מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משוח מלחמה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
משה שריפי
הודעות: 125
הצטרף: א' אוקטובר 19, 2014 9:34 pm

משוח מלחמה

הודעהעל ידי משה שריפי » ש' אוקטובר 21, 2017 8:25 pm

האם משוח מלחמה יכול לעשות עבודתו כשהוא טמא?

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משוח מלחמה

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוקטובר 21, 2017 8:30 pm

שאלה מעניינת.

במבט ראשון אין כל קשר בין טומאה למלחמה, ולכן אין בעיה

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: משוח מלחמה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוקטובר 21, 2017 8:31 pm

משה שריפי כתב:האם משוח מלחמה יכול לעשות עבודתו כשהוא טמא?

מה"ת שלא?
לכאורה אין צורך בבגדי כהונה, וכשר אף אם אינו טהור והוא בעל מום וכו', דלא כתיב "הכהן הטהור התמים" ולא מצינו שנקרא מעשה זה בשם עבודה, אלא כהן סתם בעינן ככהן הרואה את הצרעת.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משוח מלחמה

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוקטובר 21, 2017 8:35 pm

יש להוסיף שאדרבה - ההליכה למלחמה הרי עלולה בקלות להביא לידי טומאה, כמפורש בפרשת מטות, וא"כ אין כל טעם לבחור דוקא כהן טהור בשעה שהוא בלאו הכי הולך להיות טמא

משה שריפי
הודעות: 125
הצטרף: א' אוקטובר 19, 2014 9:34 pm

Re: משוח מלחמה

הודעהעל ידי משה שריפי » ש' אוקטובר 21, 2017 8:40 pm

קודם כל יש ביומא (עב-עג) סוגיא האם כהן משוח מלחמה יכול ללבוש ח' בגדים, והמסקנה שמדאו' אפשר, רק משום איבה של הכהן הגדול אינו יכול.

זו באמת שאלה מעניינת האם הוא מחוייב בלבישת בגדים של כהן הדיוט עכ"פ.

לגבי טומאה אני שואל בגלל שבהוריות (יג. ממש לפני המשנה השנייה) הבנתי מהגמרא שמשוח מלחמה כשר בעבודה בטומאה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: משוח מלחמה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוקטובר 21, 2017 8:43 pm

משה שריפי כתב:קודם כל יש ביומא (עב-עג) סוגיא האם כהן משוח מלחמה יכול ללבוש ח' בגדים, והמסקנה שמדאו' אפשר, רק משום איבה של הכהן הגדול אינו יכול.

זו באמת שאלה מעניינת האם הוא מחוייב בלבישת בגדים של כהן הדיוט עכ"פ.

למיטב זכרוני מדובר שם על עבודתו בבית המקדש מיום זה שנמשח למלחמה ועד סוף ימיו, ולהלכה פוסק הרמב"ם שהוא עובד בארבעת בגדי כהן הדיוט.
משה שריפי כתב:לגבי טומאה אני שואל בגלל שבהוריות (יג. ממש לפני המשנה השנייה) הבנתי מהגמרא שמשוח מלחמה כשר בעבודה בטומאה.

לא מדובר שם על עבודה בטומאה, אלא על מת מצווה.

משה שריפי
הודעות: 125
הצטרף: א' אוקטובר 19, 2014 9:34 pm

Re: משוח מלחמה

הודעהעל ידי משה שריפי » ש' אוקטובר 21, 2017 8:53 pm

משה שריפי כתב:לגבי טומאה אני שואל בגלל שבהוריות (יג. ממש לפני המשנה השנייה) הבנתי מהגמרא שמשוח מלחמה כשר בעבודה בטומאה.

לא מדובר שם על עבודה בטומאה, אלא על מת מצווה.[/quote]

אני יודע, אבל הגמ' אומרת שאם הסגן יטמא, זה יצור בעייה כי אז אינו יכול לעבוד בביהמ"ק, משמע שאם המשוח מלחמה יטמא זה לא ימנע לעשות את עבודתו.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משוח מלחמה

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוקטובר 21, 2017 8:55 pm

כמדומה שהכוונה היא פשוטה - הסגן עומד לעבודה ואילו המשוח מלחמה אינו עומד מלכחילה לעבודה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: משוח מלחמה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוקטובר 21, 2017 9:04 pm

במילים אחרות:
את הסגן צריכים לעבודה כמ"מ של כה"ג,
אבל המשוח-מלחמה הוא כמו שאר כהנים הדיוטות לגבי העבודה בביהמ"ק, ואין עבודה שתלויה דווקא בו ולא יכולה להיעשות ע"י כהנים אחרים.
ומכאן אפשר לפשוט את הספק המקורי ולהראות שמשוח מלחמה יכול לעשות את תפקידו גם בטומאה.

משה שריפי
הודעות: 125
הצטרף: א' אוקטובר 19, 2014 9:34 pm

Re: משוח מלחמה

הודעהעל ידי משה שריפי » ש' אוקטובר 21, 2017 9:05 pm

דרומי כתב:כמדומה שהכוונה היא פשוטה - הסגן עומד לעבודה ואילו המשוח מלחמה אינו עומד מלכחילה לעבודה.


לא. כתוב שם בגמ' שלהחיותו משוח מלחמה קודם לסגן מפני שכל ישראל צריכים לו למלחמה (עיי"ש ברש"י ד"ה להחיותו), אם כך היה לי קשה מה בין זה לטומאה? ואם נאמר שמשוח מלחמה יכול לעבוד גם בטומאה בא הכל על מקומו בשלום.

משה שריפי
הודעות: 125
הצטרף: א' אוקטובר 19, 2014 9:34 pm

Re: משוח מלחמה

הודעהעל ידי משה שריפי » ש' אוקטובר 21, 2017 9:08 pm

עזריאל ברגר כתב:
דרומי כתב:כמדומה שהכוונה היא פשוטה - הסגן עומד לעבודה ואילו המשוח מלחמה אינו עומד מלכחילה לעבודה.

במילים אחרות:
את הסגן צריכים לעבודה כמ"מ של כה"ג,
אבל המשוח-מלחמה הוא כמו שאר כהנים הדיוטות לגבי העבודה בביהמ"ק, ואין עבודה שתלויה דווקא בו ולא יכולה להיעשות ע"י כהנים אחרים.
ומכאן אפשר לפשוט את הספק המקורי ולהראות שמשוח מלחמה יכול לעשות את תפקידו גם בטומאה.


השורה הראשונה - נכון.
השורה השנייה - מאין הסקת את זה? הרי ודאי שמשוח מלחמה צריך להיות משוח. ובנוסף כיצד תסביר את קדימותו "להחיותו".
השורה השלישית - כמדומני שדרומי התכון להוכיח הפוך, שאף שמשוח מלחמה פסול בטומאה, מ"מ זה לא חסרון גדול. אז אם כבר הפוך, וגם זה דחיתי בהודעה הקודמת.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: משוח מלחמה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוקטובר 21, 2017 9:24 pm

אבאר שוב את מה שהבנתי:
לעבוד בבית המקדש - אין שום חילוק (למעשה) בין משוח מלחמה לכהן הדיוט רגיל.
לומר את דבריו כמשוח מלחמה - בזה אין דיני "עבודה" כעבודת בית המקדש, ואין צריך בגדי כהונה ולא טהרת הגוף ולא תמימות ממומי הגוף, אלא רק שלא יהיה אילם (וצ"ע לגבי חרש המדבר ואינו שומע).
ובזה אינני מוצא שום קושיא וכל דברי הגמרא א"ש.

משה שריפי
הודעות: 125
הצטרף: א' אוקטובר 19, 2014 9:34 pm

Re: משוח מלחמה

הודעהעל ידי משה שריפי » ש' אוקטובר 21, 2017 9:30 pm

כן, כך בדיוק גם אני הבנתי, השאלה היא אם זה נכון. אחרי הכל יש דין שהכהן שאומר יהיה משוח בשמן המשחה.

אותה אבקש
הודעות: 496
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: משוח מלחמה

הודעהעל ידי אותה אבקש » א' אוקטובר 22, 2017 9:02 am

עיין בספרו דהגר"ח קנייבסקי שליט"א נחל איתן סי' ט"ו ס"ה סק"ט שכתב
שלא מצינו במשוח מלחמה שטמא פסול.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים