הודעהעל ידי יהודי טבעי » ג' פברואר 06, 2018 5:25 pm
הטו אוזן ושימו לב כי כפי שהעירו כאן זו סוגיא עמוקה:
נראה שיש לחלק בין שני סוגי 'קל' ו'קשה'.
יש דברים שהלב נמשך אחריהם, וכנגדם דברים שלא מדברים אל האדם, למשל טיפוס שנמשך לעיון ומקבל סיפוק מכך, ובלימוד בקיאות משתעמם ומרגיש מבוזבז. וכן להיפך.
ובזה האדם צריך לראות בטבעו זה שמכוונים אותו מן השמים ששורש נשמתו הוא למה שהוא נמשך.
ולאו דווקא בלימוד, אלא בכל דבר יש אדם שנמשך לעסקנות של חסד ומרגיש סיפוק בזה, ויש מי שנמשך לעבודת ה' בדרך של דביקות, ויש מי שמתמלא סיפוק מעיון בספרי מוסר ודיון בענייני יראה. ויש מי שמרגיש סיפוק מלימוד הלכה ודקדוק בפרטי המעשים. [ויש לאדם לבחון עצמו היטב מה באמת מושך אותו באופן אישי, כי לפעמים נמשך בחיצוניות לדבר משום שזה מכובד ונערץ בסביבה].
כל זה מראה על נטיית האדם מטבעו לדבר זה, ויתכן שלכן הוא מרגיש ש'קל' לו עם זה, אבל זה לא חסרון, אלא כיון שנוטה לזה, הרי אדרבה זה תפקידו בעולם.
אלא שאין לו להזניח גם את הנקודות האחרות, וכמובן שכל אדם חייב להשלים עצמו גם בתורה ובחסד ובדקדוק הלכה ובדביקות בעבודה, ולהתגבר על יצרו ולעמוד בניסיון, ויתכן שהמבחן שלו הוא דווקא בדבר המנוגד לו, אבל מוקד הצלחתו תמיד יהיה בדבר שהוא חזק בו.
[אף על פי שאין ראיה לדבר, זכר לדבר - עבודת האבות, אף שאין לנו השגה בהם, בכל זאת מובא שכל אחד מהאבות עבד במידה השייכת לשרשו - חסד, גבורה, תפארת, מצד שני, הניסיון של אברהם היה דווקא במידת הגבורה - יראה, כמו שכתוב עתה ידעתי כי ירא אלוקים אתה.]
אולם יש נושא אחר של קל וקשה, שיש שלמרות שהוא יודע ששייך מטבעו לעבודה מסויימת, כגון ללימוד העיון או הבקיאות וכו', בכל זאת יש לו מפריעים וניסיונות, ובזה דווקא הקושי מוכיח לו שזה תפקידו וכאשר יעמוד בניסיון יצליח בחייו. ועל זה אמרו סוף הכבוד לבוא, כלומר שלא לנצח יימשכו הנסיונות, אלא ימצא מנוחה ויצליח.
בקיצור יש לחלק בין סיפוק/חוסר סיפוק, לבין קשיים צדדיים שהם רק ניסיון.