בתוך הגולה כתב:מלאעולם כתב:אנצל את ההזדמנות לתקן מעוות שנפל שם בתאריך פטירת הרבנית רחל ע"ה. שבעיתון (עמ' 24) כתוב יום חמישי יד טבת תשנ"א ובאמת היה זה שנה קודם.
(החפץ בהוכחה יחפש בלוח שנה מתי חל יד טבת בשנת תש"ן ומתי בשנת תשנ"א. א"נ יקיש באוצר 'רחל אויערבאך' וידע האמת)
איש הגבעה כתב:יש לשים לב לנקודה של ויבכו אותו..בית ישראל
שמעתי מאחד שדיבר בעצמו עם החברה קדישא שמעולם לא היו בלויה [של אף אחד מהגדולים, ושל אף אחד אחר] שכ"כ בכו שם כל הציבור- הלא דבר הוא?
בהספד אתמול במשכן באב"ד עמד המרא דאתרא הרב פרנקל שם על נקודה זו, ואמר על עצמו שמעולם לא בכה כן אף על אביו ואמו.
הלא דבר הוא???!!!
וכך שמעתי מעשרות ת"ח שבכו כילדים קטנים, ומעולם לא בכו כן, אולי דכידוע שהנשמה של הנפטר נמצאת בלויה, והנשמה של הציבור הרגישה רגש עצום שאין לתאר
הלב עולה על גדותיו, וזה לא דבר שאפשר לשלוט עליו.
איש הגבעה כתב:יש לשים לב לנקודה של ויבכו אותו..בית ישראל
שמעתי מאחד שדיבר בעצמו עם החברה קדישא שמעולם לא היו בלויה [של אף אחד מהגדולים, ושל אף אחד אחר] שכ"כ בכו שם כל הציבור- הלא דבר הוא?
בהספד אתמול במשכן באב"ד עמד המרא דאתרא הרב פרנקל שם על נקודה זו, ואמר על עצמו שמעולם לא בכה כן אף על אביו ואמו.
הלא דבר הוא???!!!
וכך שמעתי מעשרות ת"ח שבכו כילדים קטנים, ומעולם לא בכו כן, אולי דכידוע שהנשמה של הנפטר נמצאת בלויה, והנשמה של הציבור הרגישה רגש עצום שאין לתאר
הלב עולה על גדותיו, וזה לא דבר שאפשר לשלוט עליו.
תוכן כתב:איש הגבעה כתב:יש לשים לב לנקודה של ויבכו אותו..בית ישראל
שמעתי מאחד שדיבר בעצמו עם החברה קדישא שמעולם לא היו בלויה [של אף אחד מהגדולים, ושל אף אחד אחר] שכ"כ בכו שם כל הציבור- הלא דבר הוא?
בהספד אתמול במשכן באב"ד עמד המרא דאתרא הרב פרנקל שם על נקודה זו, ואמר על עצמו שמעולם לא בכה כן אף על אביו ואמו.
הלא דבר הוא???!!!
וכך שמעתי מעשרות ת"ח שבכו כילדים קטנים, ומעולם לא בכו כן, אולי דכידוע שהנשמה של הנפטר נמצאת בלויה, והנשמה של הציבור הרגישה רגש עצום שאין לתאר
הלב עולה על גדותיו, וזה לא דבר שאפשר לשלוט עליו.
אני תוהה אם כל הבכיות האלו היו על פטירת אדם גדול, ומדובר על אדם גדול מאד, שראוי לשפוך עליו דמעות כנהר שוטף, או שהבכיות היו של אלו שקשרו את גורלם לגורלו, ועכשיו התייתמו פשוטו כמשמעו, ובהעדר משען ומשענה אין הם בוכים על ת"ח עצום שנפטר, אלא בוכים על עצמם.
דומה הדבר לבכייתה של אשת ת"ח עצום בהלווית בעלה, בעוד שכולם בוכים על ת"ח שנטפר היא בוכה על חייה האומללים. מרום המעלה היא נופלת למקום חשוך ואפל ללא תקוה. אין להתפלא אם כך, אם בכייתה של האלמנה מרירה ביותר.
חשבתי הרבה אם לכתוב הערה זו אם לאו, כי אין ברצוני להכאיב לאחי ורעי, שעם כל חילוקי הדעות בינינו עדיין הם יקרים ואהובים עלי עד לאחת, אבל אני חושב שהאמת צריכה להיאמר, ואסור לנו ללכת לאיבוד בתוך עולם הדמיון. ואם שגיתי אני מבקש סליחה.
תוכן כתב:איש הגבעה כתב:יש לשים לב לנקודה של ויבכו אותו..בית ישראל
שמעתי מאחד שדיבר בעצמו עם החברה קדישא שמעולם לא היו בלויה [של אף אחד מהגדולים, ושל אף אחד אחר] שכ"כ בכו שם כל הציבור- הלא דבר הוא?
בהספד אתמול במשכן באב"ד עמד המרא דאתרא הרב פרנקל שם על נקודה זו, ואמר על עצמו שמעולם לא בכה כן אף על אביו ואמו.
הלא דבר הוא???!!!
וכך שמעתי מעשרות ת"ח שבכו כילדים קטנים, ומעולם לא בכו כן, אולי דכידוע שהנשמה של הנפטר נמצאת בלויה, והנשמה של הציבור הרגישה רגש עצום שאין לתאר
הלב עולה על גדותיו, וזה לא דבר שאפשר לשלוט עליו.
אני תוהה אם כל הבכיות האלו היו על פטירת אדם גדול, ומדובר על אדם גדול מאד, שראוי לשפוך עליו דמעות כנהר שוטף, או שהבכיות היו של אלו שקשרו את גורלם לגורלו, ועכשיו התייתמו פשוטו כמשמעו, ובהעדר משען ומשענה אין הם בוכים על ת"ח עצום שנפטר, אלא בוכים על עצמם.
דומה הדבר לבכייתה של אשת ת"ח עצום בהלווית בעלה, בעוד שכולם בוכים על ת"ח שנטפר היא בוכה על חייה האומללים. מרום המעלה היא נופלת למקום חשוך ואפל ללא תקוה. אין להתפלא אם כך, אם בכייתה של האלמנה מרירה ביותר.
חשבתי הרבה אם לכתוב הערה זו אם לאו, כי אין ברצוני להכאיב לאחי ורעי, שעם כל חילוקי הדעות בינינו עדיין הם יקרים ואהובים עלי עד לאחת, אבל אני חושב שהאמת צריכה להיאמר, ואסור לנו ללכת לאיבוד בתוך עולם הדמיון. ואם שגיתי אני מבקש סליחה.
נוטר הכרמים כתב:הבהילוני רעיוני כי אין זה ממידת הצדק והנימוס כלפי החברים דאתרא הדין שיחי' לנעול בעדי הדלת ושלא לכתוב מאומה אודות העלטה הנוראה כי באה, ביום אשר כונה בפי חז"ל 'קשה אותו היום לישראל כיום שנעשה בו העגל'.
כעבור איזה זמן מן השמועה הקשה, כתבתי לידידי, מחו"ר דמתא, את הדברים הבאים:
אני כותב אליך באין לי כלי ביטוי אחר, אחר שכבר יבש מקור דמעותי מן השמועה כי באה.
פעם ראשונה בחיי שהנני מבין את איוב לעומקו. ישב בדד וידום.
'וידבר עם איוב מתוך הסערה'. כל חייו היו סערה אחת גדולה, ומעטים באו בסודו, אם בכלל. גם הסתלקותו בסערה.
אינני מאמין שזה קרה. מה זאת עשה האלקים לנו.
מעומק היגון האישי שלי, קשה לי לפרוץ אל האבל הרוחני האמיתי, לאבידה של כלל ישראל, ושלנו תלמידיו כציבור.
כמדומני שאלפים מרגישים כמוני, וזהו אבל אמיתי.
השבר גדול כים, והספינה מחשבת להישבר. ד' רפא לנו!
מני אז, כאשר התחושה כי 'מתו מוטל לפניו' עוד לא פגה, נסיתי פעמים מספר להעלות זכרונות ולגעת בקצה דמותו, והנסיונות לא צלחו. תחת זאת, מחרדתי שמא יתעמעמו הגיצים, שחלפו בראשי ובלבי רצוא ושוב, ונתערבלו במרורות דמע, שחתי את אשר עם לבי לחברים מקשיבים, ביום אתמול במשך שעות ארוכות בבית הגדול והקדוש וסביבותיו. דברי הקינה והנהי שנשמעו אמש מפיהם של גדולי תלמידיו - בניו, הגר"ש גלבר, הגר"א אייזנטל, והאחרון הכביד והכביר עד לב שמים, הגר"א ויינר, שליט"א, עד לאחר חצות לילה היוו קו שבר נוסף בתוחלת ליצוק חומר וצורה לחתיכות חיים. היום בבוקר גוללתי דברים בלתי ידועים ופרטיים שזכיתי לראות ולשמוע במשך השנים, מקצת מזעיר במשך כשעה ומחצה, באזני אאמו"ר שליט"א, שיפתח את שורת ההספדים הערב, בהיכל הישיבה הק', וישלב בדבריו כראות עינו וכמשאת הזמן.
אחי ורעי, קבלו את התנצלותי האמיתית והכנה על כי לעת עתה דברי לעו, ואולי עם תום ימי האבל, יזכיני ד' ותתחונן עלי דעתי, ויהיו בי הכוחות לסדר הדברים בכתב.
למרות שכבר יש עמי רשימות שונות שכתבתי בעוד היותו עמנו, הכ"מ. לא ראיתי טעם בהבאת דברים מקוטעים, ועוד חזון למועד אי"ה.
איש_ספר כתב:העיד כאן ר' שמשון בגדלו מה שראה בקטנותו את רבינו שמואל חוזר על משנתו שוב ושוב בנעימה קדושה. כיו"ב שמעתי היום שר' שלום גלבר באחד המספדים סיפר מה שראו עיניו איך למדו לפני ר' שמואל, שנה וחצי שלוש דפים בפרק כירה, ואיך כל יום היה ר' שמואל חוזר מתחילה על המשנה וקרוא אותו בנעימה ובהתרגשות, כ"כ נחרטו הדברים בליבו עד שהוא זוכר אף את הנגון...
ישראל אליהו כתב:איש_ספר כתב:העיד כאן ר' שמשון בגדלו מה שראה בקטנותו את רבינו שמואל חוזר על משנתו שוב ושוב בנעימה קדושה. כיו"ב שמעתי היום שר' שלום גלבר באחד המספדים סיפר מה שראו עיניו איך למדו לפני ר' שמואל, שנה וחצי שלוש דפים בפרק כירה, ואיך כל יום היה ר' שמואל חוזר מתחילה על המשנה וקרוא אותו בנעימה ובהתרגשות, כ"כ נחרטו הדברים בליבו עד שהוא זוכר אף את הנגון...
הרב אבנר קבץ (לא של השלום-בית) סיפר לי לפני שנים [ואיני יודע מנין לו], שהגרש"ז והגרש"א סגרו עצמם מהבוקר עד הלילה - 4 חודשים [או חצי שנה. איני זוכר בדיוק] יחד על פרק כירה.
איש הגבעה כתב:יש לשים לב לנקודה של ויבכו אותו..בית ישראל
שמעתי מאחד שדיבר בעצמו עם החברה קדישא שמעולם לא היו בלויה [של אף אחד מהגדולים, ושל אף אחד אחר] שכ"כ בכו שם כל הציבור- הלא דבר הוא?
בהספד אתמול במשכן באב"ד עמד המרא דאתרא הרב פרנקל שם על נקודה זו, ואמר על עצמו שמעולם לא בכה כן אף על אביו ואמו.
הלא דבר הוא???!!!
וכך שמעתי מעשרות ת"ח שבכו כילדים קטנים, ומעולם לא בכו כן, אולי דכידוע שהנשמה של הנפטר נמצאת בלויה, והנשמה של הציבור הרגישה רגש עצום שאין לתאר
הלב עולה על גדותיו, וזה לא דבר שאפשר לשלוט עליו.
יראה- שלם כתב:גם איש הח"ק הרב משה אייזנבאך הי"ו, בעת המעמד לפני יציאת המיטה התייפח בבכי ממש שלא כהרגלו עד שלא יכול היה להמשיך בפסוקים.
אש משמים כתב:נתאחרתי לכתוב כמה מילים על הקדוש שבקדושים חפצא של תורה כולו שלם בכל מיני שלימות מרן הגר"ש אוירבאך זיע"א מחמת הטירדות ובעיקר מחמת ההלם שהיכה בי על עוזבו פתאום.
לא היתה לי הכירות אישית עם מרן זצ"ל אך למשפחתי היה קשר טוב עימו. זכורני בהיותי ילד קטן מאוד התפללתי בביהכנ"ס וישבתי לידו בלי לדעת מי הוא ותפילתו נחרטה בי בעצמות עד היום הזה ממש, לא היתה זו עוד תפילה מרוממת אלא מעמד אדיר של מפגש האדם עם האדון מלכו של עולם!!!
יתן ה' וינחמנו בנחמת ציון וירושלים ולא נוסיף לדאבה עוד.
הרואה כתב:
עוד שמעתי מאחד מת"ח מתושבי הרובע היהודי המתחדש שלפני שנים הזמינו את ר' שמואל לחנוכת בית שנגאל מערבים, ושמח שמחה גדולה, בכניסה לבית נישק את אחת האבנים בקיר, ויצא מפיו בזה הלשון ש"כל הבני ברקים לא יכולים להבין מה ערכה של אבן אחת בירושלים", ודו"ק.
מלאעולם כתב:קצת מתפלא שעדיין זה לא הוזכר כאן ואולי מחמת רגישות הדברים..
קיבלתי את הסיפור מחבר ואני מעתיקו לכאן עם השינויים הנדרשים:
סיפור אחד שכמדומני יכול להמחיש את גדלותו כבר מגיל צעיר ממש. כידוע שר' שמואל והרבנית רחל לא זכו לפרי בטן. תארו לכם את הצער הנוראי ואת הסבל הבלתי נתפס שמלווה את הבן אדם כל חייו.
והנה בעזרת רופאים שנכנסו לעניינים נמצא פתרון רפואי שיכל להיות להם לעזר. דא עקה שזה היה תלוי בסיבוך הלכתי לא פשוט וע"כ ר' שמואל והרבנית לא הסכימו לפתרון המוצע.
שמע זאת אביו מרן הגרש"ז זצ"ל ואמר לבנו שהוא יישב על המדוכה, ואכן לאחר זמן הגיע הגרש"ז לבית בנו ואמר לו שהוא מצא היתר הלכתי לעבור את ההליך הרפואי והוא (הגרש"ז) מוכן לקחת על עצמו את העבירה אם ישנה ובלבד שבנו והרבנית יסכימו להליך הרפואי.
לתדהמתו ר' שמואל סרב להצעה מכל וכל ואמר לאביו שאינו מוכן לקבלה ומוכנים הם שלא יהיו להם ילדים לעולם ובלבד שלא לעבור על נדנוד וחשש קל בהלכה.
ר' שלמה זלמן נדהם וביוצאו מבית בנו אמר לסובבים אותו: אל תקראו לי "שלמה זלמן", תקראו לי "אבוה דשמואל" כי הוא גדול ממני ואין לי השגה כלל במעלותיו.
אגב, הבנתי שיש תשובה של הגרש"ז בנושא המדובר שהודפסה באחד מספריו. מי שיוכל להפנות אותי לנושא אודה לו מאד.
בן ירושלים כתב:בספר שפתי כהן -מהגאון ר' חיים קמיל זצוק"ל על ספר שמות ופורים שיצא זה עתה מובא בהקדמה (עמ' סג) בשם הגאון הרב הורביץ זצ"ל ראש ישיבת אופקים שהיה נוכח שבאו כמה להתלונן בפני הסטייפלער על פסק הגרש"ז. הם השתמשו בביטוי מזלזל והסטייפלער צעק עליהם "שקצים ארויס", כשלא הבינו הוא רדף אחריהם עם מקל והמשיך לצעוק "שקצים , שקצים ארויס". בהמשך הרב הורביץ סיפר שהסטייפלער התבטא שיושב יהודי בירושלים ומגלגל את התורה כולה והקב"ה לימינו והתורה לשמאלו (אני לא זוכר הציטוט במדויק) והשקצים מדברים עליו כך וכך?
ובאגרות החדשות של הסטייפלער כתב בענין זה לטשעבינער רב "אני מכיר אותם וכולם ריקים ופוחזים" (שוב ציטוט מהזיכרון)
אני לכשעצמי כיהודה ועוד לקרא שמעתי מאחד מנכדי הגרש"ז שהסטייפלער בקש מר' משה שטרנבוך לעבור על תשובת הגרש"ז. ר' משה אמר לו שהתשובה מבוססת מאד מלבד איזה חת"ס שאפשר להתוכח שם על הפשט. הסטייפלער כתב מכתב לגרש"ז שכיון שחושב כך לדינא אסור לו לחזור בו מחמת המציקים וזה בכלל "לא תגורו". הנכד סיפר שהגרז"נ גולדברג ראה המכתב , ואח"כ הוא נעלם ע"י אינשי דלא...
תוכן כתב:אני שמעתי שהיה מפגש של רבנים וראשי ישיבות והם מינו את ר' אברהם וילהלם לכתוב ספר נגד ההיתר. הספר יצא, אבל מטעם זה או אחר החנויות ספרים לא שיווקו את הספר, והוא נשאר עם ערימות בבית.
דורשי יחודך כתב:פורים דמוקפין תשנ"ח, החל אף הוא בערב שבת קודש, בחזרה מקריאת המגילה.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 36 אורחים