מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי הפשטן » ד' פברואר 28, 2018 4:47 pm

שמעתי חילונים הטוענים שאפילו התורה אוסרת את זה, ומסתייעים מהפסוק "לא תסגיר עבד אל אדוניו" (ולענין זה טוענים אותם מסתננים שבארצם אריתריאה מחכה להם עונש מוות כי ברחו מגיוס דדמי לעבדות צבאית), וכן מהפסוק "וגר לא תלחץ ואתם ידעתם את נפש הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים" (וגרים דקרא היינו זרים), ועוד כיוצא באלו טענות הדומות לזה.
האם יש מקום לחוש לזה, לפי דעת תורה.
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ד' פברואר 28, 2018 4:49 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.


הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי הפשטן » ה' מרץ 01, 2018 2:46 pm

שאלתי על כד ועניתני בחבית.
שאלתי על כד, כלומר על טענת חילונים הטוענים שלפחות שני פסוקים בתורה אוסרים לגרש, וגם טרחתי לצטט את אותם פסוקים המובאים ע"י אותם חילונים.

בתגובתך (שעלי' אני מודה לך), הפנית אותי אל אשכול, שאמנם דן בנושא של גירוש מסתננים (ולכן זה חבית שדומה לכד ולא משאית שאינה דומה לכד), אבל האשכול ההוא לא מתייחס כלל לטענת החילונים הנ"ל לגבי הפסוקים הנ"ל (ולכן זה לא כד אלא רק חבית).
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב א' מרץ 04, 2018 10:11 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ה' מרץ 01, 2018 4:15 pm

הפשטן כתב:שמעתי חילונים הטוענים שאפילו התורה אוסרת את זה, ומסתייעים מהפסוק "לא תסגיר עבד אל אדוניו" (ולענין זה טוענים אותם מסתננים שבארצם אריתריאה מחכה להם עונש מוות כי ברחו מגיוס דדמי לעבדות צבאית), וכן מהפסוק "וגר לא תלחץ ואתם ידעתם את נפש הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים" (וגרים דקרא היינו זרים), ועוד כיוצא באלו טענות הדומות לזה.
האם יש מקום לחוש לזה, לפי דעת תורה.

א. השאלה היא על חילונים קראים? הרי [בלי להכנס לשאלה מה הוא ה'פשוטו של מקרא' כאן] בתושבע"פ פירשו להדיא מקרות הללו בעניינים אחרים. לא תסגיר - או בלקח עבד ע"מ לשחררו או בעבד כנעני של ישראל שברח לא"י ובהדיא פירשו [גיטין מה.] שאינו שייך בכגון דא ודלא כמו שסברו הכותים. וגר לא תלחץ וכו' - בגר צדק.
ב. הטעם ששלחו אותך לאשכול הנ"ל כיון ששם מבואר שכל הנידון שלך לא מתחיל שהרי אינם שומרים ז' מצוות ואין מסגירים אותם לאדוניהם.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי הפשטן » ו' מרץ 02, 2018 5:13 pm

יושב ירושלים כתב:
הפשטן כתב:שמעתי חילונים הטוענים שאפילו התורה אוסרת את זה, ומסתייעים מהפסוק "לא תסגיר עבד אל אדוניו" (ולענין זה טוענים אותם מסתננים שבארצם אריתריאה מחכה להם עונש מוות כי ברחו מגיוס דדמי לעבדות צבאית), וכן מהפסוק "וגר לא תלחץ ואתם ידעתם את נפש הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים" (וגרים דקרא היינו זרים), ועוד כיוצא באלו טענות הדומות לזה.
האם יש מקום לחוש לזה, לפי דעת תורה.

א. השאלה היא על חילונים קראים? הרי [בלי להכנס לשאלה מה הוא ה'פשוטו של מקרא' כאן] בתושבע"פ פירשו להדיא מקרות הללו בעניינים אחרים. לא תסגיר - או בלקח עבד ע"מ לשחררו או בעבד כנעני של ישראל שברח לא"י ובהדיא פירשו [גיטין מה.] שאינו שייך בכגון דא ודלא כמו שסברו הכותים. וגר לא תלחץ וכו' - בגר צדק.


הקראים רוצים לציית לתורה שבכתב (לפי הבנתם המשובשת בתורה שבכתב), ולכן אותם חילונים אינם יכולים להיות קראים, שהרי אותם חילונים אינם רוצים כלל לציית, לא לתושב"ע ואפילו לא לתושב"כ, וספק גדול בעיני אם הם בכלל מאמינים ב-ד'. עכ"פ, מדובר באחת משתיים: או בחילונים, שבחוצפתם מחשיבים את עצמם כמבינים יותר טוב מחז"ל בכוונת התורה (שבה הם מורדים), ושעליהם נאמר "על תען כסיל כאולתו"; או אולי מדובר בסתם חילונים תמימים (בבחינת תינוקות שנשבו) - שבמקרה הטוב הם פשוט מנסים מתוך סקרנות לברר עם עצמם (ובאופן שיניח את דעתם) מה חושבת התורה (אשר לה הם אינם מצייתים) על גירוש מסתננים, והואיל והם אינם מאמינים לחז"ל - וגם לא סקרנים לדעת מה קיבלו חז"ל - אלא הם רק (במקרה הטוב) מנסים לברר עם עצמם מה חושבת התורה (אשר לה הם אינם מצייתים), לכן אם נפטור אותם באמירה "כך קיבלו חז"ל בכוונת התורה" - זה לא יניח את דעתם. לסיכום, הם מנסים לברר עם עצמם מה חושבת התורה (אשר לה הם אינם מצייתים), באופן שיניח את דעתם.

לדוגמה, הם טוענים (נניח בתמימות ולא כטענה מתנגחת), שהלא מהסיפא של הפסוק "וגר לא תלחץ ואתם ידעתם את נפש הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים", מוכח לדעתם כי (שלא כפי שהבינו חז"ל) הרישא של הפסוק לא דנה בגרי צדק אלא בזרים, כי רק ככה תובן לדעתם הסיפא "כי גרים הייתם בארץ מצרים", ולכן הם טוענים שאפילו התורה עצמה (אשר לה הם אינם מצייתים), אוסרת לגרש מסתננים. עכשיו, יש לנו שתי אפשרויות: או להתעלם מדבריהם, בבחינת "אל תען כסיל כאולתו", או לענות להם, בבחינת "ענה כסיל כאולתו". האם כבוד תורתו מציע ללכת בנדו"ד לפי עצת הפסוק "אל תען" וגו', או ללכת לפי עצת הפסוק "ענה" וגו'? אם כבוד תורתו יציע ללכת לפי עצת הפסוק "אל תען", זה יהי' בסדר מבחינתי, ובלבד שכבוד תורתו יגיד את זה במפורש.

יושב ירושלים כתב:ב. הטעם ששלחו אותך לאשכול הנ"ל כיון ששם מבואר שכל הנידון שלך לא מתחיל שהרי אינם שומרים ז' מצוות ואין מסגירים אותם לאדוניהם.


לענ"ד, ההפני' אל האשכול ההוא לא מתחילה כלל לענות על שאלתי, שהרי היא מלכתחילה מניחה (בניגוד להנחה שלי) שכל המסתננים אינם שומרים ז' מצוות ב"נ, שזה בדיוק ההפך מההנחה של שאלתי. משל אל מה הדבר דומה? למי שמנסה להיוועץ ברופא: "בהינתן שאין בכוונתי לעשות דיאטה אני מחפש דרך להוריד במשקל", ועונה לו הרופא "למה אין בכוונתך לעשות דיאטה? תעשה דיאטה וככה תוריד במשקל", הרי ברור שעיצה כזאת של הרופא לא תענה של השאלה. אף כאן אני שואל: "בהינתן, שיש מסתננים שמקיימים ז' מצוות ב"נ מהי עמדת התורה על גירושם", ואז אני נשלח לאשכול הנ"ל שבעצם עונה לי "למה אתה מניח שיש מסתננים ששומרים ז' מצוות ב"נ? תניח שאף אחד מהם אינו שומר ז' מצוות ב"נ וככה תבין שאין בעי' הלכתית לגרשם", ולכן ברור שההפני' לאשכול הנ"ל לא עונה על שאלתי.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ג' מרץ 06, 2018 5:08 pm

הפשטן כתב:
יושב ירושלים כתב:
הפשטן כתב:שמעתי חילונים הטוענים שאפילו התורה אוסרת את זה, ומסתייעים מהפסוק "לא תסגיר עבד אל אדוניו" (ולענין זה טוענים אותם מסתננים שבארצם אריתריאה מחכה להם עונש מוות כי ברחו מגיוס דדמי לעבדות צבאית), וכן מהפסוק "וגר לא תלחץ ואתם ידעתם את נפש הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים" (וגרים דקרא היינו זרים), ועוד כיוצא באלו טענות הדומות לזה.
האם יש מקום לחוש לזה, לפי דעת תורה.

א. השאלה היא על חילונים קראים? הרי [בלי להכנס לשאלה מה הוא ה'פשוטו של מקרא' כאן] בתושבע"פ פירשו להדיא מקרות הללו בעניינים אחרים. לא תסגיר - או בלקח עבד ע"מ לשחררו או בעבד כנעני של ישראל שברח לא"י ובהדיא פירשו [גיטין מה.] שאינו שייך בכגון דא ודלא כמו שסברו הכותים. וגר לא תלחץ וכו' - בגר צדק.


הקראים רוצים לציית לתורה שבכתב (לפי הבנתם המשובשת בתורה שבכתב), ולכן אותם חילונים אינם יכולים להיות קראים, שהרי אותם חילונים אינם רוצים כלל לציית, לא לתושב"ע ואפילו לא לתושב"כ, וספק גדול בעיני אם הם בכלל מאמינים ב-ד'. עכ"פ, מדובר באחת משתיים: או בחילונים, שבחוצפתם מחשיבים את עצמם כמבינים יותר טוב מחז"ל בכוונת התורה (שבה הם מורדים), ושעליהם נאמר "על תען כסיל כאולתו"; או אולי מדובר בסתם חילונים תמימים (בבחינת תינוקות שנשבו) - שבמקרה הטוב הם פשוט מנסים מתוך סקרנות לברר עם עצמם (ובאופן שיניח את דעתם) מה חושבת התורה (אשר לה הם אינם מצייתים) על גירוש מסתננים, והואיל והם אינם מאמינים לחז"ל - וגם לא סקרנים לדעת מה קיבלו חז"ל - אלא הם רק (במקרה הטוב) מנסים לברר עם עצמם מה חושבת התורה (אשר לה הם אינם מצייתים), לכן אם נפטור אותם באמירה "כך קיבלו חז"ל בכוונת התורה" - זה לא יניח את דעתם. לסיכום, הם מנסים לברר עם עצמם מה חושבת התורה (אשר לה הם אינם מצייתים), באופן שיניח את דעתם.

לדוגמה, הם טוענים (נניח בתמימות ולא כטענה מתנגחת), שהלא מהסיפא של הפסוק "וגר לא תלחץ ואתם ידעתם את נפש הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים", מוכח לדעתם כי (שלא כפי שהבינו חז"ל) הרישא של הפסוק לא דנה בגרי צדק אלא בזרים, כי רק ככה תובן לדעתם הסיפא "כי גרים הייתם בארץ מצרים", ולכן הם טוענים שאפילו התורה עצמה (אשר לה הם אינם מצייתים), אוסרת לגרש מסתננים. עכשיו, יש לנו שתי אפשרויות: או להתעלם מדבריהם, בבחינת "אל תען כסיל כאולתו", או לענות להם, בבחינת "ענה כסיל כאולתו". האם כבוד תורתו מציע ללכת בנדו"ד לפי עצת הפסוק "אל תען" וגו', או ללכת לפי עצת הפסוק "ענה" וגו'? אם כבוד תורתו יציע ללכת לפי עצת הפסוק "אל תען", זה יהי' בסדר מבחינתי, ובלבד שכבוד תורתו יגיד את זה במפורש.

יושב ירושלים כתב:ב. הטעם ששלחו אותך לאשכול הנ"ל כיון ששם מבואר שכל הנידון שלך לא מתחיל שהרי אינם שומרים ז' מצוות ואין מסגירים אותם לאדוניהם.


לענ"ד, ההפני' אל האשכול ההוא לא מתחילה כלל לענות על שאלתי, שהרי היא מלכתחילה מניחה (בניגוד להנחה שלי) שכל המסתננים אינם שומרים ז' מצוות ב"נ, שזה בדיוק ההפך מההנחה של שאלתי. משל אל מה הדבר דומה? למי שמנסה להיוועץ ברופא: "בהינתן שאין בכוונתי לעשות דיאטה אני מחפש דרך להוריד במשקל", ועונה לו הרופא "למה אין בכוונתך לעשות דיאטה? תעשה דיאטה וככה תוריד במשקל", הרי ברור שעיצה כזאת של הרופא לא תענה של השאלה. אף כאן אני שואל: "בהינתן, שיש מסתננים שמקיימים ז' מצוות ב"נ מהי עמדת התורה על גירושם", ואז אני נשלח לאשכול הנ"ל שבעצם עונה לי "למה אתה מניח שיש מסתננים ששומרים ז' מצוות ב"נ? תניח שאף אחד מהם אינו שומר ז' מצוות ב"נ וככה תבין שאין בעי' הלכתית לגרשם", ולכן ברור שההפני' לאשכול הנ"ל לא עונה על שאלתי.

לאחר כל ההתפלספויות התשובה היא פשוטה מאוד: אם השאלה שלך היא מה לענות לחילונים, תענה להם שהשאלה לא מתחילה בגלל שהמציאות היא לא כמו שמתוארת בשאלה. נקודה.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי הפשטן » ד' מרץ 07, 2018 11:34 am

יושב ירושלים כתב:לאחר כל ההתפלספויות התשובה היא פשוטה מאוד: אם השאלה שלך היא מה לענות לחילונים, תענה להם שהשאלה לא מתחילה בגלל שהמציאות היא לא כמו שמתוארת בשאלה. נקודה.


אולי, בגלל שלא הסברתי את עצמי טוב, כבוד תורתו ערבב בין שתי שאלות נפרדות, שמתוכן רק הראשונה דנה בחילונים, ואלו הן שתי השאלות:

שאלה א. איך להתייחס לדברי חילונים שאינם מקבלים את קבלת חז"ל ושטוענים כי, הסיפא "כי גרים הייתם" וגו' (גרים היינו זרים) - מעידה על הרישא "וגר לא תלחץ" (גר היינו זר): האם להתייחס לדבריהם לפי עצת הכתוב "אל תען" וגו', או לפי עצת הכתוב "ענה" וגו'.

שאלה ב. בהינתן שאין בכוונתי לעשות דיאטה, מהי הדרך הכי מהירה להוריד במשקל. או בנמשל: בהינתן שיש מסתננים שמקיימים ז' מצוות ב"נ, מהי עמדת התורה על גירושם. ועל השאלה הזאת רק הערתי כבדרך אגב, שמי שיענה לי (במשל) "למה אין בכוונתך לעשות דיאטה? תעשה דיאטה וככה תוריד במשקל", בעצם לא יענה על השאלה. וה"ה לנמשל. לכן, האשכול שאליו ציינו, אינו עולה על שאלתי.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ד' מרץ 07, 2018 8:56 pm

הפשטן כתב:
יושב ירושלים כתב:לאחר כל ההתפלספויות התשובה היא פשוטה מאוד: אם השאלה שלך היא מה לענות לחילונים, תענה להם שהשאלה לא מתחילה בגלל שהמציאות היא לא כמו שמתוארת בשאלה. נקודה.


אולי, בגלל שלא הסברתי את עצמי טוב, כבוד תורתו ערבב בין שתי שאלות נפרדות, שמתוכן רק הראשונה דנה בחילונים, ואלו הן שתי השאלות:

שאלה א. איך להתייחס לדברי חילונים שאינם מקבלים את קבלת חז"ל ושטוענים כי, הסיפא "כי גרים הייתם" וגו' (גרים היינו זרים) - מעידה על הרישא "וגר לא תלחץ" (גר היינו זר): האם להתייחס לדבריהם לפי עצת הכתוב "אל תען" וגו', או לפי עצת הכתוב "ענה" וגו'.

שאלה ב. בהינתן שאין בכוונתי לעשות דיאטה, מהי הדרך הכי מהירה להוריד במשקל. או בנמשל: בהינתן שיש מסתננים שמקיימים ז' מצוות ב"נ, מהי עמדת התורה על גירושם. ועל השאלה הזאת רק הערתי כבדרך אגב, שמי שיענה לי (במשל) "למה אין בכוונתך לעשות דיאטה? תעשה דיאטה וככה תוריד במשקל", בעצם לא יענה על השאלה. וה"ה לנמשל. לכן, האשכול שאליו ציינו, אינו עולה על שאלתי.

תשובה לשאלה א: עי' בבלי שבת ל שבדברי תורה אמרינן 'ענה כסיל כאולתו' ולכאו' תלוי גם בכוונת השואל ובעוד דברים וא"א ליתן בזה הוראה כללית.
תשובה לשאלה ב: [סיכום הדברים המבוארים בחזו"א יו"ד סי' ס"ה ס"ק ב-ג] אם מקבלים ע"ע שמירת ז' מצוות בפני ב"ד דינם כגר תושב שמצוה להחיותם [אפי' אם אינם בורחים מפני אדוניהם וכו'] ומותר ליתן להם חניה בקרקע. בזמנינו שאין היובל נוהג אין מקבלים ג"ת ולכן לד' הרמב"ם אפי' אם שומר ז' מצוות ב"נ כיון שהוא בלי קבלה אסור ליתן לו חניה ונתחייבנו לגרשו מארצינו והוא חיוב על כל אחד מישראל (ל' חזו"א שם סק"א) ולד' הראב"ד אין מצווין להחיותו אבל מותר ליתן לו חניה ובלבד שיהא שלם באמונת ישראל ויקיים ז' מצוות ב"נ לא מפני היושר אלא מפני שכך צותה תורה וכל שאינו בכלל הזה דינו לכו"ע כמ"ש שנתחייבנו לגרשו מארצינו וכו'.
הערה: כיון שיש שונאי ישראל שטוענים שהמציאות בנידון דידן דומה לשאלתך חשוב להדגיש בשאלה שאינו כן והוא רק בדרך לו יצויר כדי שלא ליתן חיזוק לשונאי ישראל ולא ליכנס בכלל 'מצדיק רשע' ח"ו.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי הפשטן » ה' מרץ 08, 2018 10:05 am

יושב ירושלים כתב:
הפשטן כתב:
יושב ירושלים כתב:לאחר כל ההתפלספויות התשובה היא פשוטה מאוד: אם השאלה שלך היא מה לענות לחילונים, תענה להם שהשאלה לא מתחילה בגלל שהמציאות היא לא כמו שמתוארת בשאלה. נקודה.


אולי, בגלל שלא הסברתי את עצמי טוב, כבוד תורתו ערבב בין שתי שאלות נפרדות, שמתוכן רק הראשונה דנה בחילונים, ואלו הן שתי השאלות:

שאלה א. איך להתייחס לדברי חילונים שאינם מקבלים את קבלת חז"ל ושטוענים כי, הסיפא "כי גרים הייתם" וגו' (גרים היינו זרים) - מעידה על הרישא "וגר לא תלחץ" (גר היינו זר): האם להתייחס לדבריהם לפי עצת הכתוב "אל תען" וגו', או לפי עצת הכתוב "ענה" וגו'.

שאלה ב. בהינתן שאין בכוונתי לעשות דיאטה, מהי הדרך הכי מהירה להוריד במשקל. או בנמשל: בהינתן שיש מסתננים שמקיימים ז' מצוות ב"נ, מהי עמדת התורה על גירושם. ועל השאלה הזאת רק הערתי כבדרך אגב, שמי שיענה לי (במשל) "למה אין בכוונתך לעשות דיאטה? תעשה דיאטה וככה תוריד במשקל", בעצם לא יענה על השאלה. וה"ה לנמשל. לכן, האשכול שאליו ציינו, אינו עולה על שאלתי.

תשובה לשאלה א: עי' בבלי שבת ל שבדברי תורה אמרינן 'ענה כסיל כאולתו' ולכאו' תלוי גם בכוונת השואל ובעוד דברים וא"א ליתן בזה הוראה כללית.
תשובה לשאלה ב: [סיכום הדברים המבוארים בחזו"א יו"ד סי' ס"ה ס"ק ב-ג] אם מקבלים ע"ע שמירת ז' מצוות בפני ב"ד דינם כגר תושב שמצוה להחיותם [אפי' אם אינם בורחים מפני אדוניהם וכו'] ומותר ליתן להם חניה בקרקע. בזמנינו שאין היובל נוהג אין מקבלים ג"ת ולכן לד' הרמב"ם אפי' אם שומר ז' מצוות ב"נ כיון שהוא בלי קבלה אסור ליתן לו חניה ונתחייבנו לגרשו מארצינו והוא חיוב על כל אחד מישראל (ל' חזו"א שם סק"א) ולד' הראב"ד אין מצווין להחיותו אבל מותר ליתן לו חניה ובלבד שיהא שלם באמונת ישראל ויקיים ז' מצוות ב"נ לא מפני היושר אלא מפני שכך צותה תורה וכל שאינו בכלל הזה דינו לכו"ע כמ"ש שנתחייבנו לגרשו מארצינו וכו'.
הערה: כיון שיש שונאי ישראל שטוענים שהמציאות בנידון דידן דומה לשאלתך חשוב להדגיש בשאלה שאינו כן והוא רק בדרך לו יצויר כדי שלא ליתן חיזוק לשונאי ישראל ולא ליכנס בכלל 'מצדיק רשע' ח"ו.


לגבי תשובתך לשאלה א: לכאו' עיקר חסר מן הספר, שהלוא אם הולכים לפי עצת ענה כסיל כאוולתו, אז מתשובתך לא ברור כלל מה לענות לאותם כסילים. לצורך העניין, הבה נניח שמדובר בסתם חילונים תמימים (בבחינת תינוקות שנשבו) - שבמקרה הטוב הם פשוט מנסים מתוך סקרנות לברר עם עצמם (ובאופן שיניח את דעתם) מה חושבת התורה (אשר לה הם אינם מצייתים) על גירוש מסתננים. והואיל והם אינם מאמינים לחז"ל - וגם לא סקרנים לדעת מה קיבלו חז"ל - אלא הם רק (במקרה הטוב) מנסים לברר עם עצמם מה חושבת התורה (אשר לה הם אינם מצייתים), לכן אם נפטור אותם באמירה "כך קיבלו חז"ל בכוונת התורה" - זה לא יניח את דעתם. לסיכום, הם מנסים לברר עם עצמם מה חושבת התורה (אשר לה הם אינם מצייתים), באופן שיניח את דעתם. אז איך להגיב לטענתם, שלפי', הסיפא "ואתם ידעתם את נפש הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים" (גרים היינו זרים) - מעידה על הרישא "וגר לא תלחץ" (שא"כ גר היינו זר)?

לגבי תשובתך לשאלה ב: כשכבוד תורתו מזכיר את "שונאי ישראל" (שטוענים "שהמציאות בנידון דידן דומה" לשאלתי), אל מי כת"ר מתכוון? לגויים? או אולי לכאלה ששיכיים לעם ישראל (כגון חילונים)? אם כת"ר מתכוון לגויים, אז צ"ע מי הגויים האלה, כי מעולם לא שמעתי גויים שטוענים שיש מסתננים ששומרים ז' מצוות ב"נ. מאידך, אם כת"ר מתכוון לכאלה ששייכים לעם ישראל (ושטוענים "שהמציאות בנידון דידן דומה" לשאלתי), אז אמנם על כאלה כן שמעתי, אבל עדין צ"ע, כי לענ"ד לקרוא להם "שונאי ישראל" זה לכאו' תרתי דסתרי: כלום יש אדם ששונא את עצמו? בשלמא אילו כת"ר קרא להם "יהודים אוהבי גויים", הו' ניחא טפי; אבל "שונאי ישראל"? האמנם עד כדי כך? ועוד צ"ע: למה לא לדון לכף זכות את אלה שטוענים "שהמציאות בנידון דידן דומה" לשאלתי, ולהניח שכל רצונם הוא לדון לכף זכות כל מסתנן שבו הם פוגשים - עד שלא יוכח שהוא אינו שומר ז' מצוות ב"נ (ונפ"מ לדעת הראב"ד)? לענ"ד, אלה שטוענים "שהמציאות בנידון דידן דומה" לשאלתי, שואלים את עצמם (את מה שגם אני שואל את עצמי): "כלום אין בעולם גויים חסידי אומות העולם, או גויים ששומרים על ז' מצוות ב"נ? וכלום לא יתכן שמתוך אותם גויים מסויימים בעולם ששומרים ז' מצוות ב"נ, הסתננו כמה לארץ ישראל?" (ונפ"מ לדעת הראב"ד).
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ג' מרץ 13, 2018 7:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ש' מרץ 10, 2018 9:08 pm

הפשטן כתב:לגבי תשובתך לשאלה א: לכאו' עיקר חסר מן הספר, שהלוא אם הולכים לפי עצת ענה כסיל כאוולתו, אז מתשובתך לא ברור כלל מה לענות לאותם כסילים. לצורך העניין, הבה נניח שמדובר בסתם חילונים תמימים (בבחינת תינוקות שנשבו) - שבמקרה הטוב הם פשוט מנסים מתוך סקרנות לברר עם עצמם (ובאופן שיניח את דעתם) מה חושבת התורה (אשר לה הם אינם מצייתים) על גירוש מסתננים. והואיל והם אינם מאמינים לחז"ל - וגם לא סקרנים לדעת מה קיבלו חז"ל - אלא הם רק (במקרה הטוב) מנסים לברר עם עצמם מה חושבת התורה (אשר לה הם אינם מצייתים), לכן אם נפטור אותם באמירה "כך קיבלו חז"ל בכוונת התורה" - זה לא יניח את דעתם. לסיכום, הם מנסים לברר עם עצמם מה חושבת התורה (אשר לה הם אינם מצייתים), באופן שיניח את דעתם. אז איך להגיב לטענתם, שלפיה, הסיפא "ואתם ידעתם את נפש הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים" (גרים היינו זרים) - מעידה על הרישא "וגר לא תלחץ" (שא"כ גר היינו זר)?

א. אם הענין הוא רק סקרנות של חילוני שלא מציית לתורה, לכאורה אסור לענות לו מעיקר הדין שהרי אסור ללמד תורה לתלמיד שאינו הגון וכל מה שנהגו בזה היתר בזמנינו [ע"פ חכמים] הוא באלו שבאים בכיוון של התקרבות לשמירת התורה אבל אדם שאינו מציית ואינו מאמין לחז"ל ורק רוצה לספק את סקרנותו לא מצאנו שום היתר.
ב. השאלה בכלל לא מובנת, הא פשיטא שהגר הוא זר אלא שהתורה בכל המצוות הללו [גם 'לא תענו יתום ואלמנה' ודומיהן] מתייחסת רק לזרים אשר בתוך עם ישראל ולא גויים.
הפשטן כתב:לגבי תשובתך לשאלה ב: כשכבוד תורתו מזכיר את "שונאי ישראל" (שטוענים "שהמציאות בנידון דידן דומה" לשאלתי), אל מי כת"ר מתכוון? לגויים? או אולי לכאלה ששיכיים לעם ישראל (כגון חילונים)? אם כת"ר מתכוון לגויים, אז צ"ע מי הגויים האלה, כי מעולם לא שמעתי גויים שטוענים שיש מסתננים ששומרים ז' מצוות ב"נ. מאידך, אם כת"ר מתכוון לכאלה ששייכים לעם ישראל (ושטוענים "שהמציאות בנידון דידן דומה" לשאלתי), אז אמנם על כאלה כן שמעתי, אבל עדין צ"ע, כי לענ"ד לקרוא להם "שונאי ישראל" זה לכאו' תרתי דסתרי: כלום יש אדם ששונא את עצמו? בשלמא אילו כת"ר קרא להם "יהודים אוהבי גויים", הו' ניחא טפי; אבל "שונאי ישראל"? האמנם עד כדי כך?

כן. 'שנאה עצמית' זו תופעה מוכרת, ואאל"ט יש לזה אפי' שם בלועזית.
הפשטן כתב:ועוד צ"ע: למה לא לדון לכף זכות את אלה שטוענים "שהמציאות בנידון דידן דומה" לשאלתי, ולהניח שכל רצונם הוא לדון לכף זכות כל מסתנן שבו הם פוגשים - עד שלא יוכח שהוא אינו שומר ז' מצוות ב"נ (ונפ"מ לדעת הראב"ד)? לענ"ד, אלה שטוענים "שהמציאות בנידון דידן דומה" לשאלתי, שואלים את עצמם (את מה שגם אני שואל את עצמי): "כלום אין בעולם גויים חסידי אומות העולם, או גויים ששומרים על ז' מצוות ב"נ? וכלום לא יתכן שמתוך אותם גויים מסויימים בעולם ששומרים ז' מצוות ב"נ, הסתננו כמה לארץ ישראל?" (ונפ"מ לדעת הראב"ד).

א. כמות הגויים ששומרים ז' מצוות ב"נ מתוך אמונה בתורת ה' ובזה שעם ישראל חייבים בתרי"ג היא מיעוטא דמיעוטא שאפי' ר"מ לא חייש לה ואפי' ישראל כשר א"צ לדונו לכף זכות בכה"ג עאכו"כ גוי.
ב. בשאלה הלכתית צריך לדון בגדרי הלכה, ולא שייך לטעון אני דן אותו לכף זכות ופ'.
ג. והוא העיקר: גם אם יבוא נכרי ששומר ז' מצוות ב"נ מתוך אמונה נכונה כל זמן שאין היובל נוהג כו"ע מודו דאין מצוה להחיותו אלא דהראב"ד ס"ל שמותר ליתן לו חניה אבל אין שום חיוב וכ"ז שלא קנה קרקע מממונו אין מצווין להחזיקו כאן.

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי תוכן » ש' מרץ 10, 2018 9:48 pm

אתה צריך להגיד לחילונים שהם צודקים, שהתורה הזהירה לאהוב את הגר, ואדרבה התורה רוצה גבולות פתוחים לכל הפליטים מכל קצוות תבל. אתה יכול להסביר עוד, שהיהודים שרוצים להעיף את הפליטים הם פנאטיים וחשוכים, שבאמת לא פועלים לפי התורה כלל, ושמשתמשים בתורה רק כדי לקדם שאיפותיהם הלאומיות לחטוף קרקעות מאת הפליטים הערבים שכבר גרים כאן 13,000 שנה.

בתשובה זו אתה גם תקיים את המצוה הגדולה של אהבת ישראל על ידי זה שתגרום לחילונים להרגיש טוב עם עצמם כמה הם נאורים ופרוגרסיבים. ולמצוה זו יש גם מתן שכרה בצידה כי גם אתה תרגיש טוב עם עצמך שהצלחת להתעלות מעל החינוך החרדי האומלל והקלוקל שקבלת.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי הפשטן » ב' מרץ 12, 2018 8:57 pm

יושב ירושלים כתב:ג. והוא העיקר: גם אם יבוא נכרי ששומר ז' מצוות ב"נ מתוך אמונה נכונה כל זמן שאין היובל נוהג כו"ע מודו דאין מצוה להחיותו אלא דהראב"ד ס"ל שמותר ליתן לו חניה אבל אין שום חיוב וכ"ז שלא קנה קרקע מממונו אין מצווין להחזיקו כאן.


די לי בזה שלדעת הראב"ד יש התר. לא חיפשתי חובה.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי הפשטן » ב' מרץ 12, 2018 8:58 pm

תוכן כתב:גם אתה תרגיש טוב עם עצמך שהצלחת להתעלות מעל החינוך החרדי האומלל והקלוקל שקבלת.


???

מעולם לא קיבלתי שום "חינוך חרדי אומלל וקלוקל" (כלשונך), ולענ"ד החינוך החרדי הוא הכי טוב שיש.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי המעיין » ב' מרץ 12, 2018 9:16 pm

התשובה לשאלתך פשוטה.
בהינתן שהם רוצים להיות גרים תושבים. ובהינתן שאינם מסתננים אלא גויים המגיעים משוודיה ובהינתן שאחרי שקראו את הנדונים בפורום החליטו להיות גרי צדק ממש. ובהינתן שבית הדין אמרו להם את הדברים המבוארים ביבמות שאומרים אותם לגרים. בהינתן כל אלה מגיירים אותם מייד כמבואר בש"ס ופוסקים ודי בזה למבין.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי הפשטן » ב' מרץ 12, 2018 9:56 pm

המעיין כתב:התשובה לשאלתך פשוטה.
בהינתן שהם רוצים להיות גרים תושבים. ובהינתן שאינם מסתננים אלא גויים המגיעים משוודיה ובהינתן שאחרי שקראו את הנדונים בפורום החליטו להיות גרי צדק ממש. ובהינתן שבית הדין אמרו להם את הדברים המבוארים ביבמות שאומרים אותם לגרים. בהינתן כל אלה מגיירים אותם מייד כמבואר בש"ס ופוסקים ודי בזה למבין.

לא דיברתי על גרי צדק שאינם מסתננים, אלא דיברתי על מסתננים גויים השומרים על ז' מצוות ב"נ.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ג' מרץ 13, 2018 7:41 am

הפשטן כתב:
יושב ירושלים כתב:ג. והוא העיקר: גם אם יבוא נכרי ששומר ז' מצוות ב"נ מתוך אמונה נכונה כל זמן שאין היובל נוהג כו"ע מודו דאין מצוה להחיותו אלא דהראב"ד ס"ל שמותר ליתן לו חניה אבל אין שום חיוב וכ"ז שלא קנה קרקע מממונו אין מצווין להחזיקו כאן.


די לי בזה שלדעת הראב"ד יש התר. לא חיפשתי חובה.

שאלת אם יש לחוש לכל המקראות האלו שהבאת דהיי' האם לפי דעת תורה יש בעיה כל שהיא לגרשם והתשובה היא שלכו"ע אין בזה שום חשש אלא שלפי חלק מהראשונים יש חיוב לגרשם ולפי חלק מהראשונים אין חיוב ובודאי שהמחמיר תע"ב בפרט שהוא איסור דאורייתא ואפ' שמעיקר הדין חייבים להחמיר בזה.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי הפשטן » ג' מרץ 13, 2018 12:14 pm

יושב ירושלים כתב:כן. 'שנאה עצמית' זו תופעה מוכרת, ואאל"ט יש לזה אפי' שם בלועזית.


אמנם השיבותני על שאלתי "כלום יש אדם ששונא את עצמו", ואולם טרם השיבותני על שאלתי הסמוכה לה: "בשלמא אילו כת"ר קרא להם 'יהודים אוהבי גויים', הו' ניחא טפי; אבל 'שונאי ישראל ' ? האמנם עד כדי כך? ", עד כאן לשוני שם. לישנא אחרינא: מנין לכת"ר שהחילונים אוהבי הגויים - הם לא רק אוהבי גויים - אלא הם גם שונאי עצמם, ולמה לא לדון לכף זכות את אותם חילונים להניח - שמצד אחד הם אוהבי גויים - ושמצד שני הם גם אוהבי עצמם.

יושב ירושלים כתב:א. כמות הגויים ששומרים ז' מצוות ב"נ מתוך אמונה בתורת ה' ובזה שעם ישראל חייבים בתרי"ג היא מיעוטא דמיעוטא שאפי' ר"מ לא חייש לה ואפי' ישראל כשר א"צ לדונו לכף זכות בכה"ג עאכו"כ גוי.
ב. בשאלה הלכתית צריך לדון בגדרי הלכה, ולא שייך לטעון אני דן אותו לכף זכות ופ'.


כת"ר מעמיד (בסעיף א') שהם מיעוטא דמיעוטא, ולפי זה מקשה (בסעיף ב') על כל מי שדן אותם לכף זכות. על זה נאמר "מעמיד ומקשה". כת"ר הי' יכול לדון אותם לכף זכות ולהעמיד - שהם לא מיעוטא דמיעוטא, ואז הי' מרויח - שהיה יכול לדון לכף זכות גם את כל מי שדן אותם לכף זכות.


יושב ירושלים כתב:שאלת אם יש לחוש לכל המקראות האלו שהבאת דהיי' האם לפי דעת תורה יש בעיה כל שהיא לגרשם והתשובה היא שלכו"ע אין בזה שום חשש אלא שלפי חלק מהראשונים יש חיוב לגרשם ולפי חלק מהראשונים אין חיוב ובודאי שהמחמיר תע"ב בפרט שהוא איסור דאורייתא ואפ' שמעיקר הדין חייבים להחמיר בזה.


הילך לשון הכס"מ ע"ז סופ"י ד"ה כתב הראב"ד:
"טעמו לומר, שאע"פ שאין היובל נוהג, אם קבל שבע מצוות - למה ימנעו אותו מישיבת הארץ - הא ליכא למיחש ביה פן יחטיאו. ולדעת רבינו [הרמב"ם] נראה לומר, דאין ה"נ שאם מעצמו קיבל עליו שבע מצוות - שאין מונעין אותו מישיבת הארץ, ולא בא לומר אלא - ש[אם אין היובל נוהג ]אין בית דין מקבלין אותו [אלא מקבל עליו מעצמו]".

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי המעיין » ג' מרץ 13, 2018 2:08 pm

הפשטן כתב:
המעיין כתב:התשובה לשאלתך פשוטה.
בהינתן שהם רוצים להיות גרים תושבים. ובהינתן שאינם מסתננים אלא גויים המגיעים משוודיה ובהינתן שאחרי שקראו את הנדונים בפורום החליטו להיות גרי צדק ממש. ובהינתן שבית הדין אמרו להם את הדברים המבוארים ביבמות שאומרים אותם לגרים. בהינתן כל אלה מגיירים אותם מייד כמבואר בש"ס ופוסקים ודי בזה למבין.

לא דיברתי על גרי צדק שאינם מסתננים, אלא דיברתי על מסתננים גויים השומרים על ז' מצוות ב"נ.



כמאמר ר"א הגדול כסבור הייתי שאתה נכווה בפושרין וכולי.
מה זה בהינתן? הלא אין המסתננים שומרי ז' מצוות ב"נ.

ואם כוונתך סתם לדון בשאלה הלכתית האם גר תושב יש להניחו לגור בארץ למה אתה מכניס את המסתננים לעניין זה לא נשמע טוב.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי הפשטן » ג' מרץ 13, 2018 2:56 pm

המעיין כתב:הלא אין המסתננים שומרי ז' מצוות ב"נ.

זאת מנין לך שאין כאלה?

המעיין כתב:למה אתה מכניס את המסתננים לעניין?

כדי שהשאלה תהי' אקטואלית. טרם שמעתי שיש תוכנית לגרש תיירים תמימים משבדי'.

המעיין כתב:זה לא נשמע טוב.

מה לא טוב? שאני מעניק נופך אקטואלי לנוסח של השאלה?

יח''ד
הודעות: 60
הצטרף: ב' דצמבר 07, 2015 8:24 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי יח''ד » ג' מרץ 13, 2018 3:05 pm

הפשטן כתב:
המעיין כתב:הלא אין המסתננים שומרי ז' מצוות ב"נ.

זאת מנין לך שאין כאלה?



שו"ת משנה הלכות חלק ה סימן קמא
"ופשוט דבזמן הזה עכ"פ לדעתי העני' ליכא בכל העולם אף נכרי אחד שיקיים ז' מצות ב"נ ושיקיימן מטעם שנתנו להן ע"י משה רבינו ע"ה וזה פשוט מאד לפענ"ד."

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי המעיין » ג' מרץ 13, 2018 4:25 pm

הפשטן כתב:
המעיין כתב:הלא אין המסתננים שומרי ז' מצוות ב"נ.

זאת מנין לך שאין כאלה?

המעיין כתב:למה אתה מכניס את המסתננים לעניין?

כדי שהשאלה תהי' אקטואלית. טרם שמעתי שיש תוכנית לגרש תיירים תמימים משבדי'.

המעיין כתב:זה לא נשמע טוב.

מה לא טוב? שאני מעניק נופך אקטואלי לנוסח של השאלה?


בהינתן שאתה כותב בתמימות ואינך "מיתמם". לו היית כותב בשאלה המקורית שלך. מה הדין אם יימצא אחד מן המסתננים והנה הוא שומר שבע מצוות בני נח כדין המבואר ברמב"ם (וכמו שהובא כאן מבעל משנה הלכות) האם במקרה זה מותר או ראוי לגרשו או להשאירו. ואז היית רואה, הפלא ופלא, שהתשובות והדיון כאן היו שונים לגמרי.

אבל עליתי למעלה לראות שוב את השאלה המקורית והמשך הדיון עם יושב ירושלים ועפעס זה לא נראה לי דומה לשאלה שהצעתי לך לכתוב

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ג' מרץ 13, 2018 6:43 pm

הפשטן כתב:
יושב ירושלים כתב:כן. 'שנאה עצמית' זו תופעה מוכרת, ואאל"ט יש לזה אפי' שם בלועזית.


אמנם השיבותני על שאלתי "כלום יש אדם ששונא את עצמו", ואולם טרם השיבותני על שאלתי הסמוכה לה: "בשלמא אילו כת"ר קרא להם 'יהודים אוהבי גויים', הו' ניחא טפי; אבל 'שונאי ישראל ' ? האמנם עד כדי כך? ", עד כאן לשוני שם. לישנא אחרינא: מנין לכת"ר שהחילונים אוהבי הגויים - הם לא רק אוהבי גויים - אלא הם גם שונאי עצמם, ולמה לא לדון לכף זכות את אותם חילונים להניח - שמצד אחד הם אוהבי גויים - ושמצד שני הם גם אוהבי עצמם.

שכחתי שאתה 'פשטן' וצריך להסביר כל נקודה בפירוש, ובכן מכיון שאותם גויים מזיקים בשהותם בארץ ליהודים א"כ מי שאומר להשאירם כאן מוכח מתוך מעשיו שאוהב את אותם הגויים יותר מאת היהודים, ואתה אמנם צודק שאין מזה ראיה ברורה שהוא שונא את עצמו גם כשאין מישהו בכיוון השני.
הפשטן כתב:
יושב ירושלים כתב:א. כמות הגויים ששומרים ז' מצוות ב"נ מתוך אמונה בתורת ה' ובזה שעם ישראל חייבים בתרי"ג היא מיעוטא דמיעוטא שאפי' ר"מ לא חייש לה ואפי' ישראל כשר א"צ לדונו לכף זכות בכה"ג עאכו"כ גוי.
ב. בשאלה הלכתית צריך לדון בגדרי הלכה, ולא שייך לטעון אני דן אותו לכף זכות ופ'.


כת"ר מעמיד (בסעיף א') שהם מיעוטא דמיעוטא, ולפי זה מקשה (בסעיף ב') על כל מי שדן אותם לכף זכות. על זה נאמר "מעמיד ומקשה". כת"ר הי' יכול לדון אותם לכף זכות ולהעמיד - שהם לא מיעוטא דמיעוטא, ואז הי' מרויח - שהיה יכול לדון לכף זכות גם את כל מי שדן אותם לכף זכות.

א. מבואר בתלמוד שהגויים אינם מקיימים ז' מצוות ב"נ ולכן אין סיבה לחשוש [ובודאי שלא להקל ע"פ זה באיסור דאו' ח"ו] שזה השתנה, אחרי שיוכח שרוב הגויים חזרו להאמין שה' א-להי ישראל ציוה על כל העולם לשמור שבע מצוות והם יקיימו יהיה מה לדבר.
ב. אין שום רווח בלדון לכף זכות לא גויים ולא חילונים 'בצדק תשפוט עמיתך' כתיב.

הפשטן כתב:
יושב ירושלים כתב:שאלת אם יש לחוש לכל המקראות האלו שהבאת דהיי' האם לפי דעת תורה יש בעיה כל שהיא לגרשם והתשובה היא שלכו"ע אין בזה שום חשש אלא שלפי חלק מהראשונים יש חיוב לגרשם ולפי חלק מהראשונים אין חיוב ובודאי שהמחמיר תע"ב בפרט שהוא איסור דאורייתא ואפ' שמעיקר הדין חייבים להחמיר בזה.


הילך לשון הכס"מ ע"ז סופ"י ד"ה כתב הראב"ד:
"טעמו לומר, שאע"פ שאין היובל נוהג, אם קבל שבע מצוות - למה ימנעו אותו מישיבת הארץ - הא ליכא למיחש ביה פן יחטיאו. ולדעת רבינו [הרמב"ם] נראה לומר, דאין ה"נ שאם מעצמו קיבל עליו שבע מצוות - שאין מונעין אותו מישיבת הארץ, ולא בא לומר אלא - ש[אם אין היובל נוהג ]אין בית דין מקבלין אותו [אלא מקבל עליו מעצמו]".

מה אתה רוצה להביא משם נגד מה שכתבתי?

נ.ב. כמדומני שכבודו עדיין נתון עמוק תחת השפעת ימי הפורים אני רק מזכיר לך שפסח בפתח.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ג' מרץ 13, 2018 6:46 pm

המעיין כתב:
הפשטן כתב:
המעיין כתב:הלא אין המסתננים שומרי ז' מצוות ב"נ.

זאת מנין לך שאין כאלה?

המעיין כתב:למה אתה מכניס את המסתננים לעניין?

כדי שהשאלה תהי' אקטואלית. טרם שמעתי שיש תוכנית לגרש תיירים תמימים משבדי'.

המעיין כתב:זה לא נשמע טוב.

מה לא טוב? שאני מעניק נופך אקטואלי לנוסח של השאלה?


בהינתן שאתה כותב בתמימות ואינך "מיתמם". לו היית כותב בשאלה המקורית שלך. מה הדין אם יימצא אחד מן המסתננים והנה הוא שומר שבע מצוות בני נח כדין המבואר ברמב"ם (וכמו שהובא כאן מבעל משנה הלכות) האם במקרה זה מותר או ראוי לגרשו או להשאירו. ואז היית רואה, הפלא ופלא, שהתשובות והדיון כאן היו שונים לגמרי.

אבל עליתי למעלה לראות שוב את השאלה המקורית והמשך הדיון עם יושב ירושלים ועפעס זה לא נראה לי דומה לשאלה שהצעתי לך לכתוב

מעניין מה היה קורה אם הייתי פותח אשכול שכותרתו היא 'דעת תורה על הריגת חסידי גור [הרודפים והמוסרים]', והייתי מסביר כמובן שהשאלה היא רק בהינתן שחסידי גור הם רודפים ומוסרים.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי הפשטן » ג' מרץ 13, 2018 7:31 pm

יח''ד כתב:
הפשטן כתב:
המעיין כתב:הלא אין המסתננים שומרי ז' מצוות ב"נ.
זאת מנין לך שאין כאלה?

שו"ת משנה הלכות חלק ה סימן קמא
"ופשוט דבזמן הזה עכ"פ לדעתי העני' ליכא בכל העולם אף נכרי אחד שיקיים ז' מצות ב"נ ושיקיימן מטעם שנתנו להן ע"י משה רבינו ע"ה וזה פשוט מאד לפענ"ד."


ייש"כ על ההפני' ממשנה הלכות, ואולם לפי קוצ"ד דבריו אינם מוסכמים אליבא דכו"ע.
והילך לשון הכס"מ ע"ז סופ"י ד"ה כתב הראב"ד:
"טעמו לומר, שאע"פ שאין היובל נוהג, אם קבל שבע מצוות - למה ימנעו אותו מישיבת הארץ - הא ליכא למיחש ביה פן יחטיאו. ולדעת רבינו [הרמב"ם] נראה לומר, דאין ה"נ שאם מעצמו קיבל עליו שבע מצוות - שאין מונעין אותו מישיבת הארץ".
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ג' מרץ 13, 2018 7:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי הפשטן » ג' מרץ 13, 2018 7:32 pm

המעיין כתב:בהינתן שאתה כותב בתמימות


ייש"כ שכת"ר דן אותי לכף זכות ומניח שאני כותב בתום לב.
וכל הדן את חבריו לכף זכות, אף בשמים ידונוהו לכף זכות, אכי"ר.

המעיין כתב:לו היית כותב בשאלה המקורית שלך. מה הדין אם יימצא אחד מן המסתננים והנה הוא שומר שבע מצוות בני נח כדין המבואר ברמב"ם (וכמו שהובא כאן מבעל משנה הלכות) האם במקרה זה מותר או ראוי לגרשו או להשאירו. ואז היית רואה, הפלא ופלא, שהתשובות והדיון כאן היו שונים לגמרי.

אבל עליתי למעלה לראות שוב את השאלה המקורית והמשך הדיון עם יושב ירושלים ועפעס זה לא נראה לי דומה לשאלה שהצעתי לך לכתוב.


נכון, דבריי - בתחילת האשכול - ובהמשכו של הדיון עם יושב ירושלים, אינם לגמרי דומים אל מה שכת"ר מציע לי כעת לכתוב, ובכוונה לא כתבתי כפי שכת"ר מציע לי כעת לכתוב, וזאת משתי סיבות:

א. כי מה שכת"ר מציע כעת להסתמך על משנה הלכות, לכאו' נוגד אל מה שהבאתי עוד קודם לכן ליושב ירושלים מהכס"מ בסוף דבריי כאן: viewtopic.php?f=17&t=39084#p442340
ב. כי מה שכת"ר מציע לי כעת לכתוב - הוא רק שאלה אחת, בעוד שאני התכוונתי לשאול שתי שאלות נפרדות - כפי שכבר ביארתי ליושב ירושלים לפני כמה ימים כאן: viewtopic.php?f=17&t=39084#p441026

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי הפשטן » ג' מרץ 13, 2018 7:34 pm

יושב ירושלים כתב:ואתה אמנם צודק שאין מזה ראיה ברורה שהוא שונא את עצמו.

נכון, לזה התכוונתי.

יושב ירושלים כתב:מבואר בתלמוד שהגויים אינם מקיימים ז' מצוות ב"נ..

איפה בתלמוד מבואר שכל הגויים אינם מקיימים ז' מצוות בני נוח?

יושב ירושלים כתב:אין שום רווח בלדון לכף זכות לא גויים ולא חילונים 'בצדק תשפוט עמיתך' כתיב..

אם כוונת כת"ר היא שהמצוה לדון לכף זכות נלמדת (בשבועות ל ע"א) מהפסוק בצדק תשפט עמיתך, הנה לא מצינו - שחילונים אשר הנם תינוקות שנשבו - יצאו מגדר עמיתך.
וכל הדן את עמיתיו לכף זכות, אף בשמים ידונוהו לכף זכות, אכי"ר.

יושב ירושלים כתב:נ.ב. כמדומני שכבודו עדיין נתון עמוק תחת השפעת ימי הפורים אני רק מזכיר לך שפסח בפתח.

מצטער, אבל אני לא הבאתי את הכס"מ כדי שכת"ר יעשה מזה פורים, אלא הבאתי את הכס"מ כראי' לכך שלדעתו גם הרמב"ם מודה לראב"ד שגם כשאין היובל נוהג - אין צורך לגרש מהארץ גוי שקיבל עליו מעצמו ז' מצוות ב"נ - משום שאם קבל עליו מעצמו ז' מצוות אז כבר אין חשש של פן יחטיאו.
ואני מזמין את כת"ר לעיין שוב בכס"מ ולהיווכח להדיא שכך מוכח מדבריו, ע"ש היטב.
ואני גם מזמין את כת"ר לעיין שוב בדבריי שלי - שבהם הבאתי את הכס"מ - ולהיווכח להדיא שרק לזה כיוונתי שם, ע"ש היטב.
וכל הדן את עמיתיו לכף זכות, אף בשמים ידונוהו לכף זכות, אכי"ר.

יושב ירושלים כתב:אני רק מזכיר לך שפסח בפתח.

אם כבר הזכרנו את בצדק תשפט עמיתך, אז אני רק מזכיר לכת"ר, שכאן זה פורום בית המדרש - שבו כל עמית מצפה ששאר עמיתיו ידונו בדבריו בכובד ראש.
וכל הדן את עמיתיו לכף זכות, אף בשמים ידונוהו לכף זכות, אכי"ר.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 13, 2018 7:54 pm

הפשטן כתב: ייש"כ על ההפני' ממשנה הלכות, ואולם לפי קוצ"ד דבריו אינם מוסכמים אליבא דכו"ע.
והילך לשון הכס"מ ע"ז סופ"י ד"ה כתב הראב"ד:
"טעמו לומר, שאע"פ שאין היובל נוהג, אם קבל שבע מצוות - למה ימנעו אותו מישיבת הארץ - הא ליכא למיחש ביה פן יחטיאו. ולדעת רבינו [הרמב"ם] נראה לומר, דאין ה"נ שאם מעצמו קיבל עליו שבע מצוות - שאין מונעין אותו מישיבת הארץ".


בכס"מ מדובר על עצם הדין, לא על תיאור המציאות. במשנ"ה מדובר על המציאות (בעת כתיבת התשובה. כיום יש כבר קצת גויים שכן קבלו על עצם כדת את המכלול הדרוש, וזה כבר נכב"ב. אבל המסתננים לא כך כלל ועיקר, כידוע)

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי הפשטן » ג' מרץ 13, 2018 8:00 pm

בברכה המשולשת כתב:כיום יש כבר קצת גויים שכן קבלו על עצם כדת את המכלול הדרוש, וזה כבר נכב"ב. אבל המסתננים לא כך כלל ועיקר, כידוע)

האמנם "כידוע"?
למי?
לכת"ר?
לא לי עכ"פ.
לדידי, מספיק שאחד כן שומר ז' מצוות ב"נ, כדי להפריך את הטענה הכללית של כת"ר "המסתננים לא כך כלל ועיקר".

זיל בתר רובא
הודעות: 65
הצטרף: ג' יולי 02, 2013 2:13 pm

Re: דעת תורה על גירוש מתוך א"י של "מסתננים" (השומרים ז' מצוות ב"נ).

הודעהעל ידי זיל בתר רובא » ג' מרץ 13, 2018 8:06 pm

חברי הפורום הנכבדים, אתם לא שמים לב שהפשטן, הליצן, עושה מכם צחוק...


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 102 אורחים