עזריאל ברגר כתב:2. איסור טלטול מוקצה - חכמים הקדמונים (לפחות מימי דוד ושלמה, כפי שאדה"ז מביא ראיה נפלאה מהסיפור בגמרא על יום מותו של דוד) גזרו שכל דבר שהוא נקרא בשם "מוקצה" - אסור לטלטלו כלל, לאיזה צורך שיהיה, אא"כ מטלטלו כלאחר יד וכיו"ב. איסור זה מותר ביו"ט לצורך אוכל נפש כמו שהותרו אפיה ובישול וכיו"ב, ובשבת - מותר ע"י גוי לצורך מצווה, ולצורך חולה אולי יש מקום להקל אפילו ע"י יהודי.
עזריאל ברגר כתב:ב. מה זה מוקצה?
ההגדרה המילונאית של מוקצה לפענ"ד היא "דבר שהוקצה מדעתו של האדם ואיננו מוכן לשימוש".
עזריאל ברגר כתב:ההגדרה ההלכתית של "מוכן" היא: דבר שהוא ראוי, מותר, ועומד לשימוש.
ראוי - לאפוקי גרוגרות וצימוקים במהלך הייבוש שאינם ראויים (ולפעמים יאמרו עליהם "מיגו דאיתקצאי" וכו').
מותר - לאפוקי איסור הנאה וכיו"ב.
עומד - לאפוקי איסורי אכילה שיש להם היתר לאחר זמן (כגון "חדש" לפני העומר) שאף שמותרים בהנאה וראויים הם לבהמה - אינם עומדים לכך.
נשים לב שלפ"ז "כלי שמלאכתו לאיסור" איננו נכנס כלל תחת הגדרת "מוקצה", כי הוא מוכן לשימוש (ראוי ומיועד לתשמישי ההיתר, ורק אם מקפידים עליו שלא להשתמש בו להיתר - אז הוא מקבל שם "מוקצה מחמת חסרון כיס"), והן הן הדברים שהוזכרו לעיל שגזירת כלים נגזרה 500 שנה אחרי (התיעוד הראשון של) גזירת טלטול מוקצה.
אש משמים כתב:עזריאל ברגר כתב:.
נשים לב שלפ"ז "כלי שמלאכתו לאיסור" איננו נכנס כלל תחת הגדרת "מוקצה", כי הוא מוכן לשימוש (ראוי ומיועד לתשמישי ההיתר, ורק אם מקפידים עליו שלא להשתמש בו להיתר - אז הוא מקבל שם "מוקצה מחמת חסרון כיס"), והן הן הדברים שהוזכרו לעיל שגזירת כלים נגזרה 500 שנה אחרי (התיעוד הראשון של) גזירת טלטול מוקצה.
וודאי שכלי שמל"א הוא מוקצה, דהא משום שאסור להשתמש בו אז האדם מקצה אותו מדעתו.
אש משמים כתב:איני יודע מה היה מותר ומה אסור באותו הזמן ואם תביא מקור ברור אשמח, וכן לא ענית לי מה זה "כל הנקרא מוקצה" ?
עזריאל ברגר כתב:2. איסור טלטול מוקצה - חכמים הקדמונים (לפחות מימי דוד ושלמה, כפי שאדה"ז מביא ראיה נפלאה מהסיפור בגמרא על יום מותו של דוד) גזרו שכל דבר שהוא נקרא בשם "מוקצה" - אסור לטלטלו כלל, לאיזה צורך שיהיה, אא"כ מטלטלו כלאחר יד וכיו"ב. איסור זה מותר ביו"ט לצורך אוכל נפש כמו שהותרו אפיה ובישול וכיו"ב, ובשבת - מותר ע"י גוי לצורך מצווה, ולצורך חולה אולי יש מקום להקל אפילו ע"י יהודי.
3. "גזירת כלים" - בימי נחמיה בן חכליה (תחילת בית שני - כחמש מאות שנה אחרי ימי דוד ושלמה) גזרו חכמים שיהיה אסור לטלטל כלים כמו שאסור לטלטל מוקצה, אם לא לצרכים מסוימים, ואח"כ חכמים הקלו יותר ויותר, עד שהתירו לטלטל כלי שמלאכתו לאיסור לצורך גופו ומקומו, וכלי שמלאכתו להיתר גם לצורך עצמו של כלי.
אש משמים כתב:עזריאל ברגר כתב:2. איסור טלטול מוקצה - חכמים הקדמונים (לפחות מימי דוד ושלמה, כפי שאדה"ז מביא ראיה נפלאה מהסיפור בגמרא על יום מותו של דוד) גזרו שכל דבר שהוא נקרא בשם "מוקצה" - אסור לטלטלו כלל, לאיזה צורך שיהיה, אא"כ מטלטלו כלאחר יד וכיו"ב. איסור זה מותר ביו"ט לצורך אוכל נפש כמו שהותרו אפיה ובישול וכיו"ב, ובשבת - מותר ע"י גוי לצורך מצווה, ולצורך חולה אולי יש מקום להקל אפילו ע"י יהודי.
3. "גזירת כלים" - בימי נחמיה בן חכליה (תחילת בית שני - כחמש מאות שנה אחרי ימי דוד ושלמה) גזרו חכמים שיהיה אסור לטלטל כלים כמו שאסור לטלטל מוקצה, אם לא לצרכים מסוימים, ואח"כ חכמים הקלו יותר ויותר, עד שהתירו לטלטל כלי שמלאכתו לאיסור לצורך גופו ומקומו, וכלי שמלאכתו להיתר גם לצורך עצמו של כלי.
מה נכלל בגזירת חכמים קדמונים, כל סוגי המוקצה המוכר לנו??
גם היום מותר לטלטל בחופשיות כל דבר שאינו מוקצה, לא?
כלי שמלאכתו לאיסור הוא מוקצה אלא שהותר בטלטול לצורך גופו ומקומו וכמו שמבואר בשבת קכג: "חזרו והתירו כלי שמלאכתו לאיסור לצורך גו"מ", משמע דהוא ככל שאר המוקצים.
עזריאל ברגר כתב:ב. מה זה מוקצה?
ההגדרה המילונאית של מוקצה לפענ"ד היא "דבר שהוקצה מדעתו של האדם ואיננו מוכן לשימוש".
ההגדרה ההלכתית של "מוכן" היא: דבר שהוא ראוי, מותר, ועומד לשימוש.
ראוי - לאפוקי גרוגרות וצימוקים במהלך הייבוש שאינם ראויים (ולפעמים יאמרו עליהם "מיגו דאיתקצאי" וכו').
מותר - לאפוקי איסור הנאה וכיו"ב.
עומד - לאפוקי איסורי אכילה שיש להם היתר לאחר זמן (כגון "חדש" לפני העומר) שאף שמותרים בהנאה וראויים הם לבהמה - אינם עומדים לכך.
נשים לב שלפ"ז "כלי שמלאכתו לאיסור" איננו נכנס כלל תחת הגדרת "מוקצה", כי הוא מוכן לשימוש (ראוי ומיועד לתשמישי ההיתר, ורק אם מקפידים עליו שלא להשתמש בו להיתר - אז הוא מקבל שם "מוקצה מחמת חסרון כיס"), והן הן הדברים שהוזכרו לעיל שגזירת כלים נגזרה 500 שנה אחרי (התיעוד הראשון של) גזירת טלטול מוקצה.
עד כאן יסודות הלכות מוקצה על רגל אחת לפענ"ד.
מיכאל1 כתב:עזריאל ברגר כתב:ב. מה זה מוקצה?
ההגדרה המילונאית של מוקצה לפענ"ד היא "דבר שהוקצה מדעתו של האדם ואיננו מוכן לשימוש".
ההגדרה ההלכתית של "מוכן" היא: דבר שהוא ראוי, מותר, ועומד לשימוש.
ראוי - לאפוקי גרוגרות וצימוקים במהלך הייבוש שאינם ראויים (ולפעמים יאמרו עליהם "מיגו דאיתקצאי" וכו').
מותר - לאפוקי איסור הנאה וכיו"ב.
עומד - לאפוקי איסורי אכילה שיש להם היתר לאחר זמן (כגון "חדש" לפני העומר) שאף שמותרים בהנאה וראויים הם לבהמה - אינם עומדים לכך.
נשים לב שלפ"ז "כלי שמלאכתו לאיסור" איננו נכנס כלל תחת הגדרת "מוקצה", כי הוא מוכן לשימוש (ראוי ומיועד לתשמישי ההיתר, ורק אם מקפידים עליו שלא להשתמש בו להיתר - אז הוא מקבל שם "מוקצה מחמת חסרון כיס"), והן הן הדברים שהוזכרו לעיל שגזירת כלים נגזרה 500 שנה אחרי (התיעוד הראשון של) גזירת טלטול מוקצה.
עד כאן יסודות הלכות מוקצה על רגל אחת לפענ"ד.
לכאורה גם כלי שמלאכתו להיתר אלא שעומד לסחורה אינו נכנס להגדרה הנ"ל שברי הוא ראוי ומותר ולכאורה גם נחשב עומד.
עוד יש לדון בממח"כ שמלאכתו להיתר, אך בזה נחלקו הפוסקקים לכאורה ואינ יודע דעת הגר"ז בזה.
עזריאל ברגר כתב:כתבת שהוא "עומד לסחורה", וסחורה אסורה בשבת, אז איך כתבת אח"כ שהוא "עומד לשימוש בשבת"?
אש משמים כתב:וודאי שכלי שמל"א הוא מוקצה, דהא משום שאסור להשתמש בו אז האדם מקצה אותו מדעתו.
כתבת את דבריך באופן שהם נראים חידושים שלך ללא מקור
עיקר החילוק בין מוקצה לאכילה למוקצה לטלטול הוא פשוט.
החילוק בין כלי שמל"א לאיסור מוקצה שכתבת מוזכר בראשונים (נדמה לי בריטב"א, ואולי בעוד ראשונים בפרק כל הכלים) וכ"כ גם הגר"א בסי' ש"ח, ועל פניו זה נראה ברור מהסוגיות.
אבל בשאר האחרונים עד הדורות האחרונים ממש נראה שלא למדו כך, למשל תראה איך החיי אדם מביא דיני מוקצה, שהבין שכלשמל"א הוא סוג של "חצי מוקצה", גם בשאר האחרונים החילוק הזה לא מוזכר ומוכח שהם לא למדו כך (למשל הפמ"ג מסתפק אם יש בסיס לדבר האסור בכלי שמל"א, מה שלא מתחיל לפי ההבנה שהצגת. ובעוד מקומות מוכח שלא למדו כך, למשל כך משמע שנוקטים הפוסקים שמוקצה מחמת ח"כ הוא המוקצה "הכי גרוע", ולכאורה הוא פשוט דין מוקצה ולא כלי שמלאכתו לאיסור, ובעוד הרבה מקומות).
נהר שלום כתב:אש משמים כתב:וודאי שכלי שמל"א הוא מוקצה, דהא משום שאסור להשתמש בו אז האדם מקצה אותו מדעתו.
אם כל שמלאכתו לאיסור היה מוקצה הוא לא היה נקרא כלי.
אש משמים כתב:נהר שלום כתב:אש משמים כתב:וודאי שכלי שמל"א הוא מוקצה, דהא משום שאסור להשתמש בו אז האדם מקצה אותו מדעתו.
אם כל שמלאכתו לאיסור היה מוקצה הוא לא היה נקרא כלי.
למה???
נהר שלום כתב:האיסור לטלטל כלי שמלאכתו להיתר לא לצורך כלול בגזירה של "מוקצה".
עזריאל ברגר כתב:3. "גזירת כלים" - בימי נחמיה בן חכליה (תחילת בית שני - כחמש מאות שנה אחרי ימי דוד ושלמה) גזרו חכמים שיהיה אסור לטלטל כלים כמו שאסור לטלטל מוקצה
עזריאל ברגר כתב:עזריאל ברגר כתב:3. "גזירת כלים" - בימי נחמיה בן חכליה (תחילת בית שני - כחמש מאות שנה אחרי ימי דוד ושלמה) גזרו חכמים שיהיה אסור לטלטל כלים כמו שאסור לטלטל מוקצה
את הביטוי "כמו שאסור לטלטל מוקצה" הוספתי מלכתחילה כדי להסתדר גם עם הרמב"ם וכו'.
כלומר: אילו היינו אומרים שגזירת מוקצה הקדמונית היא "דאורייתא" אז היה אפשר לומר שכלים (בין אם מלאכתן לאיסור או להיתר) הם כעין "מוקצה דרבנן", וע"ד שניות לעריות וכל כיו"ב.
אבל כמדומני שעדיין לא מצאתי אף מקור מלפני אדה"ז שאומר שכלים נקראים בשם מוקצה.
דורשי יחודך כתב:עזריאל ברגר כתב:עזריאל ברגר כתב:3. "גזירת כלים" - בימי נחמיה בן חכליה (תחילת בית שני - כחמש מאות שנה אחרי ימי דוד ושלמה) גזרו חכמים שיהיה אסור לטלטל כלים כמו שאסור לטלטל מוקצה
את הביטוי "כמו שאסור לטלטל מוקצה" הוספתי מלכתחילה כדי להסתדר גם עם הרמב"ם וכו'.
כלומר: אילו היינו אומרים שגזירת מוקצה הקדמונית היא "דאורייתא" אז היה אפשר לומר שכלים (בין אם מלאכתן לאיסור או להיתר) הם כעין "מוקצה דרבנן", וע"ד שניות לעריות וכל כיו"ב.
אבל כמדומני שעדיין לא מצאתי אף מקור מלפני אדה"ז שאומר שכלים נקראים בשם מוקצה.
מדבריך למדתי (דבר שהיה בשבילי) חידוש, שגם לריטב"א וגר"א וסעייתם, שגזירת כלים איננה משום מוקצה כלל,
מ"מ יתכן להסמיכו על יסוד דין מוקצה, ולא כאיסור חדש שאין לו שום שורש קדמון. ודפח"ח.
(אלא שיש לעיין האם מוכרח לומר כן, וכמו"כ יל"ע האם שייך לומר שאיסור מחמה לצל בלבד, בעוד שלצוגו"מ מותר, ראוי להסמך בכלל על שורש דין מוקצה,
וצריך תלמוד בזה.
זה הכל בדברי ריטב"א וכו', אבל מה עם הרא"ש בתשובה, וכן דברי הב"י בהקדמה, שכללו אותו בדין מוקצה? האם רצונכם לומר שכוונתם רק שנסמך על דין מוקצה? לכאורה לא כ"כ משמע כן.
כדכד כתב:לכאורה מכך שהב"י נתן לסימן ש"ח את הכותרת: דיני כלים האסורים והמותרים לטלטל בשבת ואילו לסימן ש"י את הכותרת: דיני מוקצה, משמע כדברי הרב עזריאל ברגר בפתיחת האשכול שגזרת כלים היא גזרה נפרדת ואינה נקראת מוקצה
דורשי יחודך כתב:הערה מעניינת. השאילה היא האם מה שיכול לטלטלו מחל"צ על ידי שקודם יוריד את הפטיש, מועיל, כי סו"ס בבין השמשות במצב שהיה, הרי לא היה אפשר לטלטלו, וי"ל.
אגב בפשטות כל מה שכתבתם שדין בסיס קשור למיגו דאתקצאי, הוא רק לגבי דין הבסיס לאחר שנסתלק המוקצה, אבל כל זמן שהמוקצה עליו, הרי אין זה שייך למיגו דאתקצאי, אלא הוא דין עיקר דין בסיס. וכמו שלר"ש שהנר מותר בטלטול לאחר שיכבה, ואילו בזמן ההדלקה הוא אסור משום שהוא בסיס כמבואר בגמרא מז. וזה מבואר בעוד כמה מקומות בגמ' עי' מג. ומד:. וא"כ ספקו של הפמ"ג נוגעת כל זמן שהפטיש עליו, שהרי אז הוא ודאי בסיס, גם בלי המיגו דאתקצאי.
וצריך שתדע שכל החכמים מודים באסור מוקצה דרך כלל אלא מתוך שנכללים תחת סוגו מינים רבים עד שקצת מפרשים מנאום ומצאום קרוב לחמשים אין כל החכמים מודים בכל אותם המינים והיותר מיקל שבכולם הוא ר' שמעון והוא שאנו אומרים בכל התלמוד ר' שמעון לית ליה מוקצה ורוצים בו שאין לו איסור מוקצה ברוב המינים ששאר החכמים אמרוהו בהם ומ"מ מודה בגרוגרות וצמוקים וכן מודה בכוס וקערה ועששית שלא יזיזם ממקומם וכן בסוכה שאיננה רעועה מערב יום טוב שאע"פ שנפלה אין נוטלים עצים ממנה ביום טוב ובבכור בעל מום שלא הוכר מומו לחכם מערב יום טוב ובמוקצה מחמת איסור שאין אדם יושב ומצפה אימתי יסתלק איסורו כגון בהמה שנשחטה בשבת ולא היה לו חולה בין השמשות ובמוקצה מחמת חסרון כיס וכן בכל דיני המוקצה אלו מודים בזה ואלו מודים בזה.
ועוד כשיבקר ויטלטל כלים שמלאכתן לאיסור אפשר שיתעסק בהן מעט ויבא לידי מלאכה. (שבת כ"ד, יג).
נהר שלום כתב:.
עזריאל ברגר כתב:נהר שלום כתב:.
תמיהני על הרב הכותב, מה קושייתו על אדמו"ר הזקן (בהערה ד) כאילו כתב שרק בימי נחמיה גזרו על "שאר מוקצה", כאשר אדה"ז כותב מפורש שכל דבר "שאינו ראוי" (דהיינו כל סוגי המוקצה, וכדפרישנא לעיל) נאסר לפני כן.
ואם מישהו ייתן לי את פרטיו כדי שאוכל ליצור עמו קשר ישיר - תע"ב.
נהר שלום כתב:עזריאל ברגר כתב:נהר שלום כתב:.
תמיהני על הרב הכותב, מה קושייתו על אדמו"ר הזקן (בהערה ד) כאילו כתב שרק בימי נחמיה גזרו על "שאר מוקצה", כאשר אדה"ז כותב מפורש שכל דבר "שאינו ראוי" (דהיינו כל סוגי המוקצה, וכדפרישנא לעיל) נאסר לפני כן.
ואם מישהו ייתן לי את פרטיו כדי שאוכל ליצור עמו קשר ישיר - תע"ב.
תוכל לשלוח לירחון האוצר
עזריאל ברגר כתב:עיקר החילוק בין מוקצה לאכילה למוקצה לטלטול הוא פשוט.
פשוט ללומדים. לי לקח זמן ארוך עד שהבנתי את זה, כי בגמרא זה ממש לא מפורש, אבל באדה"ז זה אכן מופיע כדבר מפורש בכ"מ.
במוקצה לאכילה - סבר לה כרבי יהודה, במוקצה לטלטל - סבר לה כרבי שמעון.
עזריאל ברגר כתב:ב. מה זה מוקצה?
ההגדרה המילונאית של מוקצה לפענ"ד היא "דבר שהוקצה מדעתו של האדם ואיננו מוכן לשימוש".
ההגדרה ההלכתית של "מוכן" היא: דבר שהוא ראוי, מותר, ועומד לשימוש.
עזריאל ברגר כתב:מענין לענין באותו ענין:
יש דעות שונות בענין "בסיס", ואינני זוכר כעת את המחלוקות, אבל אוי"ל שלפי חלק מן השיטות, בסיס לדבר האסור הוא סוג של מוקצה מחמת איסור, והיינו שכיוון שבבין השמשות היה אסור לטלטלו מחמת המוקצה שהיה מונח עליו - לכן נאסר ככל "מיגו דאיתקצאי", וכמו בכל מיגו דאיתקצאי שצריכה להיות פעולה של "דחייה בידיים" - כך גם כאן צריך שיונח לדעתו ולא בשכחה.
ואם אמת הדבר - הרי שכלי שמלאכתו לאיסור איננו יכול ליצור בסיס, כי הבסיס היה מותר לכתחילה בטלטול גם בבין השמשות.
כגון כסא שמונח עליו פטיש ויראים שמא יגנב הכסא, מותר בבין השמשות להזיז את הפטיש מדין "צריך למקומו" ואז לקחת את הכסא שלא ייגנב!
עזריאל ברגר כתב:נהר שלום כתב:.
תמיהני על הרב הכותב, מה קושייתו על אדמו"ר הזקן (בהערה ד) כאילו כתב שרק בימי נחמיה גזרו על "שאר מוקצה", כאשר אדה"ז כותב מפורש שכל דבר "שאינו ראוי" (דהיינו כל סוגי המוקצה, וכדפרישנא לעיל) נאסר לפני כן.
ואם מישהו ייתן לי את פרטיו כדי שאוכל ליצור עמו קשר ישיר - תע"ב.
גלרשטיין כתב:עזריאל ברגר כתב:נהר שלום כתב:.
תמיהני על הרב הכותב, מה קושייתו על אדמו"ר הזקן (בהערה ד) כאילו כתב שרק בימי נחמיה גזרו על "שאר מוקצה", כאשר אדה"ז כותב מפורש שכל דבר "שאינו ראוי" (דהיינו כל סוגי המוקצה, וכדפרישנא לעיל) נאסר לפני כן.
ואם מישהו ייתן לי את פרטיו כדי שאוכל ליצור עמו קשר ישיר - תע"ב.
אי אפשר להסבר את דבריו כל שהרי מפורש במשנה שכלים שמלאכתם לאיסור גזרו בימי נחמיה, וחילוק זו הוא מוכרח בדבריו
דורשי יחודך כתב:בריטב"א (החדש) שבת קכד: ד"ה ולענין הלכה, כתב וז"ל וכלים שמלאכתם לאיסור לצורך גופם ולצורך מקומם מותר בלבד, והא ודאי איתא אפי' לרבי שמעון דלית ליה מוקצה וקי"ל כותיה, דכלים שמלאכתם לאיסור לא מידי מוקצה נגעו בהם לאיסור אלא טלטול הוא שאסרו גזירה משום הוצאה וכשם שגזרו בימי נחמיה בן חכליה אפי' בכלים שמלאכתם להיתר עכ"ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 151 אורחים