בברכה המשולשת כתב:אם פותח האשכול מעוניין בפירוט הנוסחאות יעיין נא בתחילת ספרו של נ' וידר, התגבשות נוסח התפיה במזרח ובמרב ובספרו של י' ולגר תפילה העמידה לחול על פי הגניזה הקהירית
נוטר הכרמים כתב:דנו כאן בעבר על כך, שנוסחת ברכה מעין שבע בפתיחתו זהה לגמרי לנוסחת פתיחת ברכת אבות, עד למילים 'קונה שמים וארץ' שבברכה זו, שהינם שינוי מן הנוסח המקובל של ברכת אבות 'וקונה הכל'. שינוי זה בין הנוסחאות טעון ביאור, אחר שמטבע נוסח הברכה דנן הוא 'מעין שבע', ומה טעם ישתנה הלשון בקיצורו של נוסח התפילה.
הרחבתי בנושא בקובץ המצו"ב בכיוון חדשני. אין זמני אתי לפרקו לגורמים ולהעתיקו כאן פיסקי פיסקי. לכן לוטה פה, אולי יהיה לתועלת, ושמא גם יניב תגובות מחכימות.
סעדיה כתב:יש לציין שהרי כבר הבאת שנוסח אר"י בכל תפילת שמונ"ע הוא 'קונה שמים וארץ', ואילו בנוסח בבל גם במעין שבע לא אמרוהו כמו שהבאת משו"ת רב נטרונאי [ובסידור רס"ג מובא מכת"י גירסא במעין שבע 'גומל חסדים טובים וקונה הכל'], א"כ כל השאלה היא על מסבב כל הסיבות שגרם שמנהג העולם הוא בשמונ"ע כמנהג בבל ובמעין שבע כמנהג אר"י [וכמובן שחלה חובת הביאור גם על שאר השינויים בתלויים בזה כגון 'לפנו נעבוד ביראה ופחד'].
אנא עבדא כתב:אגב, הנוסח ברמב"ם וכן בסדור הרמ"ק הוא: "קונה ברחמיו שמים וארץ"
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 133 אורחים