שייף נפיק כתב:אכן. קשור גם קשור. אבל מה אכפת לו אם עוד מעט קט וכלים ואינמו??
בן אדם כתב:עצם הדבר קצת תמוה היא, ולא ראיתי מי שעמד בזה.
בתחילה הרי כתוב במגילה שאסתר לא הגידה את עמה ואת מולדתה.
בהמשך הרי כתוב שמרדכי אמר לעבדי המלך אשר בשער המלך כי הוא יהודי.
משמע לכאורה שעד אז לא ידעו, כשם שלא ידעו את עם אסתר, גם לא ידעו את עם מרדכי.
ואיך יתכן, שכשאשר נתגלה שמרדכי הוא יהודי, לא נתגלה גם שאסתר היא גם?
הרי כולם ידעו את הקשר שבין מרדכי לאסתר, עד כדי כך, שכאשר מרדכי לבש שק ואפר, מידו באו נערותיה של אסתר לספר לה על כך.
כנראה ידעו שמרדכי גידלה ואימץ אותה בביתו ובמשפחתו, אבל לא ידעו מי הם הוריה הביולוגים, ולא ידעו שמרדכי היה קשור בקשר משפחתי ג"כ.
ואם כן, נפל גם הקושיה הנ"ל, שהרי כולם ידעו על קשר הדוק בינה לבין מרדכי, אך ידעו גם שהיתה יתומה, ולא ידוע מי הם הוריה.
ואולי בזה יתיישב גם איך יתכן שאסתר הסתירה מאחשורוש את עמה ואת מולדתה. וכי לא חששה לחייה? הרי רק לבוא אל המלך אשר לא כדת אחת דתו להמית, כ"ש להסתיר מהמלך ולא לספר לה מי היא, הרי אין לך מרידה במלכות גדולה מזו.
אמנם יתכן, שאחשורוש חשב שגם אסתר עצמה אינה יודעת מי הם הוריה האמיתיים.
לענין כתב:
ומענין לענין, הלא חפשו דוקא נערות, ומשמע שנשואות לא לקחו, ותימה שהלא אסתר היתה נשואה למרדכי כדדרשו חז"ל עה"פ 'לקחה מרדכי לו לבת', וא"כ למה לקחוה לבית המלך. ועוד צ"ע, במ"ש ויאהב המלך וכו' מכל הבתולות, והלא רשע זה שהיה בקי טפי איך לא הרגיש בה שאינה בתולה [גם יש לברר אם ילדה למרדכי בעת שהיתה נשואה לו תחילה, וברוך היודע ומודיעני].
יאיר כתב:בן אדם כתב:.
אמנם יתכן, שאחשורוש חשב שגם אסתר עצמה אינה יודעת מי הם הוריה האמיתיים.
אכן. כך סברתי ויישר כח גדול גם על סוף דבריך!
לענין כתב:ומענין לענין, הלא חפשו דוקא נערות, ומשמע שנשואות לא לקחו, ותימה שהלא אסתר היתה נשואה למרדכי כדדרשו חז"ל עה"פ 'לקחה מרדכי לו לבת', וא"כ למה לקחוה לבית המלך. ועוד צ"ע, במ"ש ויאהב המלך וכו' מכל הבתולות, והלא רשע זה שהיה בקי טפי איך לא הרגיש בה שאינה בתולה [גם יש לברר אם ילדה למרדכי בעת שהיתה נשואה לו תחילה, וברוך היודע ומודיעני].
אב בבינה כתב:יאיר כתב:בן אדם כתב:.
אמנם יתכן, שאחשורוש חשב שגם אסתר עצמה אינה יודעת מי הם הוריה האמיתיים.
אכן. כך סברתי ויישר כח גדול גם על סוף דבריך!
והנחה למדינות עשה כדי לפתותה להגיד מולתדה, זה משמע שאחשורוש חשב שהיא ידעה
בן אדם כתב:הנחה למדינות עשה היה חלק מחגיגת המשתה שעשה לכבוד נישואיו עם אסתר.
כנראה כוונתך למה שכתוב אח"כ "ובהקבץ בתולות שנית" כדי להפעיל עליה לחץ להגיד את מולדתה.
בן אדם כתב:עצם הדבר קצת תמוה היא, ולא ראיתי מי שעמד בזה.
בתחילה הרי כתוב במגילה שאסתר לא הגידה את עמה ואת מולדתה.
בהמשך הרי כתוב שמרדכי אמר לעבדי המלך אשר בשער המלך כי הוא יהודי.
משמע לכאורה שעד אז לא ידעו, כשם שלא ידעו את עם אסתר, גם לא ידעו את עם מרדכי.
ואיך יתכן, שכשאשר נתגלה שמרדכי הוא יהודי, לא נתגלה גם שאסתר היא גם?
הרי כולם ידעו את הקשר שבין מרדכי לאסתר, עד כדי כך, שכאשר מרדכי לבש שק ואפר, מידו באו נערותיה של אסתר לספר לה על כך.
כנראה ידעו שמרדכי גידלה ואימץ אותה בביתו ובמשפחתו, אבל לא ידעו מי הם הוריה הביולוגים, ולא ידעו שמרדכי היה קשור בקשר משפחתי ג"כ.
ואם כן, נפל גם הקושיה הנ"ל, שהרי כולם ידעו על קשר הדוק בינה לבין מרדכי, אך ידעו גם שהיתה יתומה, ולא ידוע מי הם הוריה.
ואולי בזה יתיישב גם איך יתכן שאסתר הסתירה מאחשורוש את עמה ואת מולדתה. וכי לא חששה לחייה? הרי רק לבוא אל המלך אשר לא כדת אחת דתו להמית, כ"ש להסתיר מהמלך ולא לספר לה מי היא, הרי אין לך מרידה במלכות גדולה מזו.
אמנם יתכן, שאחשורוש חשב שגם אסתר עצמה אינה יודעת מי הם הוריה האמיתיים.
ארי שבחבורה כתב:ומדוע שמרדכי היהודי יסתיר את זהותו היהודית - וכי איימה על היהודים בפרס סכנה כלשהי?
יאיר כתב:אבל איך תפרנס את הפס' שהביא לעיל "כי הגיד להם אשר הוא יהודי"?..
נראה שהמלך פשוט רצה שלא לדעת. לפי חוקי פרס אסור למלכה להיות מי שאינה פרסייה (זו אחת מהקושיות שתמיד מקשים על ההיסטוריות של סיפור המגילה). אם לא יודעים, אז כבר יותר קל להעביר את זה. המלך רצה נשים יפות מכל הממלכה, ודווקא היה עדיף לו לא לבחור דווקא פרסית, ובמיוחד עדיף מישהי שעמה אינו ידוע, שבוודאי לא תתחצף. זה מתאים מעולה גם להתעלמות של המלך מהשאלה מיהו אותו עם שהמן רוצה להשמיד. הוא לא רוצה לדעת, וכך ידיו נשארות נקיות. Don't ask, Don't tell.
עמקן כתב:לייטנר כתב:כתב ר' הלל גרשוני (ביחס לשאלה כיצד אחשורוש לא ידע על מוצאה של אסתר)...
עם כל הכבוד לחוקרים, בימים ההם מלך לא היה משועבוד להפרשנות של יועץ המשפטי, והיה לו מספיק דרכים להסתדר עם החוק.
לייטנר כתב:לא ברורה לי תשובתך, אבל ברור מפסוקי המגילה שהיו חוקים שגם המלך היה כפוף להם. אם היה יכול להכפיף אותם, זו כבר שאלה, אך בוודאי אי אפשר לבטל בקלות טענה שגם המלך כפוף לחוקים.
עמקן כתב:בן אדם כתב:ברור שכן. עכ"פ כך עולה בבירור מדברי המגילה בכמה וכמה מקומות, שהחוק היה נוגע גם כלפי התנהגות המלך, כמה דוגמאות:
1. "ותמאן המלכה ושתי לבוא ... ויקצף המלך מאד וחמתו בערה בו. ויאמר המלך לחכמים ידעי העתים כי כן דבר המלך לפני כל ידעי דת ודין", דהיינו כותב המגילה מכניס בסוגריים באמצע לצטט דברי המלך לחכמים, למה באמת לא החליט המלך בעצמו מה לעשות במלכה ושתי, וע"ז מתרץ "כי כן דבר המלך לפני כל יודע דת ודין", ולא להחליט בעצמו.
2. בגזרתו על ושתי 'אשר לא תבוא ושתי לפני המלך אחשורוש ומלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה', המגילה מדגיש תחילה שהיה זה חוק יסוד בלתי הפיך - "ויכתב בדתי פרס ומדי ולא יעבור", חוק אשר א"א לחזור בו ולהעבירו. וכמו שמספר בהמשך שאחשורוש נזכר מושתי ואת אשר נגזר עליה, ולא היה ביכלתו להחזירו לארמון המלוכה עקב החוק, שהרי חקק חוק אשר לא יעבור 'אשר לא תבוא ושתי לפני המלך'. עכ"פ, לפי פשוטו של מקרא רואים להדיא שאחשורוש נזכר ממנה ורצה להחזירה, אבל בעקבות החוק היה מניע מלעשות כן.
3. אסתר בשעה שאומרת למרדכי שא"א לה לבוא לפני המלך ללא רשות, מציינת בדבריה "אחת דתו להמית לבד מאשר יושיט לו המלך את שרביט הזהב", ומשמע שחלק מהחוק היה שאם המלך מושיט לו שרביטו, באופן כזה אין החוק והדת להמיתו. ואילו היה המלך 'מעל' החוק ולא היה משועבד לחוקים, לא היה צורך בסעיף בחוק שאם המלך רצונו להחיותו שיש בידו, ומשמע שרק בגלל שזה היה חלק מהחוק שאם המלך מושיט לו שרביטו לא חל עליו חיוב מיתה, רק בגלל זה אין הורגים אותו.
4. כמו שציינו כבר לעיל מה שאמר אחשורוש "כי כתב אשר נכתב בשם המלך ונחתום בטבעת המלך אין להשיב", לפי פשוטו נראה שאחשורוש נתמלא בחמה וקצף על המן אשר רצה להשמיד את עם אסתר, ואעפ"כ לא היה יכולת בידו להשיב את רוע הגזרה בגלל החוק שכתב בחתימת טבעת המלך אין להשיב. ולכן הצטרך להתחכם על החוק ולשלוח אגרות שניות שהיהודים יכולים לעמוד על נפשם.
זה בדרך המשכילים של פעם, ש"בדוחק יש להקשות". לא הראו אלא שהיו חוקים, ולא שלא היה ביד המלך להסתדר איתם אם הוא היה רוצה.
דוגמא הראשונה, רק מדגים זה. שהרי המלבי"ם (פרק א פסוק יט) מבאר עצת ממוכן, וז"ל "יעצו שמעתה יעמיד חק חדש אשר כל דבר מלכות לא יצאו עוד מן השרים המחוקקים כמו שהיה עד הנה שלא היה רשות להמלך לשפוט או לתקן דבר בעצמו אם לא ע"פ השרים ויועצי המדינה מעתה לא יהיה כן רק כל דבר מלכות אשר יצא, מלפניו לבדו יצא" כו'. והיינו שאחשוראש לקח הכח מהשרים לעצמו. יש להסתפק אם הוא היה צריך להסכמת השרים לזה, דלא כפשטות משמעות הפסוקים דמשמע שהוא עשה הכל על דעת עצמו. אבל עכ"פ מבואר בפסוקים שכולם הסכימו להעצה. לא משנה אם זה היה מרצונם הטוב, או מאימת המלך. עכ"פ נשתנה החק כרצונו לפעול כרצונו. ואין טעם שהוא לא היה יכול לעשות זה בעתיד, אם היו איזה חוקים שהפריעו לו.
כל שאר הדוגמאות הראו רק שהיו חוקים. לא שהמלך לא היה בידו להתסדר איתם כרצונו, ומי הגיד ללייטנר ובן אדם מה היה רצון המלך. בפרט 4, שהוא באמת הסתדר איתו באופן הכי טוב. יתכן שהוא היה יכול לבטל החוק כלא היה. אבל הוא לא הוצרך לזה, ולמה לו לבטל חוק שלו בחינם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים