בברכה המשולשת כתב:אוצר החכמה כתב:מה שענו לך. זה שלימוד נגרות בחוג נגרות לא מקדם באופן משמעותי את הידיעות של האדם בלהיות נגר וכל שכן לגבי אלקטרוניקה.
לכאורה, זו כבר מחלוקת במציאות.
כדכד כתב:בברכה המשולשת כתב:אוצר החכמה כתב:מה שענו לך. זה שלימוד נגרות בחוג נגרות לא מקדם באופן משמעותי את הידיעות של האדם בלהיות נגר וכל שכן לגבי אלקטרוניקה.
לכאורה, זו כבר מחלוקת במציאות.
זו לא מחלוקת במציאות
זו מחלוקת בין חוגי נגרות ואלקטרוניקה שונים
כדכד כתב:להעיר עוד על ענין הפרנסה עם אנגלית/ תואר אקדמי וכו' או בלעדיו.
האם הטענה שאי אפשר בלי היא שבאמת אי אפשר להתפרנס בלי או שאי אפשר להתפרנס במעמד המכובד שאדם חושב שיש לו או שרוצה שיהיה לו בלי
הלא חז"ל אמרו: "פשוט נבילתא בשוקא" וכו'
לענ"ד יכול להיות שיש מקצועות שאפשר להרוויח בהם ולעבוד בהם גם בלא תואר אקדמי או אנגלית ואנשים לא רוצים לעבוד בהם כי איינם נחשבים (ולא כי אינם מכניסים)
משולש כתב:אין שום רע בעצם ידיעת האנגלית,
אבל יש רע בלהכניס לת"תים לימודי חול.
ואם זה בחוגים אחרי הצהריים אין שום בעיה (אם לא מדובר ביזמה מסוכנת וערמומית של משרד החנוך ודומיו).
ונתנו ידידים כתב:כדכד כתב:להעיר עוד על ענין הפרנסה עם אנגלית/ תואר אקדמי וכו' או בלעדיו.
האם הטענה שאי אפשר בלי היא שבאמת אי אפשר להתפרנס בלי או שאי אפשר להתפרנס במעמד המכובד שאדם חושב שיש לו או שרוצה שיהיה לו בלי
הלא חז"ל אמרו: "פשוט נבילתא בשוקא" וכו'
לענ"ד יכול להיות שיש מקצועות שאפשר להרוויח בהם ולעבוד בהם גם בלא תואר אקדמי או אנגלית ואנשים לא רוצים לעבוד בהם כי איינם נחשבים (ולא כי אינם מכניסים)
נגיד שאתה צודק בכל דבריך, ומ"מ אני שואל מה בעצם רע בידיעת אנגלית, דבר שיתכן ומאד מסתבר שיהי' כלי עזר להבן בכל מיני תחומים בחיים, ובמה הוא שונה מכל שאר חכמת החיים שאין אנו מונעים מבנינו, האם בידיעתו נטמן איזשהו השקפות זרות או שאר מרעין בישין,
וכמו ששום אדם (ני מאמין שאף הרב קו ירוק והדומין לו) לא יאמר על יהודי ארה"ב שאסור להם לדעת את השפה המדוברת כמו"כ כאן יכולין לדעת שפה העוזרת, והרי בכל הדורות אף שדיברו בינינו בשפת אידיש עדיין ידעו לדבר גם שפת האומות כשהוצרכו לדבר עם הנכרים.
[והטענה שהעלה מישהו שבזה יהי' נשמר יותר מהטכנלוגי' הוא קצת מגוחך כי מי שלבו נוטה לטכנלוגי' ומי שיצרו מתגבר עליו יכול להגיע לכל מה שרוצה גם בשפת העברית, (וגם ללמוד משם אנגלית ובכל זאת אין זו הנקודה)]
קו ירוק כתב:חשבון ודקדוק נצרכים להבנת התורה, לא כן ?
כדכד כתב:לענ"ד יכול להיות שיש מקצועות שאפשר להרוויח בהם ולעבוד בהם גם בלא תואר אקדמי או אנגלית ואנשים לא רוצים לעבוד בהם כי איינם נחשבים (ולא כי אינם מכניסים)
ונתנו ידידים כתב:מ"מ אני שואל מה בעצם רע בידיעת אנגלית
פרנקל תאומים כתב:אמנם באמת לא ידעתי מה הכרחי כ"כ בימינו בלימוד 'דקדוק' לילדים לצורך ההבנה הבסיסית של התורה ושל הש"ס (עד כ"כ שבכל התתי"ם מלמדים זאת [לענ"ד לא בהצלחה יתירה... ע"ע שיבושי הלשון הבוטים המצויים אצל לא מעטים] ).
יתכן שהמקור לכך הוא מחו"ל של לפני המלחמות העולמיות שם היהודים היו מדברים ביידיש או בשפות המקומיות ולא בעברית/לשון הקודש, כך שע"מ שיוכלו לעסוק בתורה היה הכרח ללמדם דקדוק לשון הקודש.
בילדותי מצאתי בין ספריו של סבי ע"ה צרור דפים ישנים עם טבלאות של שבעת הבניינים בכתב יד מסולסל. שאלתיו לפשרם והוא אמר לי שאלו דפים שנכתבו בידי ה'מלמד' שלו בחיידר בעיירה הפולנית.
סגי נהור כתב:פרנקל תאומים כתב:אמנם באמת לא ידעתי מה הכרחי כ"כ בימינו בלימוד 'דקדוק' לילדים לצורך ההבנה הבסיסית של התורה ושל הש"ס (עד כ"כ שבכל התתי"ם מלמדים זאת [לענ"ד לא בהצלחה יתירה... ע"ע שיבושי הלשון הבוטים המצויים אצל לא מעטים] ).
יתכן שהמקור לכך הוא מחו"ל של לפני המלחמות העולמיות שם היהודים היו מדברים ביידיש או בשפות המקומיות ולא בעברית/לשון הקודש, כך שע"מ שיוכלו לעסוק בתורה היה הכרח ללמדם דקדוק לשון הקודש.
בילדותי מצאתי בין ספריו של סבי ע"ה צרור דפים ישנים עם טבלאות של שבעת הבניינים בכתב יד מסולסל. שאלתיו לפשרם והוא אמר לי שאלו דפים שנכתבו בידי ה'מלמד' שלו בחיידר בעיירה הפולנית.
ידיעת דקדוק הלשון מסייעת ביותר בכמה וכמה תחומים בתורה, והמזלזלים בה הם בדרך כלל אלו שידיעה זו חסרה להם. הדקדוק מסייע לדוגמא להבחנה בין הפשט לבין הדרש, כאשר ניתן להבחין איזה מהם הוא הפירוש שהדקדוק מאפשר. וניתן להביא דוגמאות גם מאשכולות בפורום זה.
וכששומעים בעל קורא שקורא (בהברה ספרדית) "אשר אתה מַראה בהר" ואינו מבין שהקמ"ץ הוא קמץ קטן כי הבניין הוא הופעל, אתה מוראה כי הראו לך, מבינים את נחיצות ידיעת הדקדוק. ולא לחנם פירוש רש"י על התורה מלא כל כך בענינים של לשון ודקדוק.
לעולם יהיה אדם כתב:כדכד כתב:לענ"ד יכול להיות שיש מקצועות שאפשר להרוויח בהם ולעבוד בהם גם בלא תואר אקדמי או אנגלית ואנשים לא רוצים לעבוד בהם כי איינם נחשבים (ולא כי אינם מכניסים)
בוודאי אפשר להתפרנס בלי השכלה, אבל אל תזלזל במה שנקרא מקצוע נחשב.
אדם הרגיל לשהות בין אנשי החוכמה לעסוק בענייני מחשבה מעמיקים, אדם שהתרגל למעמד גבוה בחברה, אם יאלץ פתאום לעבוד בעבודה שלתחושתו (ולא מתווכחים עם תחושות) מבזה אותו, או סתם עבודת כפיים שהוא ירגיש שאיננו מתפתח מחשבתית, זה יכול להיות מר ממוות עבורו.
פרנקל תאומים כתב:סגי נהור כתב:פרנקל תאומים כתב:אמנם באמת לא ידעתי מה הכרחי כ"כ בימינו בלימוד 'דקדוק' לילדים לצורך ההבנה הבסיסית של התורה ושל הש"ס (עד כ"כ שבכל התתי"ם מלמדים זאת [לענ"ד לא בהצלחה יתירה... ע"ע שיבושי הלשון הבוטים המצויים אצל לא מעטים] ).
יתכן שהמקור לכך הוא מחו"ל של לפני המלחמות העולמיות שם היהודים היו מדברים ביידיש או בשפות המקומיות ולא בעברית/לשון הקודש, כך שע"מ שיוכלו לעסוק בתורה היה הכרח ללמדם דקדוק לשון הקודש.
בילדותי מצאתי בין ספריו של סבי ע"ה צרור דפים ישנים עם טבלאות של שבעת הבניינים בכתב יד מסולסל. שאלתיו לפשרם והוא אמר לי שאלו דפים שנכתבו בידי ה'מלמד' שלו בחיידר בעיירה הפולנית.
ידיעת דקדוק הלשון מסייעת ביותר בכמה וכמה תחומים בתורה, והמזלזלים בה הם בדרך כלל אלו שידיעה זו חסרה להם. הדקדוק מסייע לדוגמא להבחנה בין הפשט לבין הדרש, כאשר ניתן להבחין איזה מהם הוא הפירוש שהדקדוק מאפשר. וניתן להביא דוגמאות גם מאשכולות בפורום זה.
וכששומעים בעל קורא שקורא (בהברה ספרדית) "אשר אתה מַראה בהר" ואינו מבין שהקמ"ץ הוא קמץ קטן כי הבניין הוא הופעל, אתה מוראה כי הראו לך, מבינים את נחיצות ידיעת הדקדוק. ולא לחנם פירוש רש"י על התורה מלא כל כך בענינים של לשון ודקדוק.
כמובן. חשבתי שיהיה מי שיעיר כדבריך על דבריי. אבל ברמה הזאת של לימוד והבחנה בתורה הלא נצרכים גם חכמות נוספות שאין אנו מלמדים בתתי"ם (או בחלק ניכר מהת"תים). לצורך הבנה פשוטה של התנ"ך ניתן להסתפק בידיעת העברית השגורה בפינו כשפת דיבור.
כדכד כתב:עבודה לפרנסה הינה מקללת אדם הראשון ואיננו מצווים בה על הידור
התפתחות מחשבתית תשאיר לבית המדרש
עבודה היא בשביל פרנסה לא בשביל התקדמות מחשבתית ולא בשביל כבוד
כדכד כתב:לענ"ד אין עוד חכמה שנצרכת להבנת התורה כמו שחכמת הדקדוק (יתכן שכת"ר צודק בהערה על איך שמלמדים את זה) נצרכת לכך
לעולם יהיה אדם כתב:כדכד כתב:עבודה לפרנסה הינה מקללת אדם הראשון ואיננו מצווים בה על הידור
התפתחות מחשבתית תשאיר לבית המדרש
עבודה היא בשביל פרנסה לא בשביל התקדמות מחשבתית ולא בשביל כבוד
זה קל לומר, אבל תנסה ואח"כ ספר על חוויותיך.
למרות שעבודה היא קללת אדם הראשון, אין צורך להוסיף קללה על קללה.
אדם שעיקר יומו עובר במקום העבודה לא צריך להיות שם מתוסכל, ולא יעזור שתסביר לו שהתפתחות מחשבתית זה בבית המדרש שאליו הוא מגיע עייף בסוף היום. גם ביזיון הוא לא צריך לספוג.
כדכד כתב:לענ"ד אין עוד חכמה שנצרכת להבנת התורה כמו שחכמת הדקדוק (יתכן שכת"ר צודק בהערה על איך שמלמדים את זה) נצרכת לכך
יעקב_ב. כתב:כדכד כתב:לענ"ד אין עוד חכמה שנצרכת להבנת התורה כמו שחכמת הדקדוק (יתכן שכת"ר צודק בהערה על איך שמלמדים את זה) נצרכת לכך
לענ"ד אין חכמה שמקשה על הבנת התלמוד כמו חכמת הדקדוק.
יעקב_ב. כתב:כדכד כתב:לענ"ד אין עוד חכמה שנצרכת להבנת התורה כמו שחכמת הדקדוק (יתכן שכת"ר צודק בהערה על איך שמלמדים את זה) נצרכת לכך
לענ"ד אין חכמה שמקשה על הבנת התלמוד כמו חכמת הדקדוק.
כדכד כתב:לעולם יהיה אדם כתב:כדכד כתב:עבודה לפרנסה הינה מקללת אדם הראשון ואיננו מצווים בה על הידור
התפתחות מחשבתית תשאיר לבית המדרש
עבודה היא בשביל פרנסה לא בשביל התקדמות מחשבתית ולא בשביל כבוד
זה קל לומר, אבל תנסה ואח"כ ספר על חוויותיך.
למרות שעבודה היא קללת אדם הראשון, אין צורך להוסיף קללה על קללה.
אדם שעיקר יומו עובר במקום העבודה לא צריך להיות שם מתוסכל, ולא יעזור שתסביר לו שהתפתחות מחשבתית זה בבית המדרש שאליו הוא מגיע עייף בסוף היום. גם ביזיון הוא לא צריך לספוג.
לאחר מחשבה על הנושא - נראה שבאמת מר צודק לגבי עבודה שהאדם עצמו מרגיש בה מתוסכל וחוסר סיפוק, אבל דבריי הם יותר לאדם שיכול לעבוד במקצוע שהוא היה מוצא בו סיפוק אבל הוא נרתע כי הוא מחפש עבודה שגם החברה סביבו מחפשת בה סיפוק.
לגבי עיקר דברי מר - אני אכן חושב שעבודה נועדה לשם העבודה ולא לשם ההתפתחות המחשבתית וגם לא כתבתי שהעבודה היא תוספת קללה על קלללה אלא היא בעצמה הקללה ולא חשבתי שהחוויות של אדם שעובד בעבודה שאינו מרוצה ממנה תהיה הרגשה חיובית.
איש גלילי כתב:יעקב_ב. כתב:כדכד כתב:לענ"ד אין עוד חכמה שנצרכת להבנת התורה כמו שחכמת הדקדוק (יתכן שכת"ר צודק בהערה על איך שמלמדים את זה) נצרכת לכך
לענ"ד אין חכמה שמקשה על הבנת התלמוד כמו חכמת הדקדוק.
לענ"ד, לפי דבריך, אינך בקי בחכמת הדקדוק כראוי, וחבל.
עתניאל בן קנז כתב:הנני מסכים לר' יעקב
ללימוד התלמוד (דייקא), ידיעת הדקדוק מפריע לרדת לעומק הענין יותר מאשר מועילה...
כנעל"ד.
עתניאל בן קנז כתב:[
הנני מסכים לר' יעקב
ללימוד התלמוד (דייקא), ידיעת הדקדוק מפריע לרדת לעומק הענין יותר מאשר מועילה...
כנעל"ד.
משולש כתב:אולי הם מתכוונים לסוגיות ספיציפיות כמו "מאן בלעם"???
כדכד כתב:עתניאל בן קנז כתב:[
הנני מסכים לר' יעקב
ללימוד התלמוד (דייקא), ידיעת הדקדוק מפריע לרדת לעומק הענין יותר מאשר מועילה...
כנעל"ד.
לא הבנתי למה. שאלתי גם את ר' יעקב ב קודם וגם הוא וגם כת"ר לא התייחסתם לשאלה, לפחות לא באופן שיכולתי להבין את ההתיחסות
יעקב_ב. כתב:לימוד הדקדוק מגיע מן הפרט אל הכלל, הוא מניח שאם בכל מקום התורה כותבת 'את' סימן שבמקום זה וזה צריך להניח 'את', וזה כלל דקדוקי. אותו הדבר בהוספת 'ו' החיבור, הוספת 'מ' המיעוט, על פי הדקדוק אין מקום להקשות למה זה כתוב כאן, משום שזה עצמו מוכיח שכך הוא דקדוק לשון הקודש.
התלמוד בא בגישה הפוכה לחלוטין. התלמוד אומר, כל תוספת שכתובה בתורה היא בעצם מיותרת, והיה אפשר לכתוב את זה אחרת, ועל כרחך שכל ייתור נועד לדרשה. נמצא שמי שלמד דקדוק והבין את עומק הרעיון, מאד קשה לו להבין את הדרשות התלמודיות.
יעקב_ב. כתב:כדכד כתב:עתניאל בן קנז כתב:[
הנני מסכים לר' יעקב
ללימוד התלמוד (דייקא), ידיעת הדקדוק מפריע לרדת לעומק הענין יותר מאשר מועילה...
כנעל"ד.
לא הבנתי למה. שאלתי גם את ר' יעקב ב קודם וגם הוא וגם כת"ר לא התייחסתם לשאלה, לפחות לא באופן שיכולתי להבין את ההתיחסות
לימוד הדקדוק מגיע מן הפרט אל הכלל, הוא מניח שאם בכל מקום התורה כותבת 'את' סימן שבמקום זה וזה צריך להניח 'את', וזה כלל דקדוקי. אותו הדבר בהוספת 'ו' החיבור, הוספת 'מ' המיעוט, על פי הדקדוק אין מקום להקשות למה זה כתוב כאן, משום שזה עצמו מוכיח שכך הוא דקדוק לשון הקודש.
התלמוד בא בגישה הפוכה לחלוטין. התלמוד אומר, כל תוספת שכתובה בתורה היא בעצם מיותרת, והיה אפשר לכתוב את זה אחרת, ועל כרחך שכל ייתור נועד לדרשה. נמצא שמי שלמד דקדוק והבין את עומק הרעיון, מאד קשה לו להבין את הדרשות התלמודיות.
כדכד כתב:אני, דווקא אחרי שר' יעקב ב. הסביר את דבריו והזמן שלקח לי לעכל אותם הצלחתי להבין לפחות על מה הוא מדבר. אני זוכר שהחברותא שלי במס' סנהדרין לא הצלחיח לקבל את דברי הגמרא על "וסמכו זקני העדה את ידיהם" ש"וסמכו" מיותר כי היה אפשר לכתוב "זקני העדה את ידיהם". - איך יתכן משפט בלי נשוא קרא אז החברותא
סגי נהור כתב:הוא אשר אמרנו לעיל, שידיעת הדקדוק מסייעת להבחין בין הפשט לבין הדרש...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים