חכם באשי כתב:"אבדה מידת הבושה"?!
בהיותי חתן בושתי גם בושתי... וגם היום...
חכם באשי כתב:"אבדה מידת הבושה"?!
בהיותי חתן בושתי גם בושתי... וגם היום...
חכם באשי כתב:"אבדה מידת הבושה"?!
בהיותי חתן בושתי גם בושתי... וגם היום...
נוטר הכרמים כתב:אמש שמעתי ממו"ר הגר"ש אויערבאך שליט"א, כי הטעם למנהג זה הוא, כי המנהג היה שהחתן הבדיל על הכוס, ולא פעם התבלבל החתן ונכלם בגמגמו את מילות ההבדלה, ולכן זרקו מגבות כבר באמצע ההבדלה, לנמק בכך כביכול את סיבת כשלונו למען לא יבוש. והפטיר, כיום לא שייך המנהג כי אבדה מדת הבושה, וגם הסידור פתוח בפני החתן, ומ"מ המנהג נשאר...
היודע מי מקור למנהג זה?
סיפור דומה מסופר על ר"ש סלנט, שבעלייה לתורה של חתן א' הרעיש בעת אמירת הברכות, וכשתמהו אצלו על כך, שח להם שאותו חתן כבד לשון היה, וכשתינה לפניו צערו שהוא בוש מפני הקהל שילעג לו על מומו, הבטיח לו שידאג שלא יחושו בכך הקהל. וכך הווה.
אדג כתב:סיפור דומה מסופר על ר"ש סלנט, שבעלייה לתורה של חתן א' הרעיש בעת אמירת הברכות, וכשתמהו אצלו על כך, שח להם שאותו חתן כבד לשון היה, וכשתינה לפניו צערו שהוא בוש מפני הקהל שילעג לו על מומו, הבטיח לו שידאג שלא יחושו בכך הקהל. וכך הווה.
זקן ששכח כתב:אדג כתב:סיפור דומה מסופר על ר"ש סלנט, שבעלייה לתורה של חתן א' הרעיש בעת אמירת הברכות, וכשתמהו אצלו על כך, שח להם שאותו חתן כבד לשון היה, וכשתינה לפניו צערו שהוא בוש מפני הקהל שילעג לו על מומו, הבטיח לו שידאג שלא יחושו בכך הקהל. וכך הווה.
הסיפור לכאורה מגוחך מתוכו. אם בא להצילו מבזיונות, למה פרסם שהוא כבד לשון?!!!
נהנה מהאוצר כתב:בענין הזריקה על המדליק נר חנוכה בבית הכנסת כך נהגו בויזניץ מזמן האמרי חיים,
ושמעתי מהיודעים דבר בממלכת ויזניץ, שהוא תיקן המנהג הק' הזה, כדי לעשות פריילאך בקיום המצוות, כשראה העם העולים מאירופה אחד מעיר ושנים ממשפחה מדוכאים וכואבים, והיה צריך להחזיר השמחה ללבבם
אדג כתב:מנהג מקביל אחר, הוא המנהג להפסיק את החתן (בר מצוה, וגם חתנים) בעת דרשתם, על מנת שלא לבייש מי שלא יכול. וכשדרשתי אני בבר מצותי, לא הפסיקוני - והכלמתי.
עקביה כתב:במרוה לצמא האחרון (חנוכה תשע"ט) הביאו שבויז'ניץ מחזיקים במנהג זה מימי ה'צמח צדיק', שנפטר בשנת תרמ"ה.
וע"ע שם על מנהג נשגב זה..
עקביה כתב:ייש"כ.
לולי דמיסתפינא הווה אמינא שהטעם הוא, להפוך את ביהכ"נ לאטרקטיבי עבור צעירי הצאן, ואולי גם עבור הבוגרים יותר.
לשם כך הסכימו להתפשר קצת על קדושת המקום, ולהנהיג בו קצת ספורט אתגרי ממין זה.
רון כתב:עקביה כתב:ייש"כ.
לולי דמיסתפינא הווה אמינא שהטעם הוא, להפוך את ביהכ"נ לאטרקטיבי עבור צעירי הצאן, ואולי גם עבור הבוגרים יותר.
לשם כך הסכימו להתפשר קצת על קדושת המקום, ולהנהיג בו קצת ספורט אתגרי ממין זה.
?
זקן ששכח כתב:רש"י בפרשתינו כבר ענה לתמיהתך: יש ארץ מגדלת כו' ויש ארץ מגדלת וכו'. כלומר, אם למדת בישיבה פלונית אבדה בושתך, ואם בישיבה אלמונית וסביבה שונה המציאות שונה. ומר כי אתריה ומר כי אתריה ולא פליגי!
עקביה כתב:תהיה בריא הרב חיימשה, לאורך שנים ארוכות וטובות, בריאות ומאושרות.
לגבי ניסוח הראוי לבן תורה -
לא פגשתי את המנהג הזה בלתי בפורום אוצה"ח, והזדעזעתי.
התחושה הזו גברה כשראיתי שנותנים לו מקורות ורמזים בהררי קודש, כפי שקראתי לאחמ"כ ב'מרוה לצמא'.
את זעזועי ביטאתי באופן עדין למדי. ואני משוכנע שרבים כאן היו אומרים מילים חריפות יותר, אם כי לא מעל גלי האתר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 350 אורחים