מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדכר עבדכון קדמיכון.

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
מָרוֹקַאִי זן חזו''א
הודעות: 144
הצטרף: ו' אוקטובר 28, 2016 11:05 am

מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א » ג' נובמבר 01, 2016 12:07 pm

הפיוט שאומרים הספרדים לפני מוסף של שמח"ת בתיקון הגשם.
נתחבר ע"י ר"ש אבן גבירול.
אמנם ישנה הקדמה קצרה לפני הפיוט "מדכר עבדכון קדמיכון שעבר זמן הטל והגיע זמן הגשם וכו'".
ברצוני לשאול מחכמי הפורום אם ידוע מי חיבר נוסח זה והיכן הוא מופיע לראשונה?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי ברזילי » ג' נובמבר 01, 2016 12:22 pm

מופיע לראשונה בסידור פרסי משנת שנ"ט

מָרוֹקַאִי זן חזו''א
הודעות: 144
הצטרף: ו' אוקטובר 28, 2016 11:05 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א » א' נובמבר 06, 2016 1:47 pm

ברזילי כתב:מופיע לראשונה בסידור פרסי משנת שנ"ט


א. ייש"כ גדול.
ב. האם ישנה סריקה של סידור זה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' נובמבר 06, 2016 2:11 pm

מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:
ברזילי כתב:מופיע לראשונה בסידור פרסי משנת שנ"ט


א. ייש"כ גדול.
ב. האם ישנה סריקה של סידור זה?

את המידע על מקור פיוט זה בסידור הנ"ל כותב דוד ששון במסע בבל עמ' קצג.
אולי כונתו לכתב יד שתיאר באהל דוד ח"ב עמ' 963 מס' 1144 (אך זמנו מאוחר בעשר שנים).
בסה"ל: http://primo.nli.org.il/primo_library/l ... H000134994
[פיוט זה נזכר גם בכתב יד הבא באהל דוד שם, גם הוא מפרס אלא שהוא מאוחר יותר].

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' נובמבר 06, 2016 8:19 pm

לעצם הענין, אאל"ט חובה על הש"צ להכריז זאת, ואל"כ א"א להתחיל ולומר משיב הרוח. עפ"י זכרוני.

פי האתון
הודעות: 756
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי פי האתון » ה' נובמבר 10, 2016 10:43 am

ישראל אליהו כתב:לעצם הענין, אאל"ט חובה על הש"צ להכריז זאת, ואל"כ א"א להתחיל ולומר משיב הרוח. עפ"י זכרוני.


ברוב הסידורים (חוץ מסידורי בבל וחלאב) עד לפני 100 שנה לא מופיע נוסח זה.
מאיפה לקח מר ש"אל"כ א"א להתחיל ולומר משיב הרוח"...?

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' נובמבר 10, 2016 1:08 pm

פי האתון כתב:
ישראל אליהו כתב:לעצם הענין, אאל"ט חובה על הש"צ להכריז זאת, ואל"כ א"א להתחיל ולומר משיב הרוח. עפ"י זכרוני.


ברוב הסידורים (חוץ מסידורי בבל וחלאב) עד לפני 100 שנה לא מופיע נוסח זה.
מאיפה לקח מר ש"אל"כ א"א להתחיל ולומר משיב הרוח"...?

זה מגיע מהסידורים הנפוצים של 'נוסח ספרד' (כמדומני כך מופיע ב'תפילת כל פה'), שם כתוב שאם ש"צ לא הכריז - לא אומרים משיב הרוח ומוריד הגשם.
אכן, אינני יודע מאיפה המציאו את זה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' נובמבר 10, 2016 1:12 pm

איש גלילי כתב:
פי האתון כתב:
ישראל אליהו כתב:לעצם הענין, אאל"ט חובה על הש"צ להכריז זאת, ואל"כ א"א להתחיל ולומר משיב הרוח. עפ"י זכרוני.


ברוב הסידורים (חוץ מסידורי בבל וחלאב) עד לפני 100 שנה לא מופיע נוסח זה.
מאיפה לקח מר ש"אל"כ א"א להתחיל ולומר משיב הרוח"...?

זה מגיע מהסידורים הנפוצים של 'נוסח ספרד' (כמדומני כך מופיע ב'תפילת כל פה'), שם כתוב שאם ש"צ לא הכריז - לא אומרים משיב הרוח ומוריד הגשם.
אכן, אינני יודע מאיפה המציאו את זה.

שאין להזכיר משיב הרוח לפני שהכריז הש"ץ (עם מדכר עבדיכון או באופ"א) הוא הלכה בשו"ע סימן קיד ס"ב.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי איש גלילי » א' נובמבר 13, 2016 6:24 am

יישר כח.

מָרוֹקַאִי זן חזו''א
הודעות: 144
הצטרף: ו' אוקטובר 28, 2016 11:05 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א » ב' דצמבר 05, 2016 10:35 am

כעת הייתי בסה"ל, וראיתי בסידור פרס כת"י (מן המאה הט"ז), שציינו הרב ברזילי והרב מה שנכון נכון, (וייש"כ גדול להם).
ששם מופיע לראשונה הנוסח של 'מדכר עבדכון קדמיכון'.
ושם זה מופיע בצורה של פיוט ארוך, שכנראה 'נערך' ונתקצר, ומופיע בקיצור במחזורי ימינו.

רק מה שרציתי להעיר, שבנוסח הידוע כיום כתוב: "יושב בסתר עליון הורד טלינו/גשמינו בעיתם" ותמיד נתקשיתי שהרי 'יושב בסתר' אינו הקב"ה!!! אלא האדם היושב בסתר של "העליון" דהיינו הקב"ה (ויוכיח על זה המשך הפס' "בצל שדי - יתלונן"...).
ובסידור פרס הנ"ל אכן הנוסח: "בזכות אמר יושב בסתר עליון הוריד טלינו בעתו" דהיינו בזכות דוד (או משה) שאמר מזמור זה הוריד וכו'.
וכן בהמשך הפיוט שם: "בזכות שמואל הרמתי - יערוף כמטר לקחי" "בזכות אשר שר שגיון - כטל חרמון שיורד על הררי ציון".

ולאור האמור לעיל יש לכאורה להסיק: שנפלה טעות במחזורי הספרדים ויש לתקן "בזכות אמר יושב בסתר עליון - הוריד טלינו/גשמינו בעתם"

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי ברזילי » ב' דצמבר 05, 2016 10:46 am

ראה במדבר רבה (נשא יב) - יושב בסתר עליון: "הקב"ה שהוא יושב בסתרו של עולם הוא רואה את הכל ואינו נראה הוא נתאוה ללון בצילנו" (כלומר המדרש דורש את הפסוק כאילו אמר העליון היושב בסתר, שהוא ש-די, מתלונן בצלנו), וכן רבים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' דצמבר 05, 2016 10:46 am

מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:רק מה שרציתי להעיר, שבנוסח הידוע כיום כתוב: "יושב בסתר עליון הורד טלינו/גשמינו בעיתם" ותמיד נתקשיתי שהרי 'יושב בסתר' אינו הקב"ה!!! אלא האדם היושב בסתר של "העליון" דהיינו הקב"ה (ויוכיח על זה המשך הפס' "בצל שדי - יתלונן"...).

אי מהא יש ליישב שזו מליצה על סמך הפסוק הנ"ל, ויש לקרוא עם פיסוק: יושב בסתר, עליון, הורד וכו'.
וכן נקרא הקב"ה 'יושב סתר' בפיוט "אתה הוא אלהינו בשמים וארץ".
אך הנוסח הקדום והמשך הלשון מוכיחים כדבריך.

מָרוֹקַאִי זן חזו''א
הודעות: 144
הצטרף: ו' אוקטובר 28, 2016 11:05 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א » א' דצמבר 11, 2016 1:38 pm

יש"כ.
וכעת ראיתי שהנוסח המקורי נשתמר (עם קצת שנויים קלים), אצל יהודי כורדיסטן, ונדפס בספר 'שירי שמחות' (ישנו באוצר) עמ' 143.

שירי שמחות עמוד 143.jpg
שירי שמחות עמוד 143.jpg (122.63 KiB) נצפה 8182 פעמים

מָרוֹקַאִי זן חזו''א
הודעות: 144
הצטרף: ו' אוקטובר 28, 2016 11:05 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א » א' דצמבר 11, 2016 1:46 pm

ברזילי כתב:ראה במדבר רבה (נשא יב) - יושב בסתר עליון: "הקב"ה שהוא יושב בסתרו של עולם הוא רואה את הכל ואינו נראה הוא נתאוה ללון בצילנו" (כלומר המדרש דורש את הפסוק כאילו אמר העליון היושב בסתר, שהוא ש-די, מתלונן בצלנו), וכן רבים.


צודק.
ויעויין בבעל הטורים פרשת בהעלותך (י"א ט"ז) מונה שבעים שמות של הקב"ה. ואחד מהם 'יושב סתר'...

צורב מתחיל
הודעות: 819
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ב' דצמבר 12, 2016 4:32 am

וכן הוא גם בפיוטי אשכנז.
בפיוט "אתה הוא אלקינו": "יושב סתר".
ובפיו "וכל מאמינים": "הלן בסתר בצל"

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' דצמבר 15, 2016 1:28 am

וכן בסליחות 'ישמיענו סלחתי יושב בסתר עליון'.

רועה ספר
הודעות: 1
הצטרף: ה' דצמבר 15, 2016 10:22 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון - מקורו

הודעהעל ידי רועה ספר » ה' דצמבר 15, 2016 10:29 am

בסידור קורן כמנהג ק״ק ספרדים וכן במחזור קורן לשלוש רגלים כתב העורך שהמקור הוא במחזור ארם צובה ויניציאה רפ״ז וגם הסביר למה נכתבה ההקדמה הזו - היא באה לפתור את הבעיה של זמן ההזכרה -לפני מוסף ולא בחזרת הש״ץ. במחזור ארם צובה (פקסימיליה יצאה לאור ביד הרב נסים תשס״ח) הנוסח רחב יותר וממנו העתיקו יהודי כורדיסטאן. ככלל יש הרבה עקבות במנהגי המזרח שאין מוצאם בספרד אלא במנהג המוסתערבים והם נמצאים במחזור אר״צ.

מָרוֹקַאִי זן חזו''א
הודעות: 144
הצטרף: ו' אוקטובר 28, 2016 11:05 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון - מקורו

הודעהעל ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א » ו' דצמבר 16, 2016 9:25 am

רועה ספר כתב:בסידור קורן כמנהג ק״ק ספרדים וכן במחזור קורן לשלוש רגלים כתב העורך שהמקור הוא במחזור ארם צובה ויניציאה רפ״ז וגם הסביר למה נכתבה ההקדמה הזו - היא באה לפתור את הבעיה של זמן ההזכרה -לפני מוסף ולא בחזרת הש״ץ. במחזור ארם צובה (פקסימיליה יצאה לאור ביד הרב נסים תשס״ח) הנוסח רחב יותר וממנו העתיקו יהודי כורדיסטאן. ככלל יש הרבה עקבות במנהגי המזרח שאין מוצאם בספרד אלא במנהג המוסתערבים והם נמצאים במחזור אר״צ.


יש"כ להרב המגיב 'רועה ספר' שיחי',על המידע החשוב ביותר והמועיל.

האם תוכל להעלות כאן צילום, או מידע היכן ניתן להשיג סריקה של מחזור אר"צ הנ"ל? (והאם הפקסימליה שהוציאו יד הרב נסים היא של ונציה רפ"ז או מחזור אחר?)

מָרוֹקַאִי זן חזו''א
הודעות: 144
הצטרף: ו' אוקטובר 28, 2016 11:05 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א » א' דצמבר 18, 2016 11:04 am

מישהו יוכל לעזור בזה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון - מקורו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' דצמבר 18, 2016 12:38 pm

מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:האם תוכל להעלות כאן צילום, או מידע היכן ניתן להשיג סריקה של מחזור אר"צ הנ"ל? (והאם הפקסימליה שהוציאו יד הרב נסים היא של ונציה רפ"ז או מחזור אחר?)

ראה בקישור המצו"ב עמ' 186.
http://web.nli.org.il/sites/nli/Hebrew/ ... id=1414197

מָרוֹקַאִי זן חזו''א
הודעות: 144
הצטרף: ו' אוקטובר 28, 2016 11:05 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון - מקורו

הודעהעל ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א » ב' דצמבר 19, 2016 1:42 pm

מה שנכון נכון כתב:
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:האם תוכל להעלות כאן צילום, או מידע היכן ניתן להשיג סריקה של מחזור אר"צ הנ"ל? (והאם הפקסימליה שהוציאו יד הרב נסים היא של ונציה רפ"ז או מחזור אחר?)

ראה בקישור המצו"ב עמ' 186.
http://web.nli.org.il/sites/nli/Hebrew/ ... id=1414197


יש"כ עצום.
מצ"ב צילום מחזור ארם צובא
ויניציאה : דפוס דניאל בומבירגי
שנת פרסום: רפ"ז

מחזור ארם צובא.jpg
מחזור ארם צובא.jpg (351.54 KiB) נצפה 7972 פעמים

מָרוֹקַאִי זן חזו''א
הודעות: 144
הצטרף: ו' אוקטובר 28, 2016 11:05 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א » א' אוקטובר 15, 2017 11:01 am

כעת ראיתי מה שכתב בן יעקב:

מנהגי בבל בן יעקב.jpg
מנהגי בבל בן יעקב.jpg (58.48 KiB) נצפה 7111 פעמים

האם ידוע כיום על סידור בבלי מזמן הגאונים?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 15, 2017 12:02 pm

מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:כעת ראיתי מה שכתב בן יעקב:

מנהגי בבל בן יעקב.jpg

האם ידוע כיום על סידור בבלי מזמן הגאונים?


כן, ידוע על כו"כ

מָרוֹקַאִי זן חזו''א
הודעות: 144
הצטרף: ו' אוקטובר 28, 2016 11:05 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א » א' אוקטובר 15, 2017 12:51 pm

בברכה המשולשת כתב:
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:כעת ראיתי מה שכתב בן יעקב:

מנהגי בבל בן יעקב.jpg

האם ידוע כיום על סידור בבלי מזמן הגאונים?


כן, ידוע על כו"כ

תודה.
אך אין כונתי על הסידורים המודפסים כרע"ג ורס"ג (שם לא מופיע נוסח זה) אלא על כתבי יד וכדומה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 15, 2017 12:55 pm

מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:כעת ראיתי מה שכתב בן יעקב:

מנהגי בבל בן יעקב.jpg

האם ידוע כיום על סידור בבלי מזמן הגאונים?


כן, ידוע על כו"כ

תודה.
אך אין כונתי על הסידורים המודפסים כרע"ג ורס"ג (שם לא מופיע נוסח זה) אלא על כתבי יד וכדומה.


בודאי. יעויין אצל וידר, לוגר וכו'

מָרוֹקַאִי זן חזו''א
הודעות: 144
הצטרף: ו' אוקטובר 28, 2016 11:05 am

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א » א' אוקטובר 15, 2017 1:03 pm

בברכה המשולשת כתב:
בודאי. יעויין אצל וידר, לוגר וכו'


דהיינו?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מדכר עבדכון קדמיכון.

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 15, 2017 1:06 pm

מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בודאי. יעויין אצל וידר, לוגר וכו'


דהיינו?


חוקרים שציינו לכתבי יד של סידורים בבליים מתקופת הגאונים

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: מדכר עבדכון קדמיכון - מקורו

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' ספטמבר 26, 2023 11:22 pm

מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:
מה שנכון נכון כתב:
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:האם תוכל להעלות כאן צילום, או מידע היכן ניתן להשיג סריקה של מחזור אר"צ הנ"ל? (והאם הפקסימליה שהוציאו יד הרב נסים היא של ונציה רפ"ז או מחזור אחר?)

ראה בקישור המצו"ב עמ' 186.
http://web.nli.org.il/sites/nli/Hebrew/ ... id=1414197


יש"כ עצום.
מצ"ב צילום מחזור ארם צובא
ויניציאה : דפוס דניאל בומבירגי
שנת פרסום: רפ"ז

מחזור ארם צובא.jpg

בספר ישיבות בגדאד, כרך שני, עמ' 49, כתב אודות הרב הקדוש רבי ששון מרדכי משה מבגדאד:
עוד בחיים חיותו נתפרסם לאיש מופת, וכשהייתה עצירת גשמים עלה לתיבה, והחל מפייט את הפיוט הקדום "מדכר עבדיכון קודמיכון", הלקוח ממחזור ארם צובא (ויניציאה רפ"ז), שלא היו רגילים לפייטו באותה עת בבגדאד, ומיד החלו לרדת גשמים. ומאז נהגו גם בבבל לומר נוסח זה בתפילת הגשם והטל (ר' דוד ששון, 'בואי תימן', הצופה לחכמת ישראל, שנה ח, תרפ"ד, עמ' 315). ומהבבלים נתפשט המנהג לרוב עדות הספרדים, מפני שהם הקביעו מנהגים רבים בא"י במאה האחרונה.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים