אור לישרים כתב:ב"ה
העברתי לידידי ר' נפתלי אהרן וקשטיין מ"המאגר העולמי לכתבי היוחסין" את דברי החוקרת הגב' אלטשולר הנ"ל.
להלן תגובתו:
במאמר הנ"ל, מזוהה ר' "יעקב בהרב אהרן ז"ל חתן הרב", כאביו של סב המשפחה - ר' "דוד הקטן", שהיה בנו של ר' "יהודה יעקב חראה"ק זצ"ל", שהיה חתנו של הרמ"מ מוויטעבסק.
אולם, לאחר העיון במקורות, נראה שהורכבו כאן שני דמויות שונות שהפכו לאדם אחד.
שניהם, לא היו חתניו של הרמ"מ מויטעבסק.
והם:
א. ר' "יהודה יעקב חראה"ק זצ"ל, שהיה אכן אביו של ר' דוד הקטן. הוא היה ח'תנו של ר'בי א'הרן ה'ק'טן מסמאלין, שהיה נאמן ביתו של הרמ"מ מוויטעבסק. הוא לא היה חתנו של הרמ"מ מוויטעבסק.
ב. ר' "יעקב בהרב אהרן חתן הרב", שהיה [כנראה] בנו של רבי אהרן הגדול מקארלין. הוא היה חתנו של "הרב", דהיינו, רבי אברהם הכהן מקאליסק. הוא לא היה אביו של ר' דוד הקטן, והוא גם לא היה חתנו של הרמ"מ מוויטעבסק.
דהיינו, שאין לנו כאן משפחה מנכדי הרמ"מ מוויטעבסק.
אור לישרים כתב:ב"ה
העברתי לידידי ר' נפתלי אהרן וקשטיין מ"המאגר העולמי לכתבי היוחסין" את דברי החוקרת הגב' אלטשולר הנ"ל.
להלן תגובתו:
במאמר הנ"ל, מזוהה ר' "יעקב בהרב אהרן ז"ל חתן הרב", כאביו של סב המשפחה - ר' "דוד הקטן", שהיה בנו של ר' "יהודה יעקב חראה"ק זצ"ל", שהיה חתנו של הרמ"מ מוויטעבסק.
אולם, לאחר העיון במקורות, נראה שהורכבו כאן שני דמויות שונות שהפכו לאדם אחד.
שניהם, לא היו חתניו של הרמ"מ מויטעבסק.
והם:
א. ר' "יהודה יעקב חראה"ק זצ"ל, שהיה אכן אביו של ר' דוד הקטן. הוא היה ח'תנו של ר'בי א'הרן ה'ק'טן מסמאלין, שהיה נאמן ביתו של הרמ"מ מוויטעבסק. הוא לא היה חתנו של הרמ"מ מוויטעבסק.
ב. ר' "יעקב בהרב אהרן חתן הרב", שהיה [כנראה] בנו של רבי אהרן הגדול מקארלין. הוא היה חתנו של "הרב", דהיינו, רבי אברהם הכהן מקאליסק. הוא לא היה אביו של ר' דוד הקטן, והוא גם לא היה חתנו של הרמ"מ מוויטעבסק.
דהיינו, שאין לנו כאן משפחה מנכדי הרמ"מ מוויטעבסק.
תולדות כתב:הספרדים נקברו שם לפני שנים רבות, ואחר כך, נתכסו מצבותיהם בעפר, וכפי הנראה, מעליהם קברו קומה נוספת.
לפני כמה שנים, לפני שבנו את הגשר הגדול, חשפו חלק גדול מהמצבות. והגביהו אותם לגובה הקרקע היום, על ידי יציקת בטון מתחת למצבות.
וויטעבסקער כתב:אגלה בזה מעשה נפלא, מהרה"ח דוד שפר מרמות י-ם ששמע מאביו החסיד רבי ישראל ראש הח"ק בטבריא, ואלו דבריו,
הרה"ק מויטבסק ציוה שלא יקברו לידו אף אדם וחששו היה מפני הפקידים הספרדיים [שכידוע לא היו מהיראים] ששלטו שם ביד רמה וירצו להקבר על ידו ולכן ביקש מתלמידיו שלא יקברו מאותם על ידו וכדי לעדן את הדבר אמרו שרבם ביקש שלא יקברו אף אחד על ידו, המסורת שעברה אז בח"ק שטמנו על ידו בקבוק שמן והיה זה פ"א שחששו מפני בעל זרוע שרצה להיקבר שם ועל כן טמנו שם בקבוק שמן והניחו מע"ג מצבה, כשחיפש רב"י שפר הנ"ל מקום להאדמו"ר מקארלין עשה מעשה והחליט לברר שמועה זו וחפר ליד רמ"מ ואכן מצא שם רק בקבוק שמן, כמובן שמר הדבר בסוד והודיע שמצא מקום ואכן העלוהו לאר"י וקברוהו שם בשנת תשי"ז. יתכן וגם לגבי רבי מאטל אשכנזי שכנ"ל חמיו היה ראש הקהל בטבריא ידעו במשפחה מהדבר הזה שאין מי שקבור ליד רמ"מ וקברוהו שם.
תולדות כתב:בעיני ראיתי והייתי נוכח בעת שחפרו וגילו מצבות, שהיו מכוסות לגמרי בעפר, כשלושים וארבעים סנטימטר.
מצבות של בני משפחת אבולעפיה.
דראל כתב:האמת שמשפחת שפר הנ"ל מעניינת אותי יותר.
אור לישרים כתב:נודע לי שיש גם כאלו המתייחסים לרבי אברהם מקאליסק, שגם עליו נכתב שלא נשאר ממנו צאצאים בעולם.
מי שיש בידו ידיעות על נכדי הקאליסקער כיום הזה, מוזמן לשתף כאן את חברי הפורום במידע ובמקורותיו.
איש_ספר כתב:גם העובדה שר' חיים-דוד 'הקטן' נהרג ברעש הגדול מתאשרת מתוך רשימת הרוגי הרעש שנשלחה לאמשטרדם, ובה נזכר 'הרב המפורסם חיים דוד הקטן ז"ל ראש וממונה דק"ק [דקהילת קודש] רוסיא'.[19] כך מעידה גם הכתובת על מצבתו, שנשמרה בבית העלמין העתיק של טבריה: 'פ"נ [פה נקבר] הרב החסיד ומופ'[לג] בתורה מוהר"ר [מורנו הרב ר'] דוד הקטן בהרבני מו"ה [מורנו הרב] יעקב יהודה ז"ל נ'[הרג] ברעש כ"ד טבת תקצ"ז לפ"ק [לפרט קטן], תנצב"ה'.[20] השוואת הכתובת עם עדויות כתובות מלמדת, בין השאר, שהשם 'חיים', הניתן למי שניצל ממחלה קשה או מסכנת חיים אחרת, נוסף לר' חיים-דוד 'הקטן' רק אחרי שנת תקע"ז (1817) ולכן אינו מופיע על מצבתו.
[19] לונץ תרע"א, עמ' 161.
מקור:
http://www.jewish-studies.info/21.htm
יחזקאל כתב:מי יודע היכן אפשר להשיג את הרשימה ?
הוגה ומעיין כתב:אכן מופיע באגרות הפקוא"מ תקפ"ט עמוד 225, אבל בהקשר אחר.
כלומר גב' חיה אפשטיין-אלטשולר שנולדה בשנת תרנ"ד נקראה על שם אמה של סבתה חיה מלכה בת רח"ד הקטן שנפטרה בשנת תרס"ד...א] זמן קצר אחר כך השתקעו חיים-דוד ופרל אפשטיין בביירות שבלבנון, ושם נולדו ילדיהם. סבתי, הבכורה, נולדה בשנת תרנ"ד (1894).
ב] במפקד של יהודי ארץ ישראל, שנערך ביוזמתו של סר משה מונטיפיורי בשנת תקצ"ט (1839), צוינה יתומה בת חמש, בתו של הרב ר' חיים-דוד ז"ל שנהרג ברעש. מצבתה בטבריה מגלה שנפטרה בשנת תרס"ד (1904) ושמה היה חיה-מלכה. בדומה, סבתי נקראה חיה ואביה נקרא בשם חיים-דוד. מצד אמו, שרה, היה אפוא חיים-דוד אפשטיין הנכד של חיה מלכה, ונקרא חיים-דוד על שם אביה, חיים-דוד 'הקטן', כשם שסבתי נקראה 'חיה' על שמה.
דראל כתב:וויטעבסקער כתב:אגלה בזה מעשה נפלא, מהרה"ח דוד שפר מרמות י-ם ששמע מאביו החסיד רבי ישראל ראש הח"ק בטבריא, ואלו דבריו,
הרה"ק מויטבסק ציוה שלא יקברו לידו אף אדם וחששו היה מפני הפקידים הספרדיים [שכידוע לא היו מהיראים] ששלטו שם ביד רמה וירצו להקבר על ידו ולכן ביקש מתלמידיו שלא יקברו מאותם על ידו וכדי לעדן את הדבר אמרו שרבם ביקש שלא יקברו אף אחד על ידו, המסורת שעברה אז בח"ק שטמנו על ידו בקבוק שמן והיה זה פ"א שחששו מפני בעל זרוע שרצה להיקבר שם ועל כן טמנו שם בקבוק שמן והניחו מע"ג מצבה, כשחיפש רב"י שפר הנ"ל מקום להאדמו"ר מקארלין עשה מעשה והחליט לברר שמועה זו וחפר ליד רמ"מ ואכן מצא שם רק בקבוק שמן, כמובן שמר הדבר בסוד והודיע שמצא מקום ואכן העלוהו לאר"י וקברוהו שם בשנת תשי"ז. יתכן וגם לגבי רבי מאטל אשכנזי שכנ"ל חמיו היה ראש הקהל בטבריא ידעו במשפחה מהדבר הזה שאין מי שקבור ליד רמ"מ וקברוהו שם.
האמת שמשפחת שפר הנ"ל מעניינת אותי יותר.
נחום וואהלינער כתב:מי היה חותנו של ר' יוסף מרדכי שפר הנ"ל? רבי דוד ליב בראנדוויין? ומי הם צאצאיו?
מיללער כתב:נתבקשתי לשאול: יש מקורות שכתבו שהרה"ק רבי אברהם הכהן מקאליסק זי"ע היה מתחלה מתלמידי הגר"א ואח"כ נתקשר להמגיד ממעזריטש ואף נשא לאשה את הרבנית רוחמה אחותו של המגיד ממעזריטש.
האם יש אמינות וסימוכין לב' הדברים א. שהיה מתלמידי הגר"א ב. שנשא את הרבנות רוחמה אחותו של המגיד ממזריטש?
ח''ל קאליסק כתב:מיללער כתב:נתבקשתי לשאול: יש מקורות שכתבו שהרה"ק רבי אברהם הכהן מקאליסק זי"ע היה מתחלה מתלמידי הגר"א ואח"כ נתקשר להמגיד ממעזריטש ואף נשא לאשה את הרבנית רוחמה אחותו של המגיד ממעזריטש.
האם יש אמינות וסימוכין לב' הדברים א. שהיה מתלמידי הגר"א ב. שנשא את הרבנות רוחמה אחותו של המגיד ממזריטש?
מובא בכתבי רבי יאשע שו''ב
ח''ל קאליסק כתב:מיללער כתב:נתבקשתי לשאול: יש מקורות שכתבו שהרה"ק רבי אברהם הכהן מקאליסק זי"ע היה מתחלה מתלמידי הגר"א ואח"כ נתקשר להמגיד ממעזריטש ואף נשא לאשה את הרבנית רוחמה אחותו של המגיד ממעזריטש.
האם יש אמינות וסימוכין לב' הדברים א. שהיה מתלמידי הגר"א
מובא בכתבי רבי יאשע שו''ב
מיללער כתב:נתבקשתי לשאול: יש מקורות שכתבו שהרה"ק רבי אברהם הכהן מקאליסק זי"ע היה מתחלה מתלמידי הגר"א ואח"כ נתקשר להמגיד ממעזריטש ואף נשא לאשה את הרבנית רוחמה אחותו של המגיד ממעזריטש.
האם יש אמינות וסימוכין לב' הדברים א. שהיה מתלמידי הגר"א ב. שנשא את הרבנות רוחמה אחותו של המגיד ממזריטש?
קאצ'קלה כתב:מיללער כתב:נתבקשתי לשאול: יש מקורות שכתבו שהרה"ק רבי אברהם הכהן מקאליסק זי"ע היה מתחלה מתלמידי הגר"א ואח"כ נתקשר להמגיד ממעזריטש ואף נשא לאשה את הרבנית רוחמה אחותו של המגיד ממעזריטש.
האם יש אמינות וסימוכין לב' הדברים א. שהיה מתלמידי הגר"א ב. שנשא את הרבנות רוחמה אחותו של המגיד ממזריטש?
זה שהיה גיסו של המגיד ממעזריטש, מקורו בסיפורי חב"ד (כך מובא בויקיפדיה). כלומר, דברים שאי אפשר לקבלם כל זמן שאין מוצאים להם מקור אחר.
אורח כתב:א. האם מצינו שם רוחמה אצל נשי מזרח אירופה מן המאה השמונה עשרה?
אורח כתב:קאצ'קלה כתב:מיללער כתב:נתבקשתי לשאול: יש מקורות שכתבו שהרה"ק רבי אברהם הכהן מקאליסק זי"ע היה מתחלה מתלמידי הגר"א ואח"כ נתקשר להמגיד ממעזריטש ואף נשא לאשה את הרבנית רוחמה אחותו של המגיד ממעזריטש.
האם יש אמינות וסימוכין לב' הדברים א. שהיה מתלמידי הגר"א ב. שנשא את הרבנות רוחמה אחותו של המגיד ממזריטש?
זה שהיה גיסו של המגיד ממעזריטש, מקורו בסיפורי חב"ד (כך מובא בויקיפדיה). כלומר, דברים שאי אפשר לקבלם כל זמן שאין מוצאים להם מקור אחר.
א. האם מצינו שם רוחמה אצל נשי מזרח אירופה מן המאה השמונה עשרה?
ב. האם הרה"ק מקאליסק ידוע גאון בנגלה שיש מקום לאגדה לייחסו לחוג תלמידי הגר"א?
נחום וואהלינער כתב:בוודאי. יש אגדה חסידות מקורית [שכמובן המתנגדים לא אוהבים] שכאשר נסע רבי אברהם כהנא קדישא להמגיד הגדול אמר הגר"א שכנראה שיש דברים בגוי שמשהו חשוב שם כיון שר"א נשאר שמה, וברצוני לנסוע להמגיד לתהות על קנקנו, אבל היו מתלמידיו שלא ראו זאת בעין יפה וניסוי להניעו מלנסוע עד שהשתדלו אצל אמו שיצווהו בגזירת כיבוד אם שאסור לו לנסוע....
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 278 אורחים