משולש כתב:עתניאל בן קנז כתב:מילים מילים.
שאלתי שאלה פשוטה, במה היה שבתאי צבי דומה לגאולה. מי נגאל ומהיכן.
אל תענה, על סיגופים/ דומה למשיח / הציבור חשב שהוא עתיד לגאול / הציבור האמין בו גם הרבה שנים לאח"ז / ובלה בלה בלה. כל זה ידוע. השאלה מה הקשר בין כל זה ל'גאולה'.
[לידיעתך, המובן הפשוט של 'גאולה', זה יציאה מתחת עול הגלות/הכיבוש/המעיקים. וכפי שמעידים כל הפסוקים על גאולת מצרים.
מדינת ישראל -עם כל הביקורת האדירה שיש עליה, יש בה מימד מסוים של גאולה - על פי מובן זה - למרות שהדרך עדיין רחוקה רחוקה מגאולה שלמה.
אצל שבתי צבי, לא היה אפילו פרומיל של גאולה במובן האמור.
אנא להתייחס ענינית].
המחלוקת בינינו פשוטה:
לפי דעתך גאולה זו עצמאות מדינית ולדעתי זה חזרת מלכות שמים והשראת השכינה על עם ישראל.
אמנם המושג גאולה יכול להתפרש גם על כל יציאה מצרה לרווחה, (ועל זה התייסדה ברכת "גואל ישראל" בשמונה עשרה).
אבל הדיון כאן היה על "הגאולה" דהיינו ימות המשיח בלבד ולא כל הצלה וכדומה.
(ולצרף כאן את העובדה הטחונה שמדינת ישראל היא "מלכות יוון" לכל דבר, רק שמדברים עברית במקום יוונית, והמוצא הגזעי של השולטים הוא כנראה מזרע ישראל או הערב רב).ולכן אני חוזר על מה שאמרתי:
ש"ץ היה בעיני רוב העם כמשיח שעומד לגאול, (אע"פ שלא עשה שום צעד של גאולה, הוא היה נראה כמו משיח ועובדה שטעו בו רוב ישראל).
מדינת ישראל מעולם לא נחשבה כמשיח בן דוד, ולא היה אפשר לטעות במייסדיה שיש להם קשר עם שליחות אלקית כלשהי. (ואע"פ כן לצערנו היו שבכל זאת טעו בהם). והיא היתה תנועה מדינית שחיפשה לפתור את הבעיה היהודית ע"י איסופם למקום אחד (למשל אוגנדה, א"י, או תחת כנפי הכנסיה הנוצרית).
א. יפה הגדרת את נקודת המחלוקת. אבל משום מה לא ציינת שום מקור לדבריך.
הנני מסכים שתכלית הגאולה היא להגיע להשראת השכינה, וגאולה ללא זה, אינה המטרה הרצויה. אבל עדיין אין לערב את התחומין. 'גאולה' הוא יציאה מתחת עול המעיקים.
[זיל בתר קרא. (שמות פרק ו, ו-ז) " והוצאתי אתכם מתחת סבלת מצרים והצלתי אתכם מעבדתם ו
גאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדלים". ורק אחר כך "ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלהים וידעתם כי אני יקוק אלהיכם". דוק.
ההודעה 'במקצת' שרק 'גואל ישראל' לפעמים הכוונה לצרות. ואילו 'גאל ישראל' הכוונה להשראת השכינה, פשוט זריית חול בעיניים.
גילוי נאות: מבחינה השקפתית דעתי אינה שונה בהרבה משלך. אבל אני משתדל שלא להתאים את ה'מציאות' שתתאים להשקפתי. לא צריך לעוות את הישר.ב. גם לשיטתך, שגאולה היא '"חזרת מלכות שמים, והשראת השכינה על עם ישראל". עדיין לא התברר כיצד היה אפילו מקצת מענין זה אצל שבתי צבי.
[זה שרבים טעו בו לחשוב שהוא משיח, אינו תורם מאומה לחזרת מלכות שמים. ואם משום החלטת שמה שהעם חזר בתשובה כהכנה לגאולה נזקף לזכותו. (ואולי בזה התכוונת שיש תחילת 'השראת השכינה'). א"כ מדוע לא יחשב פריחת התורה כאן בארץ ישראל, באופן שלא היה דורות רבים, ובשום מקום בעולם - לזכות מדינת ישראל.
ג. בדבריך יש ערוב פרשיות בין התנועה הציונית, למדינת ישראל כיישות קיימת. אולם לא נאריך ...
ד. אולי תציין מקור להעולה מדבריך, שישראל תחת מלכות מנשה, שבוודאי רדף את הדת הרבה יותר ממדינת ישראל נחשב כ'גלות', ו'מלכות יון'.
(ח"ו אין אני מנסה אפילו ברגע אחד להשוות בין מנשה מלך ישראל - שידוע מה שדרשו עליו חז"ל - לבין פורקי העול בני בליעל העומדים בראשות מדינת ישראל. הכוונה רק להקצנה האדירה שבדבריך, להחשיב ממשלת פורקי עול כ'מלכות יון').