בדיעבד כתב:גוראריה כתב:את ה' אלקיך תירא לרבות תלמידי חכמים נא' גם בגמ'...
" 'את' לרבות אחיך הגדול" אין המובן שאחיך הגדול הוא גם האבא שלך!
עיין בתשובתי הקודמת לישבב.
בדיעבד כתב:גוראריה כתב:את ה' אלקיך תירא לרבות תלמידי חכמים נא' גם בגמ'...
" 'את' לרבות אחיך הגדול" אין המובן שאחיך הגדול הוא גם האבא שלך!
זוה"ק כתב:
...דא רבי שמעון בר יוחאי דאיהו פתח תרעין דרזי דחכמתא, ואיהו אתקין דרגין עלאין, וכתיב (שמות לד כג) יראה כל זכורך את פני האדון יהו"ה, מאן פני האדון יהו"ה, דא רבי שמעון בר יוחאי...,
גוראריה כתב:... מה שנא' בזוה"ק על את פני האדון ה', נא' בגמ' על את ה' אלקיך תירא, [שהרי 'את' ריבוי הוא כפשט הגמ', וכהביאור ש'את' הכוונה ל'עם', הת"ח שעם קוב"ה.]
ישבב הסופר כתב:גוראריה, אמנם לא הבינותיך אל נכון, יפה דרשת בדברי הזוה"ק. ואתך הסליחה.
אבל אין זה נוגע לנידון דידן, וכדברי החכם בדיעבד. זה לא מצדיק שום כינוי שמורה על אלוקות ממש ח"ו.
בדיעבד כתב:זוה"ק כתב:
...דא רבי שמעון בר יוחאי דאיהו פתח תרעין דרזי דחכמתא, ואיהו אתקין דרגין עלאין, וכתיב (שמות לד כג) יראה כל זכורך את פני האדון יהו"ה, מאן פני האדון יהו"ה, דא רבי שמעון בר יוחאי...,גוראריה כתב:... מה שנא' בזוה"ק על את פני האדון ה', נא' בגמ' על את ה' אלקיך תירא, [שהרי 'את' ריבוי הוא כפשט הגמ', וכהביאור ש'את' הכוונה ל'עם', הת"ח שעם קוב"ה.]
אין דברי הזוהר סובלים פירוש שלכם.
קב עזר כתב:עי, שמואל א כח פסוק יג
ותאמר האשה אל שאול
אלהים ראיתי עלים מן הארץ
ויאמר לה מה תארו ותאמר איש זקן עטה מעיל
וכהנה רבות
ואין תמיהה על מה שכתב התנא אלהי או החכם אלהי וכדומה
רק על מה שאומרים אלקי ותקנתן היא קילקולן
תולעת ספרים07 כתב:אלה אלוהיך ישראל"?...
אשר העלה אותנו מארץ מצרים - לא כך?
כף שואל כתב:ויאמר,, הגם לכבוש את המלכה ?
ואלהי אביכם ,,אמר אלי לאמר וגו" ועתה ,,למה גנבת את אלהי ?
א"ר יוחנן משום רשב"י מיום שברא הקב"ה את העולם לא היה אדם שקראו להקב"ה אדון עד שבא אברהם
וקראו אדון שנ* ויאמר אדני אלהים במה אדע (ברכות ז:)
אדונינו בר יוחאי
קב עזר כתב:ומש"כ ומ"מ יתכן שהכוונה לרשב"ג, בטח לא נעלם ממך שסתם ר"ש הוא רשב"י עי" שבת לג: ועי" רש"י שבועות ב: ד"ה משמו,
גם רוב פעמים בר פלוגתיה דר" מאיר הוא רשב"י למעט ג פעמים שמצינו שר"מ פליג להדיא על רשב"ג וכוונתך שיתכן שזה מן הכלל יצא,
קב עזר כתב:ועי" ב"ר צה ג, האם ידעת איזה ר"ש הוא בר פלוגתיה דר" לוי ור" יונתן שר הבירה ?
מה שנכון נכון כתב:יש גם הפילוסוף האלהי [בעיקר ביחס לרמב"ם אך גם לאחרים].
וכן החכם האלהי, הספר האלהי.
עיניו כיונים כתב:מה שנכון נכון כתב:יש גם הפילוסוף האלהי [בעיקר ביחס לרמב"ם אך גם לאחרים].
וכן החכם האלהי, הספר האלהי.
זה נאמר גם על פילוסופים נכריים (כאריסטו ואחרים), והכוונה המקורית היתה על חכם בחכמת האלהות.
מה שנכון נכון כתב:א. השווה את מעט הדוגמאות הללו (שלקט אב"י) מול מאות הפעמים שכונו כן הרמב"ם הכוזרי ראב"ע ודומיהן, ותסיק מזה למה משמש ביטוי זה אצל רוב ככל חכמי ישראל. [מי היה אלוהיו של הנרבוני בלא"ה לא ברור לי].
ב. גם אצל סוקראטס לא היה זה בגלל נושא עיסוקו, אלא כהערכה לגודל חוכמתו, ואגב אם איני טועה כנוי זה נפוץ ביחס אליו גם אצל הגויים בדורות שאחריו, ויש גם את הקומדיה האלהית של דנטה, כשם שבתנ"ך (להבדיל אא"ה) מצאנו את השמות אלהים יה אל כתוספת שבאה לבטא עצמה וגדולה.
זקן ששכח כתב:ייחוס 'האלקי' לילוד אשה כבר מופיע בתורה אודות משה רבינו ע"ה: 'איש האלקים'.
עיניו כיונים כתב: ובהגה"ה בספר יוחסין נאמר: שסקראט שהוא שקראו הפילוסופים סקראט האלהי להיות שהוא המציא בראשונה בפלוסופיא שיש נמצא נבדל ואחריו נמשכו הפילוסופים.
מה שנכון נכון כתב:עיניו כיונים כתב: ובהגה"ה בספר יוחסין נאמר: שסקראט שהוא שקראו הפילוסופים סקראט האלהי להיות שהוא המציא בראשונה בפלוסופיא שיש נמצא נבדל ואחריו נמשכו הפילוסופים.
זה מובא שם כצטוט מתורת העולה לרמ"א, והדיוק ההסטורי שבקטע ההוא בעיתי כידוע.
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים