שף ויתיב כתב:לא קראתי את כל האשכול, אך נראה שיש דימיון מדהים בין דרך לימודו כפי שהיא מתוארת כאן לדרך לימודו של הרבי מליובאוויטש.
ולדוגמה הסיפור על הקושיות ברש"י.
הוגה ומעיין כתב:למעשה, מר שושני אכן היה מיוחד בדרך הלימוד העיונית שלו ולא רק בבקיאותו. הוא הניח כמה הנחות מתוך שליטתו בתלמודים, ויישם אותן הלכה למעשה בכל סוגיא וסוגיא. הוא אחז שישנו קשר פנימי בין כל המימרות שבסוגיא, בהלכה ובאגדה, ואף בין כל ההלכות שבכל פרק גמרא; הוא הראה שיש משמעות לכל פרט הכי קטן המובא בגמרא; הוא אחז שכאשר סוגיא מתבססת על פסוק, יש קשר לפרשה המלאה שבה מובא הפסוק, וכאשר גמרא מופיעה בשתי מקומות יש קשר הדוק בין הסוגיות, על כל ההבדלים ביניהן; ועוד כהנה וכהנה. אך איך אפשר לדעת את כל זה, אם רושמי הביוגרפיות שלו אכן אינם מתארים דבר מכל זה?
שף ויתיב כתב:הוגה ומעיין כתב:למעשה, מר שושני אכן היה מיוחד בדרך הלימוד העיונית שלו ולא רק בבקיאותו. הוא הניח כמה הנחות מתוך שליטתו בתלמודים, ויישם אותן הלכה למעשה בכל סוגיא וסוגיא. הוא אחז שישנו קשר פנימי בין כל המימרות שבסוגיא, בהלכה ובאגדה, ואף בין כל ההלכות שבכל פרק גמרא; הוא הראה שיש משמעות לכל פרט הכי קטן המובא בגמרא; הוא אחז שכאשר סוגיא מתבססת על פסוק, יש קשר לפרשה המלאה שבה מובא הפסוק, וכאשר גמרא מופיעה בשתי מקומות יש קשר הדוק בין הסוגיות, על כל ההבדלים ביניהן; ועוד כהנה וכהנה. אך איך אפשר לדעת את כל זה, אם רושמי הביוגרפיות שלו אכן אינם מתארים דבר מכל זה?
כל הרגיל בלקוטי שיחות מכיר היטב את הסגנון הזה (עכ"פ - חלק מהדברים).
השקדן כתב:הבל הבלים.
הוא אחז שישנו קשר פנימי בין כל המימרות שבסוגיא, בהלכה ובאגדה
הוא הראה שיש משמעות לכל פרט הכי קטן המובא בגמרא;
וכאשר גמרא מופיעה בשתי מקומות יש קשר הדוק בין הסוגיות, על כל ההבדלים ביניהן
מיכאל_במאי כתב:מנדלי כתב:מיכאל_במאי כתב:שלום לכולם,
אני במאי סרטים דוקומנטריים ואני עכשיו עובד על סרט תעודי חדש על מר שושני.
אשמח לשמוע עדויות מאנשים שהכירו אותו או סיפורים ששמעתם מאחרים על מר שושני. (או פרופסור שושן כפי שהרבה אנשים בארץ קראו לו).
תודה מראש,
מיכאל גרינשפן
הסרט כבר ראה אור?
שלום לכולם,
הסרט עדיין לא מוכן, עדיין עובדים על זה. מי שהכיר את מר שושני או יודע דברים עליו מוזמן ליצור קשר איתי.
הינה קטע מראיון של הרב אליהו אביחיל זצ"ל http://www.chouchani.com/?p=453
שלמה בן חיים כתב:תמוה מאד מאד הפרסום ביתד, מה ההיתר לכתוב לשון הרע, ועוד על אדם שאינו בין החיים שיש בזה משום חרם הקדמונים. ואין בזה תועלת כלל, הרי אין חשש שימשכו אחריו ואחי תורתו כי תורתו לא ידועה ואף שיש הסוברים שהם יודעים את משנתו הרי זה משנת עצמם, בקצרה לא מובן מדוע פרסמו כדבר הזה בעיתון. וביותר תמוה שאני מבין שהדברים יודפסו [או הודפסו] בספר על ר' מרדכי פורגומנסקי, וספר לא אירכס כמו עיתון. ובמיוחד שהדברים לא ברורים כלל ועיקר. וכי סומכים על אלי ויזל? האם הוא נאמן?
ישראל אליהו כתב:למאי נפק"מ כל הדיבורים האלו?
דוד נ.א. כתב:ישראל אליהו כתב:למאי נפק"מ כל הדיבורים האלו?
כבודו מתבקש לא לשאול שאלות מסוכנות כאלו, לבל יאלצו למחוק 95% מהמלל בפורום חשוב זה, ו99.999999999% מהמלל באשר פורומי האינטרנט. :-)
הרע במיעוטו כתב:שלמה בן חיים כתב:תמוה מאד מאד הפרסום ביתד, מה ההיתר לכתוב לשון הרע, ועוד על אדם שאינו בין החיים שיש בזה משום חרם הקדמונים. ואין בזה תועלת כלל, הרי אין חשש שימשכו אחריו ואחי תורתו כי תורתו לא ידועה ואף שיש הסוברים שהם יודעים את משנתו הרי זה משנת עצמם, בקצרה לא מובן מדוע פרסמו כדבר הזה בעיתון. וביותר תמוה שאני מבין שהדברים יודפסו [או הודפסו] בספר על ר' מרדכי פורגומנסקי, וספר לא אירכס כמו עיתון. ובמיוחד שהדברים לא ברורים כלל ועיקר. וכי סומכים על אלי ויזל? האם הוא נאמן?
חרם הקדמונים הוא אך ורק על הוצאת ש"ר דהיינו דבר שקר
(ומסתמא עיקרו כיוון שיש נ"מ לפגם משפחה כמו שרומז רבינו יונה בשע"ת)
תופעת העילויים מטעה בקביעות את אלו ההולכים אחר הברק החיצוני ואין צורך להרבות בדוגמאות - בכל דור ודור ישנם דוגמאות בשפע השלובות יד ביד עם משנה שאינה סדורה לכן כמדומה שהוא לתועלת גם אם כלפיו עצמו אולי אין נ"מ
שלמה בן חיים כתב:דוד נ.א. כתב:ישראל אליהו כתב:למאי נפק"מ כל הדיבורים האלו?
כבודו מתבקש לא לשאול שאלות מסוכנות כאלו, לבל יאלצו למחוק 95% מהמלל בפורום חשוב זה, ו99.999999999% מהמלל באשר פורומי האינטרנט. :-)
אין בעיה כאשר מדברים סתם דברים שלא גובלים בהוצאת שם רע ורכילות ולשון הרע, ויתכן גם פגיעה באיש תלמיד חכם וצדיק. ולכן שונה נושא זה משאר נידוני הפורום.
הרואה כתב:כמה הערות:
א. אני מכיר בואפן אישי אדם שמזכיר את שושני בכמה מובנים של כשרונות והתנהגות (שמו האמיתי ג"כ סודי ליודעי ח"ן, וכן שאר ענייניו האישיים), לכאורה זו תופעה לא חד פעמית.
ב. לא צריך לדון אדם בגישה שטחית שכביכול אם ר' מרדכי פרוגומנסקי הרחיק ממנו בחורים אות הוא כי בעל דעות פסולות היה. סביר להניח שאדם כזה גם אם היה ת"ח וצדיק, לא מומלץ שבחור צעיר יתלהב ממנו יתר על המידה ויקח אותו על שלל בעיותיו האישיים כרבו המובהק, ויכנס עמו לסוגיות פילוסופיות שאינן לפי ערכו.
דוד נ.א. כתב:ג. מדובר בעילוי בעל כשרונות נדירים, אך גם בעל נפש דולקת וראיה מעבר לאופק ומתחת לפני השטח, שילוב שיצר כריזמה עזה, אך עם כוחות אלו לא התפתח (דיו) לכיוון הנכון מבחינת מידות ויראת שמים. עילוי שעיקר מעייניו נתונים בעניינים שכליים עמוקים, בולע בהשתוקקות כל דבר חכמה מכל סוג בלא להקפיד על קדושת וטהרת התורה, שימוש תלמידי חכמים, דיבוק חברים, דקדוק הלכה ושאר קנייני התורה. וכן בלא יכולת להקדיש תשומת לב לקשרים בין אישיים, יחסי אנוש, ונימוסים. בכשרונותו וברטוריקה שלו הוא מרתק אליו כל אדם חכם.
הסבר זה עשוי להתאים למי שהחל את דרכו כתלמיד של הרב קוק, תלמיד בעל גדלות רוח ושכל, אך המשיך כנודד בגפו במקומות ניכר, למי שהיו לו "כלים" עצומים אך הוא התקשה להכיל את ה"אורות" עד שהתגבש לכיווני תערובת שכנראה רק בשמים יודעים את ערך טיבם האמיתי לטוב ורע.
אשמח לשמוע הצעות נוספות.
דוד נ.א. כתב:10. ישנם עדויות מטושטשות ובעלות משמעות לא ברורה אודות קשריו עם תלמידי חכמים חשובים וגדולי ישראל ויחסם אליו.
(ייתכן כי חורגת מכלל זה עדותו של הרב בודנהיים, גם כי לא עיינתי בה וגם כי לצערי איני מכיר את הדמות)
19. בקשר משפחתו הקרובה לא שוררת הערצה או הערכה יוצאת דופן אל האיש.
דוד נ.א. כתב:הרואה כתב:כמה הערות:
א. אני מכיר בואפן אישי אדם שמזכיר את שושני בכמה מובנים של כשרונות והתנהגות (שמו האמיתי ג"כ סודי ליודעי ח"ן, וכן שאר ענייניו האישיים), לכאורה זו תופעה לא חד פעמית.
ב. לא צריך לדון אדם בגישה שטחית שכביכול אם ר' מרדכי פרוגומנסקי הרחיק ממנו בחורים אות הוא כי בעל דעות פסולות היה. סביר להניח שאדם כזה גם אם היה ת"ח וצדיק, לא מומלץ שבחור צעיר יתלהב ממנו יתר על המידה ויקח אותו על שלל בעיותיו האישיים כרבו המובהק, ויכנס עמו לסוגיות פילוסופיות שאינן לפי ערכו.
אכן, זהו בדיוק ההבדל בין ההסבר השני לשלישי מאלו שהצעתי.
שלמה בן חיים כתב:וביותר תמוה שאני מבין שהדברים יודפסו [או הודפסו] בספר על ר' מרדכי פורגומנסקי
פלגינן כתב:
רבותיי כתב:פלגינן כתב:
אנו כבר במצב של גלגל ממחזר בעולם העיתונות, כאשר כותבי המוספים והמאמרים שואבים את ידיעותיהם מפורומים אינטרנטיים, ודבריהם מובאים לקריאה חוזרת במקור מחצבתם.
בעוד כעשר שנים, נגיע למצב בו המרצים והנואמים המכונים 'מגידי מישרים' יעשירו את שיעוריהם על ידי החיפוש בפורום, כאשר לאחר מכן ידונו כאן בכובד ראש ויצטטום בהערכה.
שלמה בן חיים כתב:תמוה מאד מאד הפרסום ביתד, מה ההיתר לכתוב לשון הרע, ועוד על אדם שאינו בין החיים שיש בזה משום חרם הקדמונים. ואין בזה תועלת כלל, הרי אין חשש שימשכו אחריו ואחי תורתו כי תורתו לא ידועה ואף שיש הסוברים שהם יודעים את משנתו הרי זה משנת עצמם, בקצרה לא מובן מדוע פרסמו כדבר הזה בעיתון. וביותר תמוה שאני מבין שהדברים יודפסו [או הודפסו] בספר על ר' מרדכי פורגומנסקי, וספר לא אירכס כמו עיתון. ובמיוחד שהדברים לא ברורים כלל ועיקר. וכי סומכים על אלי ויזל? האם הוא נאמן?
רבותיי כתב:פלגינן כתב:
אנו כבר במצב של גלגל ממחזר בעולם העיתונות, כאשר כותבי המוספים והמאמרים שואבים את ידיעותיהם מפורומים אינטרנטיים, ודבריהם מובאים לקריאה חוזרת במקור מחצבתם.
בעוד כעשר שנים, נגיע למצב בו המרצים והנואמים המכונים 'מגידי מישרים' יעשירו את שיעוריהם על ידי החיפוש בפורום, כאשר לאחר מכן ידונו כאן בכובד ראש ויצטטום בהערכה.
חלמישצור כתב:עוד כתבה על מר שושני, בגיליון השבת של העלון "קרוב אליך"
http://www.qarov.org/files/Published/qa ... ha_172.pdf
בינוני כתב:חלמישצור כתב:עוד כתבה על מר שושני, בגיליון השבת של העלון "קרוב אליך"
http://www.qarov.org/files/Published/qa ... ha_172.pdf
חסום לי. אולי אפשר להעלות כאן צילום?
א גאליציאנער כתב:מישהו כתב כאן שמשפחת אנגל מאורוגוואי אירחה אותו, ואכן, בנם הרה"ח ר' משה יוסף אנגל זוכר היטב את התקופה בה שהה החכם שושני שם והכירו היטב, הבנתי ממנו שהיה רגיל להביא לו אוכל לעזרת נשים כלשהי שם היה יושב בקביעות ולומד שעות, כן היה מוסר שיעור בפרשת השבוע בשבתות בצהרים, בהן מסר שיעור בן כשעתיים ומעלה ולא ביאר אלא כפסוק וחצי, וכדומה, גם צורת התנהגותו באכילה וכדומה היתה מוזרה, היה יכול לאכול כמויות אדירות של אוכל בבת אחת ומאידך גיסא יכל ימים שלמים שלא לאכול כלום.
שיחתי עם הרה"ח הנ"ל קצרה היתה בעניין, אך הבנתי שבודאי שמר שבת וקיים מצוות ככל יהודי שומר תורה.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער
יעל כתב:אני מעירה עתה לגבי הקטע הבא: "אך למרות כל זאת, זיהויו של שושני כפרלמן איננו ודאי, בעיקר בגלל דברים אותם כתב ויזל באוטוביוגרפיה שלו על שושני. בספר מגלה ויזל ששמו של שושני למעשה היה מרדכי רוזנבאום. זיהוי זה זכה לאורך השנים בשני חיזוקים משמעותיים. הראשון היה למעשה תעודת הזהות אותה נשא עליו שושני. על פי התעודה שמו של שושני היה למעשה מרדכי בן שושן, יליד מרוקו. החיזוק השני לזיהוי זה היה תרגום של משפחתו של מרדכי רוזנבאום. פירוש המילה רוזנבאום בעברית הוא עץ שושנים. הדרך מכאן לכינוי שושני הייתה קצרה ביותר".
אולם הכיוון היה הפוך. השם רוזנבאום בא לעולם על רקע השם שושני ואני מביאה במאמר פרי עטי מקור לפיו ויזל עצמו הודה שהשם מרדכי רוזנבאום היה השם ששושני עצמו אמר לו. לכן זו כלל לא קושיה. הראיתי בצורה ברורה כי ויזל ידע ששושני הוא הלל פרלמן רק שביקש שלא לחשוף זאת. כמו כן, הדרכון המוזכר היה דרכון מזויף.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 250 אורחים