מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

בבא בתרא קיג. - סימן סימן

הודעהעל ידי אדג » ה' מאי 19, 2011 3:48 am

איתא בגמ' (בבא בתרא קיג, א): "דכולי עלמא מיהת ממטה למטה אחר בסיבת הבעל הכתוב מדבר מאי משמע סימן אמר רבה בר רב שילא אמר קרא איש". ופי' תיבת סימן פי' בעלמא (וכ"ה במסורת הש"ס עה"ג) שהוא שם אמורא, והוא יחידי בש"ס.

ובדקדוקי סופרים כתב שנראה שהיה כאן סימן לאמוראים שלפנ"ז ונשמט.

ובס' לחקר שמות תנאים ואמוראים בתלמוד לגאון מהור"ר מרגליות כתב באופן נפלא שבאמת תיבת סימן עצמה היא הסימן לאותם הלכות שבאו לפנ"ז: סיבת הבעל, ידבקו, ממטה למטה, נוטל בראוי כמוחזק. והוא נכון ביותר.

אולם, שיותר נכון לומר שהיה כתוב "סימן סימן", וטעה הכותב שהוא כפילות, ומחק תיבת סימן א', ובאמת סימ"ן הוא הסימן. כנ"ל.

(מגליונותי באוצרי)

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: סימן סימן

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 19, 2011 9:56 am

הוספה נכונה.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: סימן סימן

הודעהעל ידי אדג » ה' מאי 19, 2011 7:49 pm

עתה הצצתי מעט לדפוס ראשון דתלמוד בבלי, וראיתי זה פלא, שבסמיכות לתיבת 'סימן' נוסף רווח המתאים לתיבה נוספת, דבר המראה שבמקור נכתב שם תיבת 'סימן' והמגיה השמיטה, מחמת הדומות. מה שמוכיח יותר, הוא שהרווח בא לאחר המילה! כך המילה המושמטת חייבת להיות 'סימן' בעצמה, וד"ל.
מצו"ב תמונה.
קבצים מצורפים
תלמוד ונציה.TIF
תלמוד ונציה.TIF (156.45 KiB) נצפה 4358 פעמים

מאיר חכמים
הודעות: 537
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 2:50 pm

Re: סימן סימן

הודעהעל ידי מאיר חכמים » ה' מאי 19, 2011 11:08 pm

ב"ה

בכת"י אסקוריאל: סימן בצד"ש
בשאר כתה"י: ליתא.
בדפוס פיזרו: (סימן)
בכת"י בולוניה: סימ?'? בצד"ש

באדיבות אתר מכון ליברמן:
http://www.lieberman-institute.com/
(כדאי לנצל את ההזדמנות לשימוש חינם שיש בינתיים, לאחר הרשמה קצרה)

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: סימן סימן

הודעהעל ידי אדג » ו' מאי 20, 2011 3:15 am

אכן, כר' מאיר דדייק בשמא, אף אתה מאיר עיני חכמים (וגם כאלה שלא), ולא מאיר שמו אלא נהוראי, כל הרואה אומר ברקאי ברקאי. והוא סי' לשמות האמוראים דלקמיה.

וזהו דוגמא לחידוש שהוא חריף, נאה ומתוק לחיך - אבל אינו אמיתי.

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: בבא בתרא קיג. - סימן סימן

הודעהעל ידי נאשער » א' מאי 22, 2011 11:33 pm

עיין ביעב"ץ המובא בהגהות וציונים בגמרא שם שיש גורסים אימם סימן ולא בימן סימן, עיי"ש עוד בזה ושיש לציין הדקדוקי סופרים שכתבת .

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' ינואר 24, 2017 7:49 am

בבא בתרא ב: - מחיצת הכרם שנפרצה

מחיצת הכרם שנפרצה אומר לו גדור
וברש"י אומר לו - לבעל הכרם גדור אתה שלא יאסרו גפניך את תבואת השדה משום כלאים לפי שסמך בעל השדה את זרעיו סמוך לגדר כדתנן בפרק שני (דף כו.) היה גדר בינתים זה סומך לגדר מכאן את אילנותיו וזה סומך לגדר את זרעיו מכאן וכשאין שם גדר תנן בפ' שני לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אא"כ הרחיק ממנו ד' אמות כדי עבודת הכרם "דבהכי הוי כלאים"
ויש להעיר,
א) מדוע בניית הגדר כולו על בעל הכרם (ועיין תוספות) ולא הבנתי ככל הצורך
ב) ראיתי בגליון הגמרא של מו"ר הגאון רב מרדכי גיפטר ז"ל שהגיה ברש"י דצ"ל ובהכי הוי כלאים בוי"ו ולא בדל"ת,
ויש לעיין מה כוונתו בההגה זו,
והאם מצינו גירסא זו בכת"י או שאחרים הגיהו כן בספריהם. נא לציין, תודה.

רון
הודעות: 911
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: מחיצת הכרם שנפרצה (בבא בתרא ב)

הודעהעל ידי רון » ג' ינואר 24, 2017 9:10 am

לכבוד הרה"ג שמואל דוד שליט"א
כאן המקום לברך אותך על הסיום של ב"מ ושתזכה לסיים ב"ב בע"ה.

ויש לך זכויות גדולות שאתה מזכיר לנו כל יום כמה התורה גדולה וכמה צריך להספיק, ושכל יום שעובר עובר עוד דף, ואם מחשבה אחת של מוסר יש לנו בזכותך, הרי שאשרי חלקך.

עלה והצלח [מדין זכין - בשם כל החו"ר דפה שליט"א]

טור תלגא
הודעות: 509
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: מחיצת הכרם שנפרצה (בבא בתרא ב)

הודעהעל ידי טור תלגא » ד' ינואר 25, 2017 2:51 am

גם אני מצטרף להנ"ל אשריך.

טור תלגא
הודעות: 509
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: מחיצת הכרם שנפרצה (בבא בתרא ב)

הודעהעל ידי טור תלגא » ד' ינואר 25, 2017 2:55 am

שמואל דוד כתב:מחיצת הכרם שנפרצה אומר לו גדור
וברש"י אומר לו - לבעל הכרם גדור אתה שלא יאסרו גפניך את תבואת השדה משום כלאים לפי שסמך בעל השדה את זרעיו סמוך לגדר כדתנן בפרק שני (דף כו.) היה גדר בינתים זה סומך לגדר מכאן את אילנותיו וזה סומך לגדר את זרעיו מכאן וכשאין שם גדר תנן בפ' שני לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אא"כ הרחיק ממנו ד' אמות כדי עבודת הכרם "דבהכי הוי כלאים"
ויש להעיר,
א) מדוע בניית הגדר כולו על בעל הכרם (ועיין תוספות) ולא הבנתי ככל הצורך
ב) ראיתי בגליון הגמרא של מו"ר הגאון רב מרדכי גיפטר ז"ל שהגיה ברש"י דצ"ל ובהכי הוי כלאים בוי"ו ולא בדל"ת,
ויש לעיין מה כוונתו בההגה זו,
והאם מצינו גירסא זו בכת"י או שאחרים הגיהו כן בספריהם. נא לציין, תודה.


קונטרס עלי יוסף אות ק"פ וקפ"א

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6519
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

הודעהעל ידי מיללער » ד' ינואר 25, 2017 1:37 pm

לכבוד המדקדק הרב שמואל דוד הי"ו

ברש"י ב"ב ג: ד"ה היכי אסביה עצה להורדוס. כדאמרי' לקמן בשמעתין וכתובה היא ביוסיפין בן גריון.

רש"י נצרך להביא סימוכין לדברי חז"ל בגמרא מדברי יוסיפין בן גריון?

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' ינואר 25, 2017 1:51 pm

ברש"י ד"ה ובכתבי הקודש. ספר תורה שהוא בכרך אחד וכן נביאים וכתובים הכתובים בגליון כס"ת.
(לכאורה הו"ל לכוללם יחד, ס"ת נביאים וכתובים שהם בכרך א'.) עקב הערת ר' שמואל דוד למטה, תקנתי לשון הקו' כדלהלן:
צע"ק למה הוסיף רש"י 'הכתובים בגליון כס"ת', ולא סגי לי' לפרש כמו גבי ס"ת שהם בכרך א'.
אך פי' כמש"כ רש"י לקמן יא. דבזמניהם היו רגילים לכותבן בגליון כס"ת שלנו. ובזמן רש"י דלא נהגו כן הוצרך לבאר,
וע"ע ברש"י גיטין (ס. ד"ה כיון דלא אפשר) שאין לכל צבור וצבור יכולת לכתוב נביאים שלם.
נערך לאחרונה על ידי י. אברהם ב ה' ינואר 26, 2017 9:57 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

הודעהעל ידי אפשר » ד' ינואר 25, 2017 2:14 pm

מיללער כתב:לכבוד המדקדק הרב שמואל דוד הי"ו

ברש"י ב"ב ג: ד"ה היכי אסביה עצה להורדוס. כדאמרי' לקמן בשמעתין וכתובה היא ביוסיפין בן גריון.

רש"י נצרך להביא סימוכין לדברי חז"ל בגמרא מדברי יוסיפין בן גריון?

אקוה שאין חדרב"ג על קריאת מכתב זה.
אבל אעיר, דכבר עמדו המפרשים שלמעשה ביוסיפון לא כתוב שם כל הענין, [כמדומה יש בגמ' עוז והדר], וא"כ יש להגיה ברש"י באופן שישתמע שכוונתו שעיקר מעשה הורדוס הוא שם, ולא המעשה של הגמ', וא"כ הכל מיושב.

[אין סאטמאר לערנט מען דף היומי?]

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

הודעהעל ידי אפשר » ד' ינואר 25, 2017 2:17 pm

בשו"ע סי' קעג כתוב כלשון קושיתך.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6519
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

הודעהעל ידי מיללער » ד' ינואר 25, 2017 3:54 pm

אפשר כתב:
מיללער כתב:לכבוד המדקדק הרב שמואל דוד הי"ו

ברש"י ב"ב ג: ד"ה היכי אסביה עצה להורדוס. כדאמרי' לקמן בשמעתין וכתובה היא ביוסיפין בן גריון.

רש"י נצרך להביא סימוכין לדברי חז"ל בגמרא מדברי יוסיפין בן גריון?

אקוה שאין חדרב"ג על קריאת מכתב זה.
אבל אעיר, דכבר עמדו המפרשים שלמעשה ביוסיפון לא כתוב שם כל הענין, [כמדומה יש בגמ' עוז והדר], וא"כ יש להגיה ברש"י באופן שישתמע שכוונתו שעיקר מעשה הורדוס הוא שם, ולא המעשה של הגמ', וא"כ הכל מיושב.

[אין סאטמאר לערנט מען דף היומי?]

כוונתו שביוסיפין נכתב המעשה באריכות יתירה?

[ניין]

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

הודעהעל ידי אפשר » ד' ינואר 25, 2017 8:30 pm

המעשה כאן בגמ' אינו שם ביוסיפון, לא מוזכר שם בבא בן בוטא, רק עיקר המעשה על היותו עבד ומרד ומלך וכו', [הרחבה בפרטי הקורות שלו, ולא במעשה הגמ' עצמה]

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

בבא בתרא ד. - עצת בבא בן בוטא להורדוס

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 26, 2017 1:24 am

ב"ב ד. א"ל מסתפינא ממלכותא א"ל שדר שליחא וליזיל שתא וליעכב שתא ולהדר שתא אדהכי והכי סתרית [ליה] ובניית [ליה] עבד הכי

לא הבנתי, אם היה מסתפינא ממלכותא אז לא היה סותר ובונה קודם ששמע מהם אם יכול לעשות כן ומה העצה הזו.
ועוד יש להעיר מדוע באמת ליעכב שתא ומה הביאור בזה וצ"ע

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 26, 2017 1:54 am

אם היה כותב כך היית סובר שכל התנ"ך בכרך אחד
וע"ע בשו"ת הר הכרמל יו"ד סימן כא

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 26, 2017 3:01 am

עיין תומכי תמימים (יודאסין)

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6519
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

הודעהעל ידי מיללער » ה' ינואר 26, 2017 3:28 am

שמואל דוד כתב:עיין תומכי תמימים (יודאסין)

שייך להעתיק או לכה"פ לסכם?

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 26, 2017 6:38 am

כתב וז"ל נראה דהראה פה ליוסיפון לתקן את אי אלו דיוקים שבתלמוד עכ"ל

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

הודעהעל ידי אפשר » ה' ינואר 26, 2017 6:57 am

שמואל דוד כתב:כתב וז"ל נראה דהראה פה ליוסיפון לתקן את אי אלו דיוקים שבתלמוד עכ"ל

איני יודע מי הוא, אבל האם הוא בכלל אלו כשאתה רואה דבר כזה, אתה עונה כנגדו, עפרא לפומיה?

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' ינואר 26, 2017 7:08 am

ואם הייתי סובר שכל התנ"ך בכרך א', מה הבעי'.
גם לדבריך הו"ל למימר וכן נו"כ שהם בכרך א'.
עיינתי בהר הכרמל. מה כוונתך בציון לשם?

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 26, 2017 7:44 am

איני יודע מה טיבו, גם אני חשבתי שדבר קשה לומר כן אבל ציינתי מה שמצאתי באוצר בענין זה

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 26, 2017 8:06 am

כוונת רש"י שאין לחלק ס"ת וגם נ"ך אין לחלק ואם היה כתב תנ"ך אין לחלק אז לא היינו יודעים שגם תורה לחוד או נ"ך לחוד אין לחלק

כוונתי היתה שהוא דיבר ברש"י הנ"ל ותו לא מידי

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' ינואר 26, 2017 8:16 am

כנראה שרש"י ראה שם אי אלו פרטים נוספים על הגמרא וזה מה שציין.

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' ינואר 26, 2017 1:12 pm

ושוב.
הו"ל למימר וכן נו"כ שהם בכרך א', למה הוסיף הכתובים בגליון כס"ת.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

הודעהעל ידי ע. התשבי » ה' ינואר 26, 2017 2:26 pm

אפשר כתב:
שמואל דוד כתב:כתב וז"ל נראה דהראה פה ליוסיפון לתקן את אי אלו דיוקים שבתלמוד עכ"ל

איני יודע מי הוא, אבל האם הוא בכלל אלו כשאתה רואה דבר כזה, אתה עונה כנגדו, עפרא לפומיה?

יותר נראה מלשונו שהתלמוד הוא המדוייק, ועל פיו יש לתקן ביוסיפון. (במרוצת הלשון אפשר לטעות ולקרוא "אי דיוקים שבתלמוד", אבל באמת כתוב "אי אלו דיוקים").

מה שנכון נכון
הודעות: 11949
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' ינואר 26, 2017 2:29 pm

הוא מתכוין "לתקן" - להסביר ולבאר, שע"פ האמור ביוסיפון יובנו כמה דקדוקים שיש לדייק בלשון התלמוד.

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 26, 2017 5:23 pm

כבר כתב שס"ת בכרך אחד וא"כ מספיק לומר נ"ך העשויים בגליון כס"ת

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 26, 2017 6:06 pm

ע. התשבי כתב:
אפשר כתב:
שמואל דוד כתב:כתב וז"ל נראה דהראה פה ליוסיפון לתקן את אי אלו דיוקים שבתלמוד עכ"ל

איני יודע מי הוא, אבל האם הוא בכלל אלו כשאתה רואה דבר כזה, אתה עונה כנגדו, עפרא לפומיה?

יותר נראה מלשונו שהתלמוד הוא המדוייק, ועל פיו יש לתקן ביוסיפון. (במרוצת הלשון אפשר לטעות ולקרוא "אי דיוקים שבתלמוד", אבל באמת כתוב "אי אלו דיוקים").

מה החילוק בין אי אלו לאי

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: רש"י בבא בתרא ג: כיוסיפין ועוד לגמרא?

הודעהעל ידי ע. התשבי » ה' ינואר 26, 2017 6:19 pm

שמואל דוד כתב:
ע. התשבי כתב:יותר נראה מלשונו שהתלמוד הוא המדוייק, ועל פיו יש לתקן ביוסיפון. (במרוצת הלשון אפשר לטעות ולקרוא "אי דיוקים שבתלמוד", אבל באמת כתוב "אי אלו דיוקים").

מה החילוק בין אי אלו לאי

"אֵי אלו" הוא בצירה, ומשמעותו - כמה דיוקים.
"אִי דיוק" בחיריק, משמעותו - חוסר דיוק.

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

בבא בתרא ו: - כשורא דמטללתא

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' ינואר 26, 2017 7:53 pm

ב"ב ו: אמר רבינא האי כשורא דמטללתא עד תלתין יומין לא הוי חזקה. עי' סוכה לא. אמר רבינא האי כשורא דמטללתא דגזולה עבדי לי' רבנן תקנתא משום תקנת מריש.

הנה ברשב"ם פסחים (קיח:) כתב, בהרבה מקומות בתלמוד מצינו ששלח לו רבי לר' ישמעאל ב"ר יוסי בחליו כן, והדברים שהשיב לו כאן לא השיב לו פעם אחרת. ושמא חלאים הרבה חלה ר' ישמעאל כו', א"נ כולן השיבן בפעם אחת ובתלמוד סידרן במסכתות כל אתת על מקומה. ובמגדים חדשים (ברכות נ:) ציין כה"ג לעוד ראשונים שכ"כ לענין מעשה שמובא בתלמוד.
יל"ע אם ניתן לפרש כן אף בכה"ג דכשורא דמטללתא, ולומר דרבינא אמר ב' המימרות בהדי הדדי, או שמא הראשונים אמרו כן רק לענין מעשה, אבל ההלכות נאמרו כ"א בזמן אחר, כשלמדו הענין.

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' ינואר 26, 2017 9:16 pm

כבר כתב שס"ת בכרך א', וא"כ מספיק לומר וכן נו"כ.

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 26, 2017 9:20 pm

צריך לפרש שנו"כ עשויים בגליון כס"ת

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' ינואר 26, 2017 9:22 pm

ולמה צריך לפרש? כמו שכתבתי לעילא.

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 26, 2017 9:43 pm

מסכים, אבל אין זה הטעם שחילק ס"ת ונ"ך

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' ינואר 26, 2017 9:56 pm

תיקנתי לשון הקו' למעלה.

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בבא בתרא ג. ברש"י ד"ה ובכתבי

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 26, 2017 11:04 pm

ייש"כ על הדיוק

נתן
הודעות: 97
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 12:09 am

בבא בתרא ג: - כל האומר מבי חשמונאי אנא עבדא הוא

הודעהעל ידי נתן » ש' ינואר 28, 2017 9:04 pm

תוס' מק' על רש"י דאגריפס הי' אמו מישראל וא"כ לאו עבדא הוא, ואיני מבין דהרי עיקר הכונה הוא דיחוס החשמונאי אינו קיים אלא יחוסו הוא עבד, ומהיכי תיתי דבא לאפוקי שלא יהי' לעולם גר או אמו מישראל, ועי' מהר"ם שם אבל מהיכי תיתי שיהי' זה ההבנה.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים