שומע ומשמיע כתב:ראיתי ת"ח אחד שהביא קושיה על דבריו מדברי תלמיד הר"ם והר"פ על יבמות, וכתב שאינו מחוייב לדבריו, כי אינו ידוע כלל מי הוא אותו תלמיד. ידוע משהו בעניין?
עושה חדשות כתב:שומע ומשמיע כתב:ראיתי ת"ח אחד שהביא קושיה על דבריו מדברי תלמיד הר"ם והר"פ על יבמות, וכתב שאינו מחוייב לדבריו, כי אינו ידוע כלל מי הוא אותו תלמיד. ידוע משהו בעניין?
viewtopic.php?f=7&t=24208&p=248689&hilit#p248689
שומע ומשמיע כתב:עושה חדשות כתב:שומע ומשמיע כתב:ראיתי ת"ח אחד שהביא קושיה על דבריו מדברי תלמיד הר"ם והר"פ על יבמות, וכתב שאינו מחוייב לדבריו, כי אינו ידוע כלל מי הוא אותו תלמיד. ידוע משהו בעניין?
viewtopic.php?f=7&t=24208&p=248689&hilit#p248689
יש"כ אני דברתי בדיוק על דברי חכם זה...
האם יש התייחסות במחקר לנושא?
תוספות מהר"ם (מהד' רמ"י בלוי)/תוספות מהר"ם ורבינו פרץ (מהד' ר"ה פרוש) על יבמות (שנזכרו היום באשכול על דעות יחידאיות) אינם של מהר"ם - ראו במבוא של הרב שושנה לתוספות ישנים על יבמות הוצ' מכון אופק עמ' 29-30 (הפנה לשם - שמחה עמנואל בספרו שברי לוחות עמ' 43 הע' 134, הסכים ולא הוסיף).
הדר זקנים פ' שופטים כתב:נחל איתן. פי' ה"ר אכשילרד שהיה דינו קשה שמשם היו יוצאים תולעים ואוכלים הרוצח בכל מקום שהוא וכן משמעות איתן חזק וקשה
עדיאל ברויאר כתב:חכם באשי כתב:על ר' יקותיאל שמהר"ם כתב אליו, כתב פרופ' ר' שמחה עמנואל (תשובות מהר"ם וחבריו, עמ' 58):
ר' יקותיאל זה הוא ר' יקותיאל משפירא (מחבר הפירוש לאדיר דר מתוחים שנדפס בסוף פירוש מהר"ם חלאווה לפסחים הוצ' מכון חת"ס). ואין לערב בינו ובין חכמים אחרים בעלי אותו שם מצרפת או כל מקום אחר (כמובן, הערתי על דברי "באמונתו", כהמשך לדברי החכם באשי)
עושה חדשות כתב:הרב פור"ת, מובא בתוספות על הש"ס רק במס' שבת (הרבה) ויומא (קצת). ידוע הסבר לכך?
עדיאל ברויאר כתב:חכם באשי כתב:על ר' יקותיאל שמהר"ם כתב אליו, כתב פרופ' ר' שמחה עמנואל (תשובות מהר"ם וחבריו, עמ' 58):
ר' יקותיאל זה הוא ר' יקותיאל משפירא (מחבר הפירוש לאדיר דר מתוחים שנדפס בסוף פירוש מהר"ם חלאווה לפסחים הוצ' מכון חת"ס). ואין לערב בינו ובין חכמים אחרים בעלי אותו שם מצרפת או כל מקום אחר (כמובן, הערתי על דברי "באמונתו", כהמשך לדברי החכם באשי)
אילן גרינוולד כתב:בס"ד
במדור הזה עד כה עסקו בבירור זהות בעלי התוס',
אבל מה עם הכללים מתי יש להקשות גם אחרי בירור הזהות.
מבקש לעניין את הציבור בדברי שו"ת מהרי"ל החדשות סי' רי"א שנוגעים לסתירות בתוס'. וז"ל:
אין לתמוה על שינוי תוס' נדה מההיא דיבמות פרק האשה, דתוס' יבמות יסד רבינו אליעזר מטו"ך ע"פ רבינו שמשון עד סוף האשה רבה ומשם ואילך ע"פ תוס' רבינו יודא, ובנדה יסד ע"פ תוס' רבינו ברוך שירפנטי"ן בעל התרומה, כי כן תירץ פרק בא סימן דסילוק לא מהני למסהד וכג' שכתב מהר"ם משמו פרק חזקת הבתים ודלא כר"י בריש פרק חזקת הבתים מתשובת מהרי"ל ז"ל, עכ"ל.
מבואר מדבריו שאין להקשות סתירה בתוס' אם מיוסדים על שני בעלי תוס' אעפ"י שנערכו ע"י עורך אחד, כגון הר"א מטוך.
מצאתי לעומת זאת לא מעט אחרונים שהקשו גם מתוס' כאלו, אם נערכו ע"י עורך אחד, אם כי לא ברור שנחתו לכך שנערכו ע"י עורך אחד.
אשמח אם ידוע למישהו גישה נוספת לענין, כיון שאני עורך כעת מאמר ארוך על הענין עם הרבה מקורות. מקוה לפרסמו כאן בהמשך בס"ד.
בברכה
אילן גרינוולד
חיים שאול כתב:תמ"ש המובא ברש"י ב"ב הוא גי׳ על רש"י או חלק מתוס׳ כל שהם?
וכן האם ידוע בבירור על מי הכוונה, שמואל (הרשב"ם), שמשון, שמעי׳?
מבקש חכמה כתב:במסכת כריתות הדפיסו בעוז והדר תוספות על הדף בפרק ראשון. מה מקורן?
בן מיכאל כתב:רבי משה מפולייר, ידוע למישהו משהו על זמנו? תודה רבה.
חד ברנש כתב:בן מיכאל כתב:רבי משה מפולייר, ידוע למישהו משהו על זמנו? תודה רבה.
עי' במצורף, מתוך: י"מ תא שמע, כנסת מחקרים, א.
מבקש חכמה כתב:תוספות ישנים יומא על פניו נראה שבמהדורת וגשל יש תוספת של דיבורים שאין בדפוס בסוגרים מרובעים מה מקור הדברים? האם בקובץ צפונות שצויין בטבלה או מקור אחר?
חכם באשי כתב:בקובץ המצורף בראש האשכול לא נרשם מאומה על תוספות למסכת תענית, פרט לכך שעורכו הוא "אחד מאחרוני הראשונים".
אפשר אם כן, שהדברים הבאים לפזר במעט את הערפל מעל זהות העורך. על העניין דלהלן העירני הרב אשר זינגר, ותודתי נתונה לו:
רי"י סטל, במאמרו 'שלושה שירי הלכה' וכו', חצי גבורים, ט, עמ' קעו-קעז, הדפיס את הקטע הבא מתוך כת"י (קודם לכן הוא נדפס חלקית ע"י גרוסמן):
והנה קטע זה מופיע בתוספות למסכת תענית, ג ע"ב, אמצע ד"ה 'בימות החמה':ירושלמי בשם רבי חנינא היה שייך בגשם והזכיר טל אין מחזירין אותו בטל והזכיר של גשמים מחזירין אותו והתניא בטל וברוחות לא חייבו חכמים להזכיר ואם בא להזכיר מזכיר לא דמי ההוא דמצלי ומיקל לההוא דלא מצלי ולא מיקל ומפרש רבינו נתנאל טוב כשאינו מזכיר לא גשם ולא טל מכשהוא מזכיר גשם לפי שהגשמים סימן קללה בימות החמה היה שייך בטל לא הזכיר לא טל ולא גשם אין מחזירין אותו והדין להפך במוריד הגשם דאמר בירושלמי בגשם והזכיר של טל אין מחזירין אותו והתניא אם לא שאל בברכת השנים או שלא אמר גבורות גשמים מחזירין בההוא דלא הזכיר כלל לא טל ולא מטר ומשם הר"ם שאין לומר בימות החמה משיב הרוח דהא אמר רבי חנינא בימות החמה אמר משיב הרוח אין מחזירין אותו מכלל דלכתחילה אין לאומרו
ראשית, מהשוואת הקטעים נודע זיהויים של ר' נתנאל והר"ם הנזכרים בתוספות.
שנית, וזה העיקר, מכך שבתוספות הושמטו הלשונות האישיים המופיעים בתשובת ר' שלמה ממונייטו, משמע, שהתשובה היא המקור, וממנה שאב עורך התוספות.
על ר' שלמה ממונייטו עצמו ומשפחתו, עי' במאמרו הנזכר של סטל, עמ' קעה ואילך.
הוגה ומעיין כתב:בבתי המדרש הרבים של בעלי התוספות התחברו קבצי תוספות רבים, ומדפיסי ונציה קבעו אלו מהם יודפסו לצד הגמרא ויהפכו לתוספות העיקריים.
הטבלה המצורפת להודעה זו תעודכן בס"ד על פי דברי החברים בהודעות הבאות.
הקובץ הנוכחי גי' 5
פלוריש כתב:יהודה כהן הוא שם עט של הרב אהרן גבאי
איש_ספר כתב:עדיאל ברויאר כתב:מבני עליה כתב:רבותי! האם ידוע לכם מיהו "הרמ"ר" שבתוס' בתמורה כמעט בכל דף ??
אורבך (בעלי התוספות ח"ב עמ' 636) הסתפק לגבי זהותו של חכם זה המוזכר בתוס' לנזיר, ומשער שאולי הוא ר' מרדכי תלמיד ר' פרץ (כנראה הכוונה לר' מרדכי ב"ר הלל בעל המרדכי), או אולי ר' מרדכי בן הר"ר שלמה מקדיי.
אמנם לאור דבריו בעמ' 671 יתכן שיש לפקפק בדבר, משום ששם הוא כותב שבתמורה נדפס לפנינו תוספות איברא, ור' שמואל מאיברא והרמ"ר הם רבותיו של העורך. אם נצרף את זה לטענתו שהתוספות לנזיר הם תוספות לתלמיד ר' פרץ שהירבה להשתמש בתוספות איברא, אז יש להניח שמדובר בחכם הקשור לבית המדרש של חכמי איברא, או שאחד התלמידים שלהם קיבל גם מאותו חכם.
עכ"פ ניתן ללמוד משהו על זמנו של חכם זה גם מהעובדה שתלמידו היה תלמיד של ר' שמואל מאיברא.
כל זה בהנחה שאכן הרמ"ר דתוס' תמורה והרמ"ר דתוס' נזיר חד נינהו.
עיין במבוא לתוס' הרא"ש נזיר הערה 15, שבכל מקום שנזכר בתוס' נזיר הרמ"ר בתוס' הרא"ש נקרא הר"ר משה מאיברא. וא"כ נפשטה השאלה.
עדיאל ברויאר כתב:א. עדיין צריך לבאר מה פשר הרי"ש השנייה בכינוי הרמ"ר?
ב. תוספת קלה לדיון - אורבך בבעלי התוספות עמ' 482 הע' 20, במסגרת הדיון על חכמי איוורא, מציין שבתוס' חיצוניות ותוס' אחרות למנחות מוזכר הרמ"ר, ולדעתו הוא מהר"ם רוטנבורג. ולעתים הר"ם בתוספות הללו הוא ר"מ מאיוורא. מעתה סביר יותר שבכל המקרים הוא ר"מ מאיוורא.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 471 אורחים