חתם סופר בבא מציעא דף סח עמוד ב
איכא בצים מוזרות. פרש"י וכן תוס' דשרי' באכיל' רצו בזה דאי הוה אסור באכילה הא קי"ל דאסור לעשות סחורה בדברים האסורים ונהי דלבעלי' מותר משום דנזדמנה לו מ"מ לא הותר לתנו לישראל אחר בשכר טרחתו דלהשני לא הוה נזדמנו מש"ה הוצרכו לומר דמותר באכילה וזה דלא כפר"ח י"ד סי' קי"ז דתי' על ק' תי"ט במס' שביעית שהק' אש"ס פ"ק דבכורות דבעי למילף היתר חָלב מעשרה חריצי חלב לשר האלף ודחי הש"ס דלמא לסחורה והק' תי"ט הא אי אסור באכילה אסור נמי בסחורה ותי' פר"ח דלמא נזדמנו לו ע"ש וליתא דנהי דלישי אבי דוד נזדמנו והותר למוכרם לגוי אבל מי התירם לשר האלף לקבלם במתנה דהרי לו לא נזדמנו ובעיקר ק' תי"ט נראה דמותר לעשות סחורה בדם דהרי אתקש למים כמבואר רפכ"ש וכן מצאתי עתה בס' פרי תואר וא"כ ה"ה לאמה"ח דאתקש לדם כמבואר שם כ"ב ב' וא"כ אפי' אי חָלב אסור מה"ת או משום דדם נעכר ונעשה חלב או משום דיצא מן החי מ"מ מותר לעשות בו סחורה ולק"מ מש"ס בכורות וכי פריך הש"ס התם ולחזקי' למאי הלכתא אתקש הומ"ל להיתר סחורה ואכמ"ל בזה ושם בארה [עי' לעיל י"ב א']:
חתם סופר מסכת שבת דף עח עמוד א
והמוציא קשר מוכסין חייב, מ"ש תוס' דמיירי בקלף נראה קצת דוחק אבל רמב"ם כתב מוציא קשר מוכסים חייב שצריך לו לעולם פי' אפי' אחר שכבר הראהו למוכס חייב מפני שצריך לומר גברא דמוכס אנא א"כ א"ש דנקט קשר מוכס, שוב מצאתי כן בס' חפץ ה':
דף עח עמוד ב
ושטר פרוע אם יש בלובן שלו וכו', דברי מהרש"א תמוהים, ודברי ש"ג סביב הרי"ף יותר תמוהים, והפשוט דברייתא מיירי בשניכר בהשטר שהוא פרוע כגון שכ' שובר על גבי השטר עצמו וליכא למיחש למידי ויכול לצור על פי צלוחית משו"ה חייב כשיעור לצור, וקרוב לזה כ' בספר חפץ ה'.
בבלי77 כתב:שמעתי מג"א שליט"א שהתעורר האם רבינו החת"ס זצ"ל מזכיר לספר אור החיים הק'? (ושאר ספריו פר"ת וכו'), ואם לא מה טעמו של דבר, ולא מסתבר שלא ראה ולא שמע על ספר זה, והרי ספר אוה"ח נדפס בארצות אשכנז כמה וכמה פעמים, ואם כיבד החת"ס למרן החיד"א "נא להודיעני מה דעת הברכי יוסף", וגם כיבד לתלמיד החיד"א ויצא ללוותו, כ"ש, לרבו הוא האוה"ח.
קראקובער כתב:בבלי77 כתב:שמעתי מג"א שליט"א שהתעורר האם רבינו החת"ס זצ"ל מזכיר לספר אור החיים הק'? (ושאר ספריו פר"ת וכו'), ואם לא מה טעמו של דבר, ולא מסתבר שלא ראה ולא שמע על ספר זה, והרי ספר אוה"ח נדפס בארצות אשכנז כמה וכמה פעמים, ואם כיבד החת"ס למרן החיד"א "נא להודיעני מה דעת הברכי יוסף", וגם כיבד לתלמיד החיד"א ויצא ללוותו, כ"ש, לרבו הוא האוה"ח.
אתה יוצא מנקודת הנחה שהאור החיים היה נחשב אצלו כמו שהוא היה נחשב אצל תלמידי הבעש"ט שאתה עוד מתמיה למה הוא לא מביא אותו עם ובלי קל וחומר.
ואנכי הצעיר לבית אבי, ראיתי להשיב על דברי הרב ז"ל, ואף שאיני כדאי לחלוק עליו כי יודע אני בעצמי שהקטן שבתלמידיו קטנו עבה ממתני, אך תורה היא וללמוד אני צריך, ובכה"ג אין חולקין כבוד לרב, שזה ידמה לננס הרוכב על גבי ענק
ליבא לתיובתא כתב:איטליה - מרכז הספר והמסחר בבלקן.
איש_ספר כתב:ליבא לתיובתא כתב:איטליה - מרכז הספר והמסחר בבלקן.
?
אראל כתב:קראקובער כתב:אתה יוצא מנקודת הנחה שהאור החיים היה נחשב אצלו כמו שהוא היה נחשב אצל תלמידי הבעש"ט שאתה עוד מתמיה למה הוא לא מביא אותו עם ובלי קל וחומר.
זה לכאורה התירוץ האמיתי
הבעש"ט הק' היה זה שגילה רוממות נשמת האוה"ח הק', מה שלא נגלה למרנא החת"ס זי"ע, ומי יבא בסוד קדושים
ובאמת יש לעשות סך הכל, מי מבני דורו של החת"ס מרבה להביא מספר אוה"ח הק'?
קראקובער כתב:כל מי שקצת מכיר את ספריו מבין שפסקים בסגנון 'מי שלא מאמין שספרי אוה"ח נכתבו ברוה"ק הוא אפיקורוס' היו מופרכים ומגוחכים אצלו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים