הודעהעל ידי אלי בנאי » ה' נובמבר 23, 2017 3:44 pm
ראשית, תודה לכל המשיבים
כולם צודקים ואכן הרפיון מראה על ענווה.
ה'דעת מקרא' נתן הסבר יפה:
אביר דגוש או אבירים דגוש
מופיע על יד בעלי חיים:
- וְיָרְד֤וּ רְאֵמִים֙ עִמָּ֔ם וּפָרִ֖ים עִם־אַבִּירִ֑ים וְרִוְּתָ֤ה אַרְצָם֙ מִדָּ֔ם וַעֲפָרָ֖ם מֵחֵ֥לֶב יְדֻשָּֽׁן (יש' לד, 7)
- סְ֭בָבוּנִי פָּרִ֣ים רַבִּ֑ים אַבִּירֵ֖י בָשָׁ֣ן כִּתְּרֽוּנִי (תה' כב, 13)
- מִדָּ֤ן נִשְׁמַע֙ נַחְרַ֣ת סוּסָ֗יו מִקּוֹל֙ מִצְהֲל֣וֹת אַבִּירָ֔יו רָעֲשָׁ֖ה כָּל־הָאָ֑רֶץ וַיָּב֗וֹאוּ וַיֹּֽאכְלוּ֙ אֶ֣רֶץ וּמְלוֹאָ֔הּ עִ֖יר וְיֹ֥שְׁבֵי בָֽהּ (יר' ח, 16)
אָ֥ז הָלְמ֖וּ עִקְּבֵי־ס֑וּס מִֽדַּהֲר֖וֹת דַּהֲר֥וֹת אַבִּירָֽיו (שו' ה, 22)
וכדי להבדיל בין קודש לחול, הקפידה המסורה להדגיש הביתי"ן של בעלי חיים ולכתוב את הכנוי
לאלהי ישראל, בבי"ת רפויה. מילה במילה דעת מקרא.
וכך גם מנדלקרן: ראשית הוראתו גבורה וביחוד לכוח השור, שהיה יראתן של מצרים, וכאשר הושאל לתואר לה' השמיטו דגש הב', להבדיל בין קודש לחול.
וכך גם קדרי: 'אֲבִיר' (בנסמך בלבד): גיבור; כינוי לאלהי ישראל בלבד, כגון: 'מידי אֲבִיר יעקב (מר' מט, כד); האדון ה' צבאות אֲבִיר ישראל (יש' א, כד), לדעת רוב החוקרים עיקרו אבִּיר והניקוד אֲבִיר בא להבדיל בין קודש לחול.
חשבתי אולי יש לעניין מקור או הלכה.
תודה רבה
אלי בנאי