מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הקדמות ואיגרות הרמב"ם

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ספרא
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 22, 2012 12:57 am

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי ספרא » ב' ינואר 22, 2018 12:08 am

יבנה כתב:
ספרא כתב:איני מצפה מאיש לכבד את ק, יותר ממה שהוא כיבד את ר"ש אבן תיבון ושאר ראשונים. והזלזול והבוטות שמרגלא בפומיה כנגד הקדמונים, לבדם מעצמם שוללים ממנו כל כבוד.

שו"ע יו"ד רמ"ג סעיף ו
"עון גדול הוא לבזות תלמידי חכמים או לשנאותן, וכל המבזה את החכמים אין לו חלק לעולם הבא, והוא בכלל: כי דבר ה' בזה (במדבר טו, לא)."
סעיף ז
"מי שהעידו עליו שביזה ת"ח, אפילו בדברים ( אפילו שלא בפניו), בית דין היו מנדין אותו ואין מתירים לו עד שירצה החכם שנידוהו בשבילו. ואם ביזה את החכם לאחר מותו, בית דין מנדין אותו והם מתירים לו משיחזור בתשובה."


לא הבנתי אם אתה מתכוון לק, או אליי?

ספרא
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 22, 2012 12:57 am

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי ספרא » ב' ינואר 22, 2018 12:10 am

עדיאל ברויאר כתב:כמה למדת את תורתו?
מהמעט שעיינתי בפירושו למשנה תורה ודיונו בסוגיות לא ראיתי שמץ מכל התיאור הזה.
אני גם לא מאמין שהאדם שאתה מתאר ישקיע מזמנו ומרצו בשביל לההדיר את בעלי הנפש (שהתחבר ע"י המפורסם והקשה שבמשיגי הרמב"ם!), שו"ת הריטב"א, שו"ת ראב"י אב"ד, ספר הכוזרי ועוד ועוד.


אני באמת שואל, הנח את האיש הנידון כאן.
האם לדעתך אדם שבטוח שאשר עולה בשכלו הוא האמת, ואין כל דברי החכמים הראשונים והאחרונים כלום לנגד שכלו. האם אדם כזה יכול להבין דבר אחד מן התורה (או אפי' חכמה חיצונית)?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3493
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' ינואר 22, 2018 12:12 am

שאלתך אינה רלוונטית לנידון.

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי י. אברהם » ב' ינואר 22, 2018 12:36 am

ואין לתמוה על לשון הרמב"ם בפירוש המשניות שכתב כן, כי שמא בא השינוי ממעתיק הדבר מלשון ללשון, כי כן קרה לו בכמה מקומות ששינה הכוונה
(שו"ת מהרי"ט ח"א סי' קמ"ב)

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי מ.ל. » ב' ינואר 22, 2018 12:37 am


ספרא
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 22, 2012 12:57 am

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי ספרא » ב' ינואר 22, 2018 12:42 am

מ.ל. כתב:כבר היה לעולמים
http://bp3.blogger.com/_Tw42_5chsqg/R4e ... Page_1.jpg

הקישור חסום ברימון. אנא שתף מה הנידון שם ?

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי מ.ל. » ב' ינואר 22, 2018 12:49 am

Hillman re Kafih_Page_1.jpg
Hillman re Kafih_Page_1.jpg (494.62 KiB) נצפה 9820 פעמים
Hillman re Kafih_Page_2.jpg
Hillman re Kafih_Page_2.jpg (549.8 KiB) נצפה 9820 פעמים
Hillman re Kafih_Page_3.jpg
Hillman re Kafih_Page_3.jpg (510.15 KiB) נצפה 9820 פעמים
Hillman re Kafih_Page_4.jpg
Hillman re Kafih_Page_4.jpg (664.96 KiB) נצפה 9820 פעמים

ספרא
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 22, 2012 12:57 am

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי ספרא » ב' ינואר 22, 2018 12:50 am

מ.ל. כתב:...

תודה רבה!

יבנה
הודעות: 3941
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי יבנה » ב' ינואר 22, 2018 12:55 am

מ.ל. כתב:
Hillman re Kafih_Page_1.jpg
Hillman re Kafih_Page_2.jpg
Hillman re Kafih_Page_3.jpg
Hillman re Kafih_Page_4.jpg

כבר השיבו על הדברים מכאן ואילך https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=20183#p197075

יבנה
הודעות: 3941
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי יבנה » ב' ינואר 22, 2018 1:04 am

כאן מכתב ר' רצון ערוסי להשיב על השגות הנ"ל. http://shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=56707

מה שנכון נכון
הודעות: 11952
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ינואר 22, 2018 1:24 am

הבטחתי כתב:גם אני הקטן מזדעזע
גם אם נקבל את טענתך שמדובר כאן בת"ח, הוא כזה גדול כמו א' מן הראשונים??
ההשואה היחידה שביניהם ששניהם מתרגמים - ועתה נבוא חשבון על מי אסמוך, על בן דורו של הרמב"ם או על אחד שחי למעלה מ-800 שנה אחריו, ואפילו את ההבדל הבסיסי בין עברית ללשון הקדש לא ידע, וכמו שתרגם בחובות הלבבות 'קצין המשטרה'?
ומשנה שנינו איזהו מכובד המכבד את הבריות.
מחילה, טעויות חמורות אולי אפשר לקבל, לא כשאתה מורה דרך לציבור, ומדריך אותו גם ללכת בדרך זו.
אין כאן דרך נוספת, או כבודם של הראשונים או....

כנראה הכוונה לשער הבטחון פ"ז, ושם כתוב "מפקד המשטרה".
מי אמר שבלה"ק א"א לומר "מפקד משטרה". [הקב"ה מפקד צבא מלחמה, ובאיוב אם תשים משטרו בארץ].

וחוץ מזה וכי תרגום בלה"ק (החסרה בידינו) היא הדרך הראויה לתרגם בה? גדולי ממציאי ובוראי המלים לפני אב"י הם התיבונים.
כך שיתכן שמא ואולי שגם הרי"ק ידע את ההבדל (אם בכלל הוא קיים בנד"ד), ובחר מדעת להשתמש בתרגומו בכמה רבדי לשון, תוך שהוא נזהר מהערביזם של התיבונים, ומהלשון המודרנית של היום.
וכדאי למי שלא ניסה בעצמו לתרגם, ואינו יודע קושי ומורכבות הדבר, שלא ימתח בקורת עקרה וחסרת טעם.

להשוואה בין המלים שבחר בהן רי"ק למלים שבחר הריא"ת שם: ריא"ת - שר, שוטר, סרדיוט, נוגשים. רי"ק - שר, מפקד משטרה, סגנו, שוטרים.
סרדיוט זה בלה"ק? או שאם נכנסה המלה היונית הזו לשימוש בימי חז"ל נתקדשה? ובעצם כל הנדון (המיותר) כאן סובב סביב האקסיומה שהימים הראשונים היו טובים מעתה, ומעלת כל דבר נמדדת לפי עתיקותו, כך שמדובר בשפת חרשים, כי א"א לבונן לא אבנים ולא מתאבנים.

והנה המלים הערביות שהשתמש בהן החו"ה שם: אלוזיר, צאחב אלשרטה, אלמכלף, אלשרט.
אלשרטה בערבית הם אכן שוטרים, וצאחב אלשרטה הוא אכן ראש השוטרים. אז מי דייק יותר ריא"ת או רי"ק?
[כמדומני שגם באלמכלף תרגומו של הרי"ק מדוייק יותר, ואשמח אם יאשרו זאת יודעי הערבית].

מה שנכון נכון
הודעות: 11952
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ינואר 22, 2018 1:57 am

עדיאל ברויאר כתב:כמה למדת את תורתו?
מהמעט שעיינתי בפירושו למשנה תורה ודיונו בסוגיות לא ראיתי שמץ מכל התיאור הזה.
אני גם לא מאמין שהאדם שאתה מתאר ישקיע מזמנו ומרצו בשביל לההדיר את בעלי הנפש (שהתחבר ע"י המפורסם והקשה שבמשיגי הרמב"ם!), שו"ת הריטב"א, שו"ת ראב"י אב"ד, ספר הכוזרי ועוד ועוד.

הרשה לי לשער שכל (או לפחות רוב) הידע וההערכה של הכותב הנ"ל ושל אחרים על הרי"ק מקורם בבקורת המוזרה ומלאת השגיאות של הרדצ"ה (לענ"ד. ולא אפרט).
שורש הויכוח כאן הוא "השקפה", וממילא חבל על המלים כי ברור שלא ישמעו איש שפת רעהו.
אמת שיש טעויות גמורות בדברי הרי"ק (יש לי גם דוגמאות), כמו שיש אצל כל אדם, ובפרט אצל מי שיצר כ"כ הרבה בתחומים עדינים שהטעות מצויה בהם, (ובפרט שאת רוב ככל עבודתו עשה לבדו ולא נעזר בהגהה וביקורת של אחרים - כנר' מטעם חוסר תקציב), ורק מי שאינו עושה כלום אינו טועה אף פעם.
יש עוד מה להוסיף באופן כללי בקשר לאישיותו ולדעותיו, אבל רוב ככל הדברים לא רלוונטיים כלל לנדון כאן.


ועוד כמה מלים (ידועות) בענין ההשקפה (שאינן מתייחסות לרדצ"ה, ואינן מתייחסות בהכרח לנד"ד, אלא בכללות):
"ההשקפה הטהורה" כחה רב!
היא לא רק מסמאת את העינים מחרשת את האזניים ואוטמת את המח, עד שאין כל אפשרות להבין ולקבל את הצד האחר, היא גם פותחת את הפה.
היא מעניקה אומץ לב וגבורת רוח לכל בור, לכל דרדק, לכל מי שאין לו צל של מושג בענין הנידון - לחרוץ משפט ולהביע דעה ברורה, לשפוט לשבט ולהכריע לכף חובה, לדבר על גדולים ממנו עשרות מונים, לזלזל בחכמים ידענים ומומחים, להמית נפשות אשר לא תמותנה וגו'.
כל זה תוך אמונה גמורה ללא צל של פקפוק. ופשיטא! הרי אסתכל באורייתא וברא עלמא, וממילא ברור שמה שאינו מתאים לאורייתא (ע"פ המסור והמקובל מאשתקד) לא יכול להיות לו קיום במציאות, והוא טעות מתחילה ועד סוף.

רק דבר א' יכול לעמוד כנגד ההשקפה: מתנות עניים (ראה רש"י בפרשת סדום). והוא סוד החידושים המפליגים בשינוי מהמסורה של ועדות הצדקה למיניהם.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ב' ינואר 22, 2018 6:01 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי מ.ל. » ב' ינואר 22, 2018 4:17 am

מה שנכון נכון כתב:...מקורם בבקורת המוזרה ומלאת השגיאות של הרדצ"ה (לענ"ד. ולא אפרט).

הגרדצ"ה אף הוא לא היה 'ראשון'. אדרבה תחכים אותנו. (אפשר גם באישי).

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי תוכן » ב' ינואר 22, 2018 9:20 am

עדיאל ברויאר כתב:איני מחסידי הרב קאפח, ואף איני מצדיק שום ביטוי של זלזול שיצא מפיו. וגם אם הוא טעה, ואולי אף טעה בדברים חמורים, אין שום הצדקה לזלזל בת"ח.


זה שורש הויכוח. החזו"א ותלמידיו סברו שכל אחד שסוטה ולו במקצת מן הדרך הישרה (וכפי שהם מבינים איזו היא הדרך הישרה), הרי שיש לזלזל בו. ואין הוא דומה כלל לעם הארץ, שצריך לקרבו בכל מיני קירובים. אלא ת"ח, כיון שהוא ת"ח ויש יותר ציפיות ממנו, מה עוד שבקל אפשר לאנשים לטעות אחריו, על כן ראוי לזלזל בו כדי שידע הציבור ויזהר.

אתה יכול לחלוק על גישה זו, אבל זכותם להחזיק בשיטתם ולפעול על פיו.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3493
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' ינואר 22, 2018 9:34 am

גם אם אתה צודק בתיאור שלך בנוגע לחזו"א ותלמידיו (ואני מפקפק בכך), זה אינו מניח את הנידון, מכיוון שלפחות באשכול הזה הם לא הדוברים, או לפחות לא כולם (אם אני מבין נכון מבין בתרי הדברים כיצד יש לשייך את הדוברים).

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' ינואר 22, 2018 10:20 am

תוכן כתב:
עדיאל ברויאר כתב:איני מחסידי הרב קאפח, ואף איני מצדיק שום ביטוי של זלזול שיצא מפיו. וגם אם הוא טעה, ואולי אף טעה בדברים חמורים, אין שום הצדקה לזלזל בת"ח.


זה שורש הויכוח. החזו"א ותלמידיו סברו שכל אחד שסוטה ולו במקצת מן הדרך הישרה (וכפי שהם מבינים איזו היא הדרך הישרה), הרי שיש לזלזל בו. ואין הוא דומה כלל לעם הארץ, שצריך לקרבו בכל מיני קירובים. אלא ת"ח, כיון שהוא ת"ח ויש יותר ציפיות ממנו, מה עוד שבקל אפשר לאנשים לטעות אחריו, על כן ראוי לזלזל בו כדי שידע הציבור ויזהר.

אתה יכול לחלוק על גישה זו, אבל זכותם להחזיק בשיטתם ולפעול על פיו.

להבנתי הפורום הזה איננו המקום לזלזל באף אחד, ובוודאי לא בדמויות שנערצות על חלק מהחברים כאן, ומכוער לעשות כן. ומי שיש לו שיטה ש"ראוי לזלזל", שיזלזל בביתו. ואדרבה, אם אני טועה ודעת מנהלי המקום אינה כן, חשוב שנדע זאת! ובאמת אולי מן הראוי שיהיה תקנון ברור לכתיבה בפורום.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3493
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' ינואר 22, 2018 10:23 am

אני לא חושב שתקנון הוא הפתרון הנכון. הפורום מתנהל יפה מאוד גם בלי זה. וחלק מהאיזונים הבריאים הם שאם מישהו חורג מעירים לו על כך.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ינואר 22, 2018 11:14 am

לגבי דברי הרב משנ"נ שיש טעויות בדברי הגרצ"ה.

למה באישי. תורה כתיב בה אמת.
ואם להרב משנ"נ יש ביקורת על טעויות בדברי הגרצ"ה וודאי כדאי שיציין אותם לטובת כולנו.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי לייטנר » ב' ינואר 22, 2018 11:34 am

viewtopic.php?p=307996#p307996

רק כדי שלא נתייחס לביקורתו של הרב הילמן, שאינה נגועה בשיוכים מגזריים וכו'.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16049
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ינואר 22, 2018 11:56 am


תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי תוכן » ב' ינואר 22, 2018 1:22 pm

סגי נהור כתב:
תוכן כתב:
עדיאל ברויאר כתב:איני מחסידי הרב קאפח, ואף איני מצדיק שום ביטוי של זלזול שיצא מפיו. וגם אם הוא טעה, ואולי אף טעה בדברים חמורים, אין שום הצדקה לזלזל בת"ח.


זה שורש הויכוח. החזו"א ותלמידיו סברו שכל אחד שסוטה ולו במקצת מן הדרך הישרה (וכפי שהם מבינים איזו היא הדרך הישרה), הרי שיש לזלזל בו. ואין הוא דומה כלל לעם הארץ, שצריך לקרבו בכל מיני קירובים. אלא ת"ח, כיון שהוא ת"ח ויש יותר ציפיות ממנו, מה עוד שבקל אפשר לאנשים לטעות אחריו, על כן ראוי לזלזל בו כדי שידע הציבור ויזהר.

אתה יכול לחלוק על גישה זו, אבל זכותם להחזיק בשיטתם ולפעול על פיו.

להבנתי הפורום הזה איננו המקום לזלזל באף אחד, ובוודאי לא בדמויות שנערצות על חלק מהחברים כאן, ומכוער לעשות כן. ומי שיש לו שיטה ש"ראוי לזלזל", שיזלזל בביתו. ואדרבה, אם אני טועה ודעת מנהלי המקום אינה כן, חשוב שנדע זאת! ובאמת אולי מן הראוי שיהיה תקנון ברור לכתיבה בפורום.


להבנתי הדלה והעניה, הפורום הוא מקום שכל ביטוי של דעת תורה יכול להתפרסם בו. דעת תורה היא דעה שנאמרה על ידי אדם מורם מעם, מופלג בתורה וביראה, במצוות ובמע"ט. בין אותם אנשים המורמים מעם, יש מחלוקות, ושתי הדעות מקומם בפורום. מבחינתי, החזו"א, הסטייפלר, ר' גדליה נדל, ר' שך, ר' י"ד סולובייצ'יק מבוסטון, ר' אהרן ליכטנשטיין, ר' יעקב משה חרל"פ, ראי"ה קוק, ר' משה הלברשטם, ר' שמואל וואזנר, ר' י"ש אלישיב, ר' אברהם שפירא, ר' מרדכי אליהו, ר' אי"ל שטיינמן, כולם היו גאוני תורה, מופלגים בתורה וביראה, נקיי כפים וברי לבב, ודעת כולם היא דעת תורה. רק כמו שאפשר לכל אחד לדון בסברת האחרונים ולהכריע מהם מי צודק יותר ומי פחות בהתאם לראיות מוצקות ושיקול דעתו, כך גם בענייני דעת תורה, אפשר להביא ראיות מהמציאות ושיקול דעת לכאן או לכאן מהלך מי מהם צדק יותר ומהלך מי מהם צדק פחות.

המהלך להשפיל ולזלזל בת"ח שטעה בדעות, הוא מהלך שהנהיגו פה בארץ ישראל החזו"א והרב מבריסק ברמה זו או אחרת כמו שהם קיבלו מרבותיהם קדושי עליון, והתקבל על ידי חוגים נרחבים בעם ישראל בין השומרי תורה ומצוות. יש גאונים וצדיקים שסבורים אחרת, וגם זו דעת תורה היא, וכל אחד יש לו להתנהג כפי שקיבל מרבותיו וכפי שיקול דעתו שמקורו ביראת שמים ואהבת ה', ולא משיקול דעת שמקורו בערכים מערביים פסולים ומאוסים.

מי שמפרסם ביקורת על ת"ח וגדול בישראל, כל עוד שהביקורת מוצדקת, קרי, שמדובר בחסרון אמיתי ברמה זו או אחרת, מקומה בפורום, וזכותו של כל אחד לבקר את אותו מבקר בין על תוכן הביקורת ובין על עצם פרסום הדברים, וכך היא דרכה של תורה.

כל זה כאמור בביקורת שנאמרה על ת"ח צדיקים וישרים, טהורים וקדושים, והלוואי שנזכה להיות עפר תחת כפי רגליהם בגן עדן. אבל ביקורת שנאמרה על "רבנים" קלי דעת, מלחכי פינכא, מה יפיתניקים, עמי הארץ, ריקים מיראת ה' טהורה, ומלאים בסרטים שהם צופים באישור נשותיהם, כל אלו מצוה רבה לבקר, להשפילם עד לעפר, לרמוס כבודם המדומה, שלא ישאר מהם ו"מתורתם" שם ושארית. וחלילה וחס לבוא בטענות על מי שמפרסם ביקורת על "רבנים" אלו, כי בזה הוא מתחבר לרשע, והורס ומחבל כרם בית ה'.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' ינואר 22, 2018 2:23 pm

תוכן כתב:להבנתי הדלה והעניה, הפורום הוא מקום שכל ביטוי של דעת תורה יכול להתפרסם בו. דעת תורה היא דעה שנאמרה על ידי אדם מורם מעם, מופלג בתורה וביראה, במצוות ובמע"ט. בין אותם אנשים המורמים מעם, יש מחלוקות, ושתי הדעות מקומם בפורום. מבחינתי, החזו"א, הסטייפלר, ר' גדליה נדל, ר' שך, ר' י"ד סולובייצ'יק מבוסטון, ר' אהרן ליכטנשטיין, ר' יעקב משה חרל"פ, ראי"ה קוק, ר' משה הלברשטם, ר' שמואל וואזנר, ר' י"ש אלישיב, ר' אברהם שפירא, ר' מרדכי אליהו, ר' אי"ל שטיינמן, כולם היו גאוני תורה, מופלגים בתורה וביראה, נקיי כפים וברי לבב, ודעת כולם היא דעת תורה. רק כמו שאפשר לכל אחד לדון בסברת האחרונים ולהכריע מהם מי צודק יותר ומי פחות בהתאם לראיות מוצקות ושיקול דעתו, כך גם בענייני דעת תורה, אפשר להביא ראיות מהמציאות ושיקול דעת לכאן או לכאן מהלך מי מהם צדק יותר ומהלך מי מהם צדק פחות.

תודה שזיכית אותנו ב"רשימה הלבנה" שלך (אגב יש פה הרבה קנאים ממך שהיא ממש לא מוסכמת עליהם). עכשיו נשמח לראות גם את הרשימה השחורה.

ובקיצור, זה מגוחך לחלוטין שכל אחד ינהל פה רשימות כאלה לפי טעמו. לענ"ד להטיח באדם בפרצופו דברי גנאי כלפי היקרים לו זה לא דבר שנובע ממידות טובות, ובעיני כללי הדיון כאן צריכים להקבע לא ע"פ ההשקפה של שום יומון אלא ע"פ כללים של אנושיות ודרך ארץ בסיסית. אמנם אני לא המנהל פה וצר לי שהמנהלים בוחרים כנראה לשמור על עמימות בנידון. בכל אופן אינני אוהב לבחוש בנושאים אלה ואני מקווה (אך חושש להתחייב) שזו הודעתי האחרונה בנושא באשכול זה.

הבטחתי
הודעות: 1060
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי הבטחתי » ב' ינואר 22, 2018 2:35 pm

מה שנכון נכון כתב:
עדיאל ברויאר כתב:כמה למדת את תורתו?
מהמעט שעיינתי בפירושו למשנה תורה ודיונו בסוגיות לא ראיתי שמץ מכל התיאור הזה.
אני גם לא מאמין שהאדם שאתה מתאר ישקיע מזמנו ומרצו בשביל לההדיר את בעלי הנפש (שהתחבר ע"י המפורסם והקשה שבמשיגי הרמב"ם!), שו"ת הריטב"א, שו"ת ראב"י אב"ד, ספר הכוזרי ועוד ועוד.

הרשה לי לשער שכל (או לפחות רוב) הידע וההערכה של הכותב הנ"ל ושל אחרים על הרי"ק מקורם בבקורת המוזרה ומלאת השגיאות של הרדצ"ה (לענ"ד. ולא אפרט).
שורש הויכוח כאן הוא "השקפה", וממילא חבל על המלים כי ברור שלא ישמעו איש שפת רעהו.
אמת שיש טעויות גמורות בדברי הרי"ק (יש לי גם דוגמאות), כמו שיש אצל כל אדם, ובפרט אצל מי שיצר כ"כ הרבה בתחומים עדינים שהטעות מצויה בהם, (ובפרט שאת רוב ככל עבודתו עשה לבדו ולא נעזר בהגהה וביקורת של אחרים - כנר' מטעם חוסר תקציב), ורק מי שאינו עושה כלום אינו טועה אף פעם.
יש עוד מה להוסיף באופן כללי בקשר לאישיותו ולדעותיו, אבל רוב ככל הדברים לא רלוונטיים כלל לנדון כאן.


ועוד כמה מלים (ידועות) בענין ההשקפה (שאינן מתייחסות לרדצ"ה, ואינן מתייחסות בהכרח לנד"ד, אלא בכללות):
"ההשקפה הטהורה" כחה רב!
היא לא רק מסמאת את העינים מחרשת את האזניים ואוטמת את המח, עד שאין כל אפשרות להבין ולקבל את הצד האחר, היא גם פותחת את הפה.
היא מעניקה אומץ לב וגבורת רוח לכל בור, לכל דרדק, לכל מי שאין לו צל של מושג בענין הנידון - לחרוץ משפט ולהביע דעה ברורה, לשפוט לשבט ולהכריע לכף חובה, לדבר על גדולים ממנו עשרות מונים, לזלזל בחכמים ידענים ומומחים, להמית נפשות אשר לא תמותנה וגו'.
כל זה תוך אמונה גמורה ללא צל של פקפוק. ופשיטא! הרי אסתכל באורייתא וברא עלמא, וממילא ברור שמה שאינו מתאים לאורייתא (ע"פ המסור והמקובל מאשתקד) לא יכול להיות לו קיום במציאות, והוא טעות מתחילה ועד סוף.

רק דבר א' יכול לעמוד כנגד ההשקפה: מתנות עניים (ראה רש"י בפרשת סדום). והוא סוד החידושים המפליגים בשינוי מהמסורה של ועדות הצדקה למיניהם.


כאחד שעוסק בעריכה, הנני רואה בפורום זה מקום המביא תועלת רבה לי ולשכמותי, על ידי שיתוף ידיעות, ועזרה הדדית זה לזה, כפי שכבודו מצטיין בזה במיוחד.

אני מאוד משתדל לברוח מענינים שכגון אלו, אך גם אני אדם, וממגרעותיו של אדם שלא תמיד הוא שולט על עצמו, ובהחלט אני לא שמח להשתתף בפולמוסים כגון אלו, כפי שכתבת, כל אחד מתבצר בעמדתו, ואין טעם בויכוחים אלו.

רק להוציא מלבך, את הנושא המדובר למדתי הרבה שנים, עוד בחייו של נשוא הויכוח, דברתי עם הרבה מתלמידיו ועם הרבה ממתנגדיו (ולא מעיתוני ה'השקפה'), עברתי על די הרבה מספריו ומכתבי תלמידיו, ואני יכול לומר שמכתבו של הרב הילמן ז"ל נכתב בעדינות רבה. ובזה אשים קנצי למילין.

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי תוכן » ב' ינואר 22, 2018 3:18 pm

סגי נהור כתב:
תוכן כתב:להבנתי הדלה והעניה, הפורום הוא מקום שכל ביטוי של דעת תורה יכול להתפרסם בו. דעת תורה היא דעה שנאמרה על ידי אדם מורם מעם, מופלג בתורה וביראה, במצוות ובמע"ט. בין אותם אנשים המורמים מעם, יש מחלוקות, ושתי הדעות מקומם בפורום. מבחינתי, החזו"א, הסטייפלר, ר' גדליה נדל, ר' שך, ר' י"ד סולובייצ'יק מבוסטון, ר' אהרן ליכטנשטיין, ר' יעקב משה חרל"פ, ראי"ה קוק, ר' משה הלברשטם, ר' שמואל וואזנר, ר' י"ש אלישיב, ר' אברהם שפירא, ר' מרדכי אליהו, ר' אי"ל שטיינמן, כולם היו גאוני תורה, מופלגים בתורה וביראה, נקיי כפים וברי לבב, ודעת כולם היא דעת תורה. רק כמו שאפשר לכל אחד לדון בסברת האחרונים ולהכריע מהם מי צודק יותר ומי פחות בהתאם לראיות מוצקות ושיקול דעתו, כך גם בענייני דעת תורה, אפשר להביא ראיות מהמציאות ושיקול דעת לכאן או לכאן מהלך מי מהם צדק יותר ומהלך מי מהם צדק פחות.

תודה שזיכית אותנו ב"רשימה הלבנה" שלך (אגב יש פה הרבה קנאים ממך שהיא ממש לא מוסכמת עליהם). עכשיו נשמח לראות גם את הרשימה השחורה.

ובקיצור, זה מגוחך לחלוטין שכל אחד ינהל פה רשימות כאלה לפי טעמו. לענ"ד להטיח באדם בפרצופו דברי גנאי כלפי היקרים לו זה לא דבר שנובע ממידות טובות, ובעיני כללי הדיון כאן צריכים להקבע לא ע"פ ההשקפה של שום יומון אלא ע"פ כללים של אנושיות ודרך ארץ בסיסית. אמנם אני לא המנהל פה וצר לי שהמנהלים בוחרים כנראה לשמור על עמימות בנידון. בכל אופן אינני אוהב לבחוש בנושאים אלה ואני מקווה (אך חושש להתחייב) שזו הודעתי האחרונה בנושא באשכול זה.


העלית כמה נקודות, ואשיב עליהם כחותה על הגחלים, כי באמת אין טעם להאריך.

א. אני חושב שהרשימה שהבאתי היא לא רשימה "שלי", אלא כל אחד יודע מי הם אלו שהמיתו עצמם באהלה של תורה ומי לא. לרשימה הזאת אין קריטריון חוץ מיראת שמים, התמדה, גאונות, ומדות טובות.

ב. אכן, אין זה נכון לדבר מול אדם, ולבזות את היקרים לו. גם אין טעם בדבר, כי ההוא יתגונן, וכשם שמצוה לומר דבר הנשמע כך מצוה וכו'. אבל מכיון שמדובר פה בפורום, הרי מדובר באמירה לציבור, ומי שנפגע זכותו להתעלם מהכותב. לא יעלה על הדעת, שלא יכתב כאן שום ביקורת על שום אדם שהוא, פן שמא ואולי, זה יפגע באחד החברים. אנחנו לא באוניברסיטה פה, אלא בפורום תורני, וכאן יש חופש ביטוי.

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי אליסף » ב' ינואר 22, 2018 8:43 pm

אין הספר ת"י.
נערך לאחרונה על ידי אליסף ב ד' ינואר 24, 2018 9:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי אליסף » ב' ינואר 22, 2018 8:45 pm

באיזה תרגום למד ר' גדליה נאדל מו"נ?

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי תוכן » ב' ינואר 22, 2018 9:09 pm

אליסף כתב:באיזה תרגום למד ר' גדליה נאדל מו"נ?


לא ראיתי אצלו בבית איזה מו"נ היה לו, אבל אני מניח שבתרגומו של ן' תבון.

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי אספקלריא » ב' ינואר 22, 2018 11:05 pm

יש שרמזו כאילו הביקורת של הרד"צ הילמן על הרב קאפח מקורה בנגיעות מגזריות וכד'. מי שהכיר את הרב הילמן יודע שאין דבר יותר מסולף מזה. מה שעניין את הרב הילמן היה האמת ורק האמת, הוא לא עשה "פרוטקציה" לאף אחד. אם הוא הגיע למסקנה שאי אפשר לסמוך מבחינה מחקרית על מישהו מסויים, לא היה משנה לו כלל לאיזה מגזר הוא שייך.
לדוגמא, כשהיה לו ספקות בתרגומים בערבית הוא היה פונה לפרופסורים לערבית וביניהם פרופ' בלאו, שכמדומה היו רחוקים מהמגזר שלו פי אלף מהרב קאפח.
היה פעם סיפור לגבי מקום ברמב"ם שנראה סותר לפיה"מ, והאריכו בזה האחרונים, והרב קאפח כתב שיש טעות בתרגום, ולפי התרגום שלו אין סתירה. ובמערכת רמב"ם פרנקל היו צריכים להחליט האם להוסיף הערה במקו"צ שיש לכאורה סתירה לפיה"מ, או לסמוך על הרב קאפח, ולא להעיר כלום.
לפום ריהטא היה נראה שהמילה הערבית פירושה כמו התרגומים העתיקים ולא כמו התרגום החדש. הרב הילמן פשוט פחד להסתמך על הרב קאפח. והשקיע מאמצים עצומים בזה. הוא פנה לכל המומחים לערבית עתיקה, וכולם אמרו לו שהרב קאפח לא צודק. עד שהגיע לפרופ' בלאו שהכריע במקרה ההוא כמו הרב קאפח.
וחוץ מזה ידוע על אנשים הקרובים לחוגו של הרב הילמן או למורשת אבותיו, שאם הוא מצא שאינם נאמנים לאמת הבלעדית, לא נשא פנים לאיש.
וראה לדוגמה מש"כ עליו בזמנו ר"י קטן.
viewtopic.php?f=19&t=1834&p=12725&hilit=#p12725

הוגה ומעיין
הודעות: 1992
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ב' ינואר 22, 2018 11:23 pm

תוכן כתב:
אליסף כתב:באיזה תרגום למד ר' גדליה נאדל מו"נ?


לא ראיתי אצלו בבית איזה מו"נ היה לו, אבל אני מניח שבתרגומו של ן' תבון.


הוא למד רק בתרגום רשב"ת וממנו אחז, בשל ה'הסכמה' שנתן לו הרמב"ם, עד כדי שויתר על הבדיקה במקור הערבי עם מומחים לשפה וכדומה. מלבד זאת סבר שחוסר עקביות של הרב קאפח מהווה בעיה, לעומת מה שנראה כחוסר עקביות של רשב"ת, שנובע מעמדה פילוסופית והוא מכוון.

מה שנכון נכון
הודעות: 11952
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ינואר 22, 2018 11:44 pm

על חוסר העקביות אצל רי"ק בתרגום מונחים פילוסופים, ועל הקושי בהשוואת המונחים לספרות ימה"ב העירו גם שוורץ ואחרים.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3493
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' ינואר 22, 2018 11:59 pm

אספקלריא כתב:יש שרמזו כאילו הביקורת של הרד"צ הילמן על הרב קאפח מקורה בנגיעות מגזריות וכד'. מי שהכיר את הרב הילמן יודע שאין דבר יותר מסולף מזה. מה שעניין את הרב הילמן היה האמת ורק האמת, הוא לא עשה "פרוטקציה" לאף אחד. אם הוא הגיע למסקנה שאי אפשר לסמוך מבחינה מחקרית על מישהו מסויים, לא היה משנה לו כלל לאיזה מגזר הוא שייך.
לדוגמא, כשהיה לו ספקות בתרגומים בערבית הוא היה פונה לפרופסורים לערבית וביניהם פרופ' בלאו, שכמדומה היו רחוקים מהמגזר שלו פי אלף מהרב קאפח.
היה פעם סיפור לגבי מקום ברמב"ם שנראה סותר לפיה"מ, והאריכו בזה האחרונים, והרב קאפח כתב שיש טעות בתרגום, ולפי התרגום שלו אין סתירה. ובמערכת רמב"ם פרנקל היו צריכים להחליט האם להוסיף הערה במקו"צ שיש לכאורה סתירה לפיה"מ, או לסמוך על הרב קאפח, ולא להעיר כלום.
לפום ריהטא היה נראה שהמילה הערבית פירושה כמו התרגומים העתיקים ולא כמו התרגום החדש. הרב הילמן פשוט פחד להסתמך על הרב קאפח. והשקיע מאמצים עצומים בזה. הוא פנה לכל המומחים לערבית עתיקה, וכולם אמרו לו שהרב קאפח לא צודק. עד שהגיע לפרופ' בלאו שהכריע במקרה ההוא כמו הרב קאפח.
וחוץ מזה ידוע על אנשים הקרובים לחוגו של הרב הילמן או למורשת אבותיו, שאם הוא מצא שאינם נאמנים לאמת הבלעדית, לא נשא פנים לאיש.
וראה לדוגמה מש"כ עליו בזמנו ר"י קטן.
viewtopic.php?f=19&t=1834&p=12725&hilit=#p12725


לא הכרתי את שניהם (הרב הילמן והרב קאפח), אבל גם האנשים שמכירים את הרב קאפח מעידים אחרת ממה שטען עליו הרב הילמן (כגון עדות על כך שעודד אותם לכתוב את דעתם אף במקרים שחלקו על דעתו שלו. והרי אם הוא בטוח שהאמת בכיסו היה לו לזורקם מכל המדרגות או לפחות לרדת עליהם ירידה הראויה לשבח).
כך שהעסק די "משתווה" מהבחינה הזאת.
(וזה מלבד מה שטענתי לעיל שאילו היו התיאורים הנ"ל עליו אמת, לא היה מהדיר את כל הנ"ל. וזה לענ"ד עד מוכיח משמעותי שהדברים יותר מורכבים מאיך שתפס אותם הרב הילמן וגם שאר המבקרים דהכא. וזאת מבלי להצדיק שום אמירה של זלזול, וכנ"ל).

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי תוכן » ג' ינואר 23, 2018 12:08 am

הר' עדיאל, אתה עושה פסיכולוגוזיציה לביקורת, שבעל הביקורת לא התכוין אליה. הביקורת היתה על צורת ההתבטאות, לא פחות ולא יותר. מה שהוא חשב, והאם היה בעל גאוה, הוא לא בעצם רלוונטי.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3493
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' ינואר 23, 2018 12:10 am

לא כך עולה מדברי המבקרים, וגם אליבא דאמת זה אמור להיות רלוונטי.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' ינואר 23, 2018 12:31 am

עדיאל ברויאר כתב:לא הכרתי את שניהם (הרב הילמן והרב קאפח), אבל גם האנשים שמכירים את הרב קאפח מעידים אחרת ממה שטען עליו הרב הילמן (כגון עדות על כך שעודד אותם לכתוב את דעתם אף במקרים שחלקו על דעתו שלו. והרי אם הוא בטוח שהאמת בכיסו היה לו לזורקם מכל המדרגות או לפחות לרדת עליהם ירידה הראויה לשבח).
כך שהעסק די "משתווה" מהבחינה הזאת.
(וזה מלבד מה שטענתי לעיל שאילו היו התיאורים הנ"ל עליו אמת, לא היה מהדיר את כל הנ"ל. וזה לענ"ד עד מוכיח משמעותי שהדברים יותר מורכבים מאיך שתפס אותם הרב הילמן וגם שאר המבקרים דהכא. וזאת מבלי להצדיק שום אמירה של זלזול, וכנ"ל).


גם אני לא הכרתי את שניהם, ואין רצוני להדחף כאן בויכוח אודות למי מותר לומר מה על מי, ומן הסתם זה גם לא כ"כ רלוונטי לוויכוח, אלא רק אנצל את הבמה להביא כאן דבר נאה אחד מהנספח למורה נבוכים של שוורץ (כרך ב, עמ' 752) שפעם ראיתי ונהניתי מאד:
כאשר הופיעה המהדורה הראשונה של תרגומי לחלק א' של מורה הנבוכים, שלחתי עותק לרב קאפח. בתגובה כתב אלי מכתב המעיד על גדולת האיש:
ב"ה, א, כב כסלו תשנ"ז
כבוד הפרופ' מיכאל שורץ נ"י
פרופ' מאד נכבד
הנני מאשר בתודה קבלת תשורתו הנאה מאד, כרך א' של תרגומו למורה הנבוכים של הרמב"ם, וכפי שכתוב אצלינו אפלו עשרה קוראין ועשרה מתרגמין (בלי הגהת הב"ח , מגילה דף כא ב). כי הרמב"ם לדעתי דומה לראי. כל מי שעומד נגדו רואה בבואתו, כך הוא הרמב"ם פנים רבות לו, וכל אחד טועם בו את טעמו. יישר כח. ושוב תודה גם על הספר, גם על מכתבו הנלבב.
בכל הכבוד הראוי
ובהוקרה
יוסף קאפח

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי הגהמ » ג' ינואר 23, 2018 1:06 am

תוכן כתב:הר' עדיאל, אתה עושה פסיכולוגוזיציה לביקורת, שבעל הביקורת לא התכוין אליה. הביקורת היתה על צורת ההתבטאות, לא פחות ולא יותר. מה שהוא חשב, והאם היה בעל גאוה, הוא לא בעצם רלוונטי.

באמת צר לי כל הדיון הזה וכבר הבעתי במק"א תחושתי הבלתי נעימה מקריאת הביקורת הנ"ל, ולא אחזור כעת על הדברים, רק זאת אגיד שבאמת באשר לביקורת העניינית על צורת ההבעה הראויה - איש ממנו לא יכלה מאף אחד הרשיון להגיב ולבקר להתריע ולמחות כאוות נפשו וככל אשר תדפנו רוחו ונשמתו (במיוחד כשמדובר בעיקרון של כבודם וגדולתם של הראשונים - עיקר שכל מסורתינו תלויה עליו).

ואמנם ביקורת הנ"ל גם אומרת להציג כ"גאון וצדיק" (עם מרכאות) מי שמוכר לנמען הביקורת כגאון וצדיק (בלי מרכאות). זאת אומרת היא מבקשת להסיק מצורת ההבעה גם משפטו של האיש המביע ככה לא רק שהוא "גאון וצדיק" עם מרכאות אלא גם "שאינו צדיק אלא..." (מלבד שאינו "איש ישר" ושאינו עשוי אי פעם לחזור מדעתו ולהודות על טעויותיו* ואי ידיעותיו). לטעמי ביקורת כזו כמעט והיא אינה ראויה בצנעה וכ"ש בפרהסיה - על אף אחד אפילו מי שהוא הרבה פחות חשוב מהמבוקר הנ"ל.

זאת ועוד, דומה שבמידה שהתבטאויותיו של המבוקר מעידות על פנימיותו, בה במדה ניתן לטעון שגם התבטאויותיו של הגאון המבקר מעידות על פנימיותו. ואדגיש, שבמדה שזה אמת, מתוך היכרותי את שניהם מתוך כתביהם ברור לי שאצל שניהם אי"ז אלא דאורייתא הוא דקמרתחי להו ותו לא מידי.

*לא מדוייק - ראה לדוגמא סה"מ שבמהדורתו עמ' רלח הערה 56.

מה שנכון נכון
הודעות: 11952
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ינואר 23, 2018 1:15 am

הגהמ כתב:*לא מדוייק - ראה לדוגמא סה"מ שבמהדורתו עמ' רלח הערה 56.

עד שאתה נזקק למקום אחד ראה רשימת תקוניו לתרגומו לפיה"מ שנדפסו במסורה ליוסף ד, וע"פ האמור שם כ"ה בגליון כתב ידו בשאר ספריו. [חלקם הגדול תיקוני ט"ס והוספות, אבל גם חזרות במקום שהיה נראה לו שטעה].
[כמובן שלפני שטוענים טענות מסוג זה יש לבדוק אלו מספריו נדפסו בחייו במהדורות נוספות, ואם נדפסו על ידו או ע"י אחרים ששלוב תקונים במהדורות מאוחרות אינו ממנהגם].

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16049
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ינואר 23, 2018 1:22 am

סגי נהור כתב:ובקיצור, זה מגוחך לחלוטין שכל אחד ינהל פה רשימות כאלה לפי טעמו. לענ"ד להטיח באדם בפרצופו דברי גנאי כלפי היקרים לו זה לא דבר שנובע ממידות טובות, ובעיני כללי הדיון כאן צריכים להקבע לא ע"פ ההשקפה של שום יומון אלא ע"פ כללים של אנושיות ודרך ארץ בסיסית. אמנם אני לא המנהל פה וצר לי שהמנהלים בוחרים כנראה לשמור על עמימות בנידון. בכל אופן אינני אוהב לבחוש בנושאים אלה ואני מקווה (אך חושש להתחייב) שזו הודעתי האחרונה בנושא באשכול זה.

כתבתי כך בעבר בפורום - כמעט במלים אלה - לא פעם ולא פעמיים.
למשל כאן viewtopic.php?f=7&t=17964&p=171922#p171922

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי לבנון » ג' ינואר 23, 2018 9:12 am

(תקוותי שלא יקפיד עלי מי מהכותבים כאן, על שהסטתי את האשכול חזרה מהכיוון שאליו פנה).

והמין השני הם נבוני האומות וחכמיהם כסריאנים והפרסיים והיונים וכו'

תרגום ר"ש לאגרת תימן, במהדורה נשואת האשכול עמ' רכג

אבל הנוע השני הם המחודדים משאר המלכיות והחכמים מיתר הלשונות כמו הארמיים והפרסיים והיונים וכו'

תרגום ר"נ לאגרת הנ"ל, שם עמ' רסה

האם מישהו יכול להחכימני, למי נתכוונו בזה. אני מניח ששתיהם לדבר אחד נתכוונו, אלא שזה תרגמו 'ארמיים', וזה תרגמו 'סריאנים'.
לידיעתי הצרה, הסריאנים הם שבט (או משהו בדומה לזה), המשתייך לאשורים.
מסתבר לי שכוונתם למלומדי הנוצרים, אבל אינני רוצה להכריע בזה מסברתי.

לאחר נתינת התודה על המהדורה הנאה והמושקעת, רצוני להעיר שאולי היה כדאי להציב את שני התרגומים הנ"ל זה בצד זה, כי יש ללמוד הרבה מזה לזה להבנת הדברים ודיוקם. (יתבונן המו"ל על כך למהדורתו הבאה).

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ג' ינואר 23, 2018 9:20 am

ומה בענין פתילי התכלת ממדבר יהודה שהרב קאפח העיד על קיומם? שקר או טעות?
ראה במאמרו של דוד הנשקה באסיף האחרון.

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעהעל ידי תוכן » ג' ינואר 23, 2018 11:44 am

צעיר_התלמידים כתב:ומה בענין פתילי התכלת ממדבר יהודה שהרב קאפח העיד על קיומם? שקר או טעות?
ראה במאמרו של דוד הנשקה באסיף האחרון.


המאמר ארוך, האם יש מ"מ מדויק?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 191 אורחים