סגי נהור כתב:תוכן כתב:עדיאל ברויאר כתב:איני מחסידי הרב קאפח, ואף איני מצדיק שום ביטוי של זלזול שיצא מפיו. וגם אם הוא טעה, ואולי אף טעה בדברים חמורים, אין שום הצדקה לזלזל בת"ח.
זה שורש הויכוח. החזו"א ותלמידיו סברו שכל אחד שסוטה ולו במקצת מן הדרך הישרה (וכפי שהם מבינים איזו היא הדרך הישרה), הרי שיש לזלזל בו. ואין הוא דומה כלל לעם הארץ, שצריך לקרבו בכל מיני קירובים. אלא ת"ח, כיון שהוא ת"ח ויש יותר ציפיות ממנו, מה עוד שבקל אפשר לאנשים לטעות אחריו, על כן ראוי לזלזל בו כדי שידע הציבור ויזהר.
אתה יכול לחלוק על גישה זו, אבל זכותם להחזיק בשיטתם ולפעול על פיו.
להבנתי הפורום הזה איננו המקום לזלזל באף אחד, ובוודאי לא בדמויות שנערצות על חלק מהחברים כאן, ומכוער לעשות כן. ומי שיש לו שיטה ש"ראוי לזלזל", שיזלזל בביתו. ואדרבה, אם אני טועה ודעת מנהלי המקום אינה כן, חשוב שנדע זאת! ובאמת אולי מן הראוי שיהיה תקנון ברור לכתיבה בפורום.
להבנתי הדלה והעניה, הפורום הוא מקום שכל ביטוי של דעת תורה יכול להתפרסם בו. דעת תורה היא דעה שנאמרה על ידי אדם מורם מעם, מופלג בתורה וביראה, במצוות ובמע"ט. בין אותם אנשים המורמים מעם, יש מחלוקות, ושתי הדעות מקומם בפורום. מבחינתי, החזו"א, הסטייפלר, ר' גדליה נדל, ר' שך, ר' י"ד סולובייצ'יק מבוסטון, ר' אהרן ליכטנשטיין, ר' יעקב משה חרל"פ, ראי"ה קוק, ר' משה הלברשטם, ר' שמואל וואזנר, ר' י"ש אלישיב, ר' אברהם שפירא, ר' מרדכי אליהו, ר' אי"ל שטיינמן, כולם היו גאוני תורה, מופלגים בתורה וביראה, נקיי כפים וברי לבב, ודעת כולם היא דעת תורה. רק כמו שאפשר לכל אחד לדון בסברת האחרונים ולהכריע מהם מי צודק יותר ומי פחות בהתאם לראיות מוצקות ושיקול דעתו, כך גם בענייני דעת תורה, אפשר להביא ראיות מהמציאות ושיקול דעת לכאן או לכאן מהלך מי מהם צדק יותר ומהלך מי מהם צדק פחות.
המהלך להשפיל ולזלזל בת"ח שטעה בדעות, הוא מהלך שהנהיגו פה בארץ ישראל החזו"א והרב מבריסק ברמה זו או אחרת כמו שהם קיבלו מרבותיהם קדושי עליון, והתקבל על ידי חוגים נרחבים בעם ישראל בין השומרי תורה ומצוות. יש גאונים וצדיקים שסבורים אחרת, וגם זו דעת תורה היא, וכל אחד יש לו להתנהג כפי שקיבל מרבותיו וכפי שיקול דעתו שמקורו ביראת שמים ואהבת ה', ולא משיקול דעת שמקורו בערכים מערביים פסולים ומאוסים.
מי שמפרסם ביקורת על ת"ח וגדול בישראל, כל עוד שהביקורת מוצדקת, קרי, שמדובר בחסרון אמיתי ברמה זו או אחרת, מקומה בפורום, וזכותו של כל אחד לבקר את אותו מבקר בין על תוכן הביקורת ובין על עצם פרסום הדברים, וכך היא דרכה של תורה.
כל זה כאמור בביקורת שנאמרה על ת"ח צדיקים וישרים, טהורים וקדושים, והלוואי שנזכה להיות עפר תחת כפי רגליהם בגן עדן. אבל ביקורת שנאמרה על "רבנים" קלי דעת, מלחכי פינכא, מה יפיתניקים, עמי הארץ, ריקים מיראת ה' טהורה, ומלאים בסרטים שהם צופים באישור נשותיהם, כל אלו מצוה רבה לבקר, להשפילם עד לעפר, לרמוס כבודם המדומה, שלא ישאר מהם ו"מתורתם" שם ושארית. וחלילה וחס לבוא בטענות על מי שמפרסם ביקורת על "רבנים" אלו, כי בזה הוא מתחבר לרשע, והורס ומחבל כרם בית ה'.