מתפעל כתב:אין לאף אחד פרטים על בנו הרב דוב בר שחיבר את "ראשית ביכורים"?
מי היה? היכן היה רב?
מתפעל כתב:מה לגבי המרחשת? נדמה לי שגם ספר זה נחשב מאד בישיבות ולא התחשבו בכך שהיה שייך למזרחי.
אוצר החכמה כתב:כמובן שלזו היתה הכוונה שהיום משתמשים בספרים אחרים.
בקשר לאשכול כתבתי מזכרוני ואכן בחיפוש אני לא מוצא.
ייתכן שטעיתי, אבל כבר כמה זמן אני תוהה על השאלה האם החיפוש בפורום מוצא תמיד את מה שיש,
האם נראה לכם שהחיפוש לא מוצא דברים על אף שהם קיימים?
אם גם לאחרים יש תחושה שאינם מוצאים דברים שאמורים להיות, אולי אנסה להחיל חיפוש אחר ג"כ ולראות מה יקרה אז.
מתפעל כתב:יישר כח
מטבע הדברים, תמיד יש סטיות פה ושם באשכולות לעניינים צדדיים. כך גם כאן לגבי המרחשת. האם יש כאן אשכול על המרחשת? אשמח לקבל מקורות לכך שנטש את המזרחי בעקבות פרשת הדחת הגרח"ע זצ"ל.
גלאגוזים כתב:שמעתי בעבר מעשה מופלא אודות הגאון בעל ה"חבל יעקב" מפי הג"ר יעקב רוזנטל זצ"ל גאב"ד חיפה בעל ה"משנת יעקב" [שהשבת, י"ז אייר יהיה יום פקודתו].
סיפר לו מרן הגרש"ז אויערבך זצ"ל כי בצעירותו היה נכנס לדבר בלימוד עם הגרא"י בורוכוב. באחת השיחות שאל הגרש"ז אודות קושיא
של ה"קצות החושן" שהביא בספרו "חבל יעקב" ותירוץ ששמע מפי רבו מרן מהרי"ל דיסקין זי"ע, ללא כל תוספת דברים.
שאל הגרש"ז, מה ראה לנכון להביא תירוץ של רבו, הרי מן הסתם היו עוד חידושים שזכה לשמוע ממהרי"ל ולא הביאם בספרו.
ענה לו הגרא"י, כי לדברים הללו שהביא יש לו חיבה מיוחדת.
בצעירותו בשנים שלמד אצל מהרי"ל דיסקין ראה בביהמ"ד שבעיר לראשונה את ספר "קצות החושן" הוא החל לעיין בספר, ומרוב מתיקות הדברים לא שם
לב לחלוף השעות, וכך משך למעלה מיממה עמד ועבר על כל הספר מראשיתו ועד סופו.
כעבור יומיים כשהופיע אצל רבו שאלו מהרי"ל לפשר היעדרותו מהלימוד ביום אתמול, וסיפר לו הגרא"י את הדבר.
ביקש ממנו מהרי"ל שיאמר לו דבר טוב שראה בספר, ואז הציע בפניו את הקושיא הזו שה"קצות" נשאר בצ"ע, ומהרי"ל תירץ לו על אתר.
ומרוב חביבות הדברים החליט להביא הקושיא והתירוץ בספר.
באותו שיעור-שיחה סיפר הגר"י רוזנטל כי היה בהלווייתו של הרב בורוכוב, וסיפר שרבו מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל הספידו, בהספדו עמד על דרשת חז"ל
על הפסוק "אדם כי ימות באוהל" שאמרו כי "אין התורה מתקיימת אלא במי שממית עצמו עליה", ושאל הגרא"ז מדוע עניין זה של יגיעת התורה נזכר דווקא כאן
בפרשת פרה אדומה, והשיב כי הפרשה נפתחת ב"זאת חוקת התורה" דברים בלי הבנה, "חוקה חקקתי", גם עניין זה של עמל התורה, הוא בבחינת "חוק",
כי ללא עמל ויגיעה גם בכשרונות מבורכים התורה לא תתקיים. [מתאימים הדברים לדברי רש"י פ' ריש פ' בחוקותי. אם בחוקותי תלכו...שתהיו עמלים בתורה.]
חיס כתב:מתפעל כתב:אין לאף אחד פרטים על בנו הרב דוב בר שחיבר את "ראשית ביכורים"? מי היה? היכן היה רב?
נא לתקן ספרו "ראשית בכורים" שני חלקים. והוא היה ראב"ד מאלדען* בארצות הברית ראה כאן את ספרו
מיללער כתב:כתב ידו וחותמת ר' דובער בורוכוב ב"ר אבא יעקב אב"ד דעיר מאלדען בארה"ב, משנת תרס"ו. ומצבתו.
מתפעל כתב:יישר כח איש ספר, תמונה מעניינת, קצת קשה לזהות דמיון לתמונה הראשונה.
מתפעל כתב:"בנו הוא הרב דוב בר שחיבר את "ראשית ביכורים", חיבור בן שני חלקים, שיצא לאור בירושלים תרצ"ב".
האם יש עוד צאצאים?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 295 אורחים