האם יש מעלה מיוחדת למצוות המובאות בעשרת הדברות שמשום כך נבחרו הן ולא אחרות?
ידועה לי, מחד, הדעה שאין לעמוד בהן כדי לא להטעות את ההמון שיש להן מעלה על שאר התורה ומאידך, כי רס"ג מצא שכל התורה כלולה בהן
(או אפילו בשתי הדברות הראשונות לבדן).
אמנם, ברור כי לעניין קיום מצוות תלמוד תורה או עשיית רצון ד' אין מעלה ללומדן ומקיימן על שאר המצוות אך א"כ מה ראה ד' על ככה לבחור בהן להיות כתובין על הלוחות
למרות שכל המצוות כללותיהן ופרטיהן בסיני נתנו (מה עניין שמיטה להר סיני...)?
גם ראיתי לבעל השלה"ק (לע"ע לא זוכר מקומו) כי מצוות אלו נבחרו בהתאם למצב הדור ההוא ואילו נתנו כהיום (בזמן השלה"ק וכ"ש בזמננו אנו) היו נבחרות מצוות אחרות לפי מצב דורנו אנו?
אודה למחכימיני.