שבע כתב:מהדיר ההסכמה (משנת תשפ"ד?!)
אוהב אוצר כתב:לא הבנתי, כ"ז כתב הגרח"ק בעצמו??
הרואה כתב:אוהב אוצר כתב:לא הבנתי, כ"ז כתב הגרח"ק בעצמו??
מצטרף לתמיהה
ומאחר והספר היה חתום כארבע מאות שנה בהדפסות ישנות...
איש_ספר כתב:איני יודע מי כתב את גוף ההסכמה, הרב קוסובסקי קיבל אותה כמות שהיא מראי"ש בנו של הגרח"ק. אלו הדברים לא פחות ולא יותר.
אוהב אוצר כתב:זה ממש בזיון או יותר עדין חוצפה שמשתמשים בחתימתו כך ומטעים את הציבור.
בתוך הגולה כתב:אגב. מישהו יודע מה עם מחקרו של רש"א תפילנסקי (ור"י גולדהבר) בעניין?
עוסק כתב:כשאין להם שמץ מושג על הספר הזה שקראו בו והתחנכו על ברכיו דורות שלמים של ת"ח,
אלא שבעו"ה גם כאן מצאה לה הקלי' מקום קדוש ואותה יש לגרש גם הלאה בעז"ה
אוהב אוצר כתב:זה ממש בזיון או יותר עדין חוצפה שמשתמשים בחתימתו כך ומטעים את הציבור.
בתוך הגולה כתב:אא"כ ירצו הכותבים להחכימנו בעיקר הדבר ולפרט מה הם הקושיות שיש בהנחה שרב"ה הוא המחבר והיה זה שכרנו (אלא שמסתבר וכבר כתבו ע"ז כאן לא פעם).
א. חיים כתב:אכן, חלקים מן הספר התפרסמו במשך השנים לעצמם והתקבלו בעמנו, אבל הספר כפי שהוא - נעלם מארון הספרים היהודי זה כמה מאות שנים. עד כמה שידוע לי, במאות השנים האחרונות, לא היה מי מגדולי ישראל שקרא לציבור ללמוד בו. מי מהם שעיין בו, עשה זאת לעצמו בלבד.
צוואת בעל יסוד ושורש העבודה סימן ג כתב:ראשון לכל ספרי מוסר תלמודו ספר חמדת הימים ואחר סיום ספר זה תתחילו ספר ראשית חכמה.
מה שנכון נכון כתב:השל"ה שיבח - הכוונה לתפלת השל"ה הידועה (וההקדמה לה), שאותה העתיק, איך לא, מכתבי רב"ה. וכמו שמנין הת' שנים המוזכר בהסכמה מתחיל מאז.
מעט דבש כתב:א. חיים כתב:אכן, חלקים מן הספר התפרסמו במשך השנים לעצמם והתקבלו בעמנו, אבל הספר כפי שהוא - נעלם מארון הספרים היהודי זה כמה מאות שנים. עד כמה שידוע לי, במאות השנים האחרונות, לא היה מי מגדולי ישראל שקרא לציבור ללמוד בו. מי מהם שעיין בו, עשה זאת לעצמו בלבד.
ה'יסוד ושורש העבודה' נחשב מגדולי ישראל?צוואת בעל יסוד ושורש העבודה סימן ג כתב:ראשון לכל ספרי מוסר תלמודו ספר חמדת הימים ואחר סיום ספר זה תתחילו ספר ראשית חכמה.
א. חיים כתב:אין להתעלם מכך שישנם שם דברים שמקורם ברור מנתן העזתי שר"י. וכיוצא עוד מרעין בישין... עד כמה שידוע לי, במאות השנים האחרונות, לא היה מי מגדולי ישראל שקרא לציבור ללמוד בו. מי מהם שעיין בו, עשה זאת לעצמו בלבד.
א. חיים כתב:ועדיין מה שאנו יודעים היום זה לא מה שידעו בזמנו.
להבחין בשבתאותו של החמ"י צריך 'משקפים' מיוחדות של 'מומחים' כמונו, ע"פ החומר הרב והידיעות שהצטברו במשך השנים, ע"מ לזהות פה ושם אי אלו קריצות ורמיזות שבתאיות בספר. ואף רמיזות אלו, אין בהן יותר מכדי כמה דברים קלים בתוך התפלות על המשיח המחורף ומגודף וכד', וכמה גימטריאות לא כ"כ ברורות על שמו, ועוד כמה ענינים קלים כיו"ב, ותול"מ. אך לא ח"ו איזה דברי כפירה ע"פ "תורת הקבלה" השבתאית, ושום דבר איסור וטומאה אחרים ח"ו, אדרבה מלא וגדוש מזן אל זן בתוכחות מוסר ושאר עניני פרד"ס התורה.
מדובר בספר שהיה מקודש ברוב עם ישראל (פרושים, ספרדים, תימנים), אין ספור גדולים הגו בו, התרגשו מדבריו הגבוהים והמרוממים, וכוונו את מעשיהם על פיו, כמו"כ מנהגים רבים ונוסחאות רבות השתרשו ממנו, (וכן אני מכיר במחילה את כל החומר ואין בכוונתי להתווכח כעת על חכם כזה או על מנהג מסוים והתורה על הכלל תדבר).
מעט דבש כתב:בתחילה כתבת...
עתה, לאחר שאנו יודעים על הרמזים השבתאים שבספר, הנך יכול לפתוח דיון מחדש, במצב הנוכחי, אם אפשר לעיין בספר. אבל להסתמך על 'הנהגת גדולי ישראל' אי אפשר.
א. חיים כתב:עד כמה שידוע לי, במאות השנים האחרונות, לא היה מי מגדולי ישראל שקרא לציבור ללמוד בו. מי מהם שעיין בו, עשה זאת לעצמו בלבד.
מעט דבש כתב:ראה עמוד 587 בקובץ הראשון שהובא כאן:
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=277200#p277200
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: א. חיים, ישבב הסופר ו־ 288 אורחים