לייטנר כתב:אגב, תכנונו המקורי של הרב הנקין הי"ד לדוקטורט היה לכתוב על ירידת מעמדן של הישיבות מחד ועליית קרנם של הקיבוצים למיניהם סביב המרא דאתרא.
מתי זה קרה בדיוק, תוכל להביא דוגמאות?
לייטנר כתב:אגב, תכנונו המקורי של הרב הנקין הי"ד לדוקטורט היה לכתוב על ירידת מעמדן של הישיבות מחד ועליית קרנם של הקיבוצים למיניהם סביב המרא דאתרא.
חבר פורום אוצר החכמה כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לכל כפר של עשר משפחות היה רב
גוזמא בעלמא
יעקב_ב. כתב:לייטנר כתב:אגב, תכנונו המקורי של הרב הנקין הי"ד לדוקטורט היה לכתוב על ירידת מעמדן של הישיבות מחד ועליית קרנם של הקיבוצים למיניהם סביב המרא דאתרא.
מתי זה קרה בדיוק, תוכל להביא דוגמאות?
כדכד כתב:דוגמה לכך שכן היה רב לקהילה של כעשר משפחות אבל דווקא משם יש ראיה להיפך שכן גודל הקהילה נבע מהפילוג אך בקהילות נורמליות לא היה רב לכל עשר משפחות
פרנקל תאומים כתב:כידוע וכמפורסם רבינו הגרש"ר הירש זי"ע נקרא לשמש ברבנות בפפד"מ עבור קהילת הפורשים שמנתה בתחילה כאחת עשרה משפחות בלבד.
י. אברהם כתב:פרנקל תאומים כתב:כידוע וכמפורסם רבינו הגרש"ר הירש זי"ע נקרא לשמש ברבנות בפפד"מ עבור קהילת הפורשים שמנתה בתחילה כאחת עשרה משפחות בלבד.
בדותא ידוע ומפורסם
י. אברהם כתב:גם בספרו של קלוגמן?
בין השאר כי הרב הירש שימש ברבנות שם כבר כעשרים וחמש שנים לפני ענין היציאה לקהילה נפרדת
עלי גפן כתב:בימינו אכשר דרא ואפשר לשבת בכולל ולהתפרנס ממילגת הכולל, כמו כן יש עוד עבודות שאפשר לבצע בשעות הפנאי. הניסיון הורה שאלה שעזבו את הכולל, לא בהכרח התפרנסו יותר טוב מאלה שנשארו. ולעיתים להיפך.
פרנקל תאומים כתב:כדכד כתב:דוגמה לכך שכן היה רב לקהילה של כעשר משפחות אבל דווקא משם יש ראיה להיפך שכן גודל הקהילה נבע מהפילוג אך בקהילות נורמליות לא היה רב לכל עשר משפחות
לא הבנתיך. אם כפר של עשר משפחות יהודיות לא צריך רב, מדוע הקהילה הפורשת בפפד"מ בת אחת עשרה המשפחות הרגישה צורך דחוף לייבא לעצמה רב?
הוי אומר שההרגל היה שכל קהילה העומדת בפנ"ע ממנה לעצמה רב (לאפוקי מבי"כ אחד מתוך כמה בי"כ בעיר גדולה או בינונית, שיכל להסתפק במרא דאתרא הכללי. משא"כ בפפד"מ שהקהילה הכללית היתה ליברלית).
אפשר אמנם לחלק באופן אחר ולהסביר שבשל מלחמתן עם הקהילה הכללית הליברלית, היה להם צורך חיוני ברב שינווט את ספינתם בין הגלים המאיימים וכדו'.
כדכד כתב:אין כוונתי שלא צריך רב לעשר משפחות אלא שלא היה רב לכל עשר משפחות מחמת המצב שהיה בגלות.
הקהילה בפרנקפורט רצתה לחזק את מעמדה כקהילה ולכן היה חשוב לה לייבא רב למרות קוטנה
פרנקל תאומים כתב:אפשר אמנם לחלק באופן אחר ולהסביר שבשל מלחמתן עם הקהילה הכללית הליברלית, היה להם צורך חיוני ברב שינווט את ספינתם בין הגלים המאיימים וכדו'.
ולכן לא הבנתיך.כדכד כתב:...אבל דווקא משם יש ראיה להיפך שכן גודל הקהילה נבע מהפילוג
פרנקל תאומים כתב:(אם כי כעת אני חוכך בדעתי שמאה נפשות בהחלט יכולים להיות עשר או חמש עשרה משפחות. צריך לראות אצל הרב קלוגמאן בפנים אם מדובר במאה נפשות או במאה משפחות).
פרנקל תאומים כתב:השאלה היא האם נכון להגיד שבכ"ז היו גם היו הרבה מאד כפרים ועיירות קטנות בהם היו כעשר, כחמש עשרה או אפי' כעשרים משפחות ושימש בהם רב.
פרנקל תאומים כתב:כדכד כתב:אין כוונתי שלא צריך רב לעשר משפחות אלא שלא היה רב לכל עשר משפחות מחמת המצב שהיה בגלות.
הקהילה בפרנקפורט רצתה לחזק את מעמדה כקהילה ולכן היה חשוב לה לייבא רב למרות קוטנה
טוב, זו סברא אפשרית (אם כי לא מוכרחת), וזה בעצם מה שכתבתי לעיל:פרנקל תאומים כתב:אפשר אמנם לחלק באופן אחר ולהסביר שבשל מלחמתן עם הקהילה הכללית הליברלית, היה להם צורך חיוני ברב שינווט את ספינתם בין הגלים המאיימים וכדו'.
אבל דווקא אתה לעיל כתבת משהו אחר:ולכן לא הבנתיך.כדכד כתב:...אבל דווקא משם יש ראיה להיפך שכן גודל הקהילה נבע מהפילוג
בכל אופן, הראיה מפפד"מ כבר הופרכה לעיל משום שהרש"ר זי"ע הגיע לשם כשכבר מנתה כמאה נפשות (אם כי כעת אני חוכך בדעתי שמאה נפשות בהחלט יכולים להיות עשר או חמש עשרה משפחות. צריך לראות אצל הרב קלוגמאן בפנים אם מדובר במאה נפשות או במאה משפחות).
לעצם העניין, ברור מן הסתם שלא ממש לכל כפר של עשר משפחות ושבע תרנגולות היה רב, השאלה היא האם נכון להגיד שבכ"ז היו גם היו הרבה מאד כפרים ועיירות קטנות בהם היו כעשר, כחמש עשרה או אפי' כעשרים משפחות ושימש בהם רב.
כד כד כתב:אבל מה שאתה תולה את דברי בדבריך זה לא נכון כי כת"ר כותב שהם היו צריכים רב כדי לנווט בין הגלים ואני כתבתי שהם היו צריכים רב כדי לחזק את מעמדם כקהילה היינו שיהיה ברור שהם הקהילה
פרנקל תאומים כתב:אפשר אמנם לחלק באופן אחר ולהסביר שבשל מלחמתן עם הקהילה הכללית הליברלית, היה להם צורך חיוני ברב שינווט את ספינתם בין הגלים המאיימים וכדו'.
יעקב_ב. כתב: . . מה האינטרס של משכיל שרוצה לשנות את פני החברה להגזים ולכתוב שרובם לא התפרנסו? והרי אדרבה, המשכילים ניסו להפוך את כולם לעובדים, לא? היה יותר מתאים שיכתוב שרובם עבדו והתפרנסו!
לייטנר כתב:ידוע לי על עיירה בפולין שהיו בה 11 משפחות יהודיות ולא היה בה רב, וכשהיו נצרכים לשאלה, היו מתייעצים עם אחת הנשים שהיתה ידענית (אינני יודע עד כמה).
שלמה112 כתב:יש הרבה שטויות באשכול, אף אחד לעולם לא אמר "שאסור" לעבוד בשביל פרנסתו. וכמו כן בחוג הליטאים ג"כ הלכו לפרנסתם, ועצם המציאות של כוללים הוא בסך הכל "חדש" בזמן האחרון שלפני מלחמת העולם השניה, ואז היה במתי מעט, בראדין, קובנה, ועוד כמה, ועד אז מי שרצה לישאר רק בתורה כל ימיו קיבל על עצמו רבנות וכדו'.
וכמו שכתב בנו של "הנודע ביהודה" בדרשתו (אהבת ציון, דרוש יב), והסטייפלר עצמו העיד על המצב של אז, בברכת פרץ (ויצא), ובספר חיי עולם (ח"ב), שפעם בהגיע ליג' אם לא הצליח בלימוד, הלכו אל שוק העבודה. ואלא שעכשיו שהרחוב מלא אם כ"כ נסיונות וכו'.
ועל אלו נאמר, קבעת עיתים לתורה.
לבי במערב כתב:לייטנר כתב:ידוע לי על עיירה בפולין שהיו בה 11 משפחות יהודיות ולא היה בה רב, וכשהיו נצרכים לשאלה, היו מתייעצים עם אחת הנשים שהיתה ידענית (אינני יודע עד כמה).
באיזו עיירה המדובר?
באלו שנים מדובר? הרי ר"י כ"ץ שימש שם כרב, לא כן?לייטנר כתב:בוריסובקה
לייטנר כתב:לבי במערב כתב:לייטנר כתב:ידוע לי על עיירה בפולין שהיו בה 11 משפחות יהודיות ולא היה בה רב, וכשהיו נצרכים לשאלה, היו מתייעצים עם אחת הנשים שהיתה ידענית (אינני יודע עד כמה).
באיזו עיירה המדובר?
בוריסובקה
מכון חכמי ליטא כתב:לייטנר כתב:לבי במערב כתב:לייטנר כתב:ידוע לי על עיירה בפולין שהיו בה 11 משפחות יהודיות ולא היה בה רב, וכשהיו נצרכים לשאלה, היו מתייעצים עם אחת הנשים שהיתה ידענית (אינני יודע עד כמה).
באיזו עיירה המדובר?
בוריסובקה
עיירה בפולין?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:האדמו"ר מסאטמאר לא אחז מכוללים, נקודה. הוא לא רצה מסגרת לאברכים ללמוד, הוא לא רצה מצב שברירת מחדל תהיה להיות יושב אהל. הכוללים הראשונים שבארה"ב היו של סקווער. שמעתי פעם שהכולל הראשון של סאטמאר היה אחרי תשכ"ח, כך שמעולם לא חזר בו.
.
שלמה112 כתב:יש הרבה שטויות באשכול, אף אחד לעולם לא אמר "שאסור" לעבוד בשביל פרנסתו. וכמו כן בחוג הליטאים ג"כ הלכו לפרנסתם, ועצם המציאות של כוללים הוא בסך הכל "חדש" בזמן האחרון שלפני מלחמת העולם השניה, ואז היה במתי מעט, בראדין, קובנה, ועוד כמה, ועד אז מי שרצה לישאר רק בתורה כל ימיו קיבל על עצמו רבנות וכדו'.
ויש לעיין כתב:"כולל הפרושים" של תלמידי הגר"א באר"י נוסד ככולל אברכים.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אתה צודק שפתח כבר לפני תשכ"ח, טעיתי במה שכתבתי. אבל כמדומה לי שלא פתח עד תשכ"ה. אבל מי ניהל את הכולל שלו? לא אחד מאנשיו, אלא הרב חיים לייב כץ, שלא היה מעודו חסיד או תלמיד סאטמאר. הכל היה מבחוץ, ומעטים המה אשר למדו בכולל סאטמאר בימים ההם. מו"ר מוואודרידזש הוא מהמועטים ההם, וכבר בתשכ"ח היה לו משרה כמגיד שיעור בישיבה, אחרי פטירתו הפתאומית של ר' יונה פיליפ ז"ל.
הפצת המעיינות כתב:מתי התחיל מנהג הכוללים להתחיל מיום ב' דראש חודש?
האם מקורו בפוסקים או שזה על פי קבלה?
אחרית ותקוה כתב:ג)תיקון טעות, הרב מוואודרידזש לא מילא את מקום ר' יונה פיליפ שנפטר זה י"ג שנים בערך, רק את ר' יונה גלויבער שנפטר בתשכ"ח.
ד) השאפראנער רב הוא מהיחידים מהדור הראשון שהי' תלמידי סאטמאר, שהישיבה הי' אז בראשית פיתוחו, והת"ח שבגיל זה למדו בעיקר בשאר מקומות ביהמ"ד עליון ודומיהן כמו שכתבת, אבל מהדור שנולדו אחר המלחמה, רוב הת"ח בסאטמאר אכן למדו בסאטמאר, צא ובדוק שאף אותן הת"ח שלמדו בביהמ"ד עליון וכדו' צאצאיהם (ביניהם ת"ח מובהקים) למדו בסאטמאר.
פרנקל תאומים כתב:שלמה112 כתב:יש הרבה שטויות באשכול, אף אחד לעולם לא אמר "שאסור" לעבוד בשביל פרנסתו. וכמו כן בחוג הליטאים ג"כ הלכו לפרנסתם, ועצם המציאות של כוללים הוא בסך הכל "חדש" בזמן האחרון שלפני מלחמת העולם השניה, ואז היה במתי מעט, בראדין, קובנה, ועוד כמה, ועד אז מי שרצה לישאר רק בתורה כל ימיו קיבל על עצמו רבנות וכדו'.
וכמו שכתב בנו של "הנודע ביהודה" בדרשתו (אהבת ציון, דרוש יב), והסטייפלר עצמו העיד על המצב של אז, בברכת פרץ (ויצא), ובספר חיי עולם (ח"ב), שפעם בהגיע ליג' אם לא הצליח בלימוד, הלכו אל שוק העבודה. ואלא שעכשיו שהרחוב מלא אם כ"כ נסיונות וכו'.
ועל אלו נאמר, קבעת עיתים לתורה.
נכון בכללי, אבל לא מדוייק. יעויין הקדמת בני הגר''א נבג''מ לביאורו על השו''ע. ולמעלה בקודש בר''ן על הגמ' קידושין ''הא לן הא להו''.
ובמקומות רבים היתה תופעה של ת''ח שנשותיהם דאגו לפרנסה או לעיקר הפרנסה, והם השקיעו את אונם בתורה בביהמ''ד. וזה כמובן מלבד ''כלי הקודש'' השונים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים