כרמל בצקלונו כתב:המעיין כתב:אין לת"ח לנהוג מאוחר בלילה כיון שיש שדים ומזיקים בצידי הדרכים הגורמים להתנגש בעצים
אחלה פניך הרב כרמל להסביר לי מאיזה קטע באשכול יצאה ההלכה הזו ושכמ"ה.
בכותרת כתבתי מסקנות לדוגמא ולאו דווקא אלו הנזכרות באשכול. בענין שדים בצידי הדרכים שמעתי זאת לפני שנים רבות מרב אחד אחד המכונה "מקובל" שהזהיר את שומעי לקחו לא לנסוע בכביש מסויים בלילות כיוון שמסתובב שם שד ושמו "שמואל" (כן, אף נקט בשמו) ולכן יש שם ריבוי תאונות! וכבר מובא דבר זה בשם הסטייפלר כמדומני שמחילול שבת נוצרים שדים העומדים בצידי הדרכים וגורמים לתאונות.
עבד הזמן כתב:רק לשם הפיקנטריה והסקרנות שלי,
מישהו יודע האם קיים סניף הצלה באופקים?
ואם כן האם הינו עוד התבטאויות מהגרש"ד פינקוס בנושא?
הרואה כתב:בכל אופן הרצון לדחוף את זה באשכול הזה לא ברור.
משולש כתב:ובאופן כללי, הרב פינקוס בשיחותיו מרבה לחזק בהשגחה פרטית ובאמונה חושית, גם ובעיקר כשזה נראה נוגד את המציאות בשטח. דברים שאם היו מועתקים לכאן היו זוכים לקיתונות של לעג ובוז מהמשכילים דכאן.
מי שבעל בטחון נתקל בעצמו בסיפורים כאלו, וממילא אין לו סיבה לפקפק שהם עכ''פ יכלו לקרות .קראקובער כתב:משולש כתב:ובאופן כללי, הרב פינקוס בשיחותיו מרבה לחזק בהשגחה פרטית ובאמונה חושית, גם ובעיקר כשזה נראה נוגד את המציאות בשטח. דברים שאם היו מועתקים לכאן היו זוכים לקיתונות של לעג ובוז מהמשכילים דכאן.
שאלת תם בלי קשר להנ"ל: מי שמאמין לכל הסיפורים הפנטסטיים שמתפרסמים בעלוני שבת למיניהם הוא יותר בעל ביטחון ממי שמפקפק בהם?
חיימשה כתב:מי שבעל בטחון נתקל בעצמו בסיפורים כאלו, וממילא אין לו סיבה לפקפק שהם עכ''פ יכלו לקרות .קראקובער כתב:משולש כתב:ובאופן כללי, הרב פינקוס בשיחותיו מרבה לחזק בהשגחה פרטית ובאמונה חושית, גם ובעיקר כשזה נראה נוגד את המציאות בשטח. דברים שאם היו מועתקים לכאן היו זוכים לקיתונות של לעג ובוז מהמשכילים דכאן.
שאלת תם בלי קשר להנ"ל: מי שמאמין לכל הסיפורים הפנטסטיים שמתפרסמים בעלוני שבת למיניהם הוא יותר בעל ביטחון ממי שמפקפק בהם?
מי שאינו בעל בטחון לא רואה ניסים, וממילא גם אינו מאמין שהם קורים.
אליסף כתב:ראיתי רעיון זה בשם מרן הרב שך- שאמר לא ללמד עזרה ראשונה בבית יעקב כי זה יגרום שיצטרכו לזה.
אולי ב'במחיצתם' של לורנץ.
וגם בעיני צ"ע.
הרואה כתב:דברי החסיד יעבץ הולכים על אמונה שכלית בדרך של מסורת כלומר כמו הכוזרי והרמב"ן, בניגוד לאמונה שכלית על דרך הפילוסופיה כדרך הרמב"ם וסייעתו.
אדם שמאמין בלי ביקורת הוא וודאי לא מאמין יותר חזק, כלומר אני מקבל את המשפט שאמונה היא מעל השכל, אבל היא בוודאי לא מתחת לשכל, ז"א אדם שלא הגיע עדיין לאמונה בשכל בוודאי לא יכול להגיע ליותר גבוה מזה.
לענ"ד כבר כתבתי זאת פה כמה פעמים ואחזור על כך עוד, לאנשים לא קל לקבל את ההיגיון הפשוט הזה מהפחד שאולי מה שמאמינים בו אינו נכון, ומפחדים לגלות זאת (או שמפחדים לגלות שהוא כן נכון, זה כבר מצב קשה יותר, ויתכן גם שילוב של שני ההפכים, כלומר מפחד לגלות שטועה, ומפחד גם לגלות שהתורה אמת חד משמעית, כי מעדיף להשאיר לעצמו פתח), ועל כן נתלים באמונת הנשים הזקנות וכו'.
יבנה כתב:כדכד כתב:בילדותי למדתי בת"ת שכדי להגיע אליו היה צורך לחצות כביש סואן. אבי עורר את ההנהלה וההורים לדאוג לכך שיהיו הורים או מורים שיעבירו את התלמידים בבטיחות.
הראשון (ונראה שגם האחרון) שנפגע בתאונת דרכים הייתי אני.
אילו הוא לא היה מעורר לא הייתי נפגע או שאולי אחרים היוו נפגעים ואולי יותר קשה ח"ו?
ב"ב כא.
אמר רבא מתקנת יהושע בן גמלא ואילך לא ממטינן ינוקא ממתא למתא אבל מבי כנישתא לבי כנישתא ממטינן ואי מפסק נהרא לא ממטינן ואי איכא תיתורא ממטינן ואי איכא גמלא לא ממטינן
רש"י
מתקנת יהושע בן גמלא ואילך - שישבו מלמדי תינוקות בכל עיר.
לא ממטינן ינוקא ממתא למתא - ללמוד מיום ליום שמא יוזק בדרכים שהשטן מקטרג בשעת הסכנה שנאמר פן יקראנו אסון (בראשית מב) אלא יוכל לכוף בני אותו מתא להושיב מלמדי תינוקות.
תיתורא - גשר רחב וחבירו במנחות (דף לה) תיתורא דתפילין מקום מושבם שדומה לגשר.
גמלא - לוח קצרה.
חיימשה כתב:עפ"י החסידות הדברים ברורים ללא אפשרות פשעטלעך, "איך בין א נאר און איך גלייב".
איש גלילי כתב:הרואה כתב:דברי החסיד יעבץ הולכים על אמונה שכלית בדרך של מסורת כלומר כמו הכוזרי והרמב"ן, בניגוד לאמונה שכלית על דרך הפילוסופיה כדרך הרמב"ם וסייעתו.
אדם שמאמין בלי ביקורת הוא וודאי לא מאמין יותר חזק, כלומר אני מקבל את המשפט שאמונה היא מעל השכל, אבל היא בוודאי לא מתחת לשכל, ז"א אדם שלא הגיע עדיין לאמונה בשכל בוודאי לא יכול להגיע ליותר גבוה מזה.
לענ"ד כבר כתבתי זאת פה כמה פעמים ואחזור על כך עוד, לאנשים לא קל לקבל את ההיגיון הפשוט הזה מהפחד שאולי מה שמאמינים בו אינו נכון, ומפחדים לגלות זאת (או שמפחדים לגלות שהוא כן נכון, זה כבר מצב קשה יותר, ויתכן גם שילוב של שני ההפכים, כלומר מפחד לגלות שטועה, ומפחד גם לגלות שהתורה אמת חד משמעית, כי מעדיף להשאיר לעצמו פתח), ועל כן נתלים באמונת הנשים הזקנות וכו'.
אינני מסכים עם הגישה של אמונה עיוורת (שלדעתי שונה לחלוטין מאמונה פשוטה), אבל דבריך בפרשנות דברי החסיד יעבץ פשוט אינם נכונים, הוא מדבר בפירוש על אמונה מטומטמת של הנשים הזקנות וכו', כאלה שאפילו האמינו שהקב"ה הוא בעל גוף ח"ו (ז"א, שאנשים מסוג זה עדיפים מהמאמינים ע"פ הפילוסופיא, כמובן שאין דעתו לומר שהם עדיפים מהמאמינים בדרך האמונה הפשוטה של הכוזרי וסייעתו, וכמו שניכר מדברי עצמו שהוא משתייך לסיעה זאת).
משולש כתב:איזה פילוסוף יוכל להסביר היתכנות של ניסי יציאת מצרים? ואם כן איפה נגמרת ה"ביקורתיות" ומתחילה "אמונה עיוורת" שהיא כשרה לבוא בקהל ה"נאורים"?
(מצד שני יש סרטון ברשת של אחד שהיה חרדי חשוב ויצא בשאלה, ושם הוא מספר לתקשורת איך אחד מהטריגרים שלו לעזוב את העולם החרדי היה סיפורים הזויים מהבעש"ט, שלדבריו "יציאת מצרים זה כבר יותר הגיוני" עפ"ל, ומשם הוא יצא לא להאמין לשום דבר שהחרדים מספרים, כולל בריאת העולם).
משולש כתב:איזה פילוסוף יוכל להסביר היתכנות של ניסי יציאת מצרים? ואם כן איפה נגמרת ה"ביקורתיות" ומתחילה "אמונה עיוורת" שהיא כשרה לבוא בקהל ה"נאורים"?
הרואה כתב:משולש כתב:איזה פילוסוף יוכל להסביר היתכנות של ניסי יציאת מצרים? ואם כן איפה נגמרת ה"ביקורתיות" ומתחילה "אמונה עיוורת" שהיא כשרה לבוא בקהל ה"נאורים"?
מה זה קשור לפילוסוף?
גם פילוסוף יכול להבין שהקב"ה יכול לעשות דברים שלא כדרך הטבע, זה כלל לא סותר את השכל והביקורתיות. השאלה רק מאיפה אנחנו יודעים שהקב"ה אכן שינה את סדרי הטבע. האם מידיעה שלאחר חקירה, או מרצון שלא לחשוב יותר ממה שהגננת סיפרה, והשאלה באיזה אופן אדם בוגר ובריא בנפשו יותר מאמין.
איש גלילי כתב:חיימשה כתב:עפ"י החסידות הדברים ברורים ללא אפשרות פשעטלעך, "איך בין א נאר און איך גלייב".
במחילת כת"ר זה קשקוש, הבעשטה"ק אמר שאחרי כל ההשגות "בין איך א נאר און איך גלייב", כנראה שצריך את ההשגות בשביל להיות נאר און גלייבט.
איש גלילי כתב:איש גלילי כתב:חיימשה כתב:עפ"י החסידות הדברים ברורים ללא אפשרות פשעטלעך, "איך בין א נאר און איך גלייב".
במחילת כת"ר זה קשקוש, הבעשטה"ק אמר שאחרי כל ההשגות "בין איך א נאר און איך גלייב", כנראה שצריך את ההשגות בשביל להיות נאר און גלייבט.
נזכרתי שכבר העליתי פעם בפורום את מאמר זה, ודבר במקומו מה טוב להעלותו שוב.
שמעתי בשם מורי פירוש המדרש הלואי אותי עזבו ותורתי שמרו, כי תכלית הידיעה שלא נדע, אמנם יש ב' סוגי שלא נדע, א' מיד, שאינו נכנס לחקור ולידע מאחר דא"א לידע, ב' שחוקר ודורש עד שידע שא"א לידע. וההפרש בין זה לזה שנים שרוצים לידע את המלך, וא' נכנס בכל חדרי המלך ונהנה מאוצרי והיכלי המלך, ואח"כ לא יוכל לידע המלך, והשני אמר, מאחר שא"א לידע המלך, לא נכנס כלל לחדרי המלך ו"לא נדע" מיד.
ובזה יובן, ודאי בשני סוגים הנ"ל אותי עזבו מלידע, שא"א, מ"מ הלואי אותי עזבו מתוך החקירה והידיעה אחר שתורתי שמרו. ודפח"ח.
פלתי כתב:עבד הזמן כתב:את הכותבים הנכבדים איני מכיר כ"כ, כך שאין בידי הכלים למדוד את סברתם.
עם הגרש"ד פינקוס כן קצת זכיתי לבוא במגע.
אפשר לצטט את גדו"י זצ"ל ושליט"א שתומכים בארגון הצלה, אבל קריאות געוועלד וסברות כרס גם אם התמלאו דרך גרונם של תלמידי חכמים נראה לי שמורידות מרמת הדיון
ואם אני טועה איתי תלין משוגתי
סברות כרס של הרב פינקוס מקובלות עליך משום שזכית להכירו, לא משום שהסברא מתקבלת על ליבך. וזה לא מוריד מרמת הדיון.
אני גם זכיתי להכיר את הרב פינקוס זצ"ל. עם זאת לבי ושכלי ממאן לקבל את הדברים שנאמרו בשמו. ומותר לי להתקומם נגדם.
את הסברות תמדוד על פי האמת ולא עפ"י היכרותך עם אומרם.
בערל כתב:פלתי כתב:עבד הזמן כתב:את הכותבים הנכבדים איני מכיר כ"כ, כך שאין בידי הכלים למדוד את סברתם.
עם הגרש"ד פינקוס כן קצת זכיתי לבוא במגע.
אפשר לצטט את גדו"י זצ"ל ושליט"א שתומכים בארגון הצלה, אבל קריאות געוועלד וסברות כרס גם אם התמלאו דרך גרונם של תלמידי חכמים נראה לי שמורידות מרמת הדיון
ואם אני טועה איתי תלין משוגתי
סברות כרס של הרב פינקוס מקובלות עליך משום שזכית להכירו, לא משום שהסברא מתקבלת על ליבך. וזה לא מוריד מרמת הדיון.
אני גם זכיתי להכיר את הרב פינקוס זצ"ל. עם זאת לבי ושכלי ממאן לקבל את הדברים שנאמרו בשמו. ומותר לי להתקומם נגדם.
את הסברות תמדוד על פי האמת ולא עפ"י היכרותך עם אומרם.
אכן סברות כרס, אבל הוא ז"ל מילא כרסו בש"ס ופוסקים, בנגלה ובנסתר, כך שכל סברותיו הם דעת תורה,
לבך ושכלך כנראה מלאים בעוד הרבה שטויות והבלי עוה"ז ודעת בעה"ב שהפך מדעת תורה
עבד הזמן כתב:עבד הזמן כתב:נראה לי שמקור הדברים של פותח האשכול הוא הרב פינקוס זצ"ל
שזה היה אחד מהסיבות לכך שלא תמך כ"כ בפתיחת סניף הצלה בעירו אופקים.
צוטט בעבר במוסף ש"ק של יתד, אחפש ואעלה בל"נ.
מצ"ב
קראקובער כתב:בנושא אקטואלי מה המסקנה פה, האם לולי יחידת החילוץ ערבה ויחידת 669 לא היה קורה אסון? אולי שמו במעצר האדם הלא נכון בכלל..
לעולם יהיה אדם כתב:קראקובער כתב:בנושא אקטואלי מה המסקנה פה, האם לולי יחידת החילוץ ערבה ויחידת 669 לא היה קורה אסון? אולי שמו במעצר האדם הלא נכון בכלל..
מכיון שלא הצליחו להועיל (לגודל הצער) במה שנראה לעיניים, בוודאי לא הזיקו במה שאינו נראה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 122 אורחים