היא שיחתי כתב:משפחת רפפורט מחזיקה עצמה כמיוחסת עד הש"ך ועל משפחתו הסיפור הנודע מהגר"א
איש_ספר כתב:בעליות אליהו איתא שהגר"א פדה עצמו אצל כמה כהנים ובכללם אצל כהן ממשפחת רפפורט.
בהקדמת גאון יעקב להגאון רבי יעקב כהנא כותב המו"ל הגרנ"נ רבינוביץ בעל דק"ס, שהגר"א פדה עצמו אצל הגהמ"ח.
בבני ברק היו שהיו פודים לפחות לחומרא, גם אצל זקן ת"ח, בן הרב ברית כהונה, מיוחסי כהונה של עיר הכהנים ג'רבא.
מהגאה"צ ר' אלתר כהנא מזידטשוב שמעתי על יחוס כהונתם, צאצאי בעל קונטרס הספיקות אחי הקצות.
במקו"א ראיתי שהגה"צ בעל ערוגת הבשם, פדה עצמו אצל נכד מהרשש"ך.
-----------
ועל קושית מבקש, נראה דלמעט בספק עדיף והוא תלוי בגדר יחוס כהני חזקה. ואכ"מ.
בור הגולה כתב:היא שיחתי כתב:משפחת רפפורט מחזיקה עצמה כמיוחסת עד הש"ך ועל משפחתו הסיפור הנודע מהגר"א
במח"כ, טעית בטעות נפוצה. משפחת רפאפורט האמיתית מדור דור, אינם קשורים לש"ך כלל. מהמפורסמים שבהם הם רשכבה"ג הגאון ר' שמחה אב"ד הורודנא ולובלין ושמונת בניו - בראשם הגאון ר' חיים רפאפורט אב"ד לבוב, וכן בן דודו של ר' שמחה, הגאון ר' ברוך רפאפורט אב"ד פיורדא ויו"ח ועוד ועוד. המעשה עם הגר"א מסופר עם ר' חיים רפאפורט הנ"ל, או עכ"פ א' מבני משפחתו.
משפחת הש"ך משפחה אחרת היא, ואינם קרויים רפאפורט. רק לפני מאה וחמישים שנה לערך התחילו חלק מצאצאיו, משום מה, לכנות עצמם רפאפורט, והם משפחת הרבנים בפולין - לעומת משפחת רפאפורט האמיתיים שהם בגאליציה. תעיין היטב בהסכמות ובספרים, תראה שאף א' מבני המשפחה הנ"ל לא כינה עצמו רפאפורט עד לפני כמאה וחמישים שנה. מסתבר שגם הם מוחזקים ככהנים מיוחסים, אבל בלי קשר ליחוס הרם של משפחת רפאפורט. ודי בזה.[ד"א, משפחת קופשיץ הם צאצאי ר' יונה נחום אב"ד סוכוטשוב אחי הש"ך].
אדג כתב:בכל אופן, בכהונה אין די ביחוס האב, אלא גם ביחוס האם וכו', ולזה אין די בס' יוחסין.
הרה"ג ר' יוסף רפפורט מחבר לתשובת השנה ועוד, ממשפחת ר"פ המתייחסים לש"ך, אומר לרבים הפודים אצלו, באם הינכם באים אלי משום מעשה רב דהגר"א להוי ידוע שאין המדובר במשפחתנו. אף אני זכיתי לפדות את בני בכורי ני"ו, ופדיתי אצלו ולא אמר כלום...'.בור הגולה כתב:במח"כ, טעית בטעות נפוצה. משפחת רפאפורט האמיתית מדור דור, אינם קשורים לש"ך כלל. מהמפורסמים שבהם הם רשכבה"ג הגאון ר' שמחה אב"ד הורודנא ולובלין ושמונת בניו - בראשם הגאון ר' חיים רפאפורט אב"ד לבוב, וכן בן דודו של ר' שמחה, הגאון ר' ברוך רפאפורט אב"ד פיורדא ויו"ח ועוד ועוד. המעשה עם הגר"א מסופר עם ר' חיים רפאפורט הנ"ל, או עכ"פ א' מבני משפחתו.
איש_ספר כתב:הרה"ג ר' יוסף רפפורט מחבר לתשובת השנה ועוד, ממשפחת ר"פ המתייחסים לש"ך, אומר לרבים הפודים אצלו, באם הינכם באים אלי משום מעשה רב דהגר"א להוי ידוע שאין המדובר במשפחתנו. אף אני זכיתי לפדות את בני בכורי ני"ו, ופדיתי אצלו ולא אמר כלום...'.בור הגולה כתב:במח"כ, טעית בטעות נפוצה. משפחת רפאפורט האמיתית מדור דור, אינם קשורים לש"ך כלל. מהמפורסמים שבהם הם רשכבה"ג הגאון ר' שמחה אב"ד הורודנא ולובלין ושמונת בניו - בראשם הגאון ר' חיים רפאפורט אב"ד לבוב, וכן בן דודו של ר' שמחה, הגאון ר' ברוך רפאפורט אב"ד פיורדא ויו"ח ועוד ועוד. המעשה עם הגר"א מסופר עם ר' חיים רפאפורט הנ"ל, או עכ"פ א' מבני משפחתו.
ישבב הסופר כתב:בלייקוואוד יש משפחה שלמה שנהגו כהונה בעליה לדוכן ופדיוני בכורים, ויהי בנסעם זה עתה אל עיר מולדת אביהם, בדקו ומצאו על מצבות קברי אבותם שהם אכן בני לוי אבל לא כהנים כלל! ותהום כל העיר.
ותמהני מנין להם להחזיק עתה שהם לויים? הרי מנא לן דממצבת אבן ניתן להחזיק משפחה שלימה לויים לפוטרם מפדיון בניהם, ועוד דחזקה ד'אין אדם מוריש שקר לבנו' כבר איתרע אצלם...
תולעת ספרים07 כתב:אמרינן ביבמות: רבה ואביי מדבית עלי קאתו רבה דעסק בתורה חיה ארבעין שנין אביי דעסק בתורה ובגמילות חסדים חיה שיתין שנין...
האם דבר זה עדיין בתוקף והאם ניתן לבדוק לפי"ז את היותם כהנים כאשר נבדוק את אלו אשר מתייחסים לעלי הכהן אם מאריכים ימים מעבר לששים שנה.
תולעת ספרים07 כתב:אמרינן ביבמות: רבה ואביי מדבית עלי קאתו רבה דעסק בתורה חיה ארבעין שנין אביי דעסק בתורה ובגמילות חסדים חיה שיתין שנין...
האם דבר זה עדיין בתוקף והאם ניתן לבדוק לפי"ז את היותם כהנים כאשר נבדוק את אלו אשר מתייחסים לעלי הכהן אם מאריכים ימים מעבר לששים שנה.
אליהוא כתב:הגר"א פדה עצמו אצל ר' מאיר רפפורט אביו של ר' ישראל רפפורט אב"ד ביחאב [זקנו של הרד"ל] כמו שכתב הרד"ל בעליות אליהו שם. וכתב שם שהיה בידם מגילת יוחסים עד עזרא הסופר.
אמנם לא כתוב שם שמאז לא פדה יותר רק שפדה עצמו מכמה כהנים ובפרט מהנ"ל.
[את הזרוע לחיים וקיבה נתן לכהן בשם ר' אריה לייב מרומשישאק כמ"ש בתומע"ר אות כ"ו, ואיני יודע מי הוא].
מעניין שגם רפאפורט וגם ר' יעקב כהנא הנ"ל שניהם מזרע עזרא הסופר דווקא והיינו מבני צדוק מזרע אלעזר.
משא"כ משפחת הש"ך צאצאי עלי הכהן מזרע איתמר כידוע.
גם זה הבל כתב:תולעת ספרים07 כתב:אמרינן ביבמות: רבה ואביי מדבית עלי קאתו רבה דעסק בתורה חיה ארבעין שנין אביי דעסק בתורה ובגמילות חסדים חיה שיתין שנין...
האם דבר זה עדיין בתוקף והאם ניתן לבדוק לפי"ז את היותם כהנים כאשר נבדוק את אלו אשר מתייחסים לעלי הכהן אם מאריכים ימים מעבר לששים שנה.
שמעתי שבני משפחת טוויל מקובל אצלם שהם צאצאים של עלי הכהן ולכן כל אחד מבני השפחה פותח גמ"ח או כיוצא בזה.
מורה צדק כתב:גם זה הבל כתב:תולעת ספרים07 כתב:אמרינן ביבמות: רבה ואביי מדבית עלי קאתו רבה דעסק בתורה חיה ארבעין שנין אביי דעסק בתורה ובגמילות חסדים חיה שיתין שנין...
האם דבר זה עדיין בתוקף והאם ניתן לבדוק לפי"ז את היותם כהנים כאשר נבדוק את אלו אשר מתייחסים לעלי הכהן אם מאריכים ימים מעבר לששים שנה.
שמעתי שבני משפחת טוויל מקובל אצלם שהם צאצאים של עלי הכהן ולכן כל אחד מבני השפחה פותח גמ"ח או כיוצא בזה.
ישנה אגדה ידועה בקרב משפחת "מעלי הכהן טוויל", שחכם אחד בירכם שיהיו להם חיים ארוכים, ומאז מכונים הם בשם טוויל, על משפחה זו נמנו חכמים רבים, ומהם רבי עזרא טוויל (שו"ת עט סופר) רבה של ארם צובה, ובנו רבי חיים (חיבר ספר מצא חיים בסוף שו"ת עט סופר), ששימש כרבה של הקהילה החלבית בניו יורק, ולאחמ"כ כדיין בירושלים, כמו"כ יש משפחה גדולה בתל אביב שמיוחסים למשפחה זו, ובאמת רבים מהם מאריכים ימים אף מעבר לממוצע.
אליהוא כתב:האם לצאצאי משפחת רפפורט הנ"ל אין זכר כיום?
בור הגולה כתב:מהמפורסמים שבהם הם רשכבה"ג הגאון ר' שמחה אב"ד הורודנא ולובלין ושמונת בניו - בראשם הגאון ר' חיים רפאפורט אב"ד לבוב, וכן בן דודו של ר' שמחה, הגאון ר' ברוך רפאפורט אב"ד פיורדא
אליהוא כתב:לדעת הגר"א שנוהג זרוע לחיים וקיבה בחו"ל והוא דאוריתא אין לכאו' שום טעם לחלק בין פדיון לזה.
מש"כ מהביל אחד לעיל שצריך גיור לחומרא הוא הבל ורעות רוח, דודאי ישראל בחזקתם, רק כהנים בעי יחוס כיון שבחו"ל אינו נפ"מ כ"כ וזה פשוט, ומטעם זה נקטו כמה אחרונים שא"א להקריב קרבנות בזה"ז שאין לנו כהן מיוחס.
האם לצאצאי משפחת רפפורט הנ"ל אין זכר כיום?
עט סופר כתב:תולעת ספרים07 כתב:אמרינן ביבמות: רבה ואביי מדבית עלי קאתו רבה דעסק בתורה חיה ארבעין שנין אביי דעסק בתורה ובגמילות חסדים חיה שיתין שנין...
האם דבר זה עדיין בתוקף והאם ניתן לבדוק לפי"ז את היותם כהנים כאשר נבדוק את אלו אשר מתייחסים לעלי הכהן אם מאריכים ימים מעבר לששים שנה.
אביהם של הגאונים רבי יהודה אריה ורבי יוסף רפפורט שהוזכרו למעלה נפטר צעיר מאד, וכן עוד במשפחה, ואכן הם מקפידים על תורת חסד, ואכן הם זוכים להפיץ תורה וחסד.
י. רבינוביץ כתב:השם טוויל הוא משמות המשפחה שמקורם בתכונות גופניות.
'טויל' בערבית משמעותו ארוך/גבוה.
(ראה עוד בספרו של ד"ר אברהם שטאל)
תולעת ספרים07 כתב:ובזמנו שאלתי אם הגרי"ז גם פדה את עצמו לחומרא והשיב לי שלא.
תולעת ספרים07 כתב:כבר כתבנו לעיל מזה שלדעתו של היעב"ץ יש להם ללווים לפדות את עצמם לחומרא ועל זה שאלתי אותו.
תולעת ספרים07 כתב:הגרי"ז ז"ל היה נותן שמן שריפה להרב שפירא בהיותו כהן מיוחס נכד לרבי יעקב כהנא קרקוב
כמו כן כל הבריסקעס היו מקפידים לפדות אצל רבי אברהם שפירא הרב הראשי עד הסיפור עם גורן.
ובזמנו שאלתי אם הגרי"ז גם פדה את עצמו לחומרא והשיב לי שלא.
תולעת ספרים07 כתב:הגרי"ז ז"ל היה נותן שמן שריפה להרב שפירא בהיותו כהן מיוחס נכד לרבי יעקב כהנא קרקוב
כמו כן כל הבריסקעס היו מקפידים לפדות אצל רבי אברהם שפירא הרב הראשי עד הסיפור עם גורן.
ובזמנו שאלתי אם הגרי"ז גם פדה את עצמו לחומרא והשיב לי שלא.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 722 אורחים