הודעהעל ידי שותא דינוקא » ו' מאי 14, 2010 12:05 am
אפשר דפח"ח, אך מה שהבהרת שלכאורה אין שום ענין בקבורה של האחד ליד רעהו צ"ב, הלא לא חסרים סיפורים על גדולי עולם שבקשו להיקבר האחד לצד השני, ואותה שאלה תשאל עליהם, ואם כי אין לי עסק בנסתרות, מן הסתן יהיה להם הסבר המניח את הדעת על בקשתם האחרונה..ובעצם דברי רות יעויין בדברי רש"י מה שכתב דהיה בזה ענין גדול.
ואם יש לנו להתקשות, הקושיא היא בעצם לשון הדברים - "שאמרה לה נעמי אסור לנו לצאת חוץ לתחום בשבת, אמרה לה באשר תלכי אלך. אסור לנו להתייחד נקבה עם זכר שאינה אישה, אמרה לה באשר תליני אלין. עמנו מובדלים משאר עמים בשש מאות ושלש עשרה מצות, עמך עמי. אסור לנו עבודת כוכבים, אלהיך אלהי. ארבע מיתות נמסרו לבית דין, באשר תמותי אמות. שני קברים נמסרו לבית דין, אחד לנסקלין ונשרפין ואחד לנהרגין ונחנקין, אמרה לה ושם אקבר".
ולכאורה איזה הקרבה ישנה ב'שם אקבר', מילא לקבל על עצמה עול מצוות ולקבל על עצמה עונש ארבע מיתות בי"ד אך מה יש בקבורה. אכן גם זו אינה קושיא, דעצם הדבר ששני קברים נמסרו לבי"ד מוכיחות ענין זה, דאל"ה אומרת זאת נעמי לרות. וא"כ דרך המהלך הנז' מעיקרא ליתא.
עוד צ"ב לי, מילא תגובתה של רות על איסור הליכה חוץ לתחום - באשר תלכי מובן, וכן באשר תליני ואלקיך אלקי. א"ש. אכן אחר כן כשאומרת ארבע מיתות ממשיכה רות באשר תמותי אמות - וכי מיתת נעמי באחת מד' מיתות? אתמהה. [וכמובן שפשט הדבר שאהיה חלק מהעם שזו היא מיתתו, אך בדקדוק הלשון צריך קצת טעם. ואולי כוונת רות היתה לאמור - היכן שתלכי אלך אני - לא מחוץ לתחום, באשר תליני אלין - בלא יחוד, באשר תמותי אמות - כפי המותר היינו באותה מיתה שאת תמותי, בלא חטא המחייב ד' מיתות אלא בצורה ראוי' גם אני אמות, ובאותה צורה שאת תקברי, שלא תחטאי באופנים אלו גם אני אקבר].
ואמנם ב'שם אקבר' שינתה ולא דברה על נעמי, דאינה מאחלת לנעמי להיקברבאחת מאלו אלא רק לעצמה וגם זה תימה. שכביכול זה הוא רצונה להיקבר באופן זה. ואולי י"ל דכוונתה של רות היתה להורות עד כמה מוכנה היא למסור נפש עבור רצונה להימנות על כלל ישראל וזהו שאמרה ושם אקבר על עצמה, בלא ליחס הדבר לנעמי לאמור מוכנה אני למות מוות מבזה שכזה - ולהיקבר בצורה בלתי ראויה שכזו - ושם אקבר - אך כיהודי' דזה עדיף לי על חיי מנעמים כגוי'.ואת זה הדגישה כששינתה מכאשר ל'ושם אקבר', לאמור אפילו אם כל חיי יהיו סבל מתמשך עד שגם אקבר לעולמי עד בצורה לא ראויה - ושם אקבר - אפ"ה זהו רצוני... אולי. ואולי לא...
נערך לאחרונה על ידי
שותא דינוקא ב ו' מאי 14, 2010 5:04 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.