בקרו טלה כתב:נא לכתוב כאן את כל ההערות ולא לפתוח אשכול חדש על כל הערה קו' [כפי שהי' במס' סנהדרין]
[ובקשה למנהלים אם אפשר להעביר גם את מה שנכתב בעבר בחודש האחרון ע"י הרה"ג ההוא דאמר ושמואל דוד]
ההוא דאמר כתב:שבועות לז, א "ומאי חומרא דניחא ליה לאיניש דמייתי קרבן ולא לילקי".
מבואר, כי כל אדם מעדיף לשלם כסף [על קרבן] על פני לספוג מלקות.
ויש להקשות, מהגמ' הידועה במס' ברכות [סא, ב], "ואם יש לך אדם שממונו חביב עליו מגופו לכך נאמר בכל מאדך".
הרי שישנם אנשים שאדרבא ממונם עדיף ביחס לחבלת גופם,
ואם כן לאותם אנשים נמצא שאין חומרא במה שמביא קרבן ולא סופג את המלקות, וצ"ע.
שמואל דוד כתב:מצינו אצל ר"ע שמים מכלה אבנים
שמואל דוד כתב:ייש"כ גדול,
והנה חשבתי לומר דאש קאי על אבנים ומים על עצים ודו"ק ושו"ר שכן כתב בספר יפה מראה על אגדות התלמוד ירושלמי ע"ש
וע"ע בספר אור החמה
ההוא דאמר כתב:לז, ב אין נשבעין על כפירת שיעבוד קרקעות.
הסתפקתי, במקום שמגלגל עליו שבועה על קרקע, מכח תביעת מטלטלין,
ונשבעלשקר, האם יהא חיוב שבועת הפיקדון בכה"ג מחמת שיש כאן מטלטלין שכפר בהם.
או דילמא, דהיות ובחלק מהשבועה נכלל קרקעות, אם כן בשבועה זו אין חיוב שבועת הפיקדון, וצ"ע.
ההוא דאמר כתב:שמואל דוד כתב:ייש"כ גדול,
והנה חשבתי לומר דאש קאי על אבנים ומים על עצים ודו"ק ושו"ר שכן כתב בספר יפה מראה על אגדות התלמוד ירושלמי ע"ש
וע"ע בספר אור החמה
קצת צריך ביאור, דהרי במציאות ישנם אופנים שמים מכלים עצים, כגון בשיטפנות בהם נעקרים עצים, וק"ו בסופות הוריקן וכדו'.
עזריאל ברגר כתב:ההוא דאמר כתב:לז, ב אין נשבעין על כפירת שיעבוד קרקעות.
הסתפקתי, במקום שמגלגל עליו שבועה על קרקע, מכח תביעת מטלטלין,
ונשבעלשקר, האם יהא חיוב שבועת הפיקדון בכה"ג מחמת שיש כאן מטלטלין שכפר בהם.
או דילמא, דהיות ובחלק מהשבועה נכלל קרקעות, אם כן בשבועה זו אין חיוב שבועת הפיקדון, וצ"ע.
מהרמב"ם הלכות שבועות נלפענ"ד שצריך שיעור שווה פרוטה במטלטלין שנשבע עליהם לשקר, ואם לאו - לא הויא שבועת הפיקדון.
עזריאל ברגר כתב:ההוא דאמר כתב:שמואל דוד כתב:ייש"כ גדול,
והנה חשבתי לומר דאש קאי על אבנים ומים על עצים ודו"ק ושו"ר שכן כתב בספר יפה מראה על אגדות התלמוד ירושלמי ע"ש
וע"ע בספר אור החמה
קצת צריך ביאור, דהרי במציאות ישנם אופנים שמים מכלים עצים, כגון בשיטפנות בהם נעקרים עצים, וק"ו בסופות הוריקן וכדו'.
עץ שנעקר - הוא לא מתכלה, אלא רק נפגע.
הוריקן - זה הרוח ולא המים.
ההוא דאמר כתב:עזריאל ברגר כתב:ההוא דאמר כתב:לז, ב אין נשבעין על כפירת שיעבוד קרקעות.
הסתפקתי, במקום שמגלגל עליו שבועה על קרקע, מכח תביעת מטלטלין,
ונשבעלשקר, האם יהא חיוב שבועת הפיקדון בכה"ג מחמת שיש כאן מטלטלין שכפר בהם.
או דילמא, דהיות ובחלק מהשבועה נכלל קרקעות, אם כן בשבועה זו אין חיוב שבועת הפיקדון, וצ"ע.
מהרמב"ם הלכות שבועות נלפענ"ד שצריך שיעור שווה פרוטה במטלטלין שנשבע עליהם לשקר, ואם לאו - לא הויא שבועת הפיקדון.
תודה.
אבל כוונתי היתה לשאול, האם במקום שנשבע על קרקעות ומטלטלין, [b]יחדיו[b]
גם בשיעור כולל של הרבה יותר משו"פ, האם מכל מקום יהא את הפטור של קרבן, לפי שאין מביאין קרבן על כפירת שיעבוד קרקעות.
או שהיות ויש כאן כפירה במטלטלין מלבד הקרקעות, יביא קרבן.
שמואל דוד כתב:עוד קשה לי מה הביאור לההו"א דכיון דרוב גוססים למיתה הו"ל כאילו כבר מתו הנשים ופקע האישות. לכאורה פשוט הוא דכל זמן שלא מת, לא מת, ומדוע יש צד לחשוב אחרת ומה הסברא בצד זה.
ההוא דאמר כתב:לז, ב אין נשבעין על כפירת שיעבוד קרקעות.
הסתפקתי, במקום שמגלגל עליו שבועה על קרקע, מכח תביעת מטלטלין,
ונשבעלשקר, האם יהא חיוב שבועת הפיקדון בכה"ג מחמת שיש כאן מטלטלין שכפר בהם.
או דילמא, דהיות ובחלק מהשבועה נכלל קרקעות, אם כן בשבועה זו אין חיוב שבועת הפיקדון, וצ"ע.
ההוא דאמר כתב:שבועת הדיינין
יש לדון, באדם שתובע את חבירו שבועה, ויודע שחבירו ישבע לשקר.
האם מחוייב הוא לוותר על תביעתו על מנת שלא יכשיל את השני בשבועת שקר [שנפרעים מכל העולם וכו'].
שמואל דוד כתב:מ. רש"י ד"ה א"ד מישהא - ובתוך כך יצא רבי יצחק זה מבהמ"ד כו'
צ"ע כוונת רש"י בתיבת זה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים