שייף נפיק כתב:הם היו שומרי החדר שינה
וספות. כלים להשתמש כמו שומרי הסף (אסתר ב):
כדכד כתב:שומרי הסף לא היו המאבטחים של אחשורוש
שומרי הסף היו האחראים על כלי השתיה שלך אחשורוש.
"הסף" של המגלה אינו "סף הבית" כמו מפתן אלא כלי שתיה כמו "מן הדם אשר בסף" וכמו "ספות כסף מזמרות מזרקות".
"שומרי" של המגלה אינו במובן שומרים מאבטחים אלא במובן אחראים כמ"ש רש"י בפ' במדבר שכל האחראי לתפקיד מסויים נקרא "שומר" והוא מביא דוגמה מבגתן ותרש המכונים שומרי הסף ואם הם היו מאבטחים אין מכאן ראיה.
א' ממפרשי המגילה מפרש "שומרי הסף -שומרי הכלים" וכ"ה גם לדעת שאר המפרשים.
טברייני כתב:שייף נפיק כתב:הם היו שומרי החדר שינה
וזאת מנין לך? אסתר ברוה"ק נאמרה?
ואם כן כיצד שמע מרדכי שיחתם? ואפשר שהיה זה שלא בשעת משמרתם.
טברייני כתב:אפתח בשאלה מחיינו:
האם ראיתם פעם את אחד ממאבטחי ראש הממשלה שמכין לראש הממשלה כוס קפה? ודאי שלא!!!
ואם כן, כיצד עסקו בגתן ותרש 'שומרי הסף', בהגשת מים לאחשורוש בהיותו צמא מריבוי התשמיש?! אתמהה?!
אשמח לשמוע [ויותר נכון לקרוא] כל בדל מידע שיש לחו"ר הפורום שליט"א.
[ראה מהרש"א שפירש 'שומרי הסף' מלשון סיפים ומזרקות, ששמרו על משקאות המלך.]
בברכת פורים שמח.
כדכד כתב:לדברי מר שהיו שומרים ולא היו כל הזמן שם ניתן להביא ראיה מהגמרא שם "והלא אין משמרתי ומשמרתך שווה" משמע ששמרו במשמרות.
אמנם, אין ראיה ממה שאמרו לא ראינו שינה בעינינו שכן י"ל שהיו צריכים להגיש הרבה שתיה וכבר הוכחנו לעיל שהיו שומרי כלים ולא מאבטחים
רס"ג תרגם 'שומרי הסף' חוג'אבה, שהם השומרים. ולדעתו ה'סף' הוא השער, ושומרי השערים הם שומרי המלך. ובנוה שלום כתב שזו הכוונה ב'חג'אבה', לשומרי השער [ושורש התיבה משמש למשמעות סתר והגנה]. וכן דעת ר"י אבן ג'נאח בספר השרשים (שורש סף) ואבע"ז והרוקח. וכתב רבי תנחום הירושלמי שלדעה זו 'סף' הוא המפתן, כמו 'וימד את סף השער' (יחזקאל מ, ו). אבל רש"י (ע"ז לח ע"ב ד"ה וספות) ורשב"ם פירשו ש'סף' היא קערה, וכן הביא רבי תנחום הירושלמי שיש אומרים שהוא האגן, כדוגמת 'מן הדם אשר בסף' (שמות יב, כב), והם היו בעלי האגן שבו נותנים את המים שמהם נוטל המלך את ידיו, וכתב שעל פירוש זה מיוסדים דברי חז"ל (מגילה יג ע"ב) שזממו להטיל סם במים שיהיו ניצוקים על ידי המלך, וכן משמע ברלב"ג.
הוגה ומעיין כתב:בדפוס השבוע, בעז"ה, כרך שלם של רס"ג על אסתר.
י. אברהם כתב:הוגה ומעיין כתב:בדפוס השבוע, בעז"ה, כרך שלם של רס"ג על אסתר.
מקוה שלא ע"י הוצאת "האוצר" כך יהי' מחיר סביר ופחות ניפוח
שייף נפיק כתב:כדכד כתב:לדברי מר שהיו שומרים ולא היו כל הזמן שם ניתן להביא ראיה מהגמרא שם "והלא אין משמרתי ומשמרתך שווה" משמע ששמרו במשמרות.
אמנם, אין ראיה ממה שאמרו לא ראינו שינה בעינינו שכן י"ל שהיו צריכים להגיש הרבה שתיה וכבר הוכחנו לעיל שהיו שומרי כלים ולא מאבטחים
אני באתי לבאר איך קרה שמרדכי שמע אותם, וזה ברור שהם לא היו אז בפתח חדרו של אחשורוש, ולכן ע"כ צ"ל שהיה להם איזה זמן שלא היו שם. ואולי פשוט שזה היה ביום, והם היו שומרי הלילה.
כדכד כתב:שומרי הסף לא היו המאבטחים של אחשורוש
שומרי הסף היו האחראים על כלי השתיה של אחשורוש.
"הסף" של המגלה אינו "סף הבית" כמו מפתן אלא כלי שתיה כמו "מן הדם אשר בסף" וכמו "ספות כסף מזמרות מזרקות".
"שומרי" של המגלה אינו במובן שומרים מאבטחים אלא במובן אחראים כמ"ש רש"י בפ' במדבר שכל האחראי לתפקיד מסויים נקרא "שומר" והוא מביא דוגמה מבגתן ותרש המכונים שומרי הסף ואם הם היו מאבטחים אין מכאן ראיה.
א' ממפרשי המגילה מפרש "שומרי הסף -שומרי הכלים" וכ"ה גם לדעת שאר המפרשים.
חיימשה כתב:שומר הנשים , שומר הפילגשים, ודאי הכוונה הממונה עליהם.
וְשַׁלּ֣וּם בֶּן־ק֠וֹרֵ֠א בֶּן־אֶבְיָסָ֨ף בֶּן־קֹ֜רַח וְֽאֶחָ֧יו לְבֵית־אָבִ֣יו הַקׇּרְחִ֗ים עַ֚ל מְלֶ֣אכֶת הָעֲבוֹדָ֔ה שֹׁמְרֵ֥י הַסִּפִּ֖ים לָאֹ֑הֶל וַאֲבֹֽתֵיהֶם֙ עַל־מַחֲנֵ֣ה יְהֹוָ֔ה שֹׁמְרֵ֖י הַמָּבֽוֹא׃
כדכד כתב:אולי ההבדל בין "ספים" שהם רבים של "סף הדלת"
לבין "סיפות" שהם רבים של "סף" שהוא "כלי" כי זכור לי שהפסוקים שמדברים על רבים של כלים קוראים לזה "סיפות".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים