה עד כמה הנחות היסוד האלו רחוקות מלהיות נכונות ובעיקר הוברר שהעולם פשוט לא עובד לפי השכל שלנו כמו שחשב אריסטו אלא אנחנו בקטנותינו יכולים לנסות להבין את המציאות ולפעמים להשלים עם זה שאין היא מובנת, קפיצה קטנה מאד תביא אותנו לזה שאת מעשי הבורא דרכיו ועלילותיו וקל וחומר עומק רצונו ומהותו אין לנו שום דרך להבין.
הלוגיקה של אריסטו נכונה בימינו כמו שהיתה נכונה בימיו (אם נתעלם מלוגיקה עמומה). הפיסיקה של אריסטו וכמעט כל שאר כתביו, משובשים לחלוטין. בכל מקרה, דעתי לא רלוונטית, כי לא באתי להגן על דעת הרמב"ם, אלא להציג את תפיסת הרמב"ם כמו שהבינו אותה אלו שבאו בעקבותיו. לדבריך, אין נמנעות כלל בחיק הבורא, כי הפיסיקה הוכיחה שהמציאות היא בלתי מובנת וסותרת את עצמה, וא"כ בודאי שאין אנו יכולים לדבר על נמנעות אצל הבורא. אין לי בעיה כלל לקבל את הפרשנות שלך ולענדם עטרה לראשי (למרות שאני אישית מאמין שהפיסיקה הגיונית). אבל רוב ככל הראשונים חולקים עליך וסבורים שישנם נמנעות בחוק הבורא (וי"א: בחיק הבורא), והשאלה שאיתה התמודדו היתה, מה נמנע ומה לא. בין הדברים שדנו בהם, היא איך הבורא יכול בכלל לשמוע תפילות, הרי אין לו מגע עם החומר. סך הכל, אני חוזר על הדברים של אלו שקדמו לי, לא יותר. בכל מקרה, אשמח להסכים לדעתך, אבל אם אתה לא מוכן לקבל שיש כזה דבר נמנעות אצל הבורא, אז אתה והרמב"ם לא נמצאים באותה אסכולה.