מקשה שאם מצינו גבי מצוות שאם תהה על הראשונות הפסיד המצוות, א"כ מהי חידושה של מצות התשובה, והרי גם בזה נוכל לומר שאם תהא על הראשונות בעבירותיו הפסידם וימחקו לחלוטין.
ותי' בשם מרן ה"חפץ חיים" דאכן תשובה מאהבה אין חידוש שמכפר, כיון שהוא כדוגמת "תוהא על הראשונות", והחידוש הוא שעוונות נהפכים לזכויות
אך תשובה מיראה, שבעצם אינו מתחרט מעצמו על העבירות אלא רק מחמת יראת העונש, כה"ג איכא חידוש במצות התשובה.
ושמעתי להקשות שחז"ל אמרו
שאלו לחכמה חוטא מהו עונשו אמרו להם [משלי יג כא] חטאים תרדף רעה שאלו לנבואה חוטא מהו עונשו אמרה להן [יחזקאל יח ד] הנפש החוטאת היא תמות שאלו לקודשא בריך הוא חוטא מהו עונשו אמר להן יעשו תשובה ויתכפר לו.
מדוע החכמה והנבואה לא אמרו שיעשה תשובה מאהבה ויתכפר לו?