חכם באשי כתב:כבר באמנות היהודית העתיקה (מהמאות הראשונות לספירה) מופיעים האריות בצמוד לארון הקודש. לדוגמא, בזכוכיות הזהב היהודיות שנמצאו בקטקומבות שברומא, בפסיפסים עתיקים מארץ ישראל והתפוצות.
החזן כתב:http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20200&st=&pgnum=92&hilite=
מאירי כתב:חכם באשי כתב:כבר באמנות היהודית העתיקה (מהמאות הראשונות לספירה) מופיעים האריות בצמוד לארון הקודש. לדוגמא, בזכוכיות הזהב היהודיות שנמצאו בקטקומבות שברומא, בפסיפסים עתיקים מארץ ישראל והתפוצות.
תודה. האם ידוע לך יש לזה מקורות בספרות ההלכה והמנהג?
מאירי כתב:ולמה 2 דוקא, ולכאו' זה מזכיר את כסא שלמה, אבל א"כ מה עניינו ע"ג ההיכל דוקא? ועוד אצל לוחות הברית?
איש_ספר כתב:יש מאמר רחב של רש"ז כהנא על אמנות בבתי הכנסת בספרות ההלכתית. יש באוצר.
איש_ספר כתב:מחקרים בספרות התשובות עמ' 349 ואילך
יאיר כתב:
גבול ים כתב:באורחות רבינו מובא שהסטייפעלער הורה בלדרמן שלא לעשות צורת אריות
צורבא מדרבנן כתב:ועדיין אני בשאלתי האם העדויות והצילומים שהביאו החכמים לעיל יכולים לשמש לראיה שכך הלכה, (שכך נהגו רואים אנחנו אבל היש לזה משקל להכריע כן או שבאמת יש לסלק האריות מהפרכות ומארון הקודש).
צורבא מדרבנן כתב:יישר כח לכל העונים
עיינתי בדברי הש"ך יו"ד סימן קמא סק"ל שהזכיר בארחות רבינו, ומשמע שמתיר צורת אריה ושכן כתב הרשב"א והביאו השלטי גיבורים, ושכך משמע מהתוס' ודלא כב"ח ודחה דבריו וכתב שמעולם לא מצינו מי שנזהר בזה עיי"ש, ואם כן מדוע יש לבטל מנהגנו זה, ומדוע רבינו הסטייפלר ז"ל החמיר שיעשו כצורת חתולים ולא כאריות ומאי שנא.
ועדיין אני בשאלתי האם העדויות והצילומים שהביאו החכמים לעיל יכולים לשמש לראיה שכך הלכה, (שכך נהגו רואים אנחנו אבל היש לזה משקל להכריע כן או שבאמת יש לסלק האריות מהפרכות ומארון הקודש).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 121 אורחים