מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ציפורן
הודעות: 319
הצטרף: ש' אוקטובר 17, 2015 10:38 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ציפורן » א' אוקטובר 01, 2017 10:42 am

אולי כבר נשאל כאן בעבר:
פסוק הנאמר כל יום פעם אחת.
מלבד,יום אחד שנאמר פעמיים
ויום אחד שלא נאמר בכלל.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » א' אוקטובר 01, 2017 11:06 am

קראקובער כתב:
משה פרץ כתב:עוד חידה: דבר מאכל, ולפעמים תרופה, ובנו חכם גדול בתורה.

חנן בן צלף, מוזכר בנחמיה (ג:ל') אחד מבוני חומת ירושלים,
צלף הוא מאכל וגם מקובל מאוד ברפואה העממית הערבית כתרופה לטיפול בליקויי שמיעה, בשיגרון, בעקרות נשים, בפצעים פתוחים ומזוהמים , בסוכרת, בכאב שיניים ובמחלות חזה.

חנן הוא שם חכם: חנן בן אבשלום, חנן המצרי, חנן הנחבא ועוד ועוד.

אחוי ליה צלף...


עוד תשובה: רמי בר תמרי, בחולין ק"י מבואר שהיה חכם חריף ועל סגולות הרפואיות של תמרים אין צורך להרחיב.

מענה איש
הודעות: 1038
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מענה איש » א' אוקטובר 01, 2017 5:33 pm

עזריאל ברגר כתב:
מענה איש כתב:היכן מצינו קרבן בים?

בספר יונה?

נכון

מענה איש
הודעות: 1038
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מענה איש » א' אוקטובר 01, 2017 5:34 pm

היכן מוזכרת לראשונה המילה רשיון?

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' אוקטובר 01, 2017 5:38 pm

מענה איש כתב:היכן מוזכרת לראשונה המילה רשיון?

עזרא ג ז: כְּרִשְׁיוֹן כּוֹרֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס עֲלֵיהֶם.
נתעוררת לכך בעקבות "שואגים בתפלה ומבקשים רשיון".

מענה איש
הודעות: 1038
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מענה איש » א' אוקטובר 01, 2017 6:50 pm

קאצ'קלה כתב:
מענה איש כתב:היכן מוזכרת לראשונה המילה רשיון?

עזרא ג ז: כְּרִשְׁיוֹן כּוֹרֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס עֲלֵיהֶם.
נתעוררת לכך בעקבות "שואגים בתפלה ומבקשים רשיון".



יש''כ

התעוררתי לזה בעקבות
"ידברו ואכן ברשיונך"
מתוך רשות לקדושה שחרית מריה''ל (ראה במחזורי הספרדים)

סתם היה נדמה לי שהמילה רשיון זה משהו מהחדש

הגיון ליבי
הודעות: 22
הצטרף: א' ספטמבר 03, 2017 10:12 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הגיון ליבי » ב' אוקטובר 02, 2017 10:42 pm

עזריאל ברגר כתב:
הגיון ליבי כתב:היכי תימצי: איש ישראל שעובר עליו יום השבת ולא יחול עליו השבת.

ילמדנו רבינו?

יוהכ"פ שחל בשבת וקיבל עליו תוספת יוהכ"פ ולא תוספת שבת, דעת החלקת יואב סימן ל' ששוב לא תחול עליו שבת משום 'אין איסור חל על איסור'.
והוא חידוש גדול. סליחה על האיחור, לא היתה באפשרותי להגיב ע"ע

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מנצפך » ג' אוקטובר 03, 2017 7:24 pm

ציפורן כתב:אולי כבר נשאל כאן בעבר:
פסוק הנאמר כל יום פעם אחת.
מלבד,יום אחד שנאמר פעמיים
ויום אחד שלא נאמר בכלל.

שמואל א' ב ב?
או שמא ישעיה נט כא (תפילת ער"ח סיון)?

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 04, 2017 11:54 am

מנצפך כתב:
ציפורן כתב:אולי כבר נשאל כאן בעבר:
פסוק הנאמר כל יום פעם אחת.
מלבד,יום אחד שנאמר פעמיים
ויום אחד שלא נאמר בכלל.

שמואל א' ב ב?
או שמא ישעיה נט כא (תפילת ער"ח סיון)?

יפה!
(אם כי הראשון איננו למנהגנו, שמשלימים זאת אחרי נעילה)

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ג' אוקטובר 10, 2017 10:11 am

איך יתכן שני אנשים שגרים באותו מקום ולאחד זמן החיתום שלו יהיה בזאת חנוכה ולהשני ביום שלאחריו?

רמז: קשור להושענא רבה.

דרומי
הודעות: 9402
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוקטובר 14, 2017 8:47 pm

הכלל 'הכל כמנהג המדינה' מוכר מאוד בעניני ממונות.

היכן מצינו כלל זה לגבי ענין איסורי מובהק שאין לו כל זיקה לממון?

סוקולקה
הודעות: 337
הצטרף: ג' אוגוסט 14, 2012 9:50 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי סוקולקה » ש' אוקטובר 14, 2017 10:42 pm

ציפורן כתב:אולי כבר נשאל כאן בעבר:
פסוק הנאמר כל יום פעם אחת.
מלבד,יום אחד שנאמר פעמיים
ויום אחד שלא נאמר בכלל.

שאלתי את החידה הזאת במשפחה וקיבלתי תשובה נוספת, לילדים:
"המלאך הגואל..." : שמחת תורה / ליל שימורים

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוקטובר 14, 2017 11:45 pm

סוקולקה כתב:
ציפורן כתב:אולי כבר נשאל כאן בעבר:
פסוק הנאמר כל יום פעם אחת.
מלבד,יום אחד שנאמר פעמיים
ויום אחד שלא נאמר בכלל.

שאלתי את החידה הזאת במשפחה וקיבלתי תשובה נוספת, לילדים:
"המלאך הגואל..." : שמחת תורה / ליל שימורים

ומה עם פרשת ויחי?
ויש אומרים אותו בכל שבוע ב"ויתן לך".

סוקולקה
הודעות: 337
הצטרף: ג' אוגוסט 14, 2012 9:50 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי סוקולקה » א' אוקטובר 15, 2017 12:03 am

יש גם לומדים את הנ"ך כל יום, וגם תפילת השל"ה זה רק מנהג... יוצא שהמקרה שעונה לחידה הזאת הכי הרבה זה אכן ילדים ב"המלאך הגואל"

חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חיים סגל » ד' אוקטובר 18, 2017 12:11 pm

דרומי כתב:הכלל 'הכל כמנהג המדינה' מוכר מאוד בעניני ממונות.

היכן מצינו כלל זה לגבי ענין איסורי מובהק שאין לו כל זיקה לממון?

'איסורי' דווקא או גם 'מצוה'?
כי יש את 'מקום שנהגו לכפול... הכל כמנהג המדינה' במשנה בסוכה

דרומי
הודעות: 9402
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוקטובר 18, 2017 12:18 pm

איסור ממש.

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 18, 2017 3:46 pm

קראקובער כתב:איך יתכן שני אנשים שגרים באותו מקום ולאחד זמן החיתום שלו יהיה בזאת חנוכה ולהשני ביום שלאחריו?

רמז: קשור להושענא רבה.

ילמדנו רבינו?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוקטובר 19, 2017 11:02 am


עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 19, 2017 2:51 pm

קראקובער כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=7162&start=40#p323479

יפה...

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 19, 2017 2:53 pm

דרומי כתב:איסור ממש.

ילמדנו רבינו?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ו' אוקטובר 20, 2017 9:20 am

לפי הירושלמי מובא בב"ח איזה סעודה אנחנו עושים ביום ראשון הבא? (א' לפרשת לך לך)

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 20, 2017 10:19 am

קראקובער כתב:לפי הירושלמי מובא בב"ח איזה סעודה אנחנו עושים ביום ראשון הבא? (א' לפרשת לך לך)

הובא בלוח עיתים לבינה דשבוע זה:
IMG-20171020-WA0005.jpg
IMG-20171020-WA0005.jpg (128.57 KiB) נצפה 13207 פעמים
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב א' אוקטובר 22, 2017 1:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ו' אוקטובר 20, 2017 10:21 am

סליחה, לא ידעתי...

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 22, 2017 1:02 pm

11 בני אדם היו בתיבה, וכולם נזכרו בחומש-רש"י בראשית (8+1 בפ' נח, 1 בפ' לך, 1 בפ' וישלח).
האם יש עוד?

דרומי
הודעות: 9402
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » א' אוקטובר 22, 2017 8:12 pm

היכן מצינו בתוך ספר ההלכות של הרמב"ם שתי 'תפילות' שהרמב"ם מתפלל תוך כדי הרצאת ההלכות?

רמז: תפלה אחת חיובית ותפלה אחת שלילית.

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 22, 2017 8:16 pm

דרומי כתב:היכן מצינו בתוך ספר ההלכות של הרמב"ם שתי 'תפילות' שהרמב"ם מתפלל תוך כדי הרצאת ההלכות?

רמז: תפלה אחת חיובית ותפלה אחת שלילית.

1. בהלכות עבודת יום הכיפורים (א, ז).
2. בהלכות פרה אדומה (סופ"ג).
וכמדומני שיש בהם גירסאות שונות (עכ"פ בשני).
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב א' אוקטובר 22, 2017 8:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מביט ומבין
הודעות: 83
הצטרף: ג' אוקטובר 03, 2017 4:20 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מביט ומבין » ה' אוקטובר 26, 2017 7:24 pm

איך יתכן שבפועלה אחת שאדם עושה יצטרך לברך למעלה מעשרים ברכות?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוקטובר 26, 2017 7:36 pm

משנה מפורשת בקידושין: ומעשה בחמש נשים ובהן שתי אחיות, ולקט אחד כלכלה של תאנים ושלהן היתה ושל שביעית היתה, ואמר הרי כלכם מקדשות לי בכלכלה זו, וקבלה אחת מהן על ידי כלן, ואמרו חכמים, אין האחיות מקדשות.

הא לך 21 ברכות...

דרומי
הודעות: 9402
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוקטובר 26, 2017 8:00 pm

איך יתכן שאדם נידון בעקבות חטאו לעונש מסויים.

ואם עשה תשובה - משתנה דינו והוא מקבל עונש יותר חמור!

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מנצפך » ה' אוקטובר 26, 2017 8:17 pm

מביט ומבין כתב:איך יתכן שבפועלה אחת שאדם עושה יצטרך לברך למעלה מעשרים ברכות?

viewtopic.php?f=7&t=541&start=200#p30748

מביט ומבין
הודעות: 83
הצטרף: ג' אוקטובר 03, 2017 4:20 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מביט ומבין » ה' אוקטובר 26, 2017 8:53 pm

מנצפך כתב:
מביט ומבין כתב:איך יתכן שבפועלה אחת שאדם עושה יצטרך לברך למעלה מעשרים ברכות?

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 200#p30748


לזאת התכוונתי

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 26, 2017 9:32 pm

דרומי כתב:איך יתכן שאדם נידון בעקבות חטאו לעונש מסויים.

ואם עשה תשובה - משתנה דינו והוא מקבל עונש יותר חמור!

לדעת הרמב"ם, יהיה העונש הגופני יותר חמור, אבל בממון ובפרטים נוספים - יוקל הדין.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוקטובר 26, 2017 9:41 pm

דרומי כתב:איך יתכן שאדם נידון בעקבות חטאו לעונש מסויים.

ואם עשה תשובה - משתנה דינו והוא מקבל עונש יותר חמור!

ע"ד החידוד לפי הראב"ד שערל חייב על כל רגע כרת לפי רבי נחוניא בן הקנה שגם חייבים כריתות פוטרים יפטור א"ע ממלקות ואם מל את עצמו יתחייב למפרע...

דרומי
הודעות: 9402
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוקטובר 26, 2017 10:00 pm

התכוונתי לדברי הר' עזריאל וייש"כ

הצבי
הודעות: 101
הצטרף: ב' אוגוסט 21, 2017 1:26 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הצבי » ה' אוקטובר 26, 2017 11:29 pm

דרומי כתב:איך יתכן שאדם נידון בעקבות חטאו לעונש מסויים.

ואם עשה תשובה - משתנה דינו והוא מקבל עונש יותר חמור!

כשכפר בפקדון [או בגזל] ונשבע לשקר, אם באו עדים שנשבע בשקר משלם רק הקרן, אבל אם עשה תשובה והודה מוסיף חומש וקרבן אשם. [גם אם מודה אחר שנפסק דינו לשלם קרן ע"פ עדים]

שומע כעונה
הודעות: 55
הצטרף: א' מאי 29, 2016 6:36 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שומע כעונה » ו' אוקטובר 27, 2017 2:17 am

דרומי כתב:הכלל 'הכל כמנהג המדינה' מוכר מאוד בעניני ממונות.

היכן מצינו כלל זה לגבי ענין איסורי מובהק שאין לו כל זיקה לממון?

כונת כבודו אולי לעניני צניעות עד כמה צריכה האשה לכסות רגליה וכדו'
וכן לענין לבוש האדם בתפילתו שתלוי במנהג המדינה.

דרומי
הודעות: 9402
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » ו' אוקטובר 27, 2017 9:57 am

דומה לכך - התכוונתי לאיסור לא ילבש גבר שמלת אשה ולא תעדה אשה עדי איש, שעליו כותב הרמב"ם במפורש (הל' עבודה זרה פי"ב ה"י): "הכל כמנהג המדינה"

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 27, 2017 2:21 pm

הצבי כתב:
דרומי כתב:איך יתכן שאדם נידון בעקבות חטאו לעונש מסויים.

ואם עשה תשובה - משתנה דינו והוא מקבל עונש יותר חמור!

כשכפר בפקדון [או בגזל] ונשבע לשקר, אם באו עדים שנשבע בשקר משלם רק הקרן, אבל אם עשה תשובה והודה מוסיף חומש וקרבן אשם. [גם אם מודה אחר שנפסק דינו לשלם קרן ע"פ עדים]

זה לא עונש אלא כפרה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 30, 2017 1:59 pm

עזריאל ברגר כתב:11 בני אדם היו בתיבה, וכולם נזכרו בחומש-רש"י בראשית (8+1 בפ' נח, 1 בפ' לך, 1 בפ' וישלח).
האם יש עוד?

משה ותיבתו מוזכרים ברש"י פ' נח.
שרה היתה בתיבה בתחילת פרשת לך לך (לא "במזוודה" כמו שאומרות הגננות), ודינה בפרשת וישלח.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ב' אוקטובר 30, 2017 2:38 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:11 בני אדם היו בתיבה, וכולם נזכרו בחומש-רש"י בראשית (8+1 בפ' נח, 1 בפ' לך, 1 בפ' וישלח).
האם יש עוד?

משה ותיבתו מוזכרים ברש"י פ' נח.
שרה היתה בתיבה בתחילת פרשת לך לך (לא "במזוודה" כמו שאומרות הגננות), ודינה בפרשת וישלח.


הנביא הושע, מובא ברש"י בפסוק הראשון עה"ת אם כי זה רק דבוק לתיבה ולא בתוכה..


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: א. חיים, ישבב הסופר ו־ 292 אורחים