טז אייר תש"ס
בתקופה זו רבנו כותב על פרקי אבות, והגיע למשנה (פ"ב משנה ו) שאומרת ולא עם הארץ חסיד, וסיפר שם את הסיפור (שמובא במסכת דרך ארץ זוטא פרק ח) אודות רבי עקיבא שמצא מת מצוה וסחב אותו לבית קברות, וכשבא אצל ר' אליעזר ור' יהושע, וסיפר להם, אמרו לו, שעל כל פסיעה ופסיעה שפסע הרי הוא כאילו שופך דמים. אמרתי להם ומה אם בשעה שנתכוונתי לזכות נתחייבתי לשמים וכו'. (נדפס בענף עץ אבות עמוד צו).
ואז שאלתי את רבנו על הסיפור שמספרים שהיה בזמן האר"י הקדוש, (והסיפור מובא בספר משנת חכמים חגיז אות רכ), על אדם שהיה מניח חלות בארון הקודש והשמש היה בא ואוכל אותם, והאדם הזה היה חושב שהחלות עלו לרצון לפני ה', עד שראה אותו רב בית הכנסת ואמר לו, שלא טוב מה שהוא עושה, שמניח חלות בארון הקודש, ואז הפסיק האיש לעשות כך. והאר"י שלח לומר לו, שהוא צריך להפטר מן העולם, על שגרם להפסיק את נחת הרוח שהיתה להקב"ה ממעשה אותו האיש בהנחת החלות, שלא היתה כזאת נחת רוח מאז בית המקדש. ואמרתי לרבנו, איך מסתדר הסיפור הזה עם מה שכתוב בגמרא, ואמר לי רבנו, מי אמר שהסיפור הזה עם האר"י נכון, כנראה הוא לא נכון, ואמר לי בלשון הזה: "אני לא מאמין לסיפור הזה", וכי הרב שאמר לו שלא צריך להניח את החלות בארון הקודש עשה מעשה לא טוב?
מעיין כתב:לשאלת ראשית האשכול ישן שנכתב בצורה לא נכונה כאשר העירו בצדק
אשאל כעין זה מכיוון אחר
מה שיוכל שנוגע גם למעשה בזמן הזה
---
לפעמים מצינו הוראות שנמסרים מפי השמועה ויש מקום בזה לחול בה טעותים
וגם בגמ' מצינו לא בפירוש איתמר אלא מכללא איתמר, וגם ע"ז מפלפל הגמ' ואומרת ואי מכללא מאי
וגם אמרו ז"ל אין למדין הלכה מפי מעשה וכו'
השאלה היא דעם כל זה דלעומת זה מצינו אחרונים וראשונים שקבלו שמועות, וסוברין בה סברות וחילוקים שיכולים להיות אמת, אבל אין מוכרח כ"כ היינו שהסברא לעצמה בלי הקבלה או הוראה אינה כיתד בל תמוט, ולא היה אומרה לולי השמועה.
ואה"נ דלפעמים לעת כזאת מסתייגים באם קבלה נקבל ואם לדין יש תשובה
אבל לפעמים מקבלים השמועה בכל זאת כשאין עליו תשובה אף שאינה מוכרחת.
האם הפירוש שיש כאן דרך הלכה וגדרים בקבלת שמועות ועדות, לדונו כעד אחד באיסורין להוציא מחזקה, וצריך להיות עדות ברורה בגדרי עדות
או כיון שאפשר לסברה בסברא נכונה אין נצרך לכאן קבלת עדות מפורשת
אישצפת כתב:דומה קצת לנידון
בספר רבנו (שהוציא רבי אליהו שטרית שליט"א על מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל) עמוד קה
טז אייר תש"ס
בתקופה זו רבנו כותב על פרקי אבות, והגיע למשנה (פ"ב משנה ו) שאומרת ולא עם הארץ חסיד, וסיפר שם את הסיפור (שמובא במסכת דרך ארץ זוטא פרק ח) אודות רבי עקיבא שמצא מת מצוה וסחב אותו לבית קברות, וכשבא אצל ר' אליעזר ור' יהושע, וסיפר להם, אמרו לו, שעל כל פסיעה ופסיעה שפסע הרי הוא כאילו שופך דמים. אמרתי להם ומה אם בשעה שנתכוונתי לזכות נתחייבתי לשמים וכו'. (נדפס בענף עץ אבות עמוד צו).
ואז שאלתי את רבנו על הסיפור שמספרים שהיה בזמן האר"י הקדוש, (והסיפור מובא בספר משנת חכמים חגיז אות רכ), על אדם שהיה מניח חלות בארון הקודש והשמש היה בא ואוכל אותם, והאדם הזה היה חושב שהחלות עלו לרצון לפני ה', עד שראה אותו רב בית הכנסת ואמר לו, שלא טוב מה שהוא עושה, שמניח חלות בארון הקודש, ואז הפסיק האיש לעשות כך. והאר"י שלח לומר לו, שהוא צריך להפטר מן העולם, על שגרם להפסיק את נחת הרוח שהיתה להקב"ה ממעשה אותו האיש בהנחת החלות, שלא היתה כזאת נחת רוח מאז בית המקדש. ואמרתי לרבנו, איך מסתדר הסיפור הזה עם מה שכתוב בגמרא, ואמר לי רבנו, מי אמר שהסיפור הזה עם האר"י נכון, כנראה הוא לא נכון, ואמר לי בלשון הזה: "אני לא מאמין לסיפור הזה", וכי הרב שאמר לו שלא צריך להניח את החלות בארון הקודש עשה מעשה לא טוב?
אמנם לא מדובר בתלמיד האריז"ל שמביא את המעשה אולם עדיין מדובר בגברא רבה שיחסית קרוב אליו ומרן הגר"ע יוסף זצוק"ל בחר שלא להאמין למעשה.
עושה חדשות כתב:לעצם הדין -
פולסברג כתב:עושה חדשות כתב:לעצם הדין -
מי בעל דברים?
פולסברג כתב:פולסברג כתב:עושה חדשות כתב:לעצם הדין -
מי בעל דברים?
?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 543 אורחים