דרומי כתב:בקהילות האשכנזים נהוג שעושים בכל ערב משבעת ימי המשתה 'שבע ברכות'
דרומי כתב:ויש לקשר עם המובא בקדמונים בקשר למספר 7 (היה זה היום השביעי לשבעת ימי המשתה), שהוא בודד ואין לו חברים (כי 2 כפול 2 שווה 4 ו-3 כפול 3 כפול 9 וכו' ואילו המספר 7 הוא בודד במערכה, אין לו קשר עם אף מספר אחר), וזו סגולתו ומעלתו בזה שהוא לבדד ישכון ובשכניו לא יתחשב.
דרומי כתב:נכון, אבל לא משום שיש בזה בעיה הלכתית אלא כדי לחסוך
תחילה תמהתי על דבריך כי היה זכור לי שב"מדריך למנהג אשכנז המובהק" מבואר שאשר ברא כן מברכים, ובדקתי במהדורא חדשה יותר וראיתי שאכן השתנה הדבר (בהנחה שזכרוני אינו מטעני לגבי מה שהיה כתוב שם בעבר) וכעת הדעה כתובה שם בסתמא היא לא לומר אפילו שהשמחה במעונו ואשר ברא בימות החול (אלא שמובא שם גם שיש האומרים רק 'שהשמחה במעונו' ומברכים ברכת 'אשר ברא'), אבל לגבי שבת עדיין כתוב שם שאם לא אוכלים בבית החופה מברכים רק 'אשר ברא' (ולא כמשמעות לשון החת"ס שהמנהג הוא אין מברכים שום ברכה).משולש כתב:יש לציין שלא כל האשכנזים מברכים כל ערב (ובפרט מה שנוהגים לברך על כל איש זר שמגיע לסעודה ולא מוסיף שום שמחה).
והחת"ס מעיד שבעיר מולדתו לא בירכו שום ברכה בכל ימי המשתה חוץ מביום הנישואין עצמו, ופעם רב אחד הורה לברך בסעודת שבת "ולעזה עליו כל המדינה".
ואיני רואה שום קשר בין מספר הברכות שמברכים בסיום הסעודה לבין רמת השמחה בתוך הסעודה. ואצלנו בבית נערכו כמה פעמים סעודות לכבוד שבעת ימי המשתה של חתן וכלה ולא בירכו שום ברכה, (רק בורא פרי הגפן אחרי ברכת המזון) ולא ראיתי שזה גרע שום דבר מהשמחה.
לוח עתים לבינה כתב:מאמר נפלא להצדיק הנהגת הספרדים המברכים שבע ברכות כיום גם כשלא נעשית הסעודה בבית חופת החתן והכלה
מהרב דוד גבאי מירושלים
משולש כתב:יש לציין שלא כל האשכנזים מברכים כל ערב (ובפרט מה שנוהגים לברך על כל איש זר שמגיע לסעודה ולא מוסיף שום שמחה).
והחת"ס מעיד שבעיר מולדתו לא בירכו שום ברכה בכל ימי המשתה חוץ מביום הנישואין עצמו, ופעם רב אחד הורה לברך בסעודת שבת "ולעזה עליו כל המדינה".
ואיני רואה שום קשר בין מספר הברכות שמברכים בסיום הסעודה לבין רמת השמחה בתוך הסעודה. ואצלנו בבית נערכו כמה פעמים סעודות לכבוד שבעת ימי המשתה של חתן וכלה ולא בירכו שום ברכה, (רק בורא פרי הגפן אחרי ברכת המזון) ולא ראיתי שזה גרע שום דבר מהשמחה.
חשב האפד כתב:משולש כתב:והחת"ס מעיד שבעיר מולדתו לא בירכו שום ברכה בכל ימי המשתה חוץ מביום הנישואין עצמו, ופעם רב אחד הורה לברך בסעודת שבת "ולעזה עליו כל המדינה".
היכן ה"חת''ם סופר'' הזה? אפשר מ''מ?
לוח עתים לבינה כתב:כמה פעמים גילה דעתו לברך (אבל לא ראיתי שבירך בפועל, לא בבית חתנות ולא שלא בבית חתנות)
ולכן הסיפור שסיפר הראש"ל שליט"א (בפ' בהעלותך תשפ"ב) שהרב מור אבי מחה לפני עשרות בשנים בשבע ברכות בבני ברק שלא יברכו היה חדש לי ותמוה, וכששאלני הראש"ל אחר השיעור אם שמעתי הסיפור הזה אי פעם, עניתי לו שלא, ושאדרבה דעתו לברך, והיה תמה בדבר, ואין כאן תימה דאפשר כך סבר אז ובמשך השנים דעתו שונתה כמצוי אצל כל מעיין באמת.
ועכ"פ לגופו של ענין דברי הרא"ש מסכת סוכה פרק ב סימן ח ברור מיללו: ונראה דמהכא אין ראיה שאין לברך ברכת חתנים במקום שהחתן והכלה הולכים לאכול בבית אחר דה"פ הכא אין שמחה אלא בחופה כיון שאין דעתו להניח חופה אלא כדי לאכול בסוכה ואח"כ חוזר לחופתו אבל אם הולך לגמרי לבית אחר הוא וחביריו אחריו ועושים אותו בית עיקר גם שם נקראת חופה ויכול לברך שם ברכת חתנים.
ונפסקו דבריו בשולחן ערוך אבן העזר הלכות קידושין סימן סב סעיף י: י"א שאם החתן יוצא מחופתו, אפילו כלתו עמו, והולכים לאכול בבית אחר, אין אומרים שם ברכת חתנים, והני מילי כשדעתו לחזור אחר כך לחופתו, אבל אם הלך לגמרי לבית אחר וכל החבורה עמו, נעשה אותו בית עיקר גם שם נקרא חופה ומברכין ברכת חתנים. וכן לפעמים שהולכין החתן והכלה לעיר אחרת, צריך לברך שם ברכת חתנים, אם הוא תוך שבעה.
והנה האריכו בזה אין סוף האחרונים חכמי הזמן, הן משמועות הרבנים הן בבירור המנהג, הן מדקדוקי לשונות האחרונים, ובפרטי סב"ל, ואין כאן מקומו, ואני לא באתי רק להעיר דלשון הרא"ש והשו"ע שהעתיקו נותנים מקום גדול מאד לסוברים לברך בבתי חתנות החדשים דזמנינו בסעודות שבע ברכות שנערכות בבתים שונים לכבוד החתן והכלה, ובלבד שתהיה בהם שמחה גדולה ולא בדיעבד אחד גדול וכו'.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:לוח עתים לבינה כתב:מאמר נפלא להצדיק הנהגת הספרדים המברכים שבע ברכות כיום גם כשלא נעשית הסעודה בבית חופת החתן והכלה
מהרב דוד גבאי מירושלים
ומה סובר מרנא ורבנא אביך שליט"א?
ישראל אליהו כתב:לעצם דבריך, גם הנוהגים שלא לברך את כל השבע ברכות, מ"מ מברכים ברכה שביעית, כך שודאי תוכל להזמין את שכנך.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:עיין בס' בית חתנים (פנירי) ישנו באוצר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 167 אורחים