כדכד כתב:אבל ממתי הזמן שבו ניכר שהם לכבוד שבת?
ופירשו התוס' שמפלג המנחה ולמעלה יכול להדליק הנר ולקבל שבת בתפילת ערבית
אוצר החכמה כתב:לפי תוספות יש הבדל בין דביתהו דרב יוסף לרב. דביתהו דרב יוסף לא רצתה לקבל שבת ולעשות קידוש מוקדם היא רצתה להדליק נרות מוקדם (אם פרשה ממלאכה או לא זה דיון נפרד) ועל זה תני אותו סבא שזה אינו ראוי.
אבל רב התחיל את השבת מוקדם (לא רק פרש ממלאכה אלא גם עשה קידוש מייד) ועל זה מבארים תוספות שבמקרה כזה אין את הבעיה של ובלבד שלא יקדים. והטעם כי לא שייך לומר לא מינכרא שהוא לשבת שהרי השבת מתחילה מייד שהרי מתפלל ערבית ומקדש.
ע"ז כתבו שדבר זה שאפשר להתחיל את השבת מוקדם, היינו בתפילה וקידוש, הוא רק לשיטת ר"י שאפשר גם להתפלל ערבית מוקדם אבל לרבנן אפשר וצריך לפרוש ממלאכה קודם השקיעה מדין תוספת שבת אבל שיחשב הזמן הזה שבת ממש ולעשות קידוש זה אי אפשר כשם שאי אפשר להתפלל ערבית. וגם לר"י אי אפשר רק מפלג המנחה. וגם דברי הטור מכוונים לאותו עניין.
לפי זה מי שרוצה לקדש כמו שיש נוהגים בקיץ לא רשאי לעשות כן רק מפלג המנחה ואילך ואז מתפלל ערבית ומקדש ולעניין תרתי דסתרי הקידוש והערבית שוים. אבל אשה הרוצה להדליק נרות מוקדם ולפרוש ממלאכה אבל קידוש תעשה או תשמע רק בלילה זה תלוי בהא דשבת של ובלבד שלא יקדים כי אין זה שבת אצלה. אבל אין לזה שייכות למנחה וגם אם התפללה אחר הפלג יכולה לעשות כן.
אבל יש להוכיח מתוספות שאינה יכולה להקדים עד פלג המנחה כי תוספות ראו בזה שנקרא שמקדים ולכן הוצרכו לתירוצם ברב.
אפשר לטעון שאינו כן וכל מי שפורש ממלאכה הוא כרב ודביתהו דרב יוסף רצתה להמשיך לעשות מלאכה אחרי ההדלקה. ולא נראה כ"כ.
יהושעבנמי כתב:אני חושב שחמה בראש האילנות הוא לכל היותר חצי שעה לפני השקיעה ולא ארבעים דקות.
עזריאל ברגר כתב:יהושעבנמי כתב:אני חושב שחמה בראש האילנות הוא לכל היותר חצי שעה לפני השקיעה ולא ארבעים דקות.
הלשון של "כדשימשא בריש דיקלי" מובאת גם לגבי תפילת נעילה, וגם בזה יש שפירשו דהיינו כחצי שעה, אבל יש שכתבו שאפשר להתפלל עבר מפלג המנחה.
אבל בהדלקת נרות זה לא נאמר כזמן של התחלת המצווה, אלא כהמלצה למי שאינו בקי!
עזריאל ברגר כתב:אני הבנתי שתוס' מדברים שם על שני ענינים נפרדים:
א. איך הדליקו נרות מוקדם? והתשובה: כי קיבלו שבת.
ולגבי מה ששאלתם על דביתהו דר"י וכו' - יש לזכור שאין דין של קבלת שבת בהדלקת נרות, אלא זהו מנהג בלבד, ולגן גברים לא מחויבים בו.
ב. איך התפלל לפני השקיעה - על זה אמרו התוס' שזה כר"י.
אוצר החכמה כתב:אתה צודק שלא כתוב שם ערבית, ויותר מזה המ"ב כותב בפירוש שדי בזה שיקבל עליו לפרוש מכל המלאכות אפילו דרבנן.
אני לא רציתי לומר כך כי זה מעורר קושי גדול שהרי הפוסקים הבינו שהנשים בעצם הדלקתן (או אפילו הברכה) מקבלות עליהן שבת (ודנים אפילו אם מועיל תנאי מפורש להיפך) ואם כן הוא יקשה עליהם מדביתהו דרב יוסף שהרי אם כך הלא פרשה ממלאכה וקיבלה עליה את השבת, ואפילו הכי אמר לה ההוא סבא שלא תקדים וזה היפך תירוצו של התוספות. ולכן תירצתי שקבלת איסור מלאכה לא די בה אלא צריך שירצה להתפלל ערבית או לעשות קידוש. (זה מש"כ למעלה שיש לדון על השאלה אם פרשה ממלאכה) אבל נכון שבמ"ב כתוב בפירוש להיפך.
והתוספות כתבו שאין תלוי בהדלקת הנר דאפילו לאחר שהדליק לא חל עליו קבלת שבת אלא תלוי בתפילת ערבית שהמתפלל ערבית חל עליו שבת
יגעתי ולא מצאתי בתוספות שלנו
ולענ"ד יש קצת משמעות מדברי התוספות (ברכות כז.) ד"ה דרב צלי וכו' דמדכתבו דהך ולא יקדים איירי בלא קיבל שבת עדיין משמע דלאו בהדלקתו תליא קבלת שבת והבוחר יבחר
שומע ומשמיע כתב:באשכול ה'מקורי' טענו כמה [ביני עמודי, ויהושענבמי] שכשמקדימים להדליק, לר"ת הוי ברכה לבטלה. ולא הבנתי דבריהם שהרי אפילו 20 דקות לפני השקיעה זה חשש ברכ לבטלה, שהוי לפני פלג דר"ת שיוצא כמה דקות לפני שקיעה ראשונה.
מלבב כתב:שומע ומשמיע כתב:באשכול ה'מקורי' טענו כמה [ביני עמודי, ויהושענבמי] שכשמקדימים להדליק, לר"ת הוי ברכה לבטלה. ולא הבנתי דבריהם שהרי אפילו 20 דקות לפני השקיעה זה חשש ברכ לבטלה, שהוי לפני פלג דר"ת שיוצא כמה דקות לפני שקיעה ראשונה.
יש סברא שכשכולם מדליקים זה ניכר שזה לכבוד שבת
שומע ומשמיע כתב:מלבב כתב:שומע ומשמיע כתב:באשכול ה'מקורי' טענו כמה [ביני עמודי, ויהושענבמי] שכשמקדימים להדליק, לר"ת הוי ברכה לבטלה. ולא הבנתי דבריהם שהרי אפילו 20 דקות לפני השקיעה זה חשש ברכ לבטלה, שהוי לפני פלג דר"ת שיוצא כמה דקות לפני שקיעה ראשונה.
יש סברא שכשכולם מדליקים זה ניכר שזה לכבוד שבת
זאת מנלן?
מלבב כתב:האם מי שהתפלל מנחה אחר פלג המנחה יש לו בעיה להדליק נרות שבת מוקדם הרבה מהשקיעה בגלל תרתי דסתרי כמו להתפלל מנחה וערבית אחרי פלג המנחה לפני הלילה, ואם כן למה הפוסקים לא דברו מזה.
עזריאל ברגר כתב:נהוג עלמא להדליק נרות כ20-40 דקות לפני שקיעת החמה הנראית לעינינו.
והנה שמעתי (באשכול http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=433136#p433136 ) טוענים שזה ראוי דווקא לשיטת רבי יהודה, שלדעתו אפשר לקבל שבת מפלג המנחה.
אבל לרבנן - צריך להדליק ב"זמן של סמוך לשקיעה שלא התברר כמה הוא בדיוק".
ולדעתי הדברים בטעות יסודם, ולא נחלקו בזה ר"י ורבנן כלל, ולכו"ע מותר להדליק החל מפלג המנחה.
המקור לדברי הוא משתיקת כל הפוסקים שלא כתבו שמי שהתפלל מנחה אחרי הפלג אינו יכול להדליק נרות עד הזמן הנ"ל הבלתי ידוע.
והנה הביאו מקור לדבריהם מתוס' ברכות כז. ד"ה "דרב צלי של שבת בע''ש" שכתב דהיינו כר"י, אך מדבריו פשוט שהוא מדבר על התפילה ולא על הדלקת הנרות.
אשמח אם נוכל לדון כאן בצורה מסודרת, תוך השתדלות שיהיה ברור מה כל אחד רוצה להוכיח וכיצד המקורות שהוא מביא הם באמת ראיה לדבריו, ומיני ומינייכו יתקלס עילאה, ואת והב בסופה.
מלבב כתב:האם מי שהתפלל מנחה אחר פלג המנחה יש לו בעיה להדליק נרות שבת מוקדם הרבה מהשקיעה בגלל תרתי דסתרי כמו להתפלל מנחה וערבית אחרי פלג המנחה לפני הלילה, ואם כן למה הפוסקים לא דברו מזה.
מלבב כתב:לרבנן אין שום סרך לילה בפלג המנחה, לכן אין שום מקור שאפשר לקבל שבת לרבנן מפלג המנחה, רק לרבי יהודה לדעת הראשונים שפלג המנחה נחשב לילה לעניין ברכות קרי״ש ועוד דברים, מסתבר שאפשר גם לעשות תוספת שבת מפלג המנחה, אבל לרבנן אין שום משמעות לפלג המנחה לכן אין שום סברא שפלג המנחה לרבנן יהיה זמן תוספת שבת.
עזריאל ברגר כתב:מלבב כתב:לרבנן אין שום סרך לילה בפלג המנחה, לכן אין שום מקור שאפשר לקבל שבת לרבנן מפלג המנחה, רק לרבי יהודה לדעת הראשונים שפלג המנחה נחשב לילה לעניין ברכות קרי״ש ועוד דברים, מסתבר שאפשר גם לעשות תוספת שבת מפלג המנחה, אבל לרבנן אין שום משמעות לפלג המנחה לכן אין שום סברא שפלג המנחה לרבנן יהיה זמן תוספת שבת.
השאלה ששאלתי בפתיחת האשכול היא בדיוק זאת:
האם לרבנן אין שום סרך לילה בפלג המנחה?
האם לרבנן אין שום משמעות לפלג המנחה?
במילים אחרות: האם רבי יהודה "המציא" את המושג הזה של "פלג המנחה", או שלכולם היה ברור שהמושג הזה קיים, ורבי יהודה רק חידש שמתחילת הזמן הזה אפשר להתפלל ערבית וא"א להתפלל מנחה, ואפשר לעשות כמה דברים ששייכים ללילה?
שומע ומשמיע כתב:מלבב כתב:האם מי שהתפלל מנחה אחר פלג המנחה יש לו בעיה להדליק נרות שבת מוקדם הרבה מהשקיעה בגלל תרתי דסתרי כמו להתפלל מנחה וערבית אחרי פלג המנחה לפני הלילה, ואם כן למה הפוסקים לא דברו מזה.
כמו שאין בעיה ליטול לולב/לתקוע בשופר/להניח תפילין וכו' לאחר הפלג, ולאחר מכן להתפלל מעריב לפני השקיעה. וכל מה שכתבו הוא לא עשות כן לאחר שהתפלל מעריב.
היוצא דופן זה מנחה ומעריב שכתבו כן שזו סתירה, ואת זה צריך להבין.
והביאור לכאורה שזמן מנחה וזמן מעריב סותרים בעצמם, היינו שזמן מנחה אינו זמן מעריב. וכמו שכתב הגר"א [שנות אליהו] שלמעריב אין זמן מצד עצמו, וזמנו הוא כשנגמר זמן מנחה.
מה שאין כן בשאר הדברים כל הסתירה היא מצד שנהג כבר לילה, אבל אין סתירה בין לולב ותפילין למעריב בעצם.
מלבב כתב:שומע ומשמיע כתב:מלבב כתב:האם מי שהתפלל מנחה אחר פלג המנחה יש לו בעיה להדליק נרות שבת מוקדם הרבה מהשקיעה בגלל תרתי דסתרי כמו להתפלל מנחה וערבית אחרי פלג המנחה לפני הלילה, ואם כן למה הפוסקים לא דברו מזה.
כמו שאין בעיה ליטול לולב/לתקוע בשופר/להניח תפילין וכו' לאחר הפלג, ולאחר מכן להתפלל מעריב לפני השקיעה. וכל מה שכתבו הוא לא עשות כן לאחר שהתפלל מעריב.
היוצא דופן זה מנחה ומעריב שכתבו כן שזו סתירה, ואת זה צריך להבין.
והביאור לכאורה שזמן מנחה וזמן מעריב סותרים בעצמם, היינו שזמן מנחה אינו זמן מעריב. וכמו שכתב הגר"א [שנות אליהו] שלמעריב אין זמן מצד עצמו, וזמנו הוא כשנגמר זמן מנחה.
מה שאין כן בשאר הדברים כל הסתירה היא מצד שנהג כבר לילה, אבל אין סתירה בין לולב ותפילין למעריב בעצם.
גם לרבי יהודה זה לא נחשב ללילה גמור לכל דבר רק לדברים מסוימים, אבל כיון שלרבי יהודה אי אפשר להתפלל אז מנחה, אז אם התפללת מנחה נהגת שזה יום גמור כרבנו לכן באותו פלג המנחה לסמוך על רבי יהודה שזה כן קצת לילה זה הוא תרתי דסתרי
עזריאל ברגר כתב:לדעתך - זה לא עולה על הדעת.
לי - קרוב לוודאי שכך היא ההלכה.
ועד שלא נמצא מקורות - לא יועילו כל הסברות.
עזריאל ברגר כתב:וממנהג ירושלים (להדליק נרות 40 דקות לפני השקיעה, ולנהוג בכל שאר הענינים בד"כ כרבנן) - נראה שיש ראיה להיפך...
שומע ומשמיע כתב:עזריאל ברגר כתב:לדעתך - זה לא עולה על הדעת.
לי - קרוב לוודאי שכך היא ההלכה.
ועד שלא נמצא מקורות - לא יועילו כל הסברות.
ולכאורה מתוס' בברכות יש מקור. כמש"כ לעיל viewtopic.php?f=17&t=38785&p=569664#p436178
שומע ומשמיע כתב:מלבב כתב:שומע ומשמיע כתב:מלבב כתב:האם מי שהתפלל מנחה אחר פלג המנחה יש לו בעיה להדליק נרות שבת מוקדם הרבה מהשקיעה בגלל תרתי דסתרי כמו להתפלל מנחה וערבית אחרי פלג המנחה לפני הלילה, ואם כן למה הפוסקים לא דברו מזה.
כמו שאין בעיה ליטול לולב/לתקוע בשופר/להניח תפילין וכו' לאחר הפלג, ולאחר מכן להתפלל מעריב לפני השקיעה. וכל מה שכתבו הוא לא עשות כן לאחר שהתפלל מעריב.
היוצא דופן זה מנחה ומעריב שכתבו כן שזו סתירה, ואת זה צריך להבין.
והביאור לכאורה שזמן מנחה וזמן מעריב סותרים בעצמם, היינו שזמן מנחה אינו זמן מעריב. וכמו שכתב הגר"א [שנות אליהו] שלמעריב אין זמן מצד עצמו, וזמנו הוא כשנגמר זמן מנחה.
מה שאין כן בשאר הדברים כל הסתירה היא מצד שנהג כבר לילה, אבל אין סתירה בין לולב ותפילין למעריב בעצם.
גם לרבי יהודה זה לא נחשב ללילה גמור לכל דבר רק לדברים מסוימים, אבל כיון שלרבי יהודה אי אפשר להתפלל אז מנחה, אז אם התפללת מנחה נהגת שזה יום גמור כרבנו לכן באותו פלג המנחה לסמוך על רבי יהודה שזה כן קצת לילה זה הוא תרתי דסתרי
ולמה לאחר שהתפללת אז שאר דברים כן סותרים?
מלבב כתב:באמת לא כ"כ מובן לי מניין לראשונים שמפלג המנחה כבר חלה תוספת שבת?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 205 אורחים