שמואל דוד כתב:מחיצת הכרם שנפרצה אומר לו גדור
וברש"י אומר לו - לבעל הכרם גדור אתה שלא יאסרו גפניך את תבואת השדה משום כלאים לפי שסמך בעל השדה את זרעיו סמוך לגדר כדתנן בפרק שני (דף כו.) היה גדר בינתים זה סומך לגדר מכאן את אילנותיו וזה סומך לגדר את זרעיו מכאן וכשאין שם גדר תנן בפ' שני לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אא"כ הרחיק ממנו ד' אמות כדי עבודת הכרם "דבהכי הוי כלאים"
ויש להעיר,
א) מדוע בניית הגדר כולו על בעל הכרם (ועיין תוספות) ולא הבנתי ככל הצורך
ב) ראיתי בגליון הגמרא של מו"ר הגאון רב מרדכי גיפטר ז"ל שהגיה ברש"י דצ"ל ובהכי הוי כלאים בוי"ו ולא בדל"ת,
ויש לעיין מה כוונתו בההגה זו,
והאם מצינו גירסא זו בכת"י או שאחרים הגיהו כן בספריהם. נא לציין, תודה.
מיללער כתב:לכבוד המדקדק הרב שמואל דוד הי"ו
ברש"י ב"ב ג: ד"ה היכי אסביה עצה להורדוס. כדאמרי' לקמן בשמעתין וכתובה היא ביוסיפין בן גריון.
רש"י נצרך להביא סימוכין לדברי חז"ל בגמרא מדברי יוסיפין בן גריון?
אפשר כתב:מיללער כתב:לכבוד המדקדק הרב שמואל דוד הי"ו
ברש"י ב"ב ג: ד"ה היכי אסביה עצה להורדוס. כדאמרי' לקמן בשמעתין וכתובה היא ביוסיפין בן גריון.
רש"י נצרך להביא סימוכין לדברי חז"ל בגמרא מדברי יוסיפין בן גריון?
אקוה שאין חדרב"ג על קריאת מכתב זה.
אבל אעיר, דכבר עמדו המפרשים שלמעשה ביוסיפון לא כתוב שם כל הענין, [כמדומה יש בגמ' עוז והדר], וא"כ יש להגיה ברש"י באופן שישתמע שכוונתו שעיקר מעשה הורדוס הוא שם, ולא המעשה של הגמ', וא"כ הכל מיושב.
[אין סאטמאר לערנט מען דף היומי?]
שמואל דוד כתב:עיין תומכי תמימים (יודאסין)
שמואל דוד כתב:כתב וז"ל נראה דהראה פה ליוסיפון לתקן את אי אלו דיוקים שבתלמוד עכ"ל
אפשר כתב:שמואל דוד כתב:כתב וז"ל נראה דהראה פה ליוסיפון לתקן את אי אלו דיוקים שבתלמוד עכ"ל
איני יודע מי הוא, אבל האם הוא בכלל אלו כשאתה רואה דבר כזה, אתה עונה כנגדו, עפרא לפומיה?
ע. התשבי כתב:אפשר כתב:שמואל דוד כתב:כתב וז"ל נראה דהראה פה ליוסיפון לתקן את אי אלו דיוקים שבתלמוד עכ"ל
איני יודע מי הוא, אבל האם הוא בכלל אלו כשאתה רואה דבר כזה, אתה עונה כנגדו, עפרא לפומיה?
יותר נראה מלשונו שהתלמוד הוא המדוייק, ועל פיו יש לתקן ביוסיפון. (במרוצת הלשון אפשר לטעות ולקרוא "אי דיוקים שבתלמוד", אבל באמת כתוב "אי אלו דיוקים").
שמואל דוד כתב:ע. התשבי כתב:יותר נראה מלשונו שהתלמוד הוא המדוייק, ועל פיו יש לתקן ביוסיפון. (במרוצת הלשון אפשר לטעות ולקרוא "אי דיוקים שבתלמוד", אבל באמת כתוב "אי אלו דיוקים").
מה החילוק בין אי אלו לאי
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים