אתרוג מזן הלפרין קשה קצת לגידול, העץ רגיש למחלות, ענפיו ועליו מרובים אבל מוציא פירות מועטים יחסית לזנים אחרים, והפרי גם רגיש מאד לכתמים ובלעטליך. אך לעומת זה הוא מצטיין ביותר בגידולו הנאה והמרהיב עין.
...האתרוגים מזן לפקוביץ ומזן הלפרין אינם דומים זה לזה לא בתכונתם ולא בתוארם, וכגון פרי מזן לפקוביץ יש לו ריבוי של גרעינים לעומת פרי מזן הלפרין שהגרעינים שלו כמחצית במספרם מזן לפקוביץ, עץ לפקוביץ מוציא פרי רב ועץ הלפרין פרי מעט, ועוד איזה שינויים, וגם העץ הוא שונה, שזן הלפרין מצטיין בריבוי עלים יותר מזן לפקוביץ...
יקירנו שליט"א שלוכ"ט,
אינו מדוייק ואיפכא, של רמ"י הוא מזן שכם והלפרין הוא מצפת, מרן ז"ל לא העדיף אחד מהם.
בברכה, יהודה
אפרים זלמן כתב:מצורף המאמר שבישורון.
אפרקסתא דעניא כתב:היום הראוני אתרוגים שנטען שהם זן חזו"א ולכולם פיטם שלם. האם יש זן חזו"א שנשאר בו פיטם?
ישא ברכה כתב:זה ממש לא קשור לריסוס, היום יש חומר כימי מיוחד שאוכל את ההורמון שגורם לאתרוג להסיר את הפיטם ממנו. הדבר ידוע ונעשה אצל כל מגדלי האתרוגים. [ששמעתי מאדם שעובד בפרדס, שאחד הסיבות לטעמו הפחות משובח של האתרוג בעשרות שנים האחרונות (מריר, חמוץ)הוא מחמת ההדברה והריסוס והחומר הלזה למרות שמרססים ממנו כמות מזערית].
שומע כעונה כתב:השוני בין הלפרין ללפקוביץ במראית עין, הוא שהראשון בד"כ הוא 'מט' עם הרבה שקיעות ובליטות גסות, בד"כ חוטם האתרוג אינו ניכר כחוטם אלא הפרי מתקמר והולך עד חוטמו כמו ביצה,
לעומתו זן הגרמ"י, הפרי בד"כ 'מבריק', שקיעות ובליטות עדינות עד כמעט לא מורגשות, חוטם האתרוג מזדקף מתוך גוף האתרוג כגבעה על דבר עגול.
מה נחשב לנאה יותר? זה נתון כ"א לטעמו הוא ואני לא חושב שאי מי יוכל להגדיר זן מסוים כנאה מחבירו.
קו ירוק כתב:שומע כעונה כתב:השוני בין הלפרין ללפקוביץ במראית עין, הוא שהראשון בד"כ הוא 'מט' עם הרבה שקיעות ובליטות גסות, בד"כ חוטם האתרוג אינו ניכר כחוטם אלא הפרי מתקמר והולך עד חוטמו כמו ביצה,
לעומתו זן הגרמ"י, הפרי בד"כ 'מבריק', שקיעות ובליטות עדינות עד כמעט לא מורגשות, חוטם האתרוג מזדקף מתוך גוף האתרוג כגבעה על דבר עגול.
מה נחשב לנאה יותר? זה נתון כ"א לטעמו הוא ואני לא חושב שאי מי יוכל להגדיר זן מסוים כנאה מחבירו.
כמדומה שלא דייקת. אתרוגי חזו"א של הגרמי"ל פחות חלקים ומבריקים, יש בהם יותר בליטות, ולא זו בלבד שמצוי בהם שהחוטם מזדקר מעל האתרוג ולא מתקמר והולך, הוא גם בעל חוטם עקום לרוב. כמדומה שאלו אתרוגי צפת.
האתרוגים של ניימן למשל, הם מזן החזו"א של הלפרין, מאופיינים ברקמה חלקה ומבריקה יותר, ומתקמרים והולכים. גידולם נאה יותר ע"פ רוב. כמדומה שאלו אתרוגי שכם.
לענין כתב:''כבר הביע מרן החזו''א צערו דעשאוהו עד ודיין אודות אתרוגים'' - שו''ת ישא יוסף או''ח ח''א סי' קל''א
ידוע למרנן משהו ע''ז?
נהר שלום כתב:מאיזה זן "אתרוגי טובים"? יש עליהם הסכמה מב"ד הגרנ"ק זצ"ל שהם מאתרוגי החזון איש
עזריאל ברגר כתב:ועוד נפק"מ:
יש יהודים שמבחינתם לא כל מילה של החזון איש היא "המילה האחרונה" בסוגיא. ולכן הם צריכים להבין על מה הסתמך החזו"א עצמו בהחלטתו זו.
שומר כתב:הנמ היא שהם לא יותר טובים מאתרוגים אחרים שיש עליהם מסורת
קו ירוק כתב:עזריאל ברגר כתב:ועוד נפק"מ:
יש יהודים שמבחינתם לא כל מילה של החזון איש היא "המילה האחרונה" בסוגיא. ולכן הם צריכים להבין על מה הסתמך החזו"א עצמו בהחלטתו זו.
שיהודים אלו באמת לא ישתמשו בזן חזו"א.. מי הכריחם.
רק עם ישראל כן חפץ להסתמך על הכרעתו.
עזריאל ברגר כתב:קו ירוק כתב:עזריאל ברגר כתב:ועוד נפק"מ:
יש יהודים שמבחינתם לא כל מילה של החזון איש היא "המילה האחרונה" בסוגיא. ולכן הם צריכים להבין על מה הסתמך החזו"א עצמו בהחלטתו זו.
שיהודים אלו באמת לא ישתמשו בזן חזו"א.. מי הכריחם.
רק עם ישראל כן חפץ להסתמך על הכרעתו.
"עם ישראל"....
בדיחה טובה לכבוד זמן שמחתנו...
דעת_האברך כתב:ראיתי מביאים שד"ר זוהר עמר הגיע למסקנה שהאתרוגים של זן החזון איש הם הם האתרוגים שהיו בארץ ישראל בימי חז"ל, ונפלא עד מאד איך טביעות העין של החזון איש כיוונה למסקנות המחקר האקדמי.
סגי נהור כתב:יש נפק"מ בדיונים על זן מסוים גם לאלו שבד"כ לא לוקחים מזן זה, כיצד להתנהג אם נקלעו למצב שבו יש לפניהם רק מהזן ההוא. מובן שזה לא מתוכנן אבל עלול לקרות.
שומע ומשמיע כתב:דעת_האברך כתב:ראיתי מביאים שד"ר זוהר עמר הגיע למסקנה שהאתרוגים של זן החזון איש הם הם האתרוגים שהיו בארץ ישראל בימי חז"ל, ונפלא עד מאד איך טביעות העין של החזון איש כיוונה למסקנות המחקר האקדמי.
כפי שהתברר במקורות לעיל מעדויות נאמנות, החזו"א לא סמך כלל על טביעות עין אלא פשוט בירר מה המקומות שיש עליהן מסורת רציפה.
שומר כתב:איפה זהר עמיר כתב את האמור לעיל שזן חזוא הוא המקורי
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים