משולש כתב:האם חייבים להפטיר מעניין הפרשה? הרי שלשה דפורענותא ושבעה דנחמתא אינן קשורות לפרשה.
עיקר התקנה כנראה להפטיר בנביא, מה יקראו זה החלק הפחות חשוב בתקנה הזו.
פלתי כתב:שמעתי מקרה שקרה לפני כמה עשרות שנים, בבסיס צבאי מרוחק בשבת בראשית, לא היה ברשותם שום חומש בראשית, רק חומשי דברים. עכ"פ הבעל קורא קרא בתורה פרשת בראשית, וכשגמרו את קריאת התורה, לא ידעו מה לעשות בענין המפטיר. שלא היה להם חומש לקרוא ההפטרה.
והיה שם יהודי אחד בעל זקן, ואמר להם שלפי הסברא בדיעבד במקרה כזה מסתמא יוכלו לקרוא את המפטיר של שמחת תורה, שאולי יש בו משהו מענין הפרשה.
אותו יהודי שהורה כן, סיפר לי סיפור זה, ואמר ששאל כמה וכמה רבנים ואף אחד לא ידע לומר לו בוודאות אי שפיר עבד.
נסיתי לחפש באוצר והעליתי חרס בידי.
מעט דבש כתב:מה הקשר בין הפטרת שמחת תורה לפרשת בראשית?
שבטיישראל כתב:מעט דבש כתב:מה הקשר בין הפטרת שמחת תורה לפרשת בראשית?
ההפטרה הוא מעין קריאת וזאת הברכה
וכבר עמד בזה בתוס' במגילה לא. למה אין אין מפטירין ויעמוד שלמה כמ"ש בגמ'.
פלתי כתב:שמעתי מקרה שקרה לפני כמה עשרות שנים, בבסיס צבאי מרוחק בשבת בראשית, לא היה ברשותם שום חומש בראשית, רק חומשי דברים. עכ"פ הבעל קורא קרא בתורה פרשת בראשית, וכשגמרו את קריאת התורה, לא ידעו מה לעשות בענין ההפטרה. שלא היה להם חומש לקרוא ההפטרה.
והיה שם יהודי אחד בעל זקן, ואמר להם שלפי הסברא בדיעבד במקרה כזה מסתמא יוכלו לקרוא את ההפטרה של שמחת תורה, שאולי יש בו משהו מענין הפרשה.
נעמן כתב:היו מקומות שבשבתות חתן, היו מפטירים "שוש אשיש... כחתן יכהן פאר וככלה תעדה כליה",
וזה סיוע לצד שעיקר ההפטרה הוא הקריאה בנביא, והתוכן יותר גמיש.
הכהן כתב:הגרא"י הלוי נבנצל שליט"א (אינני זוכר אם שמעתי ממנו או בשמו) אומר, שאם יש נביא אחד מקלף, ייתכן שעדיף לקרוא ממנו כל שבוע, מאשר לקרוא את ההפטרה הנהוגה מתוך חומש!
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 515 אורחים