מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פנינה לשם שמים נתכוונה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודי טבעי
הודעות: 386
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

פנינה לשם שמים נתכוונה

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ג' פברואר 13, 2018 5:40 pm

בבא בתרא דף טז/א
א"ר לוי שטן ופנינה לשם שמים נתכוונו וכו' פנינה דכתיב וכעסתה צרתה גם כעס בעבור הרעימה.
ובכל זאת נענשה פנינה כמו שדרשו חז"ל בפסוק 'עד עקרה ילדה שבעה ורבת בנים אומללה' (מדרש שמואל פרשה ה עיין רש"י). וידועים דברי הגר"ח שמואלביץ, שבין אדם לחבירו זה אש, ובאש נפגעים למרות הכוונות הטובות.
אבל השאלה היא מצד הדין, האם מותר לפגוע בבן אדם לטובתו.
למשל מדברים שיחה קשה עם בחור מבוגר בררן ומעמידים אותו במקום ומציגים בפניו את המציאות, והוא אכן מוריד דמעות, אך גם מוריד את האף, ובזכות זה הוא זוכה להתארס.
והוא מאושר בחיים, אבל בכל זאת הוא נפגע קשות.
האם יש תשובה ברורה בדבר, מותר או לא.
האם ניתן להוכיח שאסור מלא תגנוב על מנת לשלם תשלומי כפל, וגם כאן הוא אמנם הרוויח בסופו של דבר אבל עברתי על אונאת דברים, או יש לחלק.

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: פנינה לשם שמים נתכוונה

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 13, 2018 6:06 pm

צריך למצוא דרך להסביר לו בלי להעליב
שיחה קשה לא תגרום לו להוריד את האף כי אם להיפך
אולי אפשר ללמוד מר' לוי הנ"ל שגם המתכוון לש"ש הוא בגדר שטן כשפוגע בחברו

יהודי טבעי
הודעות: 386
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: פנינה לשם שמים נתכוונה

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ג' פברואר 13, 2018 6:30 pm

כדכד כתב:צריך למצוא דרך להסביר לו בלי להעליב
שיחה קשה לא תגרום לו להוריד את האף כי אם להיפך
אולי אפשר ללמוד מר' לוי הנ"ל שגם המתכוון לש"ש הוא בגדר שטן כשפוגע בחברו


המעשה הנ"ל לא היה ולא נברא אלא משל היה, השאלה היא עקרונית, כשיש רק שתי אפשרויות, האם מותר לפגוע באדם - לטובתו.

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: פנינה לשם שמים נתכוונה

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 13, 2018 6:33 pm

לענ"ד לא אבל אולי כדאי למצוא משל אחר

מבקש דעת
הודעות: 129
הצטרף: ה' אוקטובר 11, 2012 9:00 pm

Re: פנינה לשם שמים נתכוונה

הודעהעל ידי מבקש דעת » ג' פברואר 13, 2018 10:39 pm

עיין בדברי הגר"ח שמואלביץ שהביא בנו הגר"ר בקובץ ישורון הקודם לאחרון.

ראש
הודעות: 344
הצטרף: ו' אפריל 17, 2015 9:43 am

Re: פנינה לשם שמים נתכוונה

הודעהעל ידי ראש » ד' פברואר 14, 2018 12:51 am

למעשה, גם אם נקבל את הרעיון שמכיוון שזה לטובתו, מותר לפגוע בו, השאלה היא איפה הגבול?
האם כל מה שלא נראה לי, אוכל לפגוע בו. וודאי שלא. אז איפה הגבול?
אם בחור פטפטן, זה סיבה להעמיד אותו על מקומו? לך זה נראה גרוע, בעיניו ובעיני חלק מהאנשים לא עד כדי כך.
אם הוא מחטט באף זה סיבה?
אם הוא לא מתקלח?
אם הוא קצת כפייתי בהתחלה, כשנראה שעוד אפשר לעזור לו לא להיכנס לזה. כמו תנועות מוזרות?
אם הוא...?

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: פנינה לשם שמים נתכוונה

הודעהעל ידי יאיר » ד' פברואר 14, 2018 1:21 am

השאלה מצויינת ועמוקה אך לכאורה התשובה כבר מובאת בראש ההודעה ועדיין צ"ע כיצד לנהוג במקרים מעין אלו.

ועיין בספר 'הציעור ותוצאותיו' שמלא בדוגמאות ומדרשים מעין אלו שעל כולם נענשו בחומרה

ו-7 דברים מכוסים מבני אדם ואחד מהם הוא 'עומק הדין'.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: פנינה לשם שמים נתכוונה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' פברואר 14, 2018 1:28 am

יהודי טבעי כתב:האם ניתן להוכיח שאסור מלא תגנוב על מנת לשלם תשלומי כפל, וגם כאן הוא אמנם הרוויח בסופו של דבר אבל עברתי על אונאת דברים, או יש לחלק.

בב"ב טז ע"א השתבח איוב על שהיה גוזל שדה מיתומים ומשביחה ומחזירה להן, ומשמע לכאו' שראוי ומותר לצער ע"מ להרויח, ורק בישראל נאסרה גנבה (או גזלה) כזו מגזה"כ דעצם המעשה אסור בכל גוונא, (ובגזל דב"נ אין איסור זה).

ההוא דאמר
הודעות: 1536
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: פנינה לשם שמים נתכוונה

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' פברואר 14, 2018 3:41 am

נראה להעמיד כאן תשובה יסודית, המכתב מאליהו [ח"א מאמר צילו של גוף] וכן בח"ה בארוכה, מבאר, כי גם פעולות ומעשים רצויים, ואפילו של גדולי עולם, מכל מקום אם מתלווה למעשה הוכחה זה, גם מחשבת שמחה לאיד, האדם נענש על כך, ואצל גדולי עולם, אם אם כמובן אין מחשבת שמחה לאיד מפורשת וברורה, אלא בבחינת צילו של גוף המתלווה למעשה, נענשים הם.
ומסקנת הדברים, אם האדם מוכיח את הבחור המזדקן, וכל כוונתו הינה נטו לתועלתו, אין כל סיבה להימנע מכך, ואדרבא מצווה גדולה עושה הוא וקדוש יאמר לו.
אולם, אם נהנה הוא מכך שמעמיד אותו על מקומו, ומסיר את האופרייה בה הוא שרוי, אזי יש להיזהר מכך.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 408 אורחים