מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שיבר
הודעות: 856
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי שיבר » א' ספטמבר 19, 2010 9:34 pm

איש_ספר כתב:וידוע הסיפור שהביא הגרש"י זווין על הרב בעה"ת, שביקש מאחד ממקורביו לעיין עבורו במרכבת המשנה , אחר שלא רצה לעיין בו בעצמו בשל התנגדותו לחסידים, מששמע את דברי המחבר והוטבו מאד דבריו בעיניו, הפטיר באנחה, שכינתא בגלותא... כיו"ב מספרים על אדמו"ר מסאטמער בעל דברי יואל, שראהו מעיין במרכבת, משראה את פליאת סובביו, השיב, נו וואס קען איך טאהן, התקשיתי בביאור דברי הרמב"ם, פתחתי ב... ולא מצאתי שם, עיינתי ב... וגם הוא לא מדבר מזה. וממילא נזקקתי לרב מחעלמא.


איפה מספר את זה הגרי"ש זוין?

מה שכתב המרכבת המשנה בהקדמה כוונתו לרביים חסידיים? הלא הספר נדפס עוד בזמנו של הבעש"ט עוד לפני התפשטות החסידות וצדיקה?

בר אוריין תנינא
הודעות: 194
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 1:10 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי בר אוריין תנינא » ב' ספטמבר 20, 2010 12:20 am

לא הבנתי, אני מתכתב פה עם הגר"א פרבשטיין? או עם אחד ששמע, מאחד ששמע, מהגר"א פרבשטיין, ועלי מוטל להאמין שהכל עבר כצורתו, הנוסח הנימה והניגון, ולמה לנו כל הדוחק הזה? כדי להשפיל כבודו של גדול בישראל ! משונה קצת לא?


איש ספר יקירי,
איני חפץ להתעמת איתך, בפרט כאשר מאמרך המצוין על מושא הערצתי הגרד"צ הילמן שצוטט באתר אחר... הוא אשר הביאני זה ימים אחדים להסתופף בירכתי הפורום המצויין הזה וליהנות עוד מדברי חכמתך.
ע"כ אסכם את דעתי במילים פשוטות והבוחר יבחר:
א. לא מדובר מאחד ששמע מאחד אלא מנכדו של הגרא"פ (הרב י.ש.) שבשיחה שהיתה אצל סבו בענין התפא"י סיפר הגרא"פ את הסיפור הנ"ל ממעשה שהיה אצל החזו"א. אגב, לדעתו של הגרא"פ ההתנגדות לתפא"י נבעה משמושו המוגבר בשפה הלטינית בבואו לפרש את לשון המשנה.
ב. גם אם נניח שהחזו"א היה מדבר בלשון צחות, יהיה מן התימה (בלשון המעטה) להניח כי סתם בלי שום סיבה
החזו"א הקדוש והטהור יתלוצץ על חשבון אחד מגאוני הדור שקדם לו.
משונה קצת לחשוב כך, לא?

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי גלילי » ב' ספטמבר 20, 2010 12:46 am

אני מצטרף לדברי איש ספר, לגבי "הסקת מסקנות" מסיפורים,
כבר מצינו כמה פעמים בגדולי ישראל שמסיפורים א"א להוציא מסקנות ואפילו מדבריהם שלא הורו בזה למעשה,
אגב, גם בחז"ל הגמרא דנה אימא לי גופא דעובדא כו', מכללא איתמר ופרכינן לראיה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16050
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ספטמבר 20, 2010 2:06 am

בר אוריין מכובדי, המחמאות שלך שיחדו אותי להתחיל לחשוב שאולי אתה צודק.... בקיצור צריך לברר הענין אצל שאר בית מדרשו, בעז"ה אעשה זאת במידת האפשר.
אתה חושב שהתפא"י השתמש בלטינית ולא בגרמנית? (כי אם מדובר בגרמנית שפת מדינתו אז כמובן אין טענה) חשבתי לרגע להרים טלפון לרד"צ ולשאול הכל...

בגולה
הודעות: 1403
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי בגולה » ב' ספטמבר 20, 2010 11:54 am

עם התפארת ישראל יש עוד בעיה, הוא מביא בהקדמתו למשניות (על רבינו הקדוש) הוא מזכיר שם את רמבד"ן שהוא ראש המשכילים מנדלזון שר"י, וגם את תלמידו הירץ וויזל בפי' על החומש הוא מזכיר בהקדמתו מראה כהן על משניות נגעים

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ב' ספטמבר 20, 2010 11:58 am

אולי מוטב שלא להיכנס לעניינים אם לא יודעים בהם בין ימין לשמאל. וד"ל, וגם איש ספר בוודאי אינו חפץ לערבב כאן איזה דיון על יחס הגדולים לכאן ולכאן כלפי מנדלסון וחבריו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16050
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ספטמבר 20, 2010 12:04 pm

מצטרף לדברי תוכ"ד. רק אעיר שבמאמר שניתן למעלה על התפא"י מוזכר שהוא מביא את פירושו של וויזל ומבטלו בלשון תקיפה. לא יודע איך להגיד את הענין, אבל משהו מקומם בהשתלחות קלת מקלדת זו. ויותר לא אשוב לנושא זה.

חסיד חבד
הודעות: 162
הצטרף: ש' אוגוסט 21, 2010 9:05 pm
מיקום: ארה"ק ת"ו

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי חסיד חבד » ב' ספטמבר 20, 2010 12:11 pm

כרגיל, גולשים וגולשים..

האם בימינו יש שנמנעים מלעיין?

בגולה
הודעות: 1403
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי בגולה » ב' ספטמבר 20, 2010 12:21 pm

עוד נקודה יש וגם בזה בוודאי לא ירצו להיכנס, אודות בנו ר' ברוך יצחק, שגם לו חלק בהחיבור תפארת ישראל. ואכהמל"ה

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי יצג » ב' ספטמבר 20, 2010 1:42 pm

ההקדמה "תולדות רבינו הקדוש" שנדפסה במשניות וילנא אינה מהתפא"י, אלא הועתקה מהספר "בית רבי" של ר' משה קוניץ.

חסיד חבד
הודעות: 162
הצטרף: ש' אוגוסט 21, 2010 9:05 pm
מיקום: ארה"ק ת"ו

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי חסיד חבד » ב' ספטמבר 20, 2010 8:16 pm

יצג כתב:ההקדמה "תולדות רבינו הקדוש" שנדפסה במשניות וילנא אינה מהתפא"י, אלא הועתקה מהספר "בית רבי" של ר' משה קוניץ.


אכן; ועל אישיותו ראה 'קולמוס' לחודש תמוז או אב של תשס"ט.

כמדומני שיצא בשעתו מכתב מר"נ קרליץ שליט"א נגד ההקדמה הזו בשל אישיותו (המפוקפקת) של מחברה.

דראל
הודעות: 692
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי דראל » ב' ספטמבר 20, 2010 9:01 pm

.
נערך לאחרונה על ידי דראל ב א' אוקטובר 11, 2015 9:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בור ועם הארץ
הודעות: 301
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:57 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי בור ועם הארץ » ג' ספטמבר 21, 2010 12:40 am

לא, התכוונתי ששמעתי בעצמי. ואני נזכר שסיפר גם הסיפור שכל גרמני שהתקרב אליו וכו'.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי חיים » ו' ספטמבר 24, 2010 12:23 pm

חזרה לתפארת ישראל ולדרוש אור החיים.
מעניין מאוד שהמהרש"ם בספר תכלת מרדכי, תחילת פרשת בראשית, התייחס לדבריו ביחס לדינוזאורים: 
קבצים מצורפים
תכלת מרדכי בראשית 51.png
תכלת מרדכי בראשית 51.png (40.73 KiB) נצפה 12242 פעמים

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי יאיר » ש' ספטמבר 25, 2010 11:42 pm

מי יכול להביא בבקשה הפניה (לינק-קישור) לדרוש "אור החיים" של התפארת ישראל?..

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי חכם באשי » א' ספטמבר 26, 2010 12:02 am

יאיר כתב:מי יכול להביא בבקשה הפניה (לינק-קישור) לדרוש "אור החיים" של התפארת ישראל?..


מדוע לא תנסה בשיטה הפשוטה "עשה זאת בעצמך".
דרוש זה נדפס בסוף מסכת סנהדרין.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי יאיר » א' ספטמבר 26, 2010 2:03 am

ניסיתי ולא מצאתי..

לא הצלחתי למצוא..אחרת לא הייתי מבקש..


יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי יאיר » א' ספטמבר 26, 2010 11:27 pm

תודה רבה!

(לא חשבתי על היברובוקס)..

נראה לענד
הודעות: 45
הצטרף: ש' אוקטובר 09, 2010 9:26 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי נראה לענד » ב' נובמבר 15, 2010 2:37 pm

לכל המפלפלים בעניין שהחזון איש כיסה את התפא"י ואמר שלומד רק למעלה וכו'.
תמיד חשוב לדעת הרקע
אני כותב השערה.
כידוע רבי דוד פרנקל זצ"ל, היה מקורב ביותר לחזו"א, והיה נכד לבעל הדברי יחזקאל משינאווא, מי שהכירו באחרית ימיו, וכל להבין שבצעירותו היה בוודאי מספר לחזו"א על התנגדות זקנו לעיון בתא"י. יתכן ובזמן היות הגר"א פרבשטיין אצלו, היה נוכח גם ר' דוד, והחז"א באירוניה או מעין זה, הפטיר רני מסתכל רק למעלה.

הבן הרביעי
הודעות: 19
הצטרף: ב' פברואר 07, 2011 10:18 am

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי הבן הרביעי » ד' יוני 08, 2011 11:54 pm

בליל שבועות שמעתי בשם הרב פישהוף, שהגרח"ק אמר לו על כך שבמראה כהן הובא פירושו של מנדלסון לתורה: "עברתי על כל הפירוש, ואין בו פסול".

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי חד וחלק » ש' יוני 11, 2011 10:31 pm

אוצר החכמה כתב:לפי זכרוני
הח"ח בהקדמה לאחד מספריו נותן דוגמה שילמדו בזה כמו שלומדים משניות ע"פ תפא"י  


זכרונו של מר פועל ללא דופי:

הקדמת החח לפירושו על התורת כהנים.PNG
הקדמת החח לפירושו על התורת כהנים.PNG (12.5 KiB) נצפה 11776 פעמים

בר בי רב דחד יומא
הודעות: 32
הצטרף: א' מאי 16, 2010 6:40 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי בר בי רב דחד יומא » א' יוני 12, 2011 7:32 pm

בגולה כתב:עם התפארת ישראל יש עוד בעיה, הוא מביא בהקדמתו למשניות (על רבינו הקדוש) הוא מזכיר שם את רמבד"ן שהוא ראש המשכילים מנדלזון שר"י, וגם את תלמידו הירץ וויזל בפי' על החומש הוא מזכיר בהקדמתו מראה כהן על משניות נגעים

בשו"ת חקל יצחק סימן א' כתב: וראיתי בתפארת ישראל בפתיחתו לנגעים סוף אות ח' שכתב זאת מדעתיה דנפשיה, ולפלא שלא ראה שדבר זה מבואר בתורת כהנים וגם לא הרגיש מדברי רש"י והש"ס דמנחות הנ"ל, והגם כי עיניו כיונים על אפיקי הש"ס, מכל מקום אירע לו זאת, יען כי באותו הדיבור הביא דברי הביאור ימ"ש ובהדי הוצא לקי כרבא, ע"כ.

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי גם זה הבל » ב' יוני 13, 2011 12:44 am

[בנוגע לדברי הרש"ש, העירני אחד שלכאו' דברי הרע"א שנשאר בצ"ע על פי' דברי הגמ' קשים הרבה יותר שלא רק שיש סתירה לבעלי הגילגולים הגמ' סותרת את עצמה. והכונה פשוטה הרש"ש אמר שמכאן סתירה ולא אמר שאין להאמין בזה.]
נערך לאחרונה על ידי גם זה הבל ב ב' יולי 18, 2011 1:00 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 13, 2011 9:47 am

לאיזה רע"א אתה מתכוון?

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי אליהוא » ב' יוני 13, 2011 10:50 am

אגב, בספר מנחת עני זיצנהים כותב שבידו תשובת הרא"ש כת"י בענין הגלגול וכמדומני שכותב שם שבגמ' מבואר שלא כדעתם,
והנה בתשו' הרא"ש הנדפסת בענין זה בתשו' הרא"ש הנד"מ וזכרון יהודה הנד"מ לא כתוב כן אלא שאם קבלה נקבל.
מה פשר ענין זה?

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי עט סופר » ב' יוני 13, 2011 3:15 pm

גם רס"ג אמונות ודעות פ"ו כתב בחריפות נגד הגילגולים, ההתקפה על הרש"ש נבע מהשם 'בעלי דעת הגלגול', מזה משמע, כאילו מחלוקת הקדמונים בענין הקבלה היא עדיין שרירה וקיימת, ולא הוכרע כדעת הרמב"ן ותלמידיו. אגב גם הריב"ש כתב בשם מורו הר"ן שהרמב"ן תקע עצמו בחכמה זו יותר מדי. בכל אופן בחוגים מסומים רמז שיש מי שחולק על הקבלה גם בלי להביע עמדה אישית הוא כפירה בעיקר.
גם אני לא מביע דעה אישית משום שאין לי מושג האם באמת שייך לומר שמחלוקת כזו תוכרע, מצד אחד בקבלה ניתן לומר שיש נאמנות כאשר ארזי הלבנון כרמב"ן והחבריו קיבלו קבלה זו, והעידו שבא להם איש מפי איש מנאמנים ומוסמכים, ומי לנו גדול מהרמב"ן לברר דבר זה, ומה שאחרים [יהיה גדלותם אשר יהיה] לא ידעו אינו ראיה שהרי נמסר רק ליחידים, מאידך זה הלכתא למשיחא שלא שייך בו הכרעה.

שמח תשמח
הודעות: 308
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 10:21 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי שמח תשמח » ב' יוני 13, 2011 3:34 pm

יאיר כתב:שמעתי שהרמב"ם כותב (ואשרי מי שיביא מקומו) שבזמן התנאים\אמוראים הקברים היו 4 אמות שזה היה גובהם..

לא הבנתי, וכי היום הקברים הם פחות מ4 אמות?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 13, 2011 5:40 pm

עניין הגובה תלוי במחלוקת הראשונים אם שלוש אמות כולל הראש או לא, כמו שהאריך בזה הסטייפלער בשיעורין דאורייתא

יאיר.
הודעות: 454
הצטרף: א' יוני 12, 2011 12:53 am

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי יאיר. » ב' יוני 13, 2011 6:49 pm

הערה נכונה. עיקר כוונתי היתה למודגש.

אך בכל זאת היה טוב לראות את הרמב"ם הזה בפנים ומה הוא כותב בדיוק.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 13, 2011 7:03 pm

זה גמרא בב"ב שהכוכין ד אמות ויש שם מחלוקת רשב"ם ותוספות, והמנחת ברוך (הביאו הסטייפלער שהזכרתי למעלה, ויש שם טעות הדפוס בסימן) הביא מזה ראייה לעניין גודל האמה עיין כאן
http://www.otzar.org/crops/786179353707218659.html

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי הבונה » ב' יוני 13, 2011 8:10 pm

אוצר החכמה כתב:לאיזה רע"א אתה מתכוון?

אם הבנתי נכון כונתו לכל קטע ברעק"א המקשה מגמ' על גמ' ומסיק בצ"ע, וכיצד יתכן שיאמר שדברי הגמ' סותרים זה את זה.
אלא כונתו שלעינינו יש כאן סתירה.
כך לדעתו דברי הרש"ש שהוא רק אומר שיש כאן סתירה, ולא מחוה דעה.

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי גם זה הבל » ב' יוני 13, 2011 9:02 pm

ייש"כ

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16050
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 13, 2011 9:09 pm

אליהוא כתב:אגב, בספר מנחת עני זיצנהים כותב שבידו תשובת הרא"ש כת"י בענין הגלגול וכמדומני שכותב שם שבגמ' מבואר שלא כדעתם,
והנה בתשו' הרא"ש הנדפסת בענין זה בתשו' הרא"ש הנד"מ וזכרון יהודה הנד"מ לא כתוב כן אלא שאם קבלה נקבל.
מה פשר ענין זה?

(תשו' הרא"ש נדפסה שנים רבות קודם בטעם זקנים של אשכנזי פפד"מ תרט"ו)
ר"ד זינצהיים שם כותב, אגב דיון באופן לימוד אגדות רז"ל:
גם יש בידי תשובה אחת שכתב ר"י בן הרא"ש לאביו על ענין הגלגול הנשמות לקהב הדבר אל השכל
והרא"ש אביו כתב כי אמונת הגלגול היא נגד דברי חז"ל והביא ראיות מדברי אגדה אשר בימינו בודאי אין מי שיפרשם לפי פשוטם
ואכן כך כתב הרא"ש שם: ומדברי רז"ל יראה הפך זה בכמה מקומות... ומסיים: לכן אם קבלה היא נקבל.
וממילא אין כאן שום תימה על דברי ר"ד זיצהיים.
-----------
לגבי נושא הגלגול, שאין כאן מקומו, כבר כ' במקו"א, דבר פשוט, שאין לזווג המתנגדים (כרס"ג, ר"א בהרמב"ם, ועוד) לגלגול קודם שהתפרסם ספר הזוהר, לבין הבאים אחריו. שכן עד ספר הזוהר היה הגלגול פתרון הגיוני (שיובא מן הנכרים שהכירוהו שנים רבות קודם לזה) שבא לפתור בעיות של שכר ועונש, צדיק ורע לו, ומיתת בנים קטנים, וע"ז ערערו שאין כאן תשובה לשאלות רבות, ואדרבה רעיון זה מוליד שאלות נוספות וקשות, אבל משהתגלה ספר הזוהר, (ולפני כן אצל חוגי המקובלים היחידים) האמונה בגלגול איננה עוד פרי הגיון , אלא קבלה (במובן של לקבל) ומסורה, וע"כ גם המתנגדים לו, התנגדותם נושאת אופי אחר לגמרי. 

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי מעיין » ב' יוני 13, 2011 9:36 pm

בזכרוני שבא' מספרי ר' צדוק כ' מענין שאין לחייב לקבל חובות המחודשות בחכמת הקבלה [תקנתי ע"פ מה שמצאתי] ... האם א' יכול להראות מקומו
מצאתי זאת ואולי זאת הוא וזכרוני מכזיב לי
והוא בספר הזכרונות מצוה ג
ויש לו שם אריכות נפלא, בעניני חכמת הקבלה [קבלת הרמב"ן קבלת הגאונים, מהר"י סרוג] והפילוספי,' אמונת היחוד, להדפיס חכמת הקבלה, ועוד
ובתוך דבריו כתב בענין מה שכתוב בספרי הקבלה בחובת כוונות ויחודים בתפלה
אבל דע, כי אין לנו חובות אחרות, זולת מה שחייבתנו תורה שבכתב ובעל פה בתלמוד המסור בידינו ממקבלי התורה שבעל פה. וכל מה שלא נמצא זכרונו בתורה שבכתב ושבעל פה המסורים בידינו, אם יבואו אנשים ויאמרו לנו כך קבלנו, אפילו יאמרו שקיבלו איש מפי איש עד משה רבינו ע"ה, אין אנו אחראין לשמוע להם, מאחר שלא נמצא מזה בתלמוד, ששם פירשו לנו חכמים כל המקובל בידם מתורה שבעל פה. ואף על פי שנמצא בעניני פרטים בדיני איסור והיתר וכיוצא, הלכות מקובלות מהגאונים שלא נזכרו בתלמוד, ועיין בתבואות שור (סימן ל"ה ס"ק מ"ז), לא אמרו אלא בענינים פרטים, ולא בענין זה שהוא מעקרי עבודה לפי דעתו:
ועוד שהרי הוא כתב שקבלת הרמב"ן והנמשכים אחריו נמשכה מהראב"ד מה שקיבלו מפי אליהו, הוא ואביו ובנו עיין שם, והרי כי אין הדברים קבלה בידם מחכמי ישראל הקדמונים דור אחר דור, רק מפי אליהו. וזהו לענין גוף ידיעת הדברים ודאי ההתגלות מפי אליהו אין ספק בה, אבל לחדש חיובים אגברא, דברים אלו לא בשמים הוא, ואין בכח אליהו להגיד לנו הלכות מחודשות, שגם הגדותיו הם בכלל לא בשמים הוא, וכמו שאמרו בשבת (ק"ח.) וברש"י שם:
נערך לאחרונה על ידי מעיין ב ב' יוני 13, 2011 11:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישבב הסופר
הודעות: 2765
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ב' יוני 13, 2011 10:16 pm

איש_ספר כתב:-----------
לגבי נושא הגלגול, שאין כאן מקומו, כבר כ' במקו"א, דבר פשוט, שאין לזווג המתנגדים (כרס"ג, ר"א בהרמב"ם, ועוד) לגלגול קודם שהתפרסם ספר הזוהר, לבין הבאים אחריו. שכן עד ספר הזוהר היה הגלגול פתרון הגיוני (שיובא מן הנכרים שהכירוהו שנים רבות קודם לזה) שבא לפתור בעיות של שכר ועונש, צדיק ורע לו, ומיתת בנים קטנים, וע"ז ערערו שאין כאן תשובה לשאלות רבות, ואדרבה רעיון זה מוליד שאלות נוספות וקשות, אבל משהתגלה ספר הזוהר, (ולפני כן אצל חוגי המקובלים היחידים) האמונה בגלגול איננה עוד פרי הגיון , אלא קבלה (במובן של לקבל) ומסורה, וע"כ גם המתנגדים לו, התנגדותם נושאת אופי אחר לגמרי. 

דברים נכוחים ומתקבלים על הדעת, אבל יפלא קצת לקרוא 'קבלה' ו'מסורה' לדבר שלא ידע איש מנו לפני הגלות נגלות ספר הזוהר.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' יוני 13, 2011 10:24 pm

ישבב,
איש ספר הקפיד לכתוב: "אבל משהתגלה ספר הזוהר, (ולפני כן אצל חוגי המקובלים היחידים)..."

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי מעיין » ב' יוני 13, 2011 10:31 pm

ועכשיו תעיין במה שהבאתי לעיל ציטוט מדברי רבי צדוק בספר הזכרונות מצוה ג'
שהרי הוא כתב שקבלת הרמב"ן והנמשכים אחריו נמשכה מהראב"ד מה שקיבלו מפי אליהו, הוא ואביו ובנו עיין שם, והרי כי אין הדברים קבלה בידם מחכמי ישראל הקדמונים דור אחר דור, רק מפי אליהו. וזהו לענין גוף ידיעת הדברים ודאי ההתגלות מפי אליהו אין ספק בה, אבל לחדש חיובים אגברא, דברים אלו לא בשמים הוא, ואין בכח אליהו להגיד לנו הלכות מחודשות, שגם הגדותיו הם בכלל לא בשמים הוא, וכמו שאמרו בשבת (ק"ח.) וברש"י שם:

ואולי תלוי בצורת התגלות אליהו בגוף או בנפש כידוע מדברי החת"ס בתשובתו
נערך לאחרונה על ידי מעיין ב ב' יוני 13, 2011 10:37 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישבב הסופר
הודעות: 2765
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ב' יוני 13, 2011 10:35 pm

חכם באשי כתב:ישבב,
איש ספר הקפיד לכתוב: "אבל משהתגלה ספר הזוהר, (ולפני כן אצל חוגי המקובלים היחידים)..."

צודק, לא שמתי לב.

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: היחס לס' 'תפארת ישראל' בימינו

הודעהעל ידי חד וחלק » ב' יוני 13, 2011 10:52 pm

יש לשים לב שאין ר' צדוק [לפחות בקטע שצוטט כאן] מדבר, אלא על חידוש חיובים הלכתיים הלכה למעשה לאור דברי הזוהר. ואינו נוגע כלל לאלו שהסתייגו מהזוהר. ולהיפך, במפורש כתב שאין ספק בגוף ידיעת הדברים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 364 אורחים