ברמן כתב:בדגי טונה יש טהורים ויש טמאים
האם תוכל לפרט - איזה דג בדיוק מהדגים הנמכרים תחת השם "טונה" הוא דג טמא?
ברמן כתב:בדגי טונה יש טהורים ויש טמאים
פעלעד כתב:לענין כתב:מענין לענין
לא כל החנויות של אנג'ל הם בהשגחת העדה
המוצרים הסגורים הם כולם עדה, אבל מה שנמכר בפתוח תלוי בכל חנות לפי עניינה, ויש חנות מפורסמת בירושלים שלהם שהיא לא בד''צ וכולם קונים שם חפשי. תמיד תמיד צריך לשים לב (גם אם מקור המוצרים זהה עדיין יש חששות בעצם הבישול ואכמ''ל)
אולי תיאות בטובך לגלות את מיקום החנות?
בשמואל הנביא?
ברמן כתב:בדגי טונה יש טהורים ויש טמאים.
פעלעד כתב:כדכד כתב:יפה אמרת בדרך כלל
יש מצבים שונים יותר כגון קהילות חרדיות המרוכזות בחו"ל וכגדון כשרוית בארץ שאינן טובות לאידך גיסא
לפי מה שידוע לי ההכשר של הרב וועסטהיים כן נחשב הכשר מעולה ולא רק ביחס לכשרויות באירופה וכמ"ש ש. ספראי
נא להבדיל בין הכשר רבי יעקב וועסטיים שהוא יותר טוב, להכשר של איגוד הרבנים וועסטיים שלדעת כל מומחי הכשרות ברחבי העולם ששוחחתי (ושוחתי עם הרבה) הוא יותר גרוע מגרוע.
יש תחת ידי סיפורים מסמרי שיער על הכשר איגוד וועסטיים, ולדעתי כל בר דעת מבין כשהוא רואה הכשר שכל שני וחמישי מוסיף עוד ממתק לסל הכשרות שלו, ומוצרים שב30 שנים האחרונות אני מכירם שיש להם רק OU פתאום מופיעים עם איגוד וועסטיים, ולא רק מוצר אחד או שניים, ובפרט שוק הממתקים וכו' שיש בהם עשרות אם לא מאות מרכיבים ולא שייך במציאות שהכשר מהודר שחוקר טוב כל דבר יכשיר כל יום ממתק נוסף כאשר השוק הכי גדול של ממתקים הוא בהכשר האיגוד וועסטיים.
זה לא גורע מכבודו של הרב וועסטיים שהוא ת"ח גדול ותלמיד של המנח"י, אבל או שהוא לא לגמרי אחראי בלעי על איגוד וועסטיים או שיש בעיה בשטח, לא יודע, רק מכיר את המציאות לבד.
כדכד כתב:פעלעד כתב:כדכד כתב:יפה אמרת בדרך כלל
יש מצבים שונים יותר כגון קהילות חרדיות המרוכזות בחו"ל וכגדון כשרוית בארץ שאינן טובות לאידך גיסא
לפי מה שידוע לי ההכשר של הרב וועסטהיים כן נחשב הכשר מעולה ולא רק ביחס לכשרויות באירופה וכמ"ש ש. ספראי
נא להבדיל בין הכשר רבי יעקב וועסטיים שהוא יותר טוב, להכשר של איגוד הרבנים וועסטיים שלדעת כל מומחי הכשרות ברחבי העולם ששוחחתי (ושוחתי עם הרבה) הוא יותר גרוע מגרוע.
יש תחת ידי סיפורים מסמרי שיער על הכשר איגוד וועסטיים, ולדעתי כל בר דעת מבין כשהוא רואה הכשר שכל שני וחמישי מוסיף עוד ממתק לסל הכשרות שלו, ומוצרים שב30 שנים האחרונות אני מכירם שיש להם רק OU פתאום מופיעים עם איגוד וועסטיים, ולא רק מוצר אחד או שניים, ובפרט שוק הממתקים וכו' שיש בהם עשרות אם לא מאות מרכיבים ולא שייך במציאות שהכשר מהודר שחוקר טוב כל דבר יכשיר כל יום ממתק נוסף כאשר השוק הכי גדול של ממתקים הוא בהכשר האיגוד וועסטיים.
זה לא גורע מכבודו של הרב וועסטיים שהוא ת"ח גדול ותלמיד של המנח"י, אבל או שהוא לא לגמרי אחראי בלעי על איגוד וועסטיים או שיש בעיה בשטח, לא יודע, רק מכיר את המציאות לבד.
ראיוןתיך אינן ראיות
אין שום סיבה לחשוב שהכשר רציני לא יכול לבדוק ולהוסיף עןד מוצרים לסל הכשרות שלו כל שני וחמישי
מעט דבש כתב:ברמן כתב:בדגי טונה יש טהורים ויש טמאים.
מתוך המאמר המצורף (שהכנתו לקחה שנתיים, בלי לדלג על שום מקור מידע - ראה בסוף המאמר):
פעלעד כתב:חוץ מזה יש חששות של כבוש בקרח יחד עם דגים טמאים באחסנה בספינה ועוד בעיות כדו' לזה.
פעלעד כתב:מדעית הם לא נקראים בשם כזה או אחר
/quote].[/quote]פעלעד כתב:נא להבדיל בין הכשר רבי יעקב וועסטיים שהוא יותר טוב, להכשר של איגוד הרבנים וועסטיים שלדעת כל מומחי הכשרות ברחבי העולם ששוחחתי (ושוחתי עם הרבה) הוא יותר גרוע מגרוע.
יש תחת ידי סיפורים מסמרי שיער על הכשר איגוד וועסטיים, ולדעתי כל בר דעת מבין כשהוא רואה הכשר שכל שני וחמישי מוסיף עוד ממתק לסל הכשרות שלו, ומוצרים שב30 שנים האחרונות אני מכירם שיש להם רק OU פתאום מופיעים עם איגוד וועסטיים, ולא רק מוצר אחד או שניים, ובפרט שוק הממתקים וכו' שיש בהם עשרות אם לא מאות מרכיבים ולא שייך במציאות שהכשר מהודר שחוקר טוב כל דבר יכשיר כל יום ממתק נוסף כאשר השוק הכי גדול של ממתקים הוא בהכשר האיגוד וועסטיים.
זה לא גורע מכבודו של הרב וועסטיים שהוא ת"ח גדול ותלמיד של המנח"י, אבל או שהוא לא לגמרי אחראי בלעי על איגוד וועסטיים או שיש בעיה בשטח, לא יודע, רק מכיר את המציאות לבד.
ראיוןתיך אינן ראיות
אין שום סיבה לחשוב שהכשר רציני לא יכול לבדוק ולהוסיף עןד מוצרים לסל הכשרות שלו כל שני וחמישי
יסלח לי מר, אבל מדבריו ניכר שלא עסק בשדה ההשגחה מעודו[
חיימקה כתב:בכשרות OU מקילים בבישול בקיטור ע"י גוים, משא"כ בכשרות הבד"ץ - וכנאמר כאן:
https://www.yeshiva.org.il/ask/78647
דרומי כתב:אגב ענין הטונה. הרב לנדא שליט"א נתן פעם הכשר על טונה, וכמדומה שלאחר מכן הפסיק. מה טעם?
לייבעדיג יענקל כתב:חיים שאול כתב:לייבעדיג יענקל כתב:חיים שאול כתב:לייבעדיג יענקל כתב:חיים שאול כתב:גם הוא מסכים שיש 9 סוגים המשווקים,
לא קראתי אלא את ההתחלה
חבל שלא קראת גם מ"ש שם בעמ' צב
כבודו במקומן מונח אבל ממומחי כשרות אחרים שמעתי שדבריו אינם נכונים
כותב המאמר הוא משגיח מוכר בשמו, בר אוריין ובר אבהן, העוסק שנים רבות בכשרות הדגים, והוא הקדיש מס' שנים לחקור את כשרות הטונה וכל השאלות הכרוכות בה (עיון במסמכים, שיחות עם מומחים, ביקור באוניות דיג, ועוד, וכמובן בירור הצדדים ההלכתיים).
מי שרוצה לחלוק ימחל קודם להציג עצמו, ואח"כ להציג תימוכין לשיטתו ולסתור את יסודות ומסקנות המאמר. בלא כל זה אין שום ערך לקביעותיו הסתמיות.
לא הכרחתי אף אחד להאמין דוקא לי אבל כתבתי מה שאני יודע מפי מומחי כשרות, אתה גם מוזמן לשאול כל משגיח של העדה החרדית אם הם בודקים את הטונה ולמה (לא שאני אוכל טונה ולו מלבד מהסיבה שכל משגיח מספר על צורה אחרת של בדיקה ולפי חלקם הם בודקים את הטונה לפני כניסתו לתנור כשהוא חתוך ואין ראש ושדרה וודאי שלא סימנים ממש )
הפניתי את רא"ד מוסקוביץ (בעל המאמר הנ"ל בקובץ אור ישראל) לנידון כאן, וזה אשר השיבני:שלום וברכה לך ולכל אשר לך
בעקרון אני לא מתווכח בפורומים, זה גוזל זמן רב, ואתה מתווכח עם אנשים עלומי שם, שיכולים לכתוב מה שהם רוצים מבלי לעמוד מאחורי המילים.
בכל זאת רפרפתי שם, ולא ראיתי שום טענה קונקרטית על מה שכתבתי, מעבר לטענה שיש 50 סוגי דגים המשווקים כטונה, וזאת בטענה שדיבר עם משגיחים של העדה החרדית, טענה מאד מצחיקה.
ובכן, בשעתו כאשר כתבתי את המאמר (כאשר האינטרנט עדיין היה בחיתוליו, והרבה לפני עידן ויקיפדיה) הייתי הראשון שנכנסתי בזה, וחקרתי את הנושא. שלא כמו לבלרי המאמרים של היום, שיושבים על "שולחן העבודה" של המחשב, ומטריחים עצמם לחפש בגוגל או בויקיפדיה, במאמר שלי יש מאות שעות עבודה!!!
כאשר גמרתי את המאמר, לפני שזה פורסם בחוברת כלשהיא, שלחתיו לכמה אנשים ורבנים שהייתי בקשר איתם, וקיבלתי אז טלפונים מהרבה ראשי וועדי כשרות שרצו לדעת ולברר פרטים, ממה שהיה חדש להם.
בין השאר שלחתי את זה לש"ב הרה"צ רבי נפתלי הלברשטאם שליט"א, שהיה אז מראשי כשרות העדה"ח. קצת אח"ז נסעתי לחו"ל לצורך כשרות, ובאותה עת הרב הלברשטאם הנ"ל חיתן נכד, וכאשר חזרתי הזמין אותי לשבע ברכות שהוא עשה לנכד. כאשר הגעתי (קצת באיחור) הוא הזמין אותי לשולחן המזרח, והציג אותי להרה"ג רבי יעקב בלוי זצ"ל, ואמר לו שאני בעל המאמר של הטונה. הרב בלוי שמח לראות אותי והודה לי מאד, תוך שהוא מוסיף, לא 'קראתי' את המאמר, 'למדתי' אותו! הוא הוסיף לי שכבר הרבה זמן הוא לא רגוע לגבי מקור הטונה, והמאמר הסיר לו אבן מהלב.
לעומתו, אותו כותב בפורום, כלל לא קרא את המאמר, כי לא כתבתי שם שלא צריך לבדוק את הדגים, רק התייחסתי לבעיית הבליעה *עד שהדגים מגיעים למפעל*. במפעל בודקים את כל הדגים לפני הכנסתם לתנור, ואת זה עשיתי למשך שנים רבות.
אגב, יש נוכלים שמשווקים דגים אחרים בתור טונה, למשל מישהו ששיווק דג מרלין-כחול בתור טונה בעברית, אבל באנגלית כתב את שם המדעי האמיתי של הדג.
בכבוד רב וכטו"ס
אברהם דוד מוסקוביץ
שאלתיו שוב מדוע בהגעה למפעל כן צריך לבדוק, וענני:לגבי בליעה, מספיק בירור שאין דגים טמאים מעבר לשיעור אחד משישים (כולל המים). אבל לגבי אכילת הדג, זו מחלוקת הפוסקים, ולפי חלק גדול מהם (כולל הגר"מ פיינשטיין) אין לסמוך על הגוי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 149 אורחים