חובה יסודית "ללמד את בני יהודה קשת" (שמו"ב א' יח), ובכלל זה גם כללים יסודיים ליוצאים לדרך, קורס בסיסי בהחייאה ובעזרה ראשונה, בידיעת הארץ ובקריאת מפה, וכמובן לימוד שחייה. כל זה כלול בחובת האב ללמד את בנו "להשיטו במים" (קידושין כ"ט ע"א). כבר שמעתי מ"חתנא דבי נשיאה", הרב שלום נתן רענן זצ"ל (שזכיתי ב"ה גם לסידור חו"ק על ידו), ואמר לי פעם, שאימון צבאי בסיסי חייב כל איש לקבל מדין "להשיטו במים". על כן לא יכול היה להבין את התנגדות ראשי הישיבות לדבר שהוא כלשונו "דין פשוט", וכלשון רש"י (לקידושין כ"ט ע"א שם): "שמא יפרוש [הבן] בספינה ותטבע, ויסתכן, אם אינו יודע לשוט". ברור מדברי רש"י שגם חשש סכנה רחוק כבר מחייב להתכונן מראש. על כן פשיטא, שגם בחורי ישיבות צריכים לקבל אימון בסיסי, וקורס החייאה ועזרה ראשונה, ולימוד שחייה (וכל זה אפשר בקלות "בין הזמנים", ואפילו בין כותלי הישיבות, ובלי שום ריח של ביטול תורה). ואם בחורי הישיבות מסתכנים בטיולים בלתי אחראיים, הקולר תלוי בצוואר רבותיהם.
פלוריש כתב:ר' יואל בן-נון, מחביון עוז עמ' 40:חובה יסודית "ללמד את בני יהודה קשת" (שמו"ב א' יח), ובכלל זה גם כללים יסודיים ליוצאים לדרך, קורס בסיסי בהחייאה ובעזרה ראשונה, בידיעת הארץ ובקריאת מפה, וכמובן לימוד שחייה. כל זה כלול בחובת האב ללמד את בנו "להשיטו במים" (קידושין כ"ט ע"א). כבר שמעתי מ"חתנא דבי נשיאה", הרב שלום נתן רענן זצ"ל (שזכיתי ב"ה גם לסידור חו"ק על ידו), ואמר לי פעם, שאימון צבאי בסיסי חייב כל איש לקבל מדין "להשיטו במים". על כן לא יכול היה להבין את התנגדות ראשי הישיבות לדבר שהוא כלשונו "דין פשוט", וכלשון רש"י (לקידושין כ"ט ע"א שם): "שמא יפרוש [הבן] בספינה ותטבע, ויסתכן, אם אינו יודע לשוט". ברור מדברי רש"י שגם חשש סכנה רחוק כבר מחייב להתכונן מראש. על כן פשיטא, שגם בחורי ישיבות צריכים לקבל אימון בסיסי, וקורס החייאה ועזרה ראשונה, ולימוד שחייה (וכל זה אפשר בקלות "בין הזמנים", ואפילו בין כותלי הישיבות, ובלי שום ריח של ביטול תורה). ואם בחורי הישיבות מסתכנים בטיולים בלתי אחראיים, הקולר תלוי בצוואר רבותיהם.
שאלה לכבוד מו"ר הגה"צ הרב חיים רבי שליט"א. שלומו יסגה לעד.
בחור ישיבה שלא למד שחיה בילדותו, האם מחובתו ללמוד שחיה, או יתמיד בתורה ולא יאונה לצדיק כל און?
תודה מראש!
תשובה עיין קידושין (כ"ט) ויש אומרים אף להשיטו במים. וזה לא נפסק להלכה גם בזמנם שהיה מצוי הליכה בנהר וכו'. עיין יומא (עז:) ההולך להקביל פני רבו וכו'.
על כל פנים בן תורה אמיתי. אין לו בראשו כלום רק אהבת התורה. דפי גמרא ופרקי משנה. ועד החתונה להשתדל לסיים כל הש"ס. ואין לו זמן אפילו לשאול שאלות חיצוניות.
ועיין בגמרא עירובין (סה. סח.) כיצד למד אביי תורה ולא היה לו זמן לא לעשות עירובי חצרות ולא להכין כותח. ע"ש.
וכן אין ענין לבחור ללמוד נהיגה. מי שרוצה להיות מנהיג לא לומד להיות נהג. ותולדותיהן כיוצא בהן.
חיים רבי
כדכד כתב:אם האדם הנורמלי הזה אינו הולך אף פעם לים או לבריכה וכד' אז באמת אין לו צורך בזה, אבל אם הוא כן הולך אז יש לו צורך דחוף שילמד שחיה כדי להנצל מטביעה
פלוריש כתב:חובת האב ללמד את בנו שחייה / הרב יהונתן פז
https://www.machonso.org/hamaayan/?gilayon=55&id=1621
אשרי יושבי ביתך כתב:באותם חיובים שאב חייב ללמד את בנו כמבואר בקידושין שם, האם כשלא לימד האב את בנו, הבן חייב ללמוד אותם בעצמו אחרי גיל י"ג או לא? מלבד מה שמצאנו להדיא כמו על מילה וכו'.
ידוע לחברים בזה דבר?
האב חייב בבנו למולו, ולפדותו, וללמדו תורה, ולהשיאו אשה, וללמדו אומנות; וי"א: אף להשיטו במים
אשרי יושבי ביתך כתב:אכן כן. ייש"כ.
מה שכן יש לדון, זה האם כל דברי הגמ' אמורים בבנו קטן דווקא, אבל אחר שהגדיל בנו ונעשה בן י"ג - אולי כבר לא חייב האב ללמדו את כל הנך דברים. וצ"ע.
עזריאל ברגר כתב:אשרי יושבי ביתך כתב:אכן כן. ייש"כ.
מה שכן יש לדון, זה האם כל דברי הגמ' אמורים בבנו קטן דווקא, אבל אחר שהגדיל בנו ונעשה בן י"ג - אולי כבר לא חייב האב ללמדו את כל הנך דברים. וצ"ע.
להשיאו אשה - זה ודאי לאחר יג שנה...
וגם לגבי חינוך - מפורש שזה עד גיל כב/כד שנה.
* כשיגדל יפדה א"ע. עי' בד"א שהבאנו מחלוקת הראשונים אם האב חייב לפדות כשהגדיל הבן דהחינוך סוף מצוה שצ"ב כ' ולפי הדומה שהאב חייב לעולם לפדות בנו ואפי' לאחר שהגדיל הבן המצוה מוטלת על האב כו' וכ"נ בקדושין עכ"ל וכן הרשב"א בתשו' ח"ב סי' שכ"א נשאל בזה והשיב שלא פקע זכות האב לעולם ע"ש אבל הריב"ש בתשו' סי' קל"א דעתו דמשיגדיל אין עוד על האב מצוה רק על הבן ועי' במנ"ח שם שכ' ואפשר לומר אף לדעת החינוך דוקא אם הוא חי לא נפקע מעליו המצוה אבל במת דאין מצוה רק שעבוד נכסים אפשר בהגדיל הבן ממילא פקע שעבוד הנכסים דחל על הבן שעבוד הגוף וצ"ע ולכאו' א"א לומר כן שהרי הרשב"א הביא ראי' לדבריו ממ"ש בבכורות מ"ח א' מי שלא בכרה אשתו וילדה ב' זכרים מת האב והבנים קיימין רמ"א אם נתנו עד שלא חלקו נתנו ואם לאו פטורין רי"א נתחייבו הנכסים ופירשו בגמ' דאי איכא נכסים טובא לכ"ע אפי' חלקו חייבין דאשתעבדו להו נכסי דאב אלמא אף על גב דהגדיל ואית להו נכסי טובא לא פקע שעבוד האב דאילו פקע וחייל אבן כל חד וחד לידחיי' עכ"ל הרי מבואר דגם כשמת האב אכתי החיוב עליו ולא על הבן וליישב ד' הריב"ש י"ל דמודה הריב"ש היכא שאין יכולין לתבוע מהבן לא פקע המצוה מהאב ואפשר לגבות מנכסיו ולכן שם שא"א לגבות מהבנים דכל חד מצי מדחי לי' שפיר אפשר לגבות מנכסי האב ורק כשאפשר לגבות מהבן אז ס"ל דאין לגבות מהאב דכבר חל המצוה על הבן וכן מוכח בקדושין כ"ט ב' גבי הוא לפדות ובנו לפדות ואיכא ה' משועבדים וה' בנ"ח דאמרי' דאי מלוה הכתובה בתורה ככתובה בשטר דמי גבי ממשועבדים לחוב אביו ומבנ"ח לחוב בנו ואי נימא דמשהגדיל פקע מצות אביו א"כ גם מנכסיו א"א לגבות לחובו והכל מוטל על הבן אע"כ דכשאין לבן ודאי גובה מנכסי אביו ולכן שם שאין לבן לשניהם החוב מוטל על נכסי אביו לכ"ע ורק כשיש לבן בזה כ' הריב"ש דפקע מצות אביו ואולי זו כונת החינוך שכ' וכ"נ בקדושין אבל למש"כ ל"ק גם להריב"ש משם, והנה המנ"ח כ' שם דמש"כ החינוך וכ"נ בקדושין כונתו דבברייתא שם מונה דברים שהאב חייב לבנו ומונה להשיאו אשה והיינו בגדלות א"כ ה"ה לכל הני והנה בברייתא שם מונה למולו ולפדותו וללמדו תורה ולהשיאו אשה וללמדו אומנות.
והנה לענין מילה עי' במנ"ח מצוה ב' סק"ב שנסתפק ג"כ אם הבן גדול אם מצוה ג"כ על האב למולו והביא ראי' ג"כ מדכלל לה בהדי להשיאו אשה ש"מ דמצוה גם בגדלות אמנם כבר העיר בס' אות חיים ושלום דבפיה"מ לרבנו ספי"ט דשבת כ' בהדיא דהאדם שעבר ולא מל את בנו עבר על מ"ע וכ"ז שלא מל אותו עובר על מ"ע כו' וכשיגדל הילד ויגיע לכלל חיוב המצות נפטר כל אדם ממילתו ונתחייב הוא למול א"ע מיד ומבואר דבגדלותו אין האב חייב במילתו וגם בללמדו תורה לא מצאתי מפורש שחייב ללמדו גם אחר שהגדיל דאולי אז כיון שמחויב בעצמו שוב אין חיוב על האב ועי' יו"ד סי' רנ"א ס"ג וצ"ע ועיקר ראייתו מלהשיאו אשה צ"ע דהא אמרי' בסנהדרין ע"ו ב' דמצוה להשיא אשה לבנו סמוך לפרקו וכבר כ' התו' שם וביבמות ס"ב ב' דאע"ג דקטן אין לו נשואין מ"מ סמוך לפרקו יש להשיאו ואין זה ביאת זנות ועי' באה"ע סי' א' ס"ג ובח"מ וב"ש וש"מ שם ואפי' נימא דלהשיאו אשה מיירי בגדלותו ג"כ אין ראי' לשאר הדברים דהא כדאיתא והא כדאיתא ובנשואין דל"ש בקטנותו תקנו בגדלותו אבל אינה ראי' לשאר הדברים:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 149 אורחים