כדכד כתב:מחולת המחנים כתב:כשכל אחד חושב שהוא כלל ישראל ואחרים לא אז המצב חמור
מחולת המחנים כתב:ואוכלי הבראקל שסומכים בעינים עצומות על חוקרי הגוים וחכמתם, יכולים הם באותה מידה ללבוש את התכלת, מצוה חביבה שאבותינו ואבות אבותינו לא זכו לה במשך דורות.
ישנם רבנים ותלמידי חכמים חשובים שאינם נופלים במאומה מכבוד מתירי הבראקל העושים מעשה בעצמם ולובשים את התכלת, ואטו כי רוכלא ניזיל ונמני את שמותם, עיין באשכולות הרבים על התכלת.
גימפעל כתב:בקונטרס החדש של הרב שינפלד מוכיח היטיב מסורתו של עוף הקורניש
ובעיקר שזהו העוף שהיה נאכל באנגלי'ה כבר יותר ממאה שנים בעת שערו שם גדולי ומצוקי ארץ
יהודה ד כתב:חזון הכסא כתב:
זה עתה פורסם קונטרס פולמוס העופות של הרב יחיאל מיכל שטרן
מי יכול להביא את זה לכאן?
שמואל בן שחר כתב:יהודה ד כתב:חזון הכסא כתב: זה עתה פורסם קונטרס פולמוס העופות של הרב יחיאל מיכל שטרן
מי יכול להביא את זה לכאן?
בבקשה
מעט דבש כתב:גימפעל כתב:בקונטרס החדש של הרב שינפלד מוכיח היטיב מסורתו של עוף הקורניש
ובעיקר שזהו העוף שהיה נאכל באנגלי'ה כבר יותר ממאה שנים בעת שערו שם גדולי ומצוקי ארץ
וראה את הצד השני (הרב בוקוולד), כאן:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=401786#p401786
לבני כתב:מעט דבש כתב:גימפעל כתב:בקונטרס החדש של הרב שינפלד מוכיח היטיב מסורתו של עוף הקורניש
ובעיקר שזהו העוף שהיה נאכל באנגלי'ה כבר יותר ממאה שנים בעת שערו שם גדולי ומצוקי ארץ
וראה את הצד השני (הרב בוקוולד), כאן:
viewtopic.php?p=401786#p401786
מהדורה האחרונה יוצאה לאור אחרי דברי ה"צד השני" ומיישב היטיב כל טענותיו בענין זה בהערות למטה
לבני כתב:מעט דבש כתב:גימפעל כתב:בקונטרס החדש של הרב שינפלד מוכיח היטיב מסורתו של עוף הקורניש
ובעיקר שזהו העוף שהיה נאכל באנגלי'ה כבר יותר ממאה שנים בעת שערו שם גדולי ומצוקי ארץ
וראה את הצד השני (הרב בוקוולד), כאן:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=401786#p401786
מהדורה האחרונה יוצאה לאור אחרי דברי ה"צד השני" ומיישב היטיב כל טענותיו בענין זה בהערות למטה
קו ירוק כתב:מחולת המחנים כתב:ולגוף הענין, מציאות זו כשלעצמה שכלל ישראל דחה את עוף הבראקל, ואף רובם של הרבנים המתירים אינם אוכלים אותו כהיום, ורובם ככולם של היראים לדבר ה' ממשיכים לאכול את עופות הפטם, וכפי שנהגו כל כלל ישראל במאתיים השנים האחרונות, לכאורה זה עצמו נותן תוקף של מנהג ומסורת, ואנו מובטחים בהבטחה הנצחית 'כי לא תשכח מפי זרעו'.
כשההלכה מונעת מרגשות - תיתכן תגובה מסוג זה..
אנחנו קבלנו מרבותינו סוג אחר של השקפה.
ולדוגמא, בספר החדש על החזו"א של הרב פייבל שטיינברג מסופר שהחזו"א כתב שהישוב החדש נוהג להחמיר בפירות נכרים בקדושת שביעית, וכשנשאל ע"י ר' ניסים קרליץ מי בישוב החדש? השיבו אני ור'פייבל! לא הכמות קובעת אלא האיכות.
ולגבי השאלה איזה 'הכשרים' התחילו לשחוט מעוף הבראקל? יש לענות ע"פ המעשה הידוע שהגרי"ז אמר: אני לא אוכל 'הכשרים', רק ממה שהכיר וסמך באופן פרטי.. ללמדך שהמציאות של 'הכשר' היא בדיעבד!
קו ירוק כתב:כפי שרובא דעלמא מתירים לעצמם לאכול פעמים רבות הכשרים לא מהודרים, כשהם בנופש.. (ועוד כמה היתרים) וכפי שרובא דעלמא לא נוהגים לעשר מאכלם בביתם - על אף שהמכשולות שכיחות מאוד גם בחנויות בהם יש כשרות מהודרת (כי לא ימלט, כידוע), וכפי שרובא דעלמא לא מכשירים עופות לבד בביתם אף שזה הרבה טוב יותר מכל השגחה קיימת,
כך רובא דעלמא אוכלים העופות המצויים שכולם אוכלים, כי אין להם הרצון להקשות על עצמם ולהמנע מלאכול מה שזמין.
בודדים הם אלו שיראת ה' נוגעת בקרבם וכבר שנים רבות נמנעו בינם לבין עצמם מפאת הידור וחשש. הם נקראים כלל ישראל ואפי' אם זה היה רק הגר"ק קרליץ בינו לבין עצמו בביתו, או הגרי"י קלמנוביץ לעצמו בביתו. אח"כ זה התרחב לעוד אנשים יראי ה'.
אני מקווה שכעת הסברתי גם את המעשה מהחזו"א שציטטתי, מבלי לסטות מהאשכול ..
קשה לחוגי החזו"א לקבל שהם הלכו להכשיל את כלל ישראל.
קו ירוק כתב:כפי שרובא דעלמא מתירים לעצמם לאכול פעמים רבות הכשרים לא מהודרים, כשהם בנופש.. (ועוד כמה היתרים) וכפי שרובא דעלמא לא נוהגים לעשר מאכלם בביתם - על אף שהמכשולות שכיחות מאוד גם בחנויות בהם יש כשרות מהודרת (כי לא ימלט, כידוע), וכפי שרובא דעלמא לא מכשירים עופות לבד בביתם אף שזה הרבה טוב יותר מכל השגחה קיימת,
כך רובא דעלמא אוכלים העופות המצויים שכולם אוכלים, כי אין להם הרצון להקשות על עצמם ולהמנע מלאכול מה שזמין.
בודדים הם אלו שיראת ה' נוגעת בקרבם וכבר שנים רבות נמנעו בינם לבין עצמם מפאת הידור וחשש. הם נקראים כלל ישראל ואפי' אם זה היה רק הגר"ק קרליץ בינו לבין עצמו בביתו, או הגרי"י קלמנוביץ לעצמו בביתו. אח"כ זה התרחב לעוד אנשים יראי ה'.
אני מקווה שכעת הסברתי גם את המעשה מהחזו"א שציטטתי, מבלי לסטות מהאשכול ..
קו ירוק כתב:'כלל ישראל' שלך כן אוכל מאכלים טמאים.. ואעפ"כ שלם אתה עם זה לחלוטין, וכוונתי: תולעי הדגים שכל הרבנים אומרים שהינם תולעים, נותן ההכשר בב"ב החליט שאבא שלו ז"ל לא חשש לזה.. כנראה ש'כלל ישראל' זהו מושג שא"א לסמוך עליו ללא הבחנה, וכפי שהסברתי לעיל.
א"כ כאשר רב רבנן בהוראה הגרנ"ק הכריע שזה העוף המהודר לאכילה הוא לא פחות כלל ישראל מהרבנים המפקפקים (בחוסר ידיעה, כעולה מדבריהם. שעל מה אם לא על זה נאמר כח דהתירא עדיף). והדברים כבר נטחנו עד כאן לאורך האשכול וחוזרים ע"ע.קשה לחוגי החזו"א לקבל שהם הלכו להכשיל את כלל ישראל.
כמדומה שזה משפט המקרין שנאת ע"ה לת"ח
שמואל בן שחר כתב:נדמה שהויכוח האחרון, חרג ממסגרת מקום זה. מי שרוצה להשליך יהבו על "כל ההכשרים" יערב לו. ולגבי התולעים בדגים, נניח שזה נכון. (העדה"ח, כן מקפידה בענין, כידוע. ולא אכנס לענין ההערינג).
מי שאוכל הכשר מסויים מדין "הידור", וכשהוא מחוץ לביתו, אינו נוהג ב"הידורים", לבריאות. מי שחושב שיש חששות אמיתיים, ובגלל זה סומך על הכשר מסויים, שלפי דעתו באותו הכשר החשש קטן יותר או לא קיים, כמובן לא יאכל הכשר אחר גם מחוץ לביתו, וכך נוהגים רבים שאני מכיר.
אבל כל זה לא נוגע לענין שכאן. אם השאלה היתה מה למעשה החליטו לעשות רוב כשרויות המשחטות, הרי שהדברים ידועים.
חיימשה כתב:שמואל בן שחר כתב:נדמה שהויכוח האחרון, חרג ממסגרת מקום זה. מי שרוצה להשליך יהבו על "כל ההכשרים" יערב לו. ולגבי התולעים בדגים, נניח שזה נכון. (העדה"ח, כן מקפידה בענין, כידוע. ולא אכנס לענין ההערינג).
מי שאוכל הכשר מסויים מדין "הידור", וכשהוא מחוץ לביתו, אינו נוהג ב"הידורים", לבריאות. מי שחושב שיש חששות אמיתיים, ובגלל זה סומך על הכשר מסויים, שלפי דעתו באותו הכשר החשש קטן יותר או לא קיים, כמובן לא יאכל הכשר אחר גם מחוץ לביתו, וכך נוהגים רבים שאני מכיר.
אבל כל זה לא נוגע לענין שכאן. אם השאלה היתה מה למעשה החליטו לעשות רוב כשרויות המשחטות, הרי שהדברים ידועים.
הנידון כאן היה על הערינג ולא על תולעים בדגים ככלל, והעדה החרדית מאשרת לשיווק הערינג כרגיל.
מה הפשט "חששות אמיתיים"? מי שמתמצא בכשרות יודע שבכל הכשר יש עדיין אחוז מסוים של חששות. יש גם בהכשרים הכי מחמירים הרבה דברים שבנויים על מירתת, יוצא ונכנס, מיעוט שאינו מצוי, ועוד ועוד. דברים שעפ"י דין מותרים. ככל שההכשר מחמיר יותר בדרך כלל יז פחות חששות אבל עדיין אי אפשר להמלט מזה. אני כותב זאת מתוך הכרת המערכות, ומי שרוצה לרמות את עצמו יבוסם לו.
למעשה כל דבר שמערכות הכשרות הגדולות מאשרות למאכל נחשב שכלל ישראל אוכלם, והפוסקים היו קוראים לזה "מנהג כל ישראל לאוכלם". והזלזול שלך בא מהתנשאות גרידא.
הנטייה לקחת כל חומרה חשובה המתאימה ליחידי סגולה שמניחים מאה שערים של היתר כדי להמלט משער אחד של איסור, ולהציגה כעיקר הדין, היא עיוות התורה וההלכה.
חיימשה כתב:רוב המדקדקים אינם אוכלים מהכשר אחד בלבד.
חיימשה כתב:הערה נוספת בזה
רוב המדקדקים אינם אוכלים מהכשר אחד בלבד. רובם מסתמכים על 2 הכשרים לפחות. אלא שלא הרי זה כהרי זה.
יש הכשר אחד בעל מוניטין שהוא המכנה המשותף העיקרי, ונוסף לזה אוכל כל אחד גם הכשר נוסף אשר בדרך כלל קשור לחוג הקרוב ללבו, וזה בדרך כלל יותר על בסיס מפלגתי. כמובן כל אחד משכנע את עצמו שההכשר הקרוב אליו הוא גם זה שמשתווה בהידורי הכשרות להכשר המרכזי.
אלא שהחוג שמנגד שגם הוא מהמדקדקים ביותר, לא יעלה על דעתו כלל להכניס אפילו כמטעמת מההכשר "המהודר ביותר" הזה, וכן איפכא...
לא זו בלבד, אלא שאם יש חוג גדול אחד שאוכלים ממש מהכשר אחד בלבד, גם המה יודעים ומודים שקיים הכשר ברמה גבוהה יותר, אך למגדר מילתא הם נמנעים ממנו, פרט לשעת הדחק ממש.
להגדיר את המצב הזה כאילו אוכלים מה שמותר עפ"י דין, ואחרים בגדר "חששות", זו הונאה עצמית. או כפי שהגדיר זאת מאן דהו למעלה: ססמאות שדופות.
יואל הלוי כתב:איך פירסמו כאן מאמר מנתן סליפקין - כבר ידוע איך יצאו נגדו גדולי ישראל - וכל מאמר זו שלו מלא עם דברים שהם נגד המקובל לנו מרבותינו ביחס לחכמה הש"ס!
ומי שקורא קצת מהאתר שלו מזדעזע מהיחס שלו לגדולי ישראל וחכמי ישראל ה"י!
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 358 אורחים