תודה. היכן?אום אני חומה כתב:וכבר עוררו מזה בכמה במות.
עושה חדשות כתב:(אני לא קורא שום עיתון, ולא מנוי על שום עלון, וכנראה לכן אני לא מעודכן כ"כ).
עושה חדשות כתב:האם דנו על ביטול ברוב, או אולי היתר אינו בטל, או מצד דבר שיל"מ, ומה דנו בזה עוד?
החושב כתב:עושה חדשות כתב:האם דנו על ביטול ברוב, או אולי היתר אינו בטל, או מצד דבר שיל"מ, ומה דנו בזה עוד?
בחול המועד שמעתי שיעור מהרב גלבר שהיה מוקדש לנושא זה.
הוא אמר שיש כאלה שרוצים להתיר זאת משום ביטול ברוב. ועל מנת להראות שלא מדובר בהיתר הזוי האריך בהבאת מקורות ובתירוצים לקושיות המתעוררות.
עיקר הנושא היה האם יש ביטול באיסורי שבת.
אלא שלבסוף הכריע לאסור משום שמבואר בשבלי הלקט שמי ששם מלח בתבשיל בשבת יש בזה איסור בישול למרות שמלח מתבשל רק אחרי המסתו וביטולו.
לעומת זאת, בדעת הצל"ח הוא הבין שיש בזה ביטול (וזאת משום שהצל"ח כתב שיש ביטול בשלהבת - האש המתחדשת מבטלת את האש הראשונה, ולכן אין חיוב הוצאה על שלהבת, שכן אין כאן עקירה והנחה).
האמת, אותי הדברים לא שכנעו. לענ"ד פשוט שלא שייך בזה ביטול והנידון לא פשוט מתחיל.
החושב כתב:עושה חדשות כתב:האם דנו על ביטול ברוב, או אולי היתר אינו בטל, או מצד דבר שיל"מ, ומה דנו בזה עוד?
בחול המועד שמעתי שיעור מהרב גלבר שהיה מוקדש לנושא זה.
הוא אמר שיש כאלה שרוצים להתיר זאת משום ביטול ברוב. ועל מנת להראות שלא מדובר בהיתר הזוי האריך בהבאת מקורות ובתירוצים לקושיות המתעוררות.
עיקר הנושא היה האם יש ביטול באיסורי שבת.
אלא שלבסוף הכריע לאסור משום שמבואר בשבלי הלקט שמי ששם מלח בתבשיל בשבת יש בזה איסור בישול למרות שמלח מתבשל רק אחרי המסתו וביטולו.
לעומת זאת, בדעת הצל"ח הוא הבין שיש בזה ביטול (וזאת משום שהצל"ח כתב שיש ביטול בשלהבת - האש המתחדשת מבטלת את האש הראשונה, ולכן אין חיוב הוצאה על שלהבת, שכן אין כאן עקירה והנחה).
האמת, אותי הדברים לא שכנעו. לענ"ד פשוט שלא שייך בזה ביטול והנידון לא פשוט מתחיל.
היא שיחתי כתב:ואולי זקננו קלונימוס יביא לנו המאמר מהיכלא
קלונימוס הזקן כתב:היא שיחתי כתב:ואולי זקננו קלונימוס יביא לנו המאמר מהיכלא
רחימאי, אם היו בידי מאמרי ההיכלא זמינים להעלאה, הם היו עולים מזמן לאשכול. אני רק מדווח מה שמדווחים לי.
נשר כתב:החושב כתב:עושה חדשות כתב:האם דנו על ביטול ברוב, או אולי היתר אינו בטל, או מצד דבר שיל"מ, ומה דנו בזה עוד?
בחול המועד שמעתי שיעור מהרב גלבר שהיה מוקדש לנושא זה.
הוא אמר שיש כאלה שרוצים להתיר זאת משום ביטול ברוב. ועל מנת להראות שלא מדובר בהיתר הזוי האריך בהבאת מקורות ובתירוצים לקושיות המתעוררות.
עיקר הנושא היה האם יש ביטול באיסורי שבת.
אלא שלבסוף הכריע לאסור משום שמבואר בשבלי הלקט שמי ששם מלח בתבשיל בשבת יש בזה איסור בישול למרות שמלח מתבשל רק אחרי המסתו וביטולו.
לעומת זאת, בדעת הצל"ח הוא הבין שיש בזה ביטול (וזאת משום שהצל"ח כתב שיש ביטול בשלהבת - האש המתחדשת מבטלת את האש הראשונה, ולכן אין חיוב הוצאה על שלהבת, שכן אין כאן עקירה והנחה).
האמת, אותי הדברים לא שכנעו. לענ"ד פשוט שלא שייך בזה ביטול והנידון לא פשוט מתחיל.
מלח מתבטל אחרי הבישול? הרי הוא מילתא דעביד לטעמא?
היא שיחתי כתב:החושב כתב:עושה חדשות כתב:האם דנו על ביטול ברוב, או אולי היתר אינו בטל, או מצד דבר שיל"מ, ומה דנו בזה עוד?
בחול המועד שמעתי שיעור מהרב גלבר שהיה מוקדש לנושא זה.
הוא אמר שיש כאלה שרוצים להתיר זאת משום ביטול ברוב. ועל מנת להראות שלא מדובר בהיתר הזוי האריך בהבאת מקורות ובתירוצים לקושיות המתעוררות.
עיקר הנושא היה האם יש ביטול באיסורי שבת.
אלא שלבסוף הכריע לאסור משום שמבואר בשבלי הלקט שמי ששם מלח בתבשיל בשבת יש בזה איסור בישול למרות שמלח מתבשל רק אחרי המסתו וביטולו.
לעומת זאת, בדעת הצל"ח הוא הבין שיש בזה ביטול (וזאת משום שהצל"ח כתב שיש ביטול בשלהבת - האש המתחדשת מבטלת את האש הראשונה, ולכן אין חיוב הוצאה על שלהבת, שכן אין כאן עקירה והנחה).
האמת, אותי הדברים לא שכנעו. לענ"ד פשוט שלא שייך בזה ביטול והנידון לא פשוט מתחיל.
בסברא לא שייך ביטול ברוב
אולם עדיין לפי הגדר בביטול ברוב שמתייחסים לחפצא הזו באופן מסויים, היינו דשם הדבר הוא כפי הרוב, אזי יש לומר דאין כאן מעשה בישול כלל
ולפי"ז ההוכחה ממלח אין לה התחלה כלל
שהרי במלח הוא להדיא מניח המלח, והרי הוא מעשה בישול על המלח, ומה איכפ"ל דבטל המלח ברוב, מכל מקום הוא מעשה בישול כלפיו באופן של מיעוט
אבל כשהמלח כבר מעורב בפנים ורק אח"כ מניחו על האש, בזה לא הוי מעשה בישול כלל כיוון שאין שם למלח בפני עצמו, אלא שמו הוא מהרוב, והרוב כבר מבושל
ונראה דאפי' במזיד אין להחמיר יותר עיין לעיל בריש הסימן בדעת הגר"א ובמש"כ בבה"ל שם עכ"ל
עושה חדשות כתב:ראיתי בחנות מוצר חדש של עלית, קפה נמס שמעורב בו 10 או 15 אחוזים של אספרסו.
מתחת לחותמת הבד"ץ מופיעה ההערה הבאה: האספרסו קלוי ואינו מבושל.
ובאמת נפק"מ טובא להנוהגים לערות מים מכלי ראשון על הקפה, ונסמכים על כך שהוא מבושל,
א"כ במקרה הזה יש כאן בישול אחר קלייה על אותם אחוזי אספרסו.
וראוי לעורר.
אשר ברא כתב:שמעתי פעם לבאר ע"פ זה שערי ציון (סי' שיח, אות צח) תמוה שמצדד להקל במוצאי שבת מלח שנתבשל במזיד וז"ל שםונראה דאפי' במזיד אין להחמיר יותר עיין לעיל בריש הסימן בדעת הגר"א ובמש"כ בבה"ל שם עכ"ל
ולכאו' תמוה שהרי לא הקיל שם כהגר"א אלא בשוגג, ובבה"ל לא מיירי רק באיסורי דרבנן?!
אך אם נאמר שמצרף סברא זו שמה"ת נתבטל כבר קודם שנתבשל ולא עבר רק על איסור דרבנן (דעבידא לטעמא - וצ"ע) א"ש.
עושה חדשות כתב:נראה לדון בזה היתר, ע"פ המצו"ב משו"ת רבנו יעקב מליסא.
מה דעתכם?
עושה חדשות כתב:נראה לדון בזה היתר, ע"פ המצו"ב משו"ת רבנו יעקב מליסא.
מה דעתכם?
עושה חדשות כתב:ראה כעת (אב תש"פ) בירחון האוצר, מאמר מאת הרב אריה אידנסון.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 247 אורחים