...והשנה ההיא היא שנת אלף לצאתם ממצרים, אז נפטר עזרא הכהן הסופר בעשרה בטבת, וחגי וזכריה ומלאכי, ונסתלקה נבואה מישראל. ואז, אלכסנדר כשנסע מירושלם...
לענין כתב:אותי מבהיל מה שהמילה האחרונה של דבר ה' שנאמרה בעולם בנבואה, היא 'חרם'. הנה אנכי וגו'.
ומה שנהגו לחזור הפסוקים שלמעלה והסימן יתק"ק ישעיה תרי עשר קינות קהלת, הוא בשביל העם שאינן יודעים כלום פירוש הפסוקים, אבל על האמת כולם סיימו בנחמה.
הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם יְיָ הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם פֶּן אָבוֹא וְהִכֵּיתִי אֶת הָאָרֶץ חֵרֶם.
קאצ'קלה כתב:כלומר, המלה 'חרם' מבהילה את הקורא, אבל יש לזכור את הקשרם של דברים, שמדבר בנחמה:הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם יְיָ הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם פֶּן אָבוֹא וְהִכֵּיתִי אֶת הָאָרֶץ חֵרֶם.
קו ירוק כתב:קאצ'קלה כתב:כלומר, המלה 'חרם' מבהילה את הקורא, אבל יש לזכור את הקשרם של דברים, שמדבר בנחמה:הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם יְיָ הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם פֶּן אָבוֹא וְהִכֵּיתִי אֶת הָאָרֶץ חֵרֶם.
לא בדיוק. כי זו הסיבה שכופלים את הפסוק.
אנא עבדא כתב:ועיין בשו"ת בית דוד להגה"ק ר' יוסף דוד זצ"ל אב"ד שאלוניקי, או"ח סי' שט"ז, ובספר יפה ללב להגה"ק ר' יצחק פלאגי זצ"ל, ח"ב או"ח סי' תק"פ סק"ט.
קאצ'קלה כתב:האם יכול מישהו להעלות כאן (או לשלוח לי באישי) את ה'עלים לתרופה' המדובר?
יישר כוח.
עתניאל בן קנז כתב:קאצ'קלה כתב:האם יכול מישהו להעלות כאן (או לשלוח לי באישי) את ה'עלים לתרופה' המדובר?
יישר כוח.
מומלץ להפנות את הבקשה ל'יציב פתגם'.
אם תציין תאריך מדויק, אנסה לעזור בל"נ.
הכל בכתב כתב:למעשה, זהו לכאורה פלא בפני עצמו, דבספר יוחסין כתוב כי עזרא הסופר נפטר בעשרה בטבת, ובמג"א סי' תק"פ הביא שנפטר בט' טבת, כמו שאומרים בסליחות לעשרה בטבת.
אנא עבדא כתב:עתניאל בן קנז כתב:קאצ'קלה כתב:האם יכול מישהו להעלות כאן (או לשלוח לי באישי) את ה'עלים לתרופה' המדובר?
יישר כוח.
מומלץ להפנות את הבקשה ל'יציב פתגם'.
אם תציין תאריך מדויק, אנסה לעזור בל"נ.
של השבוע האחרון, שמות תשע"ח (בעמוד השני)
קאצ'קלה כתב:הכל בכתב כתב:למעשה, זהו לכאורה פלא בפני עצמו, דבספר יוחסין כתוב כי עזרא הסופר נפטר בעשרה בטבת, ובמג"א סי' תק"פ הביא שנפטר בט' טבת, כמו שאומרים בסליחות לעשרה בטבת.
על השינוי שבין ט' טבת לי' טבת, ידוע שיש בזה מסורות שונות. בסליחות האשכנזים מובא שעזרא הסופר נפטר ט' בטבת, ובסליחות של הספרדים מובא י' בטבת. והדברים עתיקים.
הכל בכתב כתב: אבל על השאר אני שואל, האיך יודעים יום הפטירה של השבטים בני יעקב וכדו', מה שלא נכתב לא בגמ' ולא במדרש????
קאצ'קלה כתב:הדפוס השני (קראקא שנ"ו) אינו תח"י כעת לבדוק שם. אבל בכל אופן, מדובר בטעות דפוס.
קאצ'קלה כתב: חשוב לי להוסיף על מה שכתבתי למעלה, שהרב בית דוד השתמש בשלשלת הקבלה דפוס ויניציאה, על כן העתיק בשמו 'עשרה בטבת'. ואילו הרב יפה ללב השתמש במהדורה מאוחרת (דפוס זאלקווא), ומשם העתיק 'י"ז טבת'. ועל סמך זה רצה להוסיף את יום י"ז בטבת לרשימת הימים שבהם הצדיקים מתענים.
קאצ'קלה כתב:יישר כוחך! ואכן אין שם יותר חידושים ממה שהביא פותח האשכול בשמם.
אנא עבדא כתב:קאצ'קלה כתב:יישר כוחך! ואכן אין שם יותר חידושים ממה שהביא פותח האשכול בשמם.
נכון וכפי שכתבתי.
אגב, בעמוד הראשון במדור "פלאות עדותיך" יש שם כמה חידושים נפלאים.
הראשון מה"ילקוט מעם לועז" בשם ספר "אשל אברהם" שצפורה הכירה בחכמת השרטוט וכו'.
האם ידוע לאי מכם לאיזה "אשל אברהם" הכוונה?
אנא עבדא כתב:אגב, בעמוד הראשון במדור "פלאות עדותיך" יש שם כמה חידושים נפלאים.
הראשון מה"ילקוט מעם לועז" בשם ספר "אשל אברהם" שצפורה הכירה בחכמת השרטוט וכו'.
עבד הזמן כתב:הכל בכתב כתב: אבל על השאר אני שואל, האיך יודעים יום הפטירה של השבטים בני יעקב וכדו', מה שלא נכתב לא בגמ' ולא במדרש????
זכורני שיש במדרש על תאריכי פטירת בני יעקב
ושא_נס כתב: ואולי במקום אחר במעם לועז ציין אשל אברהם עם פרטים נוספים (אולי אפילו בנדון דידן עם דף או פרט אחר שיכול לסייע בזיהוי), וממנו אפשר ללמוד.
ושא_נס כתב:אנא עבדא כתב:קאצ'קלה כתב:יישר כוחך! ואכן אין שם יותר חידושים ממה שהביא פותח האשכול בשמם.
נכון וכפי שכתבתי.
אגב, בעמוד הראשון במדור "פלאות עדותיך" יש שם כמה חידושים נפלאים.
הראשון מה"ילקוט מעם לועז" בשם ספר "אשל אברהם" שצפורה הכירה בחכמת השרטוט וכו'.
האם ידוע לאי מכם לאיזה "אשל אברהם" הכוונה?
קודם תגיד לאיזה מעם לועז הכונה.
היכן במעם לועז? זהה לדפוס הראשון (או אולי לדפוסים אחרים) בלאדינו? (דומני רובם חסרים במאגרים), לפי זה אפשר יהיה להתקדם.
אנא עבדא כתב:היכן יש אפשרות לבדוק בילקוט מעם לועז המהדורות הקודמות?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 439 אורחים