לפני כחמש שנים רצה ברשת מעין 'חידה', סתירה בין שני דינים יסודיים בהלכות חנוכה. כמדומני אחד הדינים היה לגבי עני שמוכר כסותו כדי לרכוש נר חנוכה.
האם מישהו זוכר במה מדובר?
האם עלה לדיון כאן בפורום?
ידוע הדין האמור בנר חנוכה שמוכר כסותו לצורך נר חנוכה משום פירסומי ניסא. בלשון הרמב"ם מדויק שאין הדין כן לגבי נר שבת. (דלא כמובא בביאור הלכה הל' שבת סי' רסג בשם הפמ"ג, ועי' מ"א מחה"ש וביאור הגר"א שם, ואכמ"ל).
ובכן שאלו הלומדים, מה הדין באחד שאין לו נר חנוכה, ואזי הולך ומוכר כסותו כדין, ברם, ע"ש היום, וקיי"ל כדברי רבא דנר שבת ונר חנוכה נר שבת קודם משום שלום ביתו. נמצא איפוא שמכירת הכסות היא בשביל נר שבת ולא בשביל נר חנוכה. האם יש עליו חיוב 'מוכר כסותו' בכה"ג?
מטו משם מרן הגר"מ פיינשטיין זצ"ל וילחט"א מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א שגם בכה"ג חייב למכור. מאידך, שמעתי מאאמו"ר שליט"א כי הגאון רבי אברהם יהושע שליט"א מבריסק אמר לו כי פשוט שאינו חייב למכור.
קאצ'קלה כתב:אולי כוונתך למש"כ הרב נוטר הכרמים באשכול אחר:ידוע הדין האמור בנר חנוכה שמוכר כסותו לצורך נר חנוכה משום פירסומי ניסא. בלשון הרמב"ם מדויק שאין הדין כן לגבי נר שבת. (דלא כמובא בביאור הלכה הל' שבת סי' רסג בשם הפמ"ג, ועי' מ"א מחה"ש וביאור הגר"א שם, ואכמ"ל).
ובכן שאלו הלומדים, מה הדין באחד שאין לו נר חנוכה, ואזי הולך ומוכר כסותו כדין, ברם, ע"ש היום, וקיי"ל כדברי רבא דנר שבת ונר חנוכה נר שבת קודם משום שלום ביתו. נמצא איפוא שמכירת הכסות היא בשביל נר שבת ולא בשביל נר חנוכה. האם יש עליו חיוב 'מוכר כסותו' בכה"ג?
מטו משם מרן הגר"מ פיינשטיין זצ"ל וילחט"א מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א שגם בכה"ג חייב למכור. מאידך, שמעתי מאאמו"ר שליט"א כי הגאון רבי אברהם יהושע שליט"א מבריסק אמר לו כי פשוט שאינו חייב למכור.
כ"כ רא"ב פינקל שם משמיה דהגר"נ פרצוביץ.מיכאל1 כתב:שצריך למכור אך ידליק נר חנוכה כי הממון כאילו לא קיים לענין נר שבת
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים